Świadczenia opieki zdrowotnej niezakwalifikowane jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatne świadczenia opieki zdrowotnej udzielane weteranom poszkodowanym-funkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz weteranom poszkodowanym-funkcjonariuszom Agencji Wywiadu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1993

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 listopada 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 listopada 2020 r.
w sprawie świadczeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych weteranom poszkodowanym-funkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz weteranom poszkodowanym-funkcjonariuszom Agencji Wywiadu

Na podstawie art. 42 ust. 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398, 1492, 1493, 1578 i 1875) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej, zwanych dalej "świadczeniami opieki zdrowotnej", przez:
a)
weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", oraz weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Wywiadu, zwanej dalej "AW", w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa,
b)
weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy ABW lub weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy AW, których ustalony procentowy uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30%,
c)
funkcjonariuszy ABW oraz funkcjonariuszy AW po ich zwolnieniu ze służby w związku z urazami nabytymi podczas wykonywania zadań poza granicami państwa;
2)
tryb postępowania w sprawach, o których mowa w pkt 1;
3)
sposób i tryb finansowania ponoszonych kosztów świadczeń opieki zdrowotnej.
1. 
Wniosek o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej:
1)
weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW oraz funkcjonariusz ABW wymieniony w § 1 pkt 1 lit. c składa do Szefa ABW za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ABW właściwej w sprawach osobowych;
2)
weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW oraz funkcjonariusz AW wymieniony w § 1 pkt 1 lit. c składa do Szefa AW za pośrednictwem jednostki organizacyjnej AW właściwej w sprawach osobowych.
2. 
Wniosek o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej zawiera:
1)
imię i nazwisko wnioskodawcy;
2)
numer PESEL wnioskodawcy;
3)
numer telefonu kontaktowego wnioskodawcy;
4)
adresy zamieszkania i do korespondencji;
5)
numer legitymacji weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW albo weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW, w przypadku gdy wniosek składa osoba wymieniona w § 1 pkt 1 lit. a albo b;
6)
wskazanie świadczeń opieki zdrowotnej.
3. 
Do wniosku o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej dołącza się:
1)
opinię o stanie zdrowia oraz o potrzebie udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej wystawioną przez lekarza specjalistę w dziedzinie medycyny odpowiedniej ze względu na chorobę lub rodzaj urazu, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed dniem jej przedłożenia;
2)
kopię orzeczenia lub kopię wypisu z treści orzeczenia komisji lekarskiej podległej odpowiednio Szefowi ABW albo Szefowi AW o związku uszczerbku na zdrowiu z urazem pozostającym w związku z działaniami poza granicami państwa lub chorobą nabytą podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych w ramach działań poza granicami państwa lub orzeczenie o ustalonym uszczerbku na zdrowiu, który wynosi co najmniej 30%.
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej ABW albo AW właściwej w sprawach osobowych może zasięgnąć opinii komisji lekarskiej podległej odpowiednio Szefowi ABW albo Szefowi AW o związku udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej z zakresem leczenia urazów lub chorób nabytych przez osobę wymienioną w § 1 pkt 1.
2. 
Komisje lekarskie, o których mowa w ust. 1, wydają opinię niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
1. 
Szef ABW kieruje weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW do podmiotu leczniczego, którego podmiotem tworzącym jest Szef ABW.
2. 
Szef AW kieruje weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW do podmiotu leczniczego, którego podmiotem tworzącym jest Szef AW.
3. 
W przypadku gdy podmiot leczniczy, o którym mowa w ust. 1 albo 2, nie może udzielić świadczeń opieki zdrowotnej, do innego podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą kieruje:
1)
weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW - Szef ABW;
2)
weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW - Szef AW.
1. 
Szef AW kieruje weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW do świadczeniodawcy, który udzieli świadczeń opieki zdrowotnej.
2. 
Szef AW zawiera umowę ze świadczeniodawcą, o którym mowa w art. 5 pkt 41 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
3. 
Świadczeniodawca otrzymuje środki finansowe, pochodzące z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji Szefa AW, za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej na podstawie zestawienia tych świadczeń oraz faktury.
4. 
Zestawienie świadczeń, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1)
imię i nazwisko, numer PESEL oraz datę urodzenia weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW;
2)
datę udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej;
3)
rodzaj i zakres udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej;
4)
datę wystawienia i numer faktury;
5)
liczbę udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej;
6)
cenę udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej;
7)
wartość udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiącą iloczyn liczby udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej i ich cen;
8)
podpis kierownika podmiotu leczniczego.
5. 
Zestawienie, o którym mowa w ust. 3, wraz z fakturą jest przekazywane przez świadczeniodawcę w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie było realizowane.
6. 
Środki finansowe są przekazywane na rachunek bankowy świadczeniodawcy w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia pod względem merytorycznym i finansowym dokumentów, o których mowa w ust. 3.
7. 
W przypadku dokonania korekty zestawienia oraz faktury, o których mowa w ust. 3, świadczeniodawca składa te dokumenty wraz ze szczegółowym uzasadnieniem przyczyny sporządzenia korekty niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości.
8. 
W przypadku konieczności dokonania zwrotu przekazanych wcześniej środków finansowych wynikającej z korekty, o której mowa w ust. 7, świadczeniodawca zwraca te środki wraz z ustawowymi odsetkami na rachunek bankowy AW w terminie 7 dni od dnia sporządzenia korekty i wystawienia faktury korygującej.
Przepis § 5 stosuje się odpowiednio do Szefa ABW kierującego weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW do świadczeniodawcy, który udzieli świadczeń opieki zdrowotnej, w przypadku gdy podmiot leczniczy, dla którego podmiotem tworzącym jest Szef ABW, nie ma możliwości zrealizowania świadczenia opieki zdrowotnej, które jest wymagane z uwagi na stan zdrowia weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie świadczeń opieki zdrowotnej niezakwalifikowanych jako świadczenia gwarantowane oraz odpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych weteranom poszkodowanymfunkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu (Dz. U. poz. 207), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) utraciło moc z dniem 11 października 2020 r.