Stowarzyszenia akademickie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1937.78.572

Akt utracił moc
Wersja od: 17 listopada 1937 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA WYZNAŃ RELIGIJNYCH I OŚWIECENIA PUBLICZNEGO
z dnia 14 października 1937 r.
o stowarzyszeniach akademickich.

Na podstawie art. 52 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o szkołach akademickich (Dz. U. R. P. Nr 29, poz. 247) zarządzam co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Na terenie szkoły akademickiej mogą działać jedynie takie stowarzyszenia akademickie, które uzyskały zatwierdzenie statutu przepisane niniejszym rozporządzeniem.
§  2.
(1)
Mogą być zakładane następujące typy stowarzyszeń akademickich: naukowe, samopomocowe, religijne, oświatowe, ideowo-wychowawcze, kulturalno-towarzyskie, współpracy intelektualnej z innymi narodami, artystyczne, dobroczynne i sportowe.
(2)
Stowarzyszenia akademickie nie mogą prowadzić działalności politycznej.
§  3.
(1)
Do stowarzyszenia akademickiego należeć mogą tylko studenci, w zasadzie tylko z jednej szkoły. Jednakże w przypadkach zasługujących na uwzględnienie, jak małej liczebności danej grupy studentów, specjalnego charakteru danego stowarzyszenia (np. sportowego) może być zatwierdzony statut stowarzyszenia, utworzonego przy jednej ze szkół, przewidujący należenie doń, w charakterze członków, studentów różnych szkół akademickich tej samej miejscowości. W przypadkach takich zatwierdzenie statutu nastąpić może jedynie za zgodą senatów wszystkich tych szkół, których studenci według statutu mogą być członkami danego stowarzyszenia.
(2)
Statut może zawierać przepisy uzależniające przyjęcie do stowarzyszenia od przynależności do określonego wydziału, odbywania określonych studiów, pochodzenia z pewnej części kraju, wyznania lub narodowości.
(3)
Stowarzyszeniom akademickim nie wolno być członkiem innego stowarzyszenia lub związku bez zgody Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Przed powzięciem decyzji Minister wysłuchuje opinii senatu.
(4)
Siedziba stowarzyszenia akademickiego nie może być różna od siedziby szkoły.
§  4.
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może na wniosek senatu zezwolić na założenie stowarzyszenia na zasadach odmiennych niż ustalone w niniejszym rozporządzeniu, zatwierdzając zarazem statut i ustalając sposób sprawowania nadzoru i opieki nad stowarzyszeniem.
§  5.
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może nadać poszczególnym stowarzyszeniom osobowość prawną po wysłuchaniu opinii właściwego senatu lub senatów (§ 3).

Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływanie ich władz.

§  6.
(1)
Stowarzyszanie akademickie samopomocowe może założyć grupa studentów, licząca co najmniej 50 osób, inne stowarzyszenia akademickie - co najmniej 20 osób.
(2)
Założyciele wnoszą pisemne podanie do senatu akademickiego o zatwierdzenie statutu; podanie to podpisują wszyscy założyciele pełnym imieniem i nazwiskiem z wykazaniem przy każdym nazwisku nazwy wydziału, numeru indeksu oraz roku studiów i adresu.
(3)
W podaniu należy wskazać nazwiska tych osób spośród założycieli, które są upoważnione do porozumiewania się z władzami akademickimi w sprawie zatwierdzenia statutu.
(4)
Do podania dołącza się cztery egzemplarze projektu statutu; w przypadku gdy statut przewiduje udział w stowarzyszeniu studentów kilku szkół, do podania dołącza się ponadto po jednym egzemplarzu projektu statutu dla każdej szkoły.
§  7.
(1)
W statucie każdego stowarzyszenia powinny być wyszczególnione: a) nazwa stowarzyszenia, odróżniająca je wyraźnie od innych stowarzyszeń akademickich, zarejestrowanych w obrębie danej szkoły, b) siedziba stowarzyszenia (miejscowość), c) typ, cel oraz środki działania stowarzyszenia, d) sposób wstępowania i ustępowania członków, ich prawa i obowiązki, e) fundusze stowarzyszenia i sposób ustanawiania składek członkowskich, f) władze stowarzyszenia, zakres ich kompetencyj i sposób ich powoływania (uzupełnienia), g) sposób reprezentowania stowarzyszenia na zewnątrz oraz warunki ważności jego uchwał, pism i obwieszczeń, h) sposób zmiany statutu, i) warunki i sposób rozwiązywania stowarzyszenia, j) przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania stowarzyszenia.
(2)
Poza tym, w zależności od rodzaju stowarzyszenia i jego celów, powinny być w statucie umieszczone postanowienia uzupełniające, które są potrzebne dla unormowania jego działalności.
(3)
W razie dostrzeżenia w projekcie statutu braków rektor lub senat akademicki zwraca statut założycielom celem wprowadzenia odpowiednich zmian.
(4)
Statut może przewidywać rozwinięcie jego postanowień w szczegółowych regulaminach, jak np. regulamin zarządu, sądu koleżeńskiego, biblioteki, kuchni. Regulaminy zatwierdza rektor po zaopiniowaniu ich przez kuratora; w przypadkach, gdy zatwierdzenie statutu nastąpiło za zgodą dwóch lub więcej senatów, rektor zatwierdza regulamin za zgodą rektorów interesowanych szkół.
§  8.
(1)
Senat akademicki odmówi zatwierdzenia statutu stowarzyszenia, jeżeli statut nie odpowiada wymaganiom niniejszego rozporządzenia lub jeżeli uzna, że istnienie stowarzyszenia ze względu na cel, ustrój lub zakres działania nie da się pogodzić z ogólnymi przepisami prawnymi bądź mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla spokoju, porządku publicznego i dyscypliny szkolnej, wreszcie gdy zawiązanie nowego stowarzyszenia nie przyniosłoby korzyści ani dla młodzieży, ani dla szkoły.
(2)
O zatwierdzeniu statutu lub odmowie zatwierdzenia statutu rektor zawiadamia pełnomocników założycieli (§ 6 ust. 3) na piśmie. W razie zatwierdzenia rektor zwraca jeden egzemplarz statutu zaopatrzony klauzulą zatwierdzającą i podaje równocześnie nazwisko kuratora stowarzyszenia.
(3)
Od decyzji senatu założyciele mogą odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w ciągu 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
§  9.
(1)
W ciągu czterech tygodni od dnia zawiadomienia założycieli o zatwierdzeniu statutu zarząd obowiązany jest zawiadomić rektora o składzie władz stowarzyszenia oraz podać adres lokalu stowarzyszenia.
(2)
Wszelkie zmiany statutu wymagają zatwierdzenia senatu akademickiego. Senat może również z własnej inicjatywy wprowadzić do statutu zmiany w przypadku, gdy uzna to za konieczne. O zamierzonej zmianie senat zawiadamia stowarzyszenie, wyznaczając mu termin czternastodniowy do wypowiedzenia się. Od decyzji senatu, wprowadzającej zmianę w statucie, stowarzyszenie może odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.
(3)
O powstaniu stowarzyszenia i wszelkich zmianach w jego statucie rektor zawiadamia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, dołączając jeden egzemplarz zatwierdzonego statutu lub tekst wprowadzonych zmian.
§  10.
(1)
Postanowienia statutu o sposobię wyboru władz stowarzyszenia winny przewidywać następujące zasady:
a)
prawo głosowania ma członek stowarzyszenia, który posiada ważną na dany rok akademicki legitymację akademicką i uiścił składki za okres czasu przewidziany w statucie; głosowanie odbywa się osobiście;
b)
władze akademickie mają zapewnioną możność należytej kontroli aktów wyborczych.
(2)
W organach zarządzających i kontrolujących stowarzyszeń samopomocowych pożądany jest udział członków, reprezentujących mniejszość.
§  11.
W stowarzyszeniach liczniejszych statut może za zgodą senatu przewidywać pośrednie wybory do władz stowarzyszenia przeprowadzane w ten sposób, że członkowie należący do poszczególnych wydziałów, a nawet członkowie z poszczególnych lat studiów będą wybierali swoich delegatów, którzy wyłonią spośród siebie władze stowarzyszenia.
§  12.
(1)
Wybory do władz stowarzyszenia odbywają się w pierwszym kwartale roku kalendarzowego. Rektor ustala termin, do którego wybory mają być przeprowadzone. W przypadkach zasługujących na uwzględnienie rektor może wyznaczyć inny czasokres dla przeprowadzenia wyborów.
(2)
Jeżeli z jakichkolwiek powodów wybory do władz stowarzyszenia odbyły się w drugiej połowie okresu sprawozdawczego, rektor może przedłużyć kadencję władz na następny okres sprawozdawczy.

Rejestr stowarzyszeń.

§  13.
(1)
Rektor prowadzi rejestr stowarzyszeń działających na terenie danej szkoły.
(2)
W rejestrze powinny być notowane następujące dane: a) nazwa stowarzyszenia i jego typ, b) data zatwierdzenia statutu i jego zmiany, c) adres lokalu stowarzyszenia, d) liczba członków według stanu na 1 stycznia każdego roku, e) data złożenia sprawozdania, f) uzyskane subwencje, g) nazwisko kuratora stowarzyszenia, h) skład osobowy władz stowarzyszenia.
(3)
Stowarzyszenie obowiązane jest składać rektorowi spisy swych członków według stanu na 1 stycznia każdego roku.
§  14.
Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest zawiadomić rektora o składzie osobowym władz stowarzyszenia w ciągu tygodnia po ich ukonstytuowaniu się i niezwłocznie donosić o każdej zmianie, zaszłej w ciągu kadencji tych władz. Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest również zawiadomić rektora o zmianie adresu swego lokalu i o rozwiązaniu się stowarzyszenia.

Nadzór i opieka.

§  15.
(1)
Obowiązek bezpośredniego nadzoru i opieki nad stowarzyszeniami akademickimi spoczywa na władzach akademickich.
(2)
Każde stowarzyszenie znajduje się pod nadzorem i opieką kuratora wyznaczonego z grona nauczycielskiego przez senat na wniosek rektora. Senat może również na wniosek rektora wyznaczyć zastępcę kuratora, może też dodać do pomocy kuratorowi wicekuratora do pełnienia stale części jego obowiązków, ustalając zarazem ich kompetencje i wzajemny ich stosunek.
(3)
W zakresie pełnienia swych funkcyj kurator podlega rektorowi.
(4)
Senat decyduje poza przypadkami wymienionymi w niniejszym rozporządzeniu również we wszystkich sprawach dotyczących stowarzyszenia, wniesionych przez rektora pod obrady senatu.
§  16.
(1)
Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest zawiadomić kuratora o każdym zebraniu władz stowarzyszenia co najmniej na 48 godzin, a w nagłych przypadkach na 24 godziny przed terminem zebrania, podając równocześnie porządek dzienny posiedzenia.
(2)
Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest okazywać kuratorowi protokół każdego posiedzenia; kurator wizuje oryginał protokołu i może żądać dostarczenia sobie jego odpisu lub odpisu poszczególnych uchwał.
§  17.
(1)
Walne zebrania odbywają się w obecności kuratora w terminie ustalonym za jego zgodą. Jeżeli kurator nie może być obecny, rektor deleguje zastępcę kuratora lub innego członka grona nauczycielskiego, któremu wówczas przysługują wszystkie uprawnienia kuratora.
(2)
Porządek dzienny walnego zebrania winien być zgłoszony do zatwierdzenia kuratorowi przed ogłoszeniem terminu walnego zgromadzenia i przed wysłaniem zawiadomień. Zmiany w porządku dziennym mogą być dokonane jedynie za zgodą kuratora.
(3)
Rektor może odroczyć walne zebranie na inny termin.
(4)
W walnych zebraniach stowarzyszeń akademickich mogą uczestniczyć tylko członkowie stowarzyszenia tudzież zaproszeni członkowie grona nauczycielskiego, ponadto zawsze rektor lub delegowani przez niego profesorowie.
(5)
Nieważne są uchwały zapadłe na walnym zebraniu, o którym kurator nie był powiadomiony, oraz uchwały zapadłe w sprawie, nie objętej przedstawionym kuratorowi porządkiem dziennym, jeżeli kurator przy uchwalaniu nie był obecny.
§  18.
(1)
Kurator ma prawo: a) uczestniczyć w każdym zebraniu, odbywającym się w obrębie stowarzyszenia i zabierać głos w każdej chwili poza koleją mówców, b) uchylić wniosek, który jego zdaniem jest sprzeczny ze statutem, przepisami obowiązującymi lub nie dotyczy sprawy objętej porządkiem dziennym, c) zawieszać uchwały, sprzeczne ze statutem stowarzyszenia, przepisami obowiązującymi lub interesami stowarzyszenia, d) żądać od przewodniczącego zebrania stosowania środków, potrzebnych dla utrzymania spokoju i porządku, e) rozwiązać zebranie, jeżeli przy zwołaniu jego nie zastosowano się do obowiązujących przepisów albo jeżeli tok obrad przybiera charakter sprzeciwiający się karności akademickiej lub porządkowi publicznemu.
(2)
Zawieszenie uchwały podczas zebrania powinno być stwierdzone w protokole własnoręcznym podpisem kuratora; zawieszenie wykonania uchwały, powziętej podczas zebrania, w którym kurator nie brał udziału, oraz cofnięcie takiego zawieszenia podaje kurator do wiadomości zarządu na piśmie.
§  19.
(1)
Wszelkie wystąpienia stowarzyszenia na terenie szkoły wymagają zgody kuratora, a wystąpienia na zewnątrz szkoły - ponadto zgody rektora.
(2)
Wszelkie pisma, za pomocą których stowarzyszenie zwraca się do władz akademickich, wymagają wizy kuratora. Władze akademickie kierują wszelkie pisma do stowarzyszeń przez kuratora lub doręczają mu ich odpisy.
(3)
Wszelkie pisma do innych władz państwowych lub samorządowych, do instytucyj publicznych i prasy oraz wszelkie odezwy i publikacje stowarzyszenia wymagają ponadto zgody rektora wyrażonej na piśmie przed ich opublikowaniem, a mające być ogłoszone drukiem - przed oddaniem ich do druku.
(4)
Od decyzji rektora w sprawach wymienionych w ust. 1 i 3 nie ma odwołania.
§  20.
(1)
Od decyzji kuratora służy zarządowi stowarzyszenia odwołanie w terminie czternastodniowym przez rektora do senatu w razie: a) odmownej decyzji kuratora, jeżeli w statucie stowarzyszenia lub w niniejszym rozporządzeniu wymagane jest porozumienie się z kuratorem lub jego zgoda, b) usunięcia wniosku przez kuratora spod głosowania lub obrad (§ 18 ust. 1 lit. b), c) zawieszenia uchwały (§ 18 ust. 1 lit. c).
(2)
Odwołanie rozpatruje i rozstrzyga ostatecznie senat. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.
§  21.
Stowarzyszenia akademickie obowiązane są do udzielania w każdej chwili władzom nadzorczym wszelkich wyjaśnień i danych, tyczących się ich działalności.
§  22.
(1)
Okresem sprawozdawczym stowarzyszeń akademickich jest rok kalendarzowy.
(2)
Stowarzyszenia przed dniem 1 lutego każdego roku winny złożyć w 2 egzemplarzach sprawozdanie ze swej działalności ogólnej i finansowej za okres ubiegłego roku kalendarzowego wraz z preliminarzem na rok następny.
(3)
Kurator czuwa nad celowością i legalnością wszelkich poczynań i zarządzeń stowarzyszenia i w tym zakresie dokonywa kontroli ogólnej. Szczegółowej kontroli finansowej dokonywa rektor przy pomocy podległych sobie organów.
(4)
W terminie do dnia 1 kwietnia rektor przesyła Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego l egzemplarz sprawozdania z działalności stowarzyszenia akademickiego, dołączając swe uwagi.

Odpowiedzialność dyscyplinarna władz stowarzyszenia, jego członków oraz zawieszenie i rozwiązywanie stowarzyszeń.

§  23.
(1)
Naruszenie przez władze stowarzyszenia lub członków stowarzyszenia obowiązujących ustaw, rozporządzeń i statutu, niestosowanie się do zarządzeń władz nadzorczych, rozwijanie działalności sprzecznej z prawem oraz przepisami o porządku i karności akademickiej może pociągnąć za sobą następujące rygory:
a)
złożenie z urzędu władz stowarzyszenia lub poszczególnych ich członków,
b)
pozbawienie prawa do korzystania z pewnych świadczeń na określony okres czasu lub na stałe,
c)
zawieszenie działalności stowarzyszenia na okres od jednego do sześciu miesięcy,
d)
rozwiązanie stowarzyszenia.
(2)
O złożeniu z urzędu władz stowarzyszenia lub poszczególnych ich członków decyduje rektor. Od decyzji rektora nie ma odwołania. O zastosowaniu rygorów wymienionych pod literą b, c i d decyduje senat. Od decyzji senatu rozwiązującej stowarzyszenie służy w ciągu dni 14 odwołanie do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
(3)
Zawieszenie działalności i rozwiązanie stowarzyszenia może również nastąpić w drodze zarządzenia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
(4)
W przypadkach nagłych kurator stowarzyszenia może zawiesić tymczasowo działalność stowarzyszenia, zawiadamiając o tym bezzwłocznie rektora. Zawieszenie dokonane przez kuratora traci moc jeżeli senat akademicki w ciągu dwóch tygodni zawieszenia nie zatwierdzi lub wcześniej je uchyli.
§  24.
Zastosowanie rygorów wymienionych w § 23 nie wyklucza pociągnięcia członków stowarzyszenia do odpowiedzialności dyscyplinarnej.
§  25.
(1)
Członkowie władz stowarzyszenia zwołujący walne zebranie oraz prezydium tego zebrania, odpowiadają dyscyplinarnie za zwołanie i odbycie zebrania wbrew przepisom §§ 17 i 18 niniejszego rozporządzenia. Nadto przewodniczący i członkowie prezydium walnego zebrania odpowiadają dyscyplinarnie za niewykonanie zarządzeń władz nadzorczych oraz za wszelkie uchybienia w zakresie prowadzenia obrad.
(2)
Dyscyplinarnie odpowiadają również uczestnicy zebrania, stawiający opór zarządzeniom kuratora lub innego przedstawiciela władzy akademickiej oraz przewodniczącego zebrania.
§  26.
(1)
W razie złożenia z urzędu zarządu stowarzyszenia rektor wyznacza zarząd tymczasowy z grona członków stowarzyszenia. Zarząd tymczasowy spełnia wszystkie czynności zarządu do czasu wyboru nowych władz w terminie, przez rektora wskazanym.
(2)
Osoby złożone z urzędu nie mogą być ponownie wybrane w tej samej kadencji do władz stowarzyszenia.
(3)
Jeżeli złożony został z urzędu prezes stowarzyszenia, kierownictwo przechodzi na jego zastępcę, który obowiązany jest przeprowadzić wybór nowego prezesa w sposób przewidziany przez statut.
§  27.
(1)
Zawieszenie działalności i rozwiązanie stowarzyszenia pociąga za sobą natychmiastowe zaprzestanie wszelkich czynności, zamknięcie lokalu i urządzeń stowarzyszenia.
(2)
W przypadku zawieszenia działalności stowarzyszenia rektor może na umotywowany wniosek zarządu zezwolić na spełnianie przez zarząd pod ścisłą kontrolą kuratora i rektora takich czynności, których nagłe zaprzestanie mogłoby się odbić ujemnie na życiu naukowym lub samopomocowym młodzieży lub też narazić stowarzyszenie na szkodę majątkową.
(3)
Do zarządzania majątkiem stowarzyszenia i prowadzenia nie cierpiących zwłoki agend senat na wniosek rektora może wyznaczyć swoich delegatów.
§  28.
(1)
Stowarzyszenie, które nie wykazuje w ciągu co najmniej roku sprawozdawczego żadnej działalności (nie odbywa zebrań, nie składa sprawozdań, nie wybiera swoich władz, przewidzianych przez statut), może być przez senat akademicki na wniosek kuratora rozwiązane.
(2)
Po wydaniu decyzji o rozwiązaniu stowarzyszenia z przyczyn, wymienionych w § 23 i w ust. 1 niniejszego paragrafu, rektor zarządza likwidację stowarzyszenia pod nadzorem kuratora.
(3)
Majątek rozwiązanego stowarzyszenia będzie użyty na cele, przewidziane w jego statucie, a w braku odpowiednich postanowień, przeznaczenie majątku określi senat akademicki, uwzględniając cele stowarzyszenia.
§  29.
W każdym przypadku zawieszenia działalności lub rozwiązania stowarzyszenia akademickiego rektor zawiadamia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  30.
(1)
Zarządy istniejących już stowarzyszeń akademickich powinny do dnia 31 stycznia 1938 r. przedstawić senatom akademickim do zatwierdzenia statut, dostosowany do niniejszego rozporządzenia.
(2)
Stowarzyszenia, które nie zastosują się do przepisów poprzedniego ustępu, ulegają rozwiązaniu przez senat.
§  31.
(i) Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
(2)
Równocześnie tracą moc obowiązującą: a) rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 30 kwietnia 1933 r. o stowarzyszeniach akademickich (Dz. U. R. P. Nr 30, poz. 259), b) rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 16 stycznia 1934 r. w sprawie zmiany niektórych postanowień rozporządzenia Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 30 kwietnia 1933 r. o stowarzyszeniach akademickich (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 46).