Stosowanie ulg podatkowych z tytułu inwestycji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.61.324

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1984 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 1984 r.
w sprawie stosowania ulg podatkowych z tytułu inwestycji.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o ulgach podatkowych z tytułu inwestycji (Dz. U. Nr 45, poz. 230) oraz art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 45, poz. 226) zarządza się, co następuje:
Maszynami i urządzeniami w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r. o ulgach podatkowych z tytułu inwestycji (Dz. U. Nr 45, poz. 230), zwanej dalej "ustawą", są:
1)
w zakładach wytwórczych i usługowych, z wyjątkiem wymienionych w pkt 2, maszyny i urządzenia techniczne, które w okresie użytkowania biorą udział w powtarzających się procesach gospodarczych lub im służą i których okres użytkowania przy zwykłej eksploatacji przekracza pięć lat,
2)
w zakładach przemysłu gastronomicznego, usług hotelarskich i kempingowych oraz w zakładach handlowych - przedmioty majątkowe przeznaczone do bezpośredniej działalności tych zakładów, których okres użytkowania przy zwykłej eksploatacji przekracza jeden rok.
1.
Ulgi z tytułu inwestycji określonych w art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy przysługują w razie zakupu nowych maszyn lub urządzeń. Na równi z nowymi maszynami i urządzeniami traktuje się używane maszyny i urządzenia nabyte przez podatnika od jednostki gospodarki uspołecznionej oraz maszyny i urządzenia złożone z części nabytych w tym celu przez podatnika od jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Zakup nowych maszyn i urządzeń powinien być stwierdzony dowodem zakupu od przedsiębiorstwa trudniącego się produkcją, montażem lub sprzedażą nowych maszyn i urządzeń, a zakup używanych maszyn i urządzeń albo części używanych maszyn i urządzeń - dowodem zakupu od jednostki gospodarki uspołecznionej.
3.
Zakup maszyny lub urządzenia na licytacji przeprowadzonej w trybie przepisów o egzekucji administracyjnej lub sądowej traktuje się na równi z zakupem od jednostki gospodarki uspołecznionej.
4.
Zakup używanych maszyn i urządzeń za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczej lub innych jednostek trudniących się pośrednictwem w sprzedaży uprawnia do korzystania z ulg, jeżeli poprzednim ich właścicielem była jednostka gospodarki uspołecznionej.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio do samochodów ciężarowych, samochodów dostawczych, ciągników i przyczep towarowych, łodzi i kutrów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 8 i ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1984 r. w sprawie ulg podatkowych z tytułu inwestycji (Dz. U. Nr 60, poz. 307), zwanego dalej "rozporządzeniem Rady Ministrów".
6.
Nakłady inwestycyjne na zakup maszyn i urządzeń mogą być ponoszone także sukcesywnie w okresie nie przekraczającym jednego roku podatkowego. W tym wypadku ulgi stosuje się poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym suma nakładów osiągnie kwotę uprawniającą do zastosowania ulg.
1.
Podatnicy ubiegający się o ulgi podatkowe z tytułu inwestycji są obowiązani:
1)
w terminie dwutygodniowym od daty rozpoczęcia budowy albo rozpoczęcia remontu zawiadomić o tym właściwy urząd skarbowy; do zawiadomienia o rozpoczęciu budowy należy dołączyć kopię pozwolenia na budowę,
2)
w terminie dwumiesięcznym od zakończenia inwestycji, o których mowa w pkt 1, albo od zakupu maszyny (samochodu, ciągnika, przyczepy, łodzi, kutra) lub urządzenia złożyć wniosek o przyznanie ulg do właściwego urzędu skarbowego; jeżeli maszyna lub urządzenie zostaną zainstalowane w terminie późniejszym - termin dwumiesięczny liczy się od dnia zainstalowania; złożenie wniosku obowiązuje również w wypadku określonym w § 2 ust. 6, z tym że termin dwumiesięczny liczy się od dnia, w którym suma nakładów osiągnie kwotę uprawniającą do zastosowania ulg.
2.
W wypadkach, o których mowa w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów, wniosek o przyznanie ulg podatkowych składa się w terminie dwumiesięcznym po rozpoczęciu działalności.
1.
Do wniosku o przyznanie ulg podatkowych z tytułu inwestycji budowlanych oraz remontu maszyny lub urządzenia należy dołączyć zestawienie wydatków poniesionych w związku z inwestycją oraz oryginalne dowody (rachunki) stwierdzające ich wysokość, chyba że podatnik zgłosił wniosek o ustalenie wysokości kwot wydatkowanych na inwestycje budowlane na podstawie przedstawionej przez niego opinii rzeczoznawcy. Do wniosku o przyznanie ulg z tytułu inwestycji budowlanych należy ponadto dołączyć kopię zawiadomienia o oddaniu budynku (innego obiektu budowlanego) do użytkowania, a w wypadkach określonych w art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229, z 1981 r. Nr 12, poz. 57, z 1983 r. Nr 44, poz. 200 i 201 i z 1984 r. Nr 35, poz. 185 i 186) - kopię pozwolenia na użytkowanie.
2.
Do wniosku o przyznanie ulg podatkowych z tytułu zakupu maszyn (samochodów, ciągników, przyczep, łodzi, kutrów) lub urządzeń należy dołączyć dowód zakupu zawierający imię i nazwisko (firmę) i adres sprzedawcy i nabywcy, rodzaj sprzedanego przedmiotu, datę sprzedaży, cenę sprzedaży i datę całkowitego uiszczenia ceny kupna. Jeżeli transakcja została dokonana z jednostką gospodarki nie uspołecznionej, należy również dołączyć oświadczenie sprzedawcy, że sprzedany przedmiot jest nowy.
3.
We wniosku o przyznanie ulg podatnik powinien oświadczyć, czy sam lub wspólnie z nim gospodarujący członek rodziny, którego dochody podlegają łącznemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym, korzystał z kredytu udzielonego przez bank na sfinansowanie tych inwestycji. W razie otrzymania kredytu, do wniosku należy dołączyć zaświadczenie banku stwierdzające jego wysokość.
Przepis § 4 stosuje się odpowiednio do wniosku o odroczenie poboru podatków (opłaty skarbowej), o którym mowa w § 11 rozporządzenia Rady Ministrów.
Jeżeli ustalona na podstawie oryginalnych dowodów wartość materiałów zużytych do budowy lub remontu nie odpowiada zużyciu materiałów w danym rodzaju robót albo wysokość nakładów na robociznę nie odpowiada warunkom miejscowym, urząd skarbowy zasięga opinii rzeczoznawców, o których mowa w § 9 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów.
Oryginalne dowody (rachunki), o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, dołącza się do akt podatnika. Jeżeli podatnik dołączył również odpisy tych dowodów (rachunków), urząd skarbowy - na wniosek podatnika - poświadcza zgodność tych odpisów i zwraca odpisy podatnikom z adnotacją, że dowody zostały wykorzystane przy rozpatrywaniu wniosku o ulgi. Poświadczenia te zwalnia się od opłaty skarbowej.
Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio w wypadkach określonych w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów, z tym że do wniosku o przyznanie ulg podatnik jest obowiązany dołączyć sporządzone przez organizację samorządu społeczno-zawodowego zestawienie wydatków na budowę pawilonów, odpisy dowodów stwierdzających wysokość tych wydatków oraz zaświadczenie tej organizacji stwierdzające wysokość udziału podatnika w ogólnej sumie nakładów na budowę pawilonów.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 1975 r. w sprawie stosowania ulg podatkowych z tytułu inwestycji (Dz. U. Nr 46, poz. 257, z 1978 r. Nr 11, poz. 50 i z 1982 r. Nr 12, poz. 97).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.