Stosowanie przez jednostki pływające marynarki wojennej, organy ochrony granic i Milicji Obywatelskiej międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.5.33

Akt utracił moc
Wersja od: 14 stycznia 1966 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW OBRONY NARODOWEJ I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 12 grudnia 1963 r.
w sprawie stosowania przez jednostki pływające marynarki wojennej, organów ochrony granic i Milicji Obywatelskiej międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.

Na podstawie art. 46 § 2 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
1. 1
Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu, stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 sierpnia 1965 r. w sprawie przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (Dz. U. Nr 36, poz. 229), stosuje się do wszystkich okrętów i pływających jednostek pomocniczych marynarki wojennej, organów ochrony granic i Milicji Obywatelskiej, zwanych dalej w skróceniu okrętami.
2.
Powołane w niniejszym rozporządzeniu prawidła, ustępy i punkty bez bliższego określenia oznaczają prawidła, ustępy i punkty międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, wymienionych w ust. 1.
Na podstawie prawidła 13 ustala się następujące zasady dotyczące umieszczania i stosowania na okrętach dodatkowych świateł zespołowych lub sygnałów oraz liczby, miejsca zamocowania, zasięgu lub łuku widoczności świateł albo znaków na okrętach:
1)
okręty o długości większej niż 45,75 m (150 stóp) mogą nie nosić światła określonego w prawidle 2 ust. a) pkt ii), obowiązane są jednak nosić światło określone w prawidle 2 ust. a) pkt i),
2)
światło wymienione w prawidle 2 ust. a) pkt i) może się znajdować niezależnie od szerokości okrętu na wysokości mniejszej niż 6,10 m (20 stóp) ponad kadłubem (mniejszej niż określona w prawidle 2 ust. a) pkt iii), jednak powyżej świateł burtowych określonych w prawidle 2 ust. a) pkt iv) i pkt v),
3)
okręt zajęty trałowaniem min powinien nosić:

- w dzień czarną kulę na szczycie przedniego masztu oraz jedną czarną kulę na końcu rei przedniego masztu z prawej lub lewej burty w zależności od tego, z której strony zagraża niebezpieczeństwo; jeżeli niebezpieczeństwo zagraża z obu stron, okręt nosi jedną czarną kulę z każdej burty; kule powinny mieć nie mniej niż 0,61 metra (lub 2 stopy) średnicy,

- w nocy oprócz świateł przewidzianych prawidłem 2 ust. a) pkt i) lub prawidłem 7 ust. a) pkt i) zielone światło na szczycie przedniego masztu oraz jedno zielone światło na końcu rei przedniego masztu z prawej lub lewej strony w zależności od tego, z której strony zagraża niebezpieczeństwo; jeżeli niebezpieczeństwo zagraża z obu stron - jedno zielone światło z każdej burty; światła te powinny być widoczne dokoła widnokręgu z odległości co najmniej 2 mil,

4)
okręty, które nie mogą nosić świateł określonych w prawidle 11 ust. a) i b), powinny - niezależnie od długości okrętu - nosić dwa białe światła świecące dokoła widnokręgu, widoczne z odległości co najmniej 2 mil; jedno z tych świateł powinno być umieszczone na rufie okrętu na wysokości większej niż 1 m ponad kadłubem, a drugie na dziobie okrętu na wysokości większej niż światło na rufie,
5)
w zespole okrętów znajdujących się w drodze lub stojących na kotwicy jeden z okrętów może nosić białe światło świecące dokoła widnokręgu, umieszczone na szczycie masztu, niezależnie od innych przepisanych świateł,
6)
w zespole okrętów stojących na kotwicy jeden lub kilka okrętów może nosić, niezależnie od innych przepisanych świateł, jedno niebieskie światło świecące dokoła widnokręgu, umieszczone na rei masztu,
7)
okręty idące w zespole jeden za drugim, z wyjątkiem ostatniego okrętu zespołu, mogą nosić oprócz światła rufowego określonego w prawidle 10 ust. a) jedno lub dwa dodatkowe białe światła świecące w kierunku rufy w sektorze około 10°, umieszczone w płaszczyźnie symetrii okrętu; górne światło znajduje się na grotmaszcie lub na specjalnym wsporniku, a dolne nad światłem rufowym określonym w prawidle 10 ust. a),
8)
okręty zabezpieczające ćwiczenia okrętów podwodnych marynarki wojennej powinny dodatkowo nosić w dzień sygnał "KP" według Międzynarodowego Kodu Sygnałów, w nocy niezależnie od innych przepisanych świateł trzy niebieskie światła umieszczone jedno pod drugim na rei masztu,
9)
niezależnie od innych przepisanych świateł i znaków okręty prowadzące strzelanie w nocy noszą na maszcie czerwone światło świecące dokoła widnokręgu i umieszczone ponad światłem białym określonym w prawidle 2 ust. a) pkt i), w dzień zaś okręty te podnoszą czerwoną prostokątną flagę o rozmiarach typowych flag sygnałowych Międzynarodowego Kodu Sygnałów,
10)
okręty organów ochrony granic pełniące służbę graniczną w celu zatrzymania innego statku lub jednostki pływającej strzelają dwie zielone rakiety oraz:

- w dzień podnoszą na maszcie flagę "K" według Międzynarodowego Kodu Sygnałów,

- w nocy zapalają na maszcie dwa zielone światła świecące dokoła widnokręgu, umieszczone jedno pod drugim w odległości około 1 m między nimi, przy czym dolne światło zielone powinno się znajdować nie niżej niż 0,5 m nad światłem białym określonym w prawidle 2 ust. a) pkt i); sygnały powyższe oznaczają: "Służba Graniczna - zastopujcie wasze maszyny",

11)
okręty Milicji Obywatelskiej pełniące służbę powinny nosić dodatkowo jedno światło niebieskie umieszczone pionowo ponad światłem określonym w prawidle 2 ust. a) pkt i); światło to powinno być widoczne dokoła widnokręgu z odległości co najmniej 2 mil.
Traci moc rozporządzenie Ministrów Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z dnia 2 września 1954 r. w sprawie stosowania przez jednostki pływające Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (Dz. U. Nr 44, poz. 208).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 1965 r. (Dz.U.66.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 stycznia 1966 r.