Stosowanie przez jednostki pływające Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1954.44.208

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1954 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW OBRONY NARODOWEJ I BEZPIECZEŃSTWA PUBLICZNEGO
z dnia 2 września 1954 r.
w sprawie stosowania przez jednostki pływające Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.

Na podstawie art. 52 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. z 1938 r. Nr 46, poz. 376) zarządza się, co następuje:
Przepisy międzynarodowe o zapobieganiu zderzeniom na morzu zawarte w załączniku do rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 12 lipca 1954 r. w sprawie przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (Dz. U. Nr 44, poz. 207) stosuje się do wszystkich okrętów i pomocniczych jednostek pływających Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza od dnia 1 stycznia 1954 r.
1.
Użyte w niniejszym rozporządzeniu określenie "okręt" oznacza każdy okręt i pomocniczą jednostkę pływającą Marynarki Wojennej i Wojsk Ochrony Pogranicza.
2.
Powołane w niniejszym rozporządzeniu prawidła, ustępy i punkty bez bliższego określenia oznaczają prawidła, ustępy i punkty międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, wymienionych w § 1.
Na podstawie prawidła 13 ustala się następujące zasady dotyczące umieszczania i stosowania na okrętach dodatkowych świateł zespołowych lub sygnałowych oraz liczby, miejsca zamocowania, zasięgu lub łuku widoczności świateł albo znaków na okrętach:
1)
okręty o długości większej niż 45,75 m (150 stóp) mogą nie nosić światła określonego w prawidle 2 ust. a) pkt ii), obowiązane są jednak nosić światło określone w prawidle 2 ust. a) pkt i);
2)
światło wymienione w prawidle 2 ust. a) pkt i) może się znajdować niezależnie od szerokości okrętu na wysokości mniejszej niż 6,10 m (20 stóp) ponad kadłubem (mniejszej niż określona w prawidle 2 ust. a) pkt iii), jednak powyżej świateł burtowych określonych w prawidle 2 ust. a) pkt iv), v);
3)
okręty zajęte trałowaniem mogą nosić światła i znaki określone w prawidle 4 ust. c);
4)
okręty, które nie mogą nosić świateł określonych w prawidle 11 ust. a), b), powinny - niezależnie od długości okrętu - nosić dwa białe światła świecące dookoła widnokręgu, widzialne z odległości co najmniej 2 mil; jedno z tych świateł powinno być umieszczone na rufie okrętu na wysokości większej niż 1 m ponad kadłubem, a drugie - na dziobie okrętu na wysokości większej niż światło na rufie;
5)
w zespole okrętów znajdujących się w drodze lub stojących na kotwicy jeden z okrętów może nosić białe światło świecące dookoła widnokręgu, umieszczone na szczycie masztu niezależnie od innych przepisanych świateł;
6)
w zespole okrętów stojących na kotwicy jeden lub kilka okrętów może nosić jedno niebieskie światło świecące dookoła widnokręgu, umieszczone na rei masztu niezależnie od innych przepisanych świateł;
7)
okręty idące w zespole jeden za drugim, z wyjątkiem ostatniego okrętu zespołu, mogą nosić oprócz światła rufowego określonego w prawidle 10 ust. a) jedno lub dwa dodatkowe białe światła świecące prosto w tył w sektorze około 10°, umieszczone powyżej światła rufowego i w płaszczyźnie symetrii okrętu;
8)
okręty Wojsk Ochrony Pogranicza, pełniące służbę graniczną, w celu zatrzymania innego statku nadają białym światłem według kodu Morsego literę "K" lub podnoszą na maszcie flagę "K" według międzynarodowego kodu sygnałów a oprócz tego w nocy zapalają dwa zielone światła świecące dookoła widnokręgu, umieszczone na maszcie jedno nad drugim w odległości około 1 m jednak nie niżej niż 0,5 m nad światłem białym określonym w prawidle 2 ust. a) pkt i); sygnał ten oznacza: "służba graniczna - zastopujcie natychmiast wasze maszyny";
9)
niezależnie od innych przepisanych świateł i znaków okręty prowadzące strzelanie w nocy noszą na maszcie czerwone światło, świecące dookoła widnokręgu i umieszczone ponad światłem białym określonym w prawidle 2 ust. a) pkt i); okręty prowadzące strzelanie w dzień podnoszą czerwoną flagę na widocznym miejscu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1954 r.