Rozdział 3 - Test umiejętności - Staż adaptacyjny i test umiejętności w toku postępowania o uznanie kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.52.421

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 2009 r.

Rozdział  3

Test umiejętności

§  17.
1.
Organ prowadzący postępowanie wyznacza termin przeprowadzenia testu umiejętności w okresie 4 miesięcy od dnia złożenia przez wnioskodawcę wniosku o przeprowadzenie testu umiejętności.
2.
Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem o wyznaczenie terminu testu umiejętności przypadającego później niż w okresie, o którym mowa w ust. 1.
§  18.
1.
Test umiejętności jest przeprowadzany przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, zwaną dalej "jednostką przeprowadzającą test", wskazaną w postanowieniu, o którym mowa w § 3.
2.
Test umiejętności opracowuje jednostka przeprowadzająca test indywidualnie dla każdego wnioskodawcy. Przepis § 4 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
Test umiejętności przeprowadza się w formie pisemnej z zachowaniem zasady anonimowości.
2.
Jeżeli ze względu na stan zdrowia wnioskodawcy nie jest możliwe przeprowadzenie testu umiejętności z zachowaniem zasady anonimowości, test przeprowadza się w formie odpowiedniej ze względu na stan zdrowia wnioskodawcy, odnotowanej na arkuszu testu. Ocena takiego testu jest dokonywana niezwłocznie po jego zakończeniu.
§  20.
1.
Test umiejętności przeprowadza się w języku polskim.
2.
Jeżeli postępowanie dotyczy uznania kwalifikacji do nauczania języka obcego lub do nauczania przedmiotu albo prowadzenia zajęć w języku obcym, test umiejętności przeprowadza się w danym języku obcym.
§  21.
Arkusze testu są przygotowywane i przechowywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie przed rozpoczęciem testu.
§  22.
1.
Test umiejętności składa się z nie więcej niż 100 zagadnień lub pytań, w tym nie więcej niż 10 % stanowią zagadnienia lub pytania o charakterze opisowym. Każde z zagadnień lub pytań niemających charakteru opisowego zawiera nie mniej niż 3 możliwości odpowiedzi.
2.
Co najmniej 90 % zagadnień lub pytań zawiera jedną odpowiedź poprawną. Pozostałe zagadnienia lub pytania mogą zawierać więcej niż jedną odpowiedź poprawną.
§  23.
1.
Test umiejętności przeprowadza komisja, składająca się z co najmniej 3 osób, powoływana przez dyrektora jednostki przeprowadzającej test.
2.
Zagadnienia, pytania i możliwości odpowiedzi są umieszczane na jednostronnie zadrukowanych arkuszach testu opatrzonych pieczęcią jednostki przeprowadzającej test.
3.
Z przebiegu testu umiejętności sporządza się protokół, który podpisują członkowie komisji przeprowadzającej test. W protokole odnotowuje się w szczególności:
1)
imię i nazwisko wnioskodawcy;
2)
nazwę i adres jednostki przeprowadzającej test;
3)
datę przeprowadzenia testu;
4)
skład komisji.
§  24.
1.
Ocena testu umiejętności jest ustalana w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia testu.
2.
Odpowiedzi lub rozwiązania zagadnień i pytań są punktowane.
3.
Oceny testu umiejętności dokonuje komisja przeprowadzająca test, uwzględniając następujące kryteria:
1)
za każdą prawidłową odpowiedź na zagadnienie lub pytanie niemające charakteru opisowego ustala się jednakową liczbę punktów, z tym że w przypadku gdy więcej niż jedna odpowiedź jest prawidłowa, dla uzyskania punktów za takie zagadnienie lub pytanie należy wskazać wszystkie poprawne odpowiedzi;
2)
za każde prawidłowe rozwiązanie zagadnienia lub pytania o charakterze opisowym ustala się jednakową liczbę punktów;
3)
zaliczenie testu następuje w przypadku, gdy wnioskodawca uzyska więcej niż 66 % punktów możliwych do uzyskania.
4.
Kryteria oceny testu umiejętności, o których mowa w ust. 3, są dostępne dla wnioskodawcy w jednostce przeprowadzającej test oraz są umieszczane na arkuszu testu.
§  25.
Ocenę testu umiejętności komisja przeprowadzająca test przekazuje wnioskodawcy oraz organowi prowadzącemu postępowanie w terminie 3 dni od dnia ustalenia oceny testu.
§  26.
1.
Nieprzystąpienie do testu umiejętności w wyznaczonym terminie bez usprawiedliwienia uznaje się za odstąpienie wnioskodawcy od testu umiejętności.
2.
W przypadku nieprzystąpienia do testu umiejętności z usprawiedliwionej przyczyny wnioskodawca może zwrócić się do organu prowadzącego postępowanie z umotywowanym wnioskiem o ponowne wyznaczenie terminu testu umiejętności.
3.
Oceniając przyczynę usprawiedliwiającą nieprzystąpienie przez wnioskodawcę do testu umiejętności, organ prowadzący postępowanie kieruje się zasadami określonymi w przepisach o sposobie usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy.
4.
W przypadku uznania nieprzystąpienia przez wnioskodawcę do testu umiejętności za usprawiedliwione organ prowadzący postępowanie wyznacza ponownie termin przeprowadzenia testu umiejętności.
§  27.
1.
Wnioskodawca, który nie zaliczył testu umiejętności, w terminie 14 dni od dnia otrzymania oceny testu, może wystąpić do organu prowadzącego postępowanie z wnioskiem o powtórne przystąpienie do testu umiejętności w najbliższym terminie.
2.
Do powtórnego przystąpienia do testu umiejętności przepisy § 17-26 i 29 stosuje się odpowiednio.