Rozdział 8 - Obowiązki urzędów celnych. - Statystyka celna.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1930.40.350

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lutego 1934 r.

VIII.

Obowiązki urzędów celnych.

§  66.
Urzędy celne mogą uskutecznić ostateczną odprawę celną towarów, podlegających zgłoszeniu statystycznemu, tylko wówczas, gdy strona uczyniła zadość obowiązkowi zgłoszenia w sposób, odpowiadający przepisom niniejszego rozporządzenia.
§  67.
Urzędy celne sprawdzają:
1)
czy zgłoszenie jest wyczerpujące, wyraźne, wypełnione w sposób trwały, złożone na odpowiednim formularzu i zaopatrzone opłatą statystyczną w przepisanej wysokości,
2)
czy treść zgłoszenia statystycznego odpowiada rzeczywistości według wymogów niniejszego rozporządzenia.
§  68.
Urzędnik celny wpisuje na zgłoszeniach przyjętych od stron pozycję taryfy celnej, wysokość stawki celnej, podług której został towar oclony {stawka autonomiczna lub konwencyjna) i sumę pobranego cła bez opłat manipulacyjnych i akcydencji oraz wpisuje nazwę i pozycję rejestru celnego, potwierdza dokonane sprawdzenie pieczęcią urzędową i własnoręcznym podpisem. W przywozie w wolnym obrocie (karta wzoru Nr. 1) w wypadku gdy brak jest faktury, urzędnik celny stwierdza to przez wpisanie do rubryki 17 karty wzoru Nr. 1 słowa "brak".

Przy odprawie ustnej, urzędnik celny sporządza oznajmienie statystyczne (trzeci egzemplarz tryplikatu kwitu celnego) względnie notatkę statystyczną wzoru Nr. 10 lub 11.

§  69.
Przy przewozie przez polski obszar celny kartę zgłoszenia statystycznego sprawdza urząd celny przy wejściu towaru oraz urząd celny przy wyjściu. Przy wejściu towaru urzędnik celny dokonywa sprawdzenia w myśl przepisów § 67, wpisuje na karcie nazwę i pozycję rejestru celnego, podpisuje kartę wraz z wyciśnięciem na niej pieczęci urzędowej, a następnie dołącza ją do dokumentów celnych; przy wyjściu towaru urzędnik celny wpisuje nazwę i pozycję swego rejestru celnego i podpisuje kartę oraz przykłada pieczęć urzędową, a następnie przedkłada ją Głównemu Urzędowi Statystycznemu w ustalonym terminie.
§  70.
Notatki statystyczne dotyczące ruchu towarów w obrocie wolnoskładowym i wolnej strefy portu (wzór Nr. 12 i 13) wypełniają urzędy celne lub ich organy na podstawie prowadzonych ksiąg i posiadanych dokumentów.
§  71.
Zgłoszenia statystyczne t. j. karty zgłoszeń statystycznych, tryplikaty kwitów celnych oraz notatki statystyczne, winny urzędy celne nadsyłać do Głównego Urzędu Statystycznego w terminach ustalonych przez Główny Urząd Statystyczny w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu.