Rozdział 8 - Obowiązki urzędów celnych. - Statystyka celna.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1930.40.350
Akt utracił moc Wersja od: 25 lutego 1934 r.
VIII.
Obowiązki urzędów celnych.
Obowiązki urzędów celnych.
§ 66.
Urzędy celne mogą uskutecznić ostateczną odprawę celną towarów, podlegających zgłoszeniu statystycznemu, tylko wówczas, gdy strona uczyniła zadość obowiązkowi zgłoszenia w sposób, odpowiadający przepisom niniejszego rozporządzenia.§ 67.
Urzędy celne sprawdzają: 1)
czy zgłoszenie jest wyczerpujące, wyraźne, wypełnione w sposób trwały, złożone na odpowiednim formularzu i zaopatrzone opłatą statystyczną w przepisanej wysokości, 2)
czy treść zgłoszenia statystycznego odpowiada rzeczywistości według wymogów niniejszego rozporządzenia.§ 68.
Urzędnik celny wpisuje na zgłoszeniach przyjętych od stron pozycję taryfy celnej, wysokość stawki celnej, podług której został towar oclony {stawka autonomiczna lub konwencyjna) i sumę pobranego cła bez opłat manipulacyjnych i akcydencji oraz wpisuje nazwę i pozycję rejestru celnego, potwierdza dokonane sprawdzenie pieczęcią urzędową i własnoręcznym podpisem. W przywozie w wolnym obrocie (karta wzoru Nr. 1) w wypadku gdy brak jest faktury, urzędnik celny stwierdza to przez wpisanie do rubryki 17 karty wzoru Nr. 1 słowa "brak".Przy odprawie ustnej, urzędnik celny sporządza oznajmienie statystyczne (trzeci egzemplarz tryplikatu kwitu celnego) względnie notatkę statystyczną wzoru Nr. 10 lub 11.
§ 69.
Przy przewozie przez polski obszar celny kartę zgłoszenia statystycznego sprawdza urząd celny przy wejściu towaru oraz urząd celny przy wyjściu. Przy wejściu towaru urzędnik celny dokonywa sprawdzenia w myśl przepisów § 67, wpisuje na karcie nazwę i pozycję rejestru celnego, podpisuje kartę wraz z wyciśnięciem na niej pieczęci urzędowej, a następnie dołącza ją do dokumentów celnych; przy wyjściu towaru urzędnik celny wpisuje nazwę i pozycję swego rejestru celnego i podpisuje kartę oraz przykłada pieczęć urzędową, a następnie przedkłada ją Głównemu Urzędowi Statystycznemu w ustalonym terminie.§ 70.
Notatki statystyczne dotyczące ruchu towarów w obrocie wolnoskładowym i wolnej strefy portu (wzór Nr. 12 i 13) wypełniają urzędy celne lub ich organy na podstawie prowadzonych ksiąg i posiadanych dokumentów.§ 71.
Zgłoszenia statystyczne t. j. karty zgłoszeń statystycznych, tryplikaty kwitów celnych oraz notatki statystyczne, winny urzędy celne nadsyłać do Głównego Urzędu Statystycznego w terminach ustalonych przez Główny Urząd Statystyczny w porozumieniu z Ministerstwem Skarbu.