Statut przedsiębiorstwa państwowego "Wydawnictwa Państwowe".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.17.140

Akt utracił moc
Wersja od: 21 lutego 1928 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 10 lutego 1928 r.
o statucie przedsiębiorstwa państwowego "Wydawnictwa Państwowe".

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:

Ustanawia się dla przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą "Wydawnictwa Państwowe" załączony statut, stanowiący integralną część niniejszego rozporządzenia.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Równocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 czerwca 1924 r. o statucie wydawnictwa "Monitor Polski - Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej" (Dz. U. R. P. Nr. 55, poz. 546) w brzmieniu, nadanem mu ustawą z dnia 22 grudnia 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 129, poz. 922).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWEGO "WYDAWNICTWA PAŃSTWOWE".

§ 1.
Istniejące przy Prezesie Rady Ministrów przedsiębiorstwo państwowe pod firmą "Wydawnictwo "Monitor Polski", Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej" przekształca się na przedsiębiorstwo pod nazwą "Wydawnictwa Państwowe", stanowiące odrębną jednostkę gospodarczą i oparte na zasadach handlowych.

W skład tego przedsiębiorstwa wchodzą już istniejące wydawnictwa: "Monitor Polski", Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej i "Zbiór Wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego" w Warszawie oraz "Gazeta Lwowska" we Lwowie.

"Wydawnictwa Państwowe" mają prawo powoływać do życia na zlecenie Prezesa Rady Ministrów inne gazety urzędowe w miejscowościach przez niego wskazanych.

§  2.
"Monitor Polski" zamieszcza materjał urzędowy w postaci ustaw, rozporządzeń, obwieszczeń i komunikatów rządowych, jak również publikacje i ogłoszenia płatne, drukowane w nim obowiązkowo jako w dzienniku urzędowym Państwa. Pozatem "Monitor Polski" może zamieszczać z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów materjał informacyjny i rozumowany.

"Zbiór Wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego" ma za zadanie podawanie ważniejszych wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

"Gazeta Lwowska" i inne powstać mogące tego rodzaju wydawnictwa państwowe mają za zadanie zamieszczać lokalny materjał urzędowy, który nie musi być ustawowo drukowany w "Monitorze Polskim", jak również ogłoszenia i publikacje płatne, wynikające z obowiązujących ustaw. Wydawnictwa te mają pozatem objektywnie informować społeczeństwo o sprawach państwowych i działalności władz Państwa, a także mają orjentować opinję publiczną w dziedzinie ważniejszych zagadnień narodowych i społecznych. Wreszcie podawać one będą materjał ogólnodziennikarski: polityczny, ekonomiczny, kulturalny i zamieszczać płatne ogłoszenia prywatne.

§  3.
Przedsiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" jest osobą prawną i może nabywać nieruchomości oraz nabywać, obciążać i pozbywać majątek ruchomy w myśl ogólnych przepisów, zawierać w zakresie swego działania wszelkiego rodzaju umowy i zaciągać zobowiązania oraz bronić swych praw w sądach i poza sądami.

Umowy, mające na celu nabywanie nieruchomości, wymagają do swej ważności zgody Prezesa Rady Ministrów.

§  4.
Przedsiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" jest wolne od rejestracji sądowej. Prezes Rady Ministrów ustala, iloma i czyjemi podpisami winny być zaopatrzone zobowiązania, listy i wszelkie dokumenty, wystawiane przez to przedsiębiorstwo, i ogłasza o tem w "Monitorze Polskim".
§  5.
Przedsiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" podlega w sprawach organizacyjnych, redakcyjnych i administracyjnych Prezesowi Rady Ministrów.
§  6.
Przedsiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" przejmuje na własność wszelkie prawa majątkowe i ruchomości, któremi dotąd zarządzały wydawnictwa: "Monitor Polski", "Zbiór Wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego" i "Gazeta Lwowska", wraz z ciążącemi na nich zobowiązaniami według mającego się sporządzić inwentarza, który zatwierdzi Prezes Rady Ministrów. Na podstawie wartości szacunkowej przejętego majątku przedsiębiorstwo sporządzi bilans otwarcia i oznaczy swój kapitał zakładowy. Bilans ten będzie zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  7.
Przedsiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" może powiększać swój kapitał zakładowy, czyniąc na ten cel stosowne odpisy z czystego zysku bilansowego. Wysokość tych odpisów oznaczać będzie Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu. Poza kapitałem zakładowym przedsiębiorstwo tworzyć będzie kapitał amortyzacyjny i w razie potrzeby na zasadach, ustalonych przez Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu, także inne kapitały.
§  8.
Kapitał amortyzacyjny tworzy się z sum, corocznie odpisywanych od ogólnego zysku brutto na amortyzację eksploatowanych przez przedsiębiorstwo nieruchomości i ruchomości. Skala amortyzacyjna ustalana będzie przez Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  9.
Plan finansowo - gospodarczy przedsiębiorstwa "Wydawnictwa Państwowe", ustalany na każdy okres budżetowy na wniosek Dyrektora Wydawnictw Państwowych przez Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu, wchodzi w skład preliminarza budżetowego Prezydjum Rady Ministrów. Okresem operacyjnym przedsiębiorstwa jest każdorazowy okres budżetowy Państwa.
§  10.
Bilans, rachunek strat i zysków, jak również rachunkowość, kasowość i gospodarka są sporządzane względnie prowadzone według specjalnych przepisów rachunkowo - kasowych, wydanych przez Prezesa Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Kontrolą Państwową.
§  11.
Czysty zysk przedsiębiorstwa, pozostały po dokonaniu potrąceń, określonych w §§ 7 i 8, jest wpłacany do Skarbu Państwa.
§  12.
Za wydatki lub brak dochodów, spowodowane przez świadczenia, niewymienione w § 2, a wykonywane w interesie Państwa na zlecenie Prezesa Rady Ministrów, przedsiębiorstwo będzie wynagradzane z uwzględnieniem słusznych jego interesów.
§  13.
Ogólne kierownictwo redakcyjne, techniczne i administracyjne Wydawnictw Państwowych sprawuje Dyrektor Wydawnictw Państwowych.

Do zakresu jego działania należy:

1)
prowadzenie i załatwianie wszelkich spraw przedsiębiorstwa z wyjątkiem tych, które są zastrzeżone do decyzji Prezesa Rady Ministrów;
2)
przyjmowanie i zwalnianie personelu kontraktowego z wyjątkiem redaktorów naczelnych poszczególnych pism, z którymi zawiera umowy za zgodą Prezesa Rady Ministrów; o ile chodzi o "Zbiór Wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego" - redaktora naczelnego lub komitet redakcyjny tegoż powołuje ogólne zgromadzenie sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego;
3)
ustalanie wysokości wynagrodzenia personelu;
4)
zastępowanie przedsiębiorstwa wobec władz sądowych, administracyjnych, samorządowych i osób trzecich.

Dyrektor Wydawnictw Państwowych sprawuje również naczelne kierownictwo "Monitora Polskiego".

§  14.
Dyrektor Wydawnictw Państwowych jest urzędnikiem państwowym, natomiast pozostały personel jest w zasadzie kontraktowy i wynagradzany w zależności od świadczonych usług w sposób, przyjęty w przedsiębiorstwach prywatnych.
§  15.
Prezes Rady Ministrów ustanawia Radę Nadzorcza w składzie trzech członków i jednego zastępcy, powoływanych i odwoływanych przez siebie, i z ich grona powołuje przewodniczącego. Radę Nadzorczą ustanawia się w zasadzie na okres pięcioletni. Rada Nadzorcza sprawuje z ramienia Prezesa Rady Ministrów kontrolę nad finansowo - gospodarczą stroną przedsiębiorstwa i ustalaniem planu gospodarczego, bada sprawozdania Dyrekcji Wydawnictw Państwowych i bilanse i przedstawia Prezesowi Rady Ministrów swoje opinje i wnioski. Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują za swoją pracą wynagrodzenie, którego zasady i wysokość określa na wniosek przewodniczącego Rady Nadzorczej Prezes Rady Ministrów w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  16.
Prezes Rady Ministrów ustala szczegółową organizację przedsiębiorstwa "Wydawnictwa Państwowe" i regulamin wewnętrzny w granicach niniejszego statutu.
§  17.
Przesiębiorstwo "Wydawnictwa Państwowe" Jest wolne od wszelkich opłat stemplowych, należnych za czynności połączone z ukonstytuowaniem się, przedsiębiorstwa jako samoistnej osoby prawnej. Pozatem opłaca ono wszystkie podatki samorządowe, jakie obowiązują przedsiębiorstwa prywatne. Co do opłat i podatków państwowych mają zastosowanie przepisy ogólne.
§  18.
Stosunek służbowy personelu, zatrudnionego w Wydawnictwach Państwowych, może pozostać niezmieniony, a więc dotychczasowi funkcjonarjusze Wydawnictw Państwowych, których stosunek służbowy jest oparty na ustawie z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej, mogą pozostać nadal urzędnikami państwowymi w rozumieniu wymienionej ustawy, o ile nie przejdą na służbę kontraktową.