Statut Państwowego Banku Rolnego.
Dz.U.1928.64.584
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA REFORM ROLNYCH
z dnia 11 czerwca 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz Ministrem Rolnictwa o statucie Państwowego Banku Rolnego.
ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
I.
Zadania, siedziba, zakres działalności i uprawnienia Państwowego Banku Rolnego.
Zadania, siedziba, zakres działalności i uprawnienia Państwowego Banku Rolnego.
Bankowi przysługuje uprawnienie do używania samoistnego zastępstwa prawnego, z zachowaniem jednak wszelkich uprawnień i przywilejów, zastrzeżonych dla instytucyj państwowych w postępowaniu sądowem i administracyjnem.
Bank może otwierać i zwijać oddziały i przedstawicielstwa w kraju i zagranicą.
W szczególności do zakresu działania Banku należy:
Nieruchomości, przejęte w celu uchronienia się przed stratami, winny być najdalej w ciągu dwu lat odprzedane, o ile nie zostaną przeznaczone na cele wskazane w ust. 1 niniejszego paragrafu. Termin ten może być przedłużony przez Ministra Reform Rolnych.
Jednakowoż wykreślanie dłużnych wpisów hipotecznych, zrzeczenie się, lub odstąpienie pierwszeństwa hipotecznego co do wpisów hipotecznych, zapisanych na rzecz Banku, lub na rzecz instytucyj i urzędów, których funduszami Bank administruje, może być dokonywane na mocy dokumentów w powyższy sposób w tym celu przez Bank wystawionych - tylko w odniesieniu do wpisów hipotecznych, zabezpieczających prawa o wartości nieprzewyższającej 10.000 złotych.
Zwolnienie od zobowiązań, lub zrzeczenie się praw o wartości przewyższającej sumę złotych 10.000 muszą być zeznane notarjalnie, o ile formy takiej wymaga prawo.
II.
Operacje na własny rachunek Banku.
Operacje na własny rachunek Banku.
A.
Kredyt długoterminowy.
Kredyt długoterminowy.
Ogólna suma będących w obiegu listów zastawnych Banku nie może przekraczać sumy pożyczek amortyzacyjnych wydanych w listach zastawnych, a niespłaconych.
Suma obligacyj, znajdujących się w obiegu, nie może przekraczać sumy na ich podkład wydanych a niespłaconych pożyczek amortyzacyjnych.
W razie niewystarczalności powyższych zabezpieczeń wchodzi w zastosowanie odpowiedzialność Skarbu Państwa w granicach przyjętych za listy zastawne oraz za obligacje gwarancyj.
Przepisy p. 1 i 5 nie mają zastosowania do 7 % listów zastawnych, wypuszczonych na podstawie przepisów emisyjnych z dnia 9 marca 1928 r. (Monitor Polski z dnia 29 października 1928 r. Nr. 250), stanowiących odrębną serję nieoznaczoną numerem, oraz do obligacyj meljoracyjnych, wypuszczonych na podstawie przepisów emisyjnych z dnia 11 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 65, poz. 595), stanowiących również odrębną serję nieoznaczoną numerem.
Właściciel listów zastawnych lub obligacyj może poddać je zastrzeżeniom (zawinkulować) według przepisów, jakie będą wydane w myśl § 34 niniejszego Statutu.
Wycofywanie z obiegu listów zastawnych i obligacyj odbywa się przez losowanie, albo przez wykup ich na giełdzie lub z wolnej ręki.
Wypłata za wylosowane listy zastawne i obligacje dokonywana będzie podług ich imiennej wartości.
Wartość brakujących, a niezapadłych kuponów od wylosowanych listów zastawnych i obligacyj będzie potrącona z należności za te papiery.
W ten sam sposób unieważnione i zniszczone być powinny również listy zastawne i obligacje nabyte na giełdzie lub z wolnej ręki celem wycofania z obiegu.
Należności za kupony niepodniesione w ciągu lat 5-ciu oraz należności za wylosowane listy zastawne i obligacje, niepodniesione w ciągu lat 30-tu od dnia płatności - ulegają przedawnieniu.
Ciężary wieczyste i służebności, które zachowują pierwszeństwo przed pożyczką, powinny być ocenione i potrącone z szacunku nieruchomości.
Na obszarze województw poznańskiego, pomorskiego i górnośląskiej części województwa śląskiego pożyczki, udzielane przez Państwowy Bank Rolny w listach zastawnych, zabezpieczane będą hipoteką zwyczajną w rozumieniu § 1113 Kodeksu Cywilnego z roku 1896.
Przepisy powyższe mają zastosowanie i do pożyczek w obligacjach meljoracyjnych, wymagających hipotecznego zabezpieczenia, z tem jednak, że w tym wypadku szacunek może być ustalony z uwzględnieniem postanowień § 40 niniejszego Statutu.
Przynależnościom tym służy równe z kapitałem pierwszeństwo, o ile te procenty, koszty i dodatki administracyjne nie zalegają za czas dłuższy niż 3 lata wstecz od dnia przymusowej licytacji.
Część raty, stanowiąca kwotę na umorzenie kapitału, może być uiszczona w listach, względnie w obligacjach, podług imiennej ich wartości, nie później jednak, jak w terminie płatności tej raty.
Wypłacone na rachunek dłużnika sumy na pokrycie jego zobowiązań będą przez Bank odeń ściągnięte przy spłacie rat pożyczkowych, wraz z procentem prawnym od dnia dokonania przez Bank zapłaty zastępczej.
Wysokość dodatku administracyjnego uchwala Rada Nadzorcza i zatwierdza Minister Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Rolnictwa.
Wzory listów zastawnych i obligacyj, ich imienna wartość, terminy losowania listów zastawnych i obligacyj oraz wypłaty kuponów i wylosowanych listów zastawnych i obligacyj, warunki ewentualnego poddania zastrzeżeniom (zawinkulowania) listów i obligacyj, sposób wykonywania nadzoru nad umorzeniem i emisją, wysokość, sposób lokowania funduszu rezerwowego listów zastawnych i obligacyj, oraz innych funduszów, związanych z emisją listów i obligacyj, ustali Minister Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu na wniosek Rady Nadzorczej.
2. Postanowienia szczegółowe o kredycie w listach zastawnych.
Pożyczki takie będą również udzielane właścicielom nieruchomości ziemskich, niezależnie od ich obszaru na spłatę obciążeń hipotecznych przy parcelacji tychże nieruchomości.
Normy obszarów gospodarstw rolnych, na których nabycie Bank będzie udzielał kredytu, ustalane będą przez Ministra Reform Rolnych.
Ponadto właściciel obciążonej nieruchomości do czasu całkowitej spłaty pożyczki podlega wszelkim rygorom i przepisom, wynikającym ze Statutu Państwowego Banku Rolnego, zarówno już wydanym, jak też mogącym być wydanemi w przyszłości w związku z uzupełnieniem lub zmianą niniejszego Statutu.
Wreszcie, o ile obciążona nieruchomość jest nabyta z parcelacji, dokonanej wedle przepisów ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z r. 1926 Nr. 1, poz. 1), obok wpisu hipotecznego zabezpieczenia pożyczki (hipoteki, prawa zastawu), winna być dokonana adnotacja - ostrzeżenie z art. 54 tejże ustawy.
3 Postanowienia szczegółowe o kredycie w obligacjach meljoracyjnych.
Wysokość pożyczek udzielonych na meljoracje nie może przekraczać rzeczywistych kosztów melioracyjnych. Nadto przewidywane wskutek meljoracji przeciętne zwiększenie dochodu z danej posiadłości ile powinno być niższe od rat, należnych od pożyczki przyznanej na meljoracje.
Ponadto nieruchomość, na której zabezpieczona została pożyczka w obligacjach meljoracyjnych, do czasu całkowitej jej spłaty podlega, pozostałym rygorom wyszczególnionym w § 37 niniejszego Statutu.
B.
Kredyt krótkoterminowy i inne operacje Państwowego Banku Rolnego.
Kredyt krótkoterminowy i inne operacje Państwowego Banku Rolnego.
Państwowy Bank Rolny może w wykonywaniu swych niniejszym Statutem przewidzianych zadań i czynności korzystać ze współpracy i współdziałania wymienionych instytucyj, na zasadach ustalonych przez Radę Nadzorczą Banku w szczególności przez udzielanie im zastępstw Banku.
W szczególności do zakresu operacyj Banku należy:
Bank nie jest obowiązany podawać powodów nieprzyjęcia weksla.
Zastaw ruchomości odbywa się drogą przejęcia przez Bank w naturze na skład, lub też przejęcia dokumentów, dostatecznie zabezpieczających prawo Banku do przedmiotu zastawu.
Uchwalony przez Radę Nadzorczą wykaz papierów wartościowych oraz wykaz towarów i kosztowności, na które Bank może udzielać kredytu, oraz stosunek procentowy pomiędzy maksymalną wysokością pożyczki, a wartością zastawu, podlegają zatwierdzeniu Ministra Skarbu.
W wypadku niezaspokojenia zabezpieczonej zastawem ruchomym wierzytelności Banku w terminie, przewidzianym w warunkach pożyczki, Bank wezwie dłużnika listem poleconym do zaspokojenia przypadającej od niego należności w terminie co najmniej 15-dniowym od daty wysłania wezwania. Jeżeli dłużnik po upływie tego terminu nie uskuteczni zapłaty, może Bank przystąpić do sprzedaży zastawu; gdyby Bank nie przystąpił do sprzedaży w całości lub w części w ciągu 5 dni od upływu terminu wskazanego w wezwaniu, obowiązany jest ponownie zawiadomić dłużnika o zamierzonej sprzedaży, wyznaczając ponownie termin co najmniej 15-dniowy.
Bank ma prawo przyjęte pod zastaw pożyczek terminowych papiery wartościowe, złoto, srebro i kosztowności oraz towary realizować dla zaspokojenia swych wierzytelności, pod zastaw tych rzeczy udzielonych, bądź na giełdzie pieniężnej lub towarowej, o ile są przedmiotem tranzakcyj giełdowych, bądź w drodze przeprowadzonej we własnym zarządzie publicznej licytacji.
Nadwyżkę, jaka się okazać może po zaspokojeniu wierzytelności i kosztów sprzedaży, Bank przechowuje jako depozyt do dyspozycji dłużnika, gdyby zaś kwota uzyskana ze sprzedaży zastawu nie wystarczała na zaspokojenie pretensyj Banku, dłużnik obowiązany jest pokryć resztę pretensyj.
Bank może powyższych przepisów nie stosować do weksli własnych (sola-weksli) przyjmowanych na zabezpieczenie kredytu, udzielonego przez Bank, a wystawianych:
Ponadto uwzględnione być mają postanowienia zawarte w §§ 25, 26 i 28.
Sumy złożone w Banku, jako wkłady, oraz na rachunek bieżący nie mogą podlegać aresztowi ani sekwestrowi inaczej, jak drogą określoną w ustawie postępowania cywilnego.
Stopę procentową dla wkładów ustanawia Rada Nadzorcza, a uchwały Rady Nadzorczej zatwierdza Minister Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Ogólna suma takich udziałów nie może przewyższać 10%; kapitału zakładowego Banku.
C.
Działalność parcelacyjna Państwowego Banku Rolnego.
Działalność parcelacyjna Państwowego Banku Rolnego.
O ile osoby, których prawa są hipotecznie zabezpieczone nie wyrażają zgody na przedterminową spłatę, lub też wartość uprawnień, nieujawniona w hipotece, nie zostaje zgodnie oceniona, wówczas przedterminowa spłata wierzytelności i ciężarów nastąpi w tych granicach i tym trybem, jaki ustanawia rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 grudnia 1927 r. o uregulowaniu ciężarów i wierzytelności, ciążących na przymusowo wykupionych nieruchomościach ziemskich (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr. 3, poz. 22). O przejęciu służebności wedle art. 2 tego rozporządzenia orzekać będzie w trybie części 2 tego artykułu właściwy miejscowo - okręgowy urząd ziemski.
Właściwy wedle art. 6 tego rozporządzenia sąd ustali na wniosek Państwowego Banku Rolnego wartość ciężarów i wierzytelności spornych oraz sposób ich spłaty, nie żądając uprzedniego złożenia potrzebnej na zaspokojenie tych ciężarów i wierzytelności sumy. Złożenie przez Państwowy Bank Rolny ustalonej orzeczeniem sądu sumy do depozytu sądu uzasadnia żądanie wykreślenia z hipoteki wszelkich nieprzejętych ciężarów i wierzytelności.
Doręczenie wierzycielom hipotecznym i uprawnionym ciężarów hipotecznie zabezpieczonych wezwań do przyjęcia przedterminowych spłat Państwowy Bank Rolny uskuteczniać będzie za pośrednictwem właściwych okręgowych urzędów ziemskich.
III.
Administrowanie funduszami powierzonemi przez Rząd.
Administrowanie funduszami powierzonemi przez Rząd.
IV.
Rachunkowość, sprawozdawczość, rezerwy.
Rachunkowość, sprawozdawczość, rezerwy.
Na dwa miesiące przed upływem roku administracyjnego, Dyrekcja powinna przygotować i przedstawić Prezesowi Banku dla przedłożenia Radzie Nadzorczej do uchwalenia preliminarz wydatków i dochodów Banku na rok następny. Uchwały Rady Nadzorczej winny być przedstawione najpóźniej na 3 tygodnie przed rozpoczęciem nowego roku administracyjnego Ministrowi Reform Rolnych, który je zatwierdza w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
W ten sam sposób zatwierdzonej uchwały wymagają preliminarze dodatkowe na wydatki nieprzewidziane w budżecie.
Gdy ogólny fundusz rezerwowy osiągnie wysokość równą kapitałowi zakładowemu, powołane 30% zysku będą przelewane w połowie na kapitał zakładowy Banku, w połowie na fundusz rezerwowy.
V.
Władze Banku.
Władze Banku.
Bezpośrednią przełożoną władzą Banku jest Minister Reform Rolnych. który czynności nadzorcze wykonuje przez podwładne mu organa; w szczególności w celu przestrzegania zgodności akcji Banku, związanej z wykonaniem naprawy ustroju rolnego, z wytycznemi polityki agrarnej i agrarno-kredytowej Ministerstwa Reform Rolnych w zakresie wykonania reformy rolnej - Minister Reform Rolnych powołuje w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Ministrem Rolnictwa z pośród urzędników Ministerstwa Reform Rolnych swego Komisarza i jego zastępców przy centrali Banku. Obowiązki i upoważnienia Komisarza bliżej określi pismo nominacyjne. Przy oddziałach Banku - Prezesi miejscowych okręgowych urzędów ziemskich są delegatami Ministra Reform Rolnych, uzgadniającymi działalność agrarno - kredytową Banku z działalnością agrarną okręgowych urzędów ziemskich; delegaci przy oddziałach Banku pełnią funkcje Komisarza Agrarnego w zakresie przewidzianym w p. 2 art. 59 ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej. Komisarz Ministra Reform Rolnych, jego zastępcy i delegaci Ministra Reform Rolnych otrzymują wynagrodzenie za swoje czynności z budżetu Banku w wysokości, określonej przez Ministra Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Prawo kontroli finansowej służy również Ministrowi Skarbu.
Prezesem Banku nie może być osoba, do której majątku wdrożono postępowanie upadłościowe lub ugodowe, albo osoba pozbawiona zdolności do działań prawnych lub pełni praw obywatelskich.
Minister Skarbu powołuje 3-ch zastępców członków Rady Nadzorczej, w tem jednego w porozumieniu z Ministrem Reform Rolnych i jednego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.
Członkowie Rady Nadzorczej nie mogą być równocześnie ani posłami, ani senatorami.
Członkiem Rady Nadzorczej nie może być osoba, do której majątku wdrożono postępowanie upadłościowe lub ugodowe, albo osoba pozbawiona zdolności do działań prawnych lub pełni praw obywatelskich.
Obowiązki Wiceprezesa Rady Nadzorczej pełni jeden z członków Rady Nadzorczej, wyznaczony przez Ministra Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrami Skarbu i Rolnictwa.
Wiceprezes Rady Nadzorczej przewodniczy tej ostatniej w nieobecności Prezesa Banku, zastępuje Prezesa w jego nieobecności, oraz pełni inne obowiązki, przekazane mu przez Prezesa Banku.
W razie niepowołania Wiceprezesa lub w razie jego nieobecności zastępuje go powołany przez Prezesa Banku członek Rady Nadzorczej.
Rada Nadzorcza może specjalne zadania i poszczególne sprawy poruczać do opracowania i uchwalania komitetom specjalnym, złożonym z członków Rady. Jeśli zadania poruczone specjalnym komitetom wymagają pracy w ciągu dłuższego okresu czasu, wówczas członkowie Komitetu uprawnieni są do otrzymywania specjalnego wynagrodzenia, którego wysokość określi Minister Reform Rolnych.
Członkowie Dyrekcji Banku biorą udział we wszystkich posiedzeniach Rady Nadzorczej z głosem doradczym, z wyjątkiem wypadków, gdy w Radzie omawiane są sprawy osobiste członków Dyrekcji oraz gdy nieobecności członków Dyrekcji żąda Rada.
Naczelny Dyrektor względnie wyznaczony przezeń Dyrektor przedstawia Radzie Nadzorczej wszelkie wnioski Dyrekcji.
Prezesowi Banku służy prawo zawieszania uchwał Rady, które zdaniem jego wykraczają przeciw ustawom, Statutowi Banku lub interesowi państwowemu. Zawieszoną uchwałę przedstawia Prezes Ministrowi Reform Rolnych, może jednak uprzednio przedłożyć uchwałą do reasumpcji Radzie Nadzorczej.
Prezes Banku przedstawia Ministrowi Reform Rolnych, wraz z opinją Rady Nadzorczej, wnioski o kandydatach na stanowiska Dyrektorów i Wicedyrektorów Banku oraz Dyrektorów Oddziałów, oraz zgłasza Ministrowi Reform Rolnych wraz z opinją Rady Nadzorczej wnioski o ich zwolnienie Prezes Banku zatwierdza i odwołuje prokury dla pracowników Banku, powołuje pracowników Banku na stanowiska, których obsadzenie zastrzegają władzy Prezesa przepisy o służbie w Państwowym Banku Rolnym.
Prezes Banku ma prawo brać udział w posiedzeniach Dyrekcji z głosem doradczym.
Wykonanie uchwały Dyrekcji, uznanej przez Prezesa Banku za niezgodne z ustawami, ze Statutem Banku i z podstawowemi zadaniami Banku ma on prawo wstrzymać do uchwały Rady Nadzorczej.
Prezes Banku otrzymuje stale uposażenie z budżetu Banku, określone przez Ministra Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu, za udział zaś w posiedzeniach Rady nie pobiera osobnego wynagrodzenia.
W ten sam sposób określone będzie uposażenie Wiceprezesa, względnie zastępującego Wiceprezesa członka Rady Nadzorczej.
W szczególności do zakresu działalności Rady Nadzorczej należy rozpoznawanie i uchwalanie wniosków w przedmiocie:
Uchwały w sprawie wniosków wyszczególnionych w p. p. 1, 6, 9, 13 i 16 wymagają zatwierdzenia Ministra Reform Rolnych, przyczem co do wniosków wyszczególnionych w p. p. 6, 13 i 16 w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Takiemuż zatwierdzenia podlegają te wnioski, które na mocy poszczególnych postanowień niniejszego Statutu zastrzeżone są właściwości Ministra Reform Rolnych, bądź Ministra Skarbu, bądź wreszcie Ministra Rolnictwa.
Naczelny Dyrektor powołany będzie w porozumieniu z Ministrem Skarbu, zaś jeden z Dyrektorów w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa. Minister Reform Rolnych mianuje Wicedyrektorów (zastępców Dyrektorów), oraz Dyrektorów Oddziałów w miarę potrzeby na wniosek Prezesa Banku.
Nominacje członków Dyrekcji, Wicedyrektorów i Dyrektorów Oddziałów ogłaszane będą w Monitorze Polskim, oraz Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Reform Rolnych.
Regulamin określi sprawy, wymagające kolegjalnego załatwienia i uchwały Dyrekcji oraz niezbędny do tego komplet na posiedzeniach Dyrekcji, jak również ustali tryb jej urzędowania i sposób zastępowania nieobecnych Dyrektorów.
Członkowie Dyrekcji Państwowego Banku Rolnego nie mogą być równocześnie posłami, bądź senatorami, ani zajmować żadnego płatnego, państwowego, komunalnego lub prywatnego stanowiska, ani też bez zgody Ministra Reform Rolnych uczestniczyć we władzach kierowniczych lub nadzorczych jakichkolwiek przedsiębiorstw.
W szczególności do zakresu działania Dyrekcji należy:
Do Naczelnego Dyrektora należy bezpośrednie kierownictwo i nadzór służbowy nad personelem Banku, jako też przyjmowanie i zwalnianie pracowników Banku w zakresie ustalonym w przepisach o służbie w Państwowym Banku Rolnym.
Naczelny Dyrektor ponosi odpowiedzialność za zgodne z obowiązującemi przepisami i zarządzeniami władz funkcjonowanie Banku; takąż odpowiedzialność przed Naczelnym Dyrektorem ponoszą poszczególni Dyrektorowie Banku w zakresie powierzonych im funkcyj.
Dyrektor Oddziału zarządza bezpośrednio sprawami Oddziału zgodnie z regulaminem, który określi kompetencję i odpowiedzialność Dyrektorów Oddziałów i ich stosunek do Dyrekcji. Dyrektor Oddziału decyduje samodzielnie o nabywaniu nieruchomości celem uchronienia Banku przed stratami z tytułu kredytu długoterminowego i o skierowaniu egzekucji do nieruchomości, nie wyłączając trybu wypływającego z uwagi do art. 1527 U. P. C. z 1864 f.
W sporach, wynikających z działalności Oddziałów, Państwowy Bank Rolny może być pozywany w siedzibie Oddziałów"
Wszelkie inne dokumenty zobowiązujące Bank będą podpisywane pod pieczęcią firmową przez dwóch Dyrektorów lub Wicedyrektorów (zastępców Dyrektorów) względnie przez jednego Dyrektora lub jednego Wicedyrektora (zastępcę Dyrektora) łącznie z jednym z urzędników, upoważnionych do podpisu za Bank (prokurentem) lub też przez dwóch prokurentów łącznie.
Upoważnienia urzędników Banku do podpisywania firmy Banku (prokurentów) ogłaszane będą w Monitorze Polskim oraz w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Reform Rolnych.
W Oddziałach Banku firmę Banku podpisują i zeznają akta urzędowe w imieniu Banku: Dyrektor Oddziału łącznie z zastępcą lub prokurentem, lub zastępca Dyrektora z prokurentem, względnie dwóch prokurentów.
Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają z pośród siebie przewodniczącego i uchwalają wnioski zwykłą większością głosów. Do prawomocności uchwał potrzebna jest obecność przynajmniej 3-ch członków,
Obowiązki i uprawnienia Komisarza Ministra Skarbu bliżej określi pismo nominacyjne. W szczególności obowiązkiem Komisarza będzie:
Wynagrodzenie za swoje czynności otrzymuje Komisarz oraz jego zastępcy z funduszów Banku, w wysokości, oznaczonej przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Reform Rolnych.
- zmieniony przez obwieszczenie Ministrów Reform Rolnych, Skarbu i Rolnictwa z dnia 5 października 1928 r. w sprawie sprostowania błędów (Dz.U.28.94.836).
- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 8 maja 1930 r. (Dz.U.30.38.335) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1930 r.
- zmieniony przez obwieszczenie Ministrów Reform Rolnych, Skarbu i Rolnictwa z dnia 5 października 1928 r. w sprawie sprostowania błędów (Dz.U.28.94.836).
- zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 8 maja 1930 r. (Dz.U.30.38.335) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1930 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 1929 r. (Dz.U.29.67.517) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1929 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 8 maja 1930 r. (Dz.U.30.38.335) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 maja 1930 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »