Statut Banku Gospodarstwa Krajowego.
Dz.U.1924.46.478
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 maja 1924 r.
o statucie Banku Gospodarstwa Krajowego.
ZAŁĄCZNIK
STATUT
STATUT
I.
Cel. Nazwa i siedziba Banku.
Cel. Nazwa i siedziba Banku.
Firma Banku będzie podpisywana w ten sposób, że pod pieczęcią umieszczone będą dwa podpisy osób upoważnionych do podpisywania.
Za Zakład Centralny i oddziały Banku mają prawo podpisywać dyrektorowie, zastępcy dyrektorów lub prokurenci Zakładu Centralnego.
Za oddziały Banku mają prawo podpisywać: kierownicy oddziału, zastępcy kierowników lub prokurenci oddziału.
II.
Kapitał zakładowy Banku.
Kapitał zakładowy Banku.
Bo samorządów, mających prawo udziału w kapitale zakładowym Banku należą: samorządy wojewódzkie, powiatowe, specjalne związki samorządowe i miasta wydzielone z powiatów, względnie posiadające własne statuty.
Poszczególne udziały nie mogą wynosić mniej niż 25.000 złotych.
Udział w kapitale zakładowym Banku należący do Państwa i przedsiębiorstw państwowych nie może być mniejszy niż 60% ogólnej sumy kapitału zakładowego.
III.
Czynności Banku.
Czynności Banku.
A. Ogólne zasady pożyczek długoterminowych.
Z pożyczek tych korzystać mogą osoby fizyczne i prawne, z wyłączeniem Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych, nieposiadających osobowości prawnej.
Na podstawie długoterminowych pożyczek w gotówce Bank ma prawo wydawać listy zastawne lub obligacje.
Zarówno pożyczki udzielone w listach zastawnych i zabezpieczone na hipotekach ziemskich i miejskich oraz nieruchomościach fabrycznych, juk i pożyczki udzielone w obligacjach komunalnych, kolejowych oraz przemysłowych i zabezpieczone bądź hipotecznie bądź w inny sposób wskazany w niniejszym statucie - stanowią odrębne masy majątkowe. służące na zabezpieczenie praw posiadaczy listów zastawnych względnie obligacyj komunalnych, kolejowych oraz bankowych poszczególnych seryj względnie zamkniętych emisyj.
Listy zastawne i obligacje komunalne, kolejowe i bankowe wydaje się na okaziciela z zapewnieniem ich posiadaczom wypłaty odsetek i kapitału pod warunkami, wyszczególnionemi w listach zastawnych, względnie obligacjach.
W celu zapewnienia prawidłowej wypłaty kuponów, listów zastawnych i obligacji, przypadającej w każdem półroczu Bank tworzyć będzie specjalną rezerwę:
Rezerwy te będą oddzielnie kontrolowane i oddzielnie wykazywane w bilansach Banku.
Skarb Państwa odpowiada za zobowiązania Banku, wypływające z emisji obligacyj bankowych Banku Gospodarstwa Krajowego, emitowanych na zasadach, ustalonych w § 13 i następnych statutu niniejszego, do wysokości 172 miljonów złotych w złocie.
Wysokość oraz terminy płatności procentów i sum, przypadających na umorzenie kapitału podkładowych pożyczek, muszą być ustanowione w ten sposób, aby zapewniały terminową wypłatę procentów oraz terminowe umorzenie kapitału, wydanych przez Bank listów zastawnych i obligacyj.
Na poczet pokrycia listów zastawnych lub obligacyj nie mogą być wliczane należności, powstałe z zaległych rat umorzenia.
W razie gotówkowej spłaty pożyczek hipotecznych oraz komunalnych, kolejowych i przemysłowych przed upływem ustanowionego terminu, powinien Bank wycofać z obiegu listy zastawne lub obligacje, na kwotę, odpowiadającą spłaconemu kapitałowi
W braku tych kuponów potrącona będzie w gotówce ich wartość nominalna, jeżeli ich umorzenia nie przeprowadzono w drodze prawnej.
Należności za kupony płatne, niepodniesione w ciągu lat pięciu, jak również "należności za wylosowane listy zastawne i obligacje niepodniesione w przeciągu lat dwudziestu od dnia płatności ulegają przedawnieniu.
Właściciel listów zastawnych lub obligacji może poddać, je zastrzeżeniom (zawinkulować) według przepisów, jakie wyda Rada Nadzorcza na wniosek Dyrekcji.
Przy wypłacie procentów od zastrzeżonych w ten sposób walorów Bank nie jest obowiązany badać prawdziwości podpisu i nie przyjmuje za to żadnej odpowiedzialności. Właścicielowi listu zastawnego lub obligacji wolno jednak żądać, aby wypłata kapitału, przypadającego na te walory, wypłata procentów, a wreszcie zwolnienie od zastrzeżenia (dewinkuracja) listu zastawnego, względnie obligacji, nastąpić mogły jedynie na mocy podpisu notarjalnie lub sądownie poświadczonego.
Jeżeli ma nastąpić zwolnienie od zastrzeżenia listu zastawnego lub obligacji na żądanie innej osoby, a nie tej, które, wymienia adnotacja na walorze umieszczona, żądający musi się wykazać dokumentami notarjalnie lub sądownie poświadczonemi, a stwierdzającemi, że nabył na Własność ten walor.
Walory te mogą być przedmiotem lokaty kapitałów osób pozostających pod opieką i kuratelą, kapitałów fundacyjnych, kościelnych i korporacyjnych, jakoteż mogą być przyjmowane przez Skarb Państwa w wartości giełdowej, jednak nie wyższej, jak imienna, na wszelkiego rodzaju kaucje i wadja.
Dłużnik obowiązany jest określone raty (obejmujące spłatę kapitału i procentów) spłacać zgóry, w ustanowionych terminach, tudzież uiszczać równocześnie dodatek na koszty zarządu. Wysokość stopy procentowej pożyczek oraz wysokość dodatków na koszty zarządu oznacza uchwała Rady Nadzorczej, zatwierdzona przez Ministra Skarbu.
Przeciwko takiej wypłacie, stwierdzonej poświadczonym notarjalnie podpisem dłużnika, zarzut nieuiszczenia waluty nie jest dopuszczalny.
Bliższe przepisy o sposobie wypłaty pożyczki określi regulamin, wydany przez Radę. Nadzorczą.
Wpisy hipoteczne, dokonane na- rzecz Banku z tytułu ud z i f innych pożyczek, zarówno w listach zastawnych, jako leż w obligacjach, stanowią wyłącznie zabezpieczenia tych listów względnie obligacyj, przyczem wzmianka ta ma zawierać szczegółowe określenie emisji.
O ile wpis dotyczy listów zastawnych względnie obligacyj, które stanowią zamkniętą emisję, odnośna wzmianka w księgach hipotecznych ma określić tę emisję jako zamkniętą i wyraźnie stwierdzać, że wpis pożyczki Banku służy na wyłączne zabezpieczenie listów zastawnych, względnie obligacyj, pochodzących z tej zamkniętej emisyj.
Dłużnik może spłacić pożyczkę przed upływem ustanowionego terminu w całości lub w części, jeżeli kwota kapitału, którą spłacić zamierza, wynosi jedną lub więcej całych umówionych rat-kapitałowych i jeżeli dłużnik tą kwotę wypowie na sześć miesięcy- przed płatnością najbliższej raty. Wszelkie spłaty kapitału ponad plan umorzenia mogą być uskuteczniane jedynie w terminach, dla spłaty rat ustanowionych, za uiszczeniem prowizji, której wysokość oznaczy Rada Nadzorcza.
Ułamki kapitału i inne spłaty (procent, dodatek administracyjny i t. p.) wolno uskuteczniać wyłącznie gotowizną.
Ponadto Bank będzie miał prawo wypowiedzieć całą wierzytelność na trzy miesiące zgóry wedle własnego uznania i bez uzasadnienia przyczyny wypowiedzenia oraz w drodze egzekucji ściągnąć bez względu na pierwotnie umówione terminy rat:
Na obszarze województw: warszawskiego, łódzkiego, kieleckiego, lubelskiego, białostockiego, nowogródzkiego, poleskiego i wołyńskiego oraz okręgu administracyjnego wileńskiego służą Bankowi uprawnienia i przywileje Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego, o ile chodzi o ściąganie wierzytelności z tytułu pożyczek hipotecznych oraz hipotecznie zabezpieczonych pożyczek komunalnych, kolejowych i przemysłowych, ciążących na nieruchomościach ziemskich, zaś uprawnienia i przywileje Towarzystwa Kredytowego m. Warszawy, o ile chodzi o ściąganie takich wierzytelności, ciążących na nieruchomościach miejskich i fabrycznych.
Na obszarze województw: poznańskiego, pomorskiego, oraz górnośląskiej części województwa śliskiego Bank będzie korzystał przy ściąganiu wierzytelności z pożyczek hipotecznych i przemysłowych, oraz hipotecznie zabezpieczonych pożyczek komunalnych z uprawnień i przywilejów określonych w statucie Poznańskiego Ziemstwa Kredytowego.
Przepisy tego § odnoszą się też do ściągania wszelkich innych pożyczek hipotecznych ubezpieczonych, a przez Bank udzielonych.
B. Zasady udzielania pożyczek hipotecznych w listach zastawnych.
O ile chodzi o wypłatę z wezwań na obszarze mocy obowiązującej ustawy Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego względnie Miejskiego służą Bankowi uprawnienia i przywileje tych Towarzystw.
Pożyczki hipoteczne udzielane na podstawie osobnego oszacowania, o ile przenoszą 100.000 (sto tysięcy) złotych wymagają zatwierdzenia Rady Nadzorczej.
Prezes Banku, lub wskazany przezeń członek Rady Nadzorczej, a takie komisarz rządowy Banku mają prawo co do wszelkich pożyczek hipotecznych, chociażby one nie podlegały zatwierdzeniu Rady Nadzorczej, zawiesić uchwałę Dyrekcji i odesłać sprawę do rozstrzygnięcia Komitetu Wykonawczego Rady Nadzorczej, względnie Rady Nadzorczej.
Bliższe szczegóły co do postępowania przy ocenianiu wartości nieruchomości i udzielaniu pożyczek zawiera regulamin, wydany przez Radę, a zatwierdzony przez Ministra Skarbu.
W razie gdyby pierwotne zobowiązanie nie odpowiadało temu postanowieniu, wówczas ma być uzupełnione w tej mierze przez dodatkowe oświadczenie właściciela, którego nieruchomość, obciążona jest wskazana wierzytelnością, a w razie potrzeby, także prze/, odpowiednie oświadczenie ze strony innych wierzycieli hipotecznych.
Bank może porozumieć się z instytucjami asekuracyjnemi co do spłaty składki ogniowej z kasy swojej i żądać od dłużnika hipotecznego zwrotu tejże przy spłacie rat umarzających pożyczkę.
C. Zasady udzielania pożyczek komunalnych w obligacjach komunalnych.
Pożyczka nie może przekraczać wysokości kosztów robót, na których pokrycie zostaje zaciągnięta.
Jeżeli pożyczkę zaciąga spółka wodna, subwencjonowana przez Państwo, pożyczka nie może przekraczać wysokości kosztów niepokrytych subwencją.
Pożyczki komunalne przyznaje Rada Nadzorcza. Pożyczki komunalne powyżej jednego miljona wymagają zgody Ministra Skarbu.
Udzielanie pożyczek gminom wiejskim tudzież gminom miejskim niewydzielonym z powiatu, zależne jest od uchwały właściwej władzy nadzorczej, uznającej pożyteczność i potrzebę zaciągnięcia pożyczki na jeden z celów powyżej wymienionych.
Na obszarze mocy obowiązującego prawa o przywilejach i hipotekach z dn. 13 czerwca 1825 r. (Dz. Pr. Król. Pol. tom IX str. 355) obligacjom komunalnym, wydanym na zasadzie udzielonych przez Bank pożyczek, służy, przywilej i pierwszeństwo pokrycia, określone w art. 7 powołanego prawa z przedmiotów, będących zabezpieczeniem pożyczki oraz z innego majątku dłużnika bez ubliżenia pierwszeństwu przywilejów wymienionych w powyższym artykule.
D. Zasady udzielania pożyczek kolejowych w obligacjach kolejowych.
Przyznanie pożyczki kolejowej nastąpić może tylko w drodze uchwały Rady Nadzorczej, powziętej na wniosek Dyrekcji, a zatwierdzonej przez Ministra Skarbu.
Nabycie takich akcji i obligacji przez Bank nastąpić może tylko za zezwoleniem Ministra Skarbu i tylko wówczas, o ile oprocentowanie i umorzenie obligacji kolejowych, wydanych celem nabycia rzeczonych walorów znajduje pokrycie w gwarancji, udzielonej przez Państwo, samorządy lub związki samorządowe w tym statucie przewidziane, lub miasta wydzielone z powiatów, mającej na celu zabezpieczenie oprocentowania i spłaty tych walorów.
E. Zasady udzielania pożyczek przemysłowych w obligacjach bankowych.
Pożyczki udzielone na budynki fabryczne mogą być podstawą obligacji przemysłowych tylko wówczas, jeżeli budynki te mogą być bez wielkich trudności zamienione na domy mieszkalne lub na cele takiego przemysłu, który według opinji rzeczoznawców posiada w danej okolicy niewątpliwe warunki rozwoju.
Teatry, kopalnie i kamieniołomy nie mogą służyć jako zabezpieczenie pożyczki w obligacjach.
Pożyczka nie może przekraczać połowy wyprowadzonej przez rzeczoznawców wartości gruntu, 40% Wartości budynków i J/a wartości maszyn, potrzebnych nieodzownie do prowadzenia przedsiębiorstwa przemysłowego i trwale połączonych z nieruchomością.
Siła wodna będąca przynależnością nieruchomości fabrycznej może w wysokości najwyżej 1/3 wyprowadzonej wartości szacunkowej stanowić podstawę przyznanej pożyczki.
Przy obliczaniu wartości budynków i stałych urządzeń fabrycznych bierze się na uwagą tylko rzeczywistą ich wartość z uwzględnieniem ewentualnego zmniejszenia wartości w razie zwinięcia przedsiębiorstwa przemysłowego.
Warunki udzielania pożyczek na statki morskie i rzeczne ustali regulamin wydany przez Radę Nadzorczą, a zatwierdzony przez Ministra Skarbu.
Bank może nadto wydawać obligacje bankowe na podkład wydanych przez polskie instytucje kredytu długoterminowego i samorządy, listów zastawnych i obligacyj, poręczonych przez Państwo.
Zakupno takich listów może nastąpić tylko za zezwoleniem Ministra Skarbu i tylko wówczas, o ile oprocentowanie i umorzenie obligacyj państwowych, wydanych na podstawie listów zastawnych i obligacyj, znajduje pokrycie w gwarancji, udzielonej przez Państwo, mającej na celu zabezpieczenie oprocentowania i spłaty tych listów zastawnych.
F. Kredyty na odbudowę i rozbudowę.
Wymienione pożyczki udzielane będą na konwersją kredytów budowlanych do wysokości 80% wartości nieruchomości.
Terminową opłatę annuitetów od tych pożyczek gwarantują Bankowi Gospodarstwa Krajowego dotyczące gminy w myśl rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 20 maja 1925 r. (Dz. U. R. P. № 56 poz. 401).
Paragrafy 13 - 17, 19-35, 37, 40-42 i 44 do 47 statutu, dotyczące ogólnych zasad pożyczek długoterminowych oraz udzielania pożyczek hipotecznych w listach zastawnych, mają zastosowanie i do tych pożyczek, przyczem wpisowe przy odbiorze pożyczki (§ 17 al. 1) wynosić ma przy tych pożyczkach 1/2% imiennej wartości pożyczki
G. Kredyty dla samorządowych instytucji oszczędnościowych.
Zasady stosunku Banku do instytucji samorządowych oszczędnościowych uchwali Rada Nadzorcza w porozumieniu ze związkami samorządowemi i zatwierdzi Ministerstwo Skarbu.
H. Inne czynności bankowe.
W szczególności Bank może:
Weksle muszą mieć obowiązkowo trzy a przynajmniej dwa uznane za dobre podpisy osób fizycznych lub prawnych, zdolnych do zaciągania zobowiązania wekslowego.
bb) złota, srebra i innych kosztowności,
cc) towarów i dokumentów na towary (świadectwa składów towarowych, przedsiębiorstw spedycyjnych),
dd) dokumentów transportowych tak kolejowych jak i Żeglugi Wodnej,
ee) weksli depozytowych (kaucyjnych) zabezpieczonych hipotecznie lub też conajmniej z dwoma podpisami, uznanemi za wystarczające (vide ust. a § 63).
Rada Nadzorcza uchwali a Ministerstwo Skarbu zatwierdzi szczegółowe przepisy, na jakie papiery publiczne, kosztowności oraz towary i do jakiej wysokości mogą być udzielane przez Bank pożyczki, jakoteż określi sposób oceniania weksli i zobowiązań składanych Bankowi do dyskonta lub na zabezpieczenie pożyczek.
Rada Nadzorcza uchwali a Minister Skarbu zatwierdzi jaki odsetek własnego kapitału Banku może być przeznaczony na nabycie papierów wartościowych na własny rachunek tegoż,
Jeżeliby kwota ze sprzedaży zastawu uzyskana nie wystarczała na zaspokojenie należności Banku, dłużnik obowiązany jest osobiście pokryć pozostałą resztę należności.
Papiery procentowe i wszelkie inne ruchomości, jakie Bank przyjmie na zastaw winny być wpisane do ksiąg sznurowych lub rejestrów umyślnie na ten cel zaprowadzonych.
Do ksiąg tych i rejestrów prócz wysokości długu należy wpisać rodzaj i jakość przedmiotów, przyjętych w zastaw.
Wciągnięcie takie jest równoznacznem z rejestracją, o której mowa w art. 2074 k. c. i nadaje Bankowi przywilej zapewniony wierzycielowi w art. 2073 k. c, obowiązującego w b. Królestwie Polskiem.
Wysokość najniższej i najwyższej wkładki oznaczy Rada Nadzorcza, na wniosek Dyrekcji; wysokość tych wkładek oszczędności ma być co miesiąc podawana do publicznej wiadomości.
Ustawą z dnia 14 grudnia 1921 r. oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 1922 r. przyznana została gwarancja Skarbu Państwa za zwrot wkładek oszczędności i spłatę odsetek od nich dla Polskiego Banku Krajowego do wysokości marek 500 miljonów. Gwarancja ta ^ostaje w mocy dla Banku i przerachowuje się na złotych 5.000.000.
Formularze książeczek oszczędności podlegają zatwierdzeniu Ministra Skarbu.
Książeczki wkładkowe Banku mają wszelkie prawa papierów posiadających bezpieczeństwo pupilarne, według ustaw dzielnicowych: austrjackiej i pruskiej.
Książeczki te mogą być przedmiotem lokaty kapitałów osób pozostających pod opieką lub kuratelą, kapitałów fundacyjnych, kościelnych i korporacyjnych, jakoteż wszelkiego rodzaju kaucji i wadjów licytacyjnych.
Ogólna suma wydanych asygnat kasowych nie może przekraczać w danym czasie polowy własnego kapitału Banku.
Bank poczytuje posiadacza asygnaty, opiewającej na okaziciela, za uprawnionego do odbioru pieniędzy, o ile składający nie zastrzeże, iż pieniądze, mogą być wydane tylko jemu lub wylegitymowanemu urzędowym dokumentem pełnomocnikowi albo prawo-nabywcy.
Formularze asygnat kasowych podlegają zatwierdzeniu przez Ministerstwo Skarbu.
Bilans i fundusze rezerwowe.
Fundusz ten służy w równej mierze dla wszystkich oddziałów Banku. Gdy fundusz ten osiągnie wysokość równą kapitałowi zakładowemu, powołane 40% zysku będą przelewane na kapitał zakładowy Banku;
Władze Banku.
Prezesa Banku mianuje Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów na okres 5 lat; po upływie tego terminu Prezes może być mianowanym ponownie. Prezes nie może być jednocześnie posłem lub senatorem, ani też nie może sprawować żadnego płatnego państwowego, komunalnego lub prywatnego urzędu, ani należeć do organów kierowniczych lub nadzorczych jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, ani też być jego wspólnikiem firmowym lub komandytowym. Ograniczenie to nie dotyczy brania udziału w Radzie Banku Polskiego oraz w zarządach tych przedsiębiorstw, w których udział Banku zgodnie z art. 11 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 maja 1924 r. zostanie uznany za pożądany. Ponadto Prezes winien posiadać zdolność do działań prawnych i pełnią praw obywatelskich; nie może być Prezesem Banku osoba, do majątku której wdrożono postępowanie upadłościowa.
Prezesowi Rady służy prawo zawieszenia uchwał Rady, które zdaniem jego wykraczają przeciw ustawom, statutowi Banku lub interesowi państwowemu. /Zawieszoną uchwałę przedstawia Prezes Ministrowi Skarbu.
Prezes może brać udział w posiedzeniach Dyrekcji z głosem doradczyni. Jeśli jednak postanowienie Dyrekcji nie jest zdaniem Prezesa zgodne z podstawowemi celami Banku to może on wstrzymać wykonanie uchwały do decyzji Rady.
Prezes składa Ministrowi Skarbu raz na miesiąc sprawozdanie z działalności Banku.
Rada Nadzorcza.
Wszyscy członkowie Rady są powoływani na przeciąg trzech lat.
O ile udziałowcy samorządowi nie przedstawią wogóle lub przedstawią nie wszystkich kandydatów na. członków Rady w ciągu 6 tygodni od dnia wezwania do przedstawienia, Ministrowi Skarbu przysługuje prawo nominacji ich z pośród przedstawicieli samorządów.
Członkowie Rady winni posiadać pełną zdolność prawną i pełnię praw obywatelskich. Nie mogą oni być posłami i senatorami. Ograniczenie to nie stosuje się do członków z ramienia samorządów i ich związków, powołanych do Rady na pierwsze 3 lata działalności Banku.
O ile powołany członek Rady, nie odpowiada powyższym wymogom, Prezes Banku odrzuci jego powołanie i zawiadomi o tem powołującą go władzę.
Bank może zacząć swą działalność po powołaniu dziewięciu członków Rady.
W szczególności do zakresu działania Rady należy:
przyznawanie pożyczek kolejowych, jakoteż nabywanie walorów kolejowych, na wniosek Dyrekcji i zaświadczenie na obligacjach kolejowych, że wydane zostały na podstawie udzielonej w myśl statutu pożyczki lub na podstawie nabytych w myśl statutu walorów kolejowych,
ustalanie wyższych norm, do których łącznie z poprzednio udzielonemi kredytami mogą być udzielane pożyczki przez Dyrekcję i uchwalanie pożyczek przekraczających te normy, oraz potwierdzanie na obligacjach bankowych, że zostały wydane na podstawie pożyczki udzielonej- w myśl § 56-60 niniejszego" statutu,
Wiceprezes zastępuje Prezesa Banku w razie jego nieobecności, pozatem pełni obowiązki, przekazane mu przez Prezesa.
Wiceprezes musi odpowiadać warunkom, określonym w § 76 statutu Banku.
Wiceprezes otrzymuje stałe uposażenie z funduszów Banku, ustalone przez Ministra Skarbu, za udział zaś w posiedzeniach Rady nie otrzymuje osobnego wynagrodzenia.
Dyrekcja składa się:
Z Naczelnego Dyrektora, z 2 Zastępców Naczelnego Dyrektora i Dyrektorów w ilości oznaczonej przez Radę, a zatwierdzonej przez Ministra Skarbu.
Członków Dyrekcji wybiera Rada, a zatwierdza Minister Skarbu.
Do członków Dyrekcji stosuje się postanowienie art. 16 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 maja 1924 r. z wyjątkiem postanowienia, dotyczącego udziału w Radzie Banku Polskiego.
Rada wybiera również na wniosek Dyrekcji zastępców Dyrektorów w ilości wskazanej potrzebą. Uczestniczą oni w posiedzeniach Dyrekcji z głosem doradczym, o ile na nie zostaną przez Prezesa Banku na wniosek Dyrekcji wezwani.
Stosunki służbowe Dyrektorów i ich zastępców na wniosek Rady określi Minister Skarbu.
Nominacja urzędników i pracowników Banku jakoteż zwolnienie ich ze służby i przenoszenie na emeryturę należy do Prezesa na wniosek Dyrekcji.
Rada może sobie zastrzec wybór prokurentów, naczelnego księgowego, oraz kierowników oddziałów Banku.
Dyrektorowie, zastępcy Dyrektorów i wszyscy stali funkcjonariusze Banku składają przysięgę służbową, wzorowaną na rocie przysięgi przepisanej dla urzędników państwowych.
Bliższe szczegóły wewnętrznego toku i rozdziału czynności oraz przepisy o prokurentach określi regulamin, uchwalony przez Radę Nadzorczą, a zatwierdzony przez Ministra Skarbu.
Uchwały Dyrekcji winny być zaprotokołowane i w odpisie przesyłane Prezesowi Banku.
Uchwały Dyrekcji zapadają prostą większością głosów.
Organa pomocnicze Banku.
Po upływie dwuch lat ci sami członkowie Komitetu mogą być ponownie powołani. Krewni w linji zstępnej lub wstępnej Dyrektorów oraz spólnicy i prokurenci cenzorów nie mogą być cenzorami.
Żaden z nich nie może brać udziału w ocenianiu weksli lub innych interesów przedsiębiorstwa, w którym uczestniczy w jakikolwiek sposób.
Zakres działania tych Komitetów określi regulamin zatwierdzony przez Radę w porozumieniu się z zainteresowanemi ciałami samorządowemu
Komisja Rewizyjna.
Komisja ma prawo żądać od Dyrekcji i Rady Banku wszelkich wyjaśnień i ma prawo przesiadania ksiąg, dokumentów i korespondencji Banku, jak też sprawdzania gotówki A wszelkich walorów Banku.
Nadzór rządowy.
W szczególności obowiązkiem Komisarza rządowego będzie:
Obowiązki Komisarza określi reskrypt nominacyjny wydany przez Ministra Skarbu.
Postanowienia ogólne.
Członkowie Rady, Dyrekcji jak również wszyscy urzędnicy i współpracownicy Banku są obowiązani zachować tajemnicę we wszystkiem, co dotyczy prywatnych interesów i rachunków Banku.
Zmiana statutu i zwinięcie Banku.
Postanowienia przejściowe.
W tymże dniu Polski Bank Krajowy, Państwowy Bank Odbudowy i Zakład Kredytowy Miast Małopolskich przechodzą w stan likwidacji, którą przeprowadzą Bank.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.59.597) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lipca 1924 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 marca 1926 r. (Dz.U.26.32.195) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 1926 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 1925 r. (Dz.U.25.47.332) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 1925 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 lipca 1936 r. (Dz.U.36.59.436) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 1936 r.
- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 1929 r. (Dz.U.29.38.334) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 czerwca 1929 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 21 lipca 1936 r. (Dz.U.36.59.436) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 1936 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »