Stanowiska służbowe funkcjonariuszy celnych, tryb awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.
Dz.U.2016.334 t.j.
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 18 maja 2010 r.
w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ STANOWISK SŁUŻBOWYCH FUNKCJONARIUSZY CELNYCH ORAZ WYMAGANE KWALIFIKACJE DO ZAJMOWANIA STANOWISK SŁUŻBOWYCH
WYKAZ STANOWISK SŁUŻBOWYCH FUNKCJONARIUSZY CELNYCH ORAZ WYMAGANE KWALIFIKACJE DO ZAJMOWANIA STANOWISK SŁUŻBOWYCH
Kategoria stanowisk | Stanowisko służbowe | Wykształcenie |
stanowiska kierownicze | Szef Służby Celnej | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia |
zastępca Szefa Służby Celnej | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
dyrektor departamentu | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
zastępca dyrektora departamentu | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
naczelnik wydziału | studia pierwszego stopnia | |
stanowiska eksperckie | starszy ekspert Służby Celnej | studia pierwszego stopnia |
dziekan | określone odrębnymi przepisami | |
ekspert Służby Celnej | studia pierwszego stopnia | |
młodszy ekspert Służby Celnej | średnie (egzamin dojrzałości) | |
stanowiska specjalistyczne | starszy specjalista Służby Celnej | średnie (egzamin dojrzałości) |
specjalista Służby Celnej | średnie | |
młodszy specjalista Służby Celnej | średnie |
II. Izby celne i urzędy celne
Kategoria stanowisk | Stanowisko służbowe | Wykształcenie |
stanowiska kierownicze | dyrektor izby celnej | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia |
zastępca dyrektora izby celnej | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
główny księgowy | określone odrębnymi przepisami | |
naczelnik urzędu celnego | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
zastępca naczelnika urzędu celnego | jednolite studia magisterskie, studia drugiego stopnia | |
naczelnik wydziału | studia pierwszego stopnia | |
zastępca naczelnika wydziału | studia pierwszego stopnia | |
kierownik oddziału celnego | studia pierwszego stopnia | |
zastępca kierownika oddziału celnego | studia pierwszego stopnia | |
kierownik referatu | studia pierwszego stopnia | |
kierownik zmiany | studia pierwszego stopnia | |
dowódca jednostki pływającej | studia pierwszego stopnia | |
stanowiska eksperckie | starszy ekspert Służby Celnej | studia pierwszego stopnia |
audytor wewnętrzny | określone odrębnymi przepisami | |
radca prawny | określone odrębnymi przepisami | |
kapelan | określone odrębnymi przepisami | |
ekspert Służby Celnej | studia pierwszego stopnia | |
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych | określone odrębnymi przepisami | |
młodszy ekspert Służby Celnej | średnie (egzamin dojrzałości) | |
stanowiska specjalistyczne | starszy specjalista Służby Celnej | średnie (egzamin dojrzałości) |
specjalista Służby Celnej | średnie | |
młodszy specjalista Służby Celnej | średnie |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
FORMULARZ APLIKACYJNY
1. Dane dotyczące ogłoszenia
a) ogłoszenie nr .................. z dnia ....................................................................................
b) jednostka organizacyjna, do której jest prowadzona rekrutacja wewnętrzna
.........................................................................................................................................
c) komórka organizacyjna, do której jest prowadzona rekrutacja wewnętrzna .................
.........................................................................................................................................
d) stanowisko służbowe, na które jest prowadzona rekrutacja wewnętrzna
.........................................................................................................................................
e) kod stanowiska służbowego ...........................................................................................
2. Dane dotyczące funkcjonariusza celnego
a) imię i nazwisko ..............................................................................................................
b) komórka organizacyjna, w której funkcjonariusz celny pełni służbę ............................
c) stanowisko służbowe, które zajmuje funkcjonariusz celny ...........................................
.........................................................................................................................................
d) data objęcia stanowiska służbowego .............................................................................
e) posiadany stopień służbowy ..........................................................................................
f) data przyjęcia do Służby Celnej .....................................................................................
(dd-mm-rrrr)
– przebieg służby w Służbie Celnej:
Od | Do | Nazwa jednostki/komórki organizacyjnej, w której funkcjonariusz celny pełnił służbę | Stanowisko służbowe i zwięzły opis wykonywanych zadań służbowych |
_________________________
21) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
g) wykształcenie:
wymagane: .....................................................................................................................
posiadane: ......................................................................................................................
Nazwa uczelni/szkoły | Okres nauki (od ... – do ...) | Kierunek/ specjalizacja | Tryb nauki (stacjonarny*, niestacjonarny**, inny***) | Uzyskany tytuł naukowy/tytuł zawodowy/stopień naukowy |
h) wykształcenie uzupełniające (np. studia podyplomowe, aplikacje)
wymagane: .....................................................................................................................
posiadane: ......................................................................................................................
Nazwa uczelni/szkoły/kursu | Okres nauki (od ... - do ...) | Kierunek/ specjalizacja | Tryb nauki (stacjonarny*, niestacjonarny**, inny***) | Uzyskany tytuł naukowy/tytuł zawodowy/stopień naukowy |
i) poziom znajomości języka obcego (właściwe podkreślić):
Język ..................................... | podstawowy średnio zaawansowany zaawansowany |
Język ..................................... | podstawowy średnio zaawansowany zaawansowany |
Język ..................................... | podstawowy średnio zaawansowany zaawansowany |
j) badania, testy, szkolenia (wypełnić w przypadku rekrutacji na stanowisko służbowe, na
którym są realizowane zadania określone w art. 2 ust. 1 pkt 4-6 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 990, z późn. zm.) wykonywane
z zastosowaniem analizy kryminalnej albo czynności, o których mowa w art. 75b tej
ustawy):
wymagane: .............................................................................................................................
................................................................................................................................................
posiadane: ..............................................................................................................................
................................................................................................................................................
k) dodatkowe kwalifikacje zawodowe:
................................................................................................................................................
l) liczba punktów z ogólnego poziomu realizacji zadań w:
– ostatniej ocenie okresowej ...............................................................................................
– ostatniej opinii służbowej .................................................................................................
lub opinia okresowa w służbie przygotowawczej (właściwe podkreślić): pozytywna
negatywna.
3. Uzasadnienie decyzji o udziale w rekrutacji wewnętrznej:
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
4. Oświadczam, że znany jest mi tryb rekrutacji wewnętrznej.
5. Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych
w niniejszym formularzu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2135, z późn. zm.) do celów
rekrutacji wewnętrznej.
...................................................... | ................................................................... | |
(miejscowość i data) | (podpis funkcjonariusza celnego) |
6. Potwierdzenie danych dotyczących funkcjonariusza celnego zawartych w pkt 2
(wypełnia komórka właściwa ds. kadrowych funkcjonariusza celnego)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
...................................................... | ................................................................... | |
(miejscowość i data) | (stanowisko służbowe/podpis) |
* Dotyczy również studiów dziennych.
** Dotyczy również studiów wieczorowych, zaocznych i eksternistycznych.
*** Dotyczy kształcenia w szkołach/ukończenia kursu.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
KATALOG KOMPETENCJI
KATALOG KOMPETENCJI
ETYKA ZAWODOWA | |
Oznacza, że zachowanie funkcjonariusza celnego w służbie i poza służbą jest zgodne z wartościami określonymi w Kodeksie etyki funkcjonariusza Służby Celnej, a w szczególności charakteryzuje się uczciwością, bezstronnością, praworządnością, bezinteresownością. Kompetencja określa poczucie związku funkcjonariusza celnego ze Służbą Celną jako organizacją i jej zadaniami, przejawia się w postępowaniu zgodnym z zasadami etyki zawodowej nawet w trudnych czy ryzykownych sytuacjach oraz w podejmowaniu działań na rzecz budowania pozytywnego wizerunku służby. | |
GOTOWOŚĆ DO ZMIAN | |
Oznacza aktywną postawę wobec zachodzących zmian, umiejętność adaptacji do nowych sytuacji i nowych wyzwań, zdolność do podejmowania działań dostosowawczych oraz aktywne uczestnictwo w procesie ich wdrażania. | |
ODPOWIEDZIALNOŚĆ | |
Oznacza rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych, dbałość o to, by decyzje i działania były zgodne z istniejącym prawem, polityką, procedurami i służyły ochronie interesów państwa i społeczeństwa. Odpowiedzialność przejawia się w gotowości do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań. | |
ORIENTACJA NA KLIENTA | |
Oznacza dążenie do poznania, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klientów zewnętrznych i wewnętrznych w zakresie działania Służby Celnej. Charakteryzuje się gotowością do podjęcia działań niestandardowych rozwiązujących problemy i potrzeby klienta. Przejawia się we właściwych relacjach z klientem oraz w trosce o utrzymanie prawidłowego przekazu informacji do i od klienta. Orientacja na klienta przejawia się w angażowaniu zasobów celem zaspokojenia oczekiwań klienta. | |
ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW ORGANIZACJI | |
Oznacza wytrwałe dążenie do realizowania celów organizacji poprzez podejmowanie działań zmierzających do uzyskiwania jak najlepszych rezultatów, skuteczne i efektywne wykonywanie zadań oraz wykazywanie inicjatywy w dążeniu do stałego doskonalenia metod i narzędzi służby. | |
GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ | |
Oznacza gotowość oraz zdolność do podnoszenia swoich kompetencji, rozumianych jako wiedza, umiejętności i postawy, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie zawodowe. Obejmuje również dzielenie się wiedzą oraz współtworzenie baz wiedzy rozumianych jako zbiory doświadczeń i wiedzy eksperckiej. | |
WNIKLIWOŚĆ | |
Oznacza umiejętność dochodzenia do sedna sprawy, zdolność do szybkiego i szczegółowego spostrzegania nietypowych aspektów sytuacji, dążenia do dowiedzenia się i zrozumienia jak najwięcej. | |
INICJATYWA / KREATYWNOŚĆ | |
Oznacza zdolność do wyszukiwania możliwości usprawnień i wychodzenie z nowymi pomysłami oraz umiejętność patrzenia poza ustalonymi schematami myślenia. Jest to także myślenie innowacyjne, niekonwencjonalne. Przejawia się w stosowaniu metod i technik stymulujących kreatywne myślenie, zarówno w odniesieniu do siebie, jak i innych. | |
ODPORNOŚĆ NA STRES | |
Oznacza efektywne działanie w stresujących okolicznościach, takich jak przesilenie pracą, presja czasu, przeciwności lub ryzyko. Jest to zdolność do utrzymywania pod kontrolą emocji i powstrzymywania się od negatywnych reakcji w trudnych sytuacjach - w obliczu np. prowokacji, napotkania oporu, wrogości lub też w okolicznościach pracy pod wpływem stresu, nawet długotrwałego. | |
PEWNOŚĆ I ZDECYDOWANIE W DZIAŁANIU | |
Oznacza wiarę w siebie i poleganie na własnych możliwościach oraz wykorzystywanie ich do osiągania celów. Przejawia się poprzez zaufanie do własnych decyzji i umiejętności oraz poprzez gotowość do przyjęcia odpowiedzialności, zwłaszcza w sytuacjach stanowiących wyzwanie. | |
PLANOWANIE I ORGANIZACJA | |
Oznacza umiejętność efektywnego planowania i organizacji pracy w ramach ścisłej dyscypliny założonego harmonogramu, przy optymalnym wykorzystaniu dostępnego czasu oraz ustalania priorytetów zadań w celu ich najlepszej realizacji. | |
PODEJMOWANIE DECYZJI | |
Oznacza zdolność do podejmowania we właściwym czasie optymalnych decyzji służących realizacji celów organizacji. Odnosi się zarówno do decyzji standardowych, jak i ryzykownych czy niepopularnych. Wymaga umiejętności oceny sytuacji. | |
POSZUKIWANIE INFORMACJI | |
Oznacza dążenie do jak najpełniejszego rozpoznania danego zagadnienia lub problemu. Realizuje się w działaniu polegającym na wyszukiwaniu jak największej ilości danych i informacji na interesujący temat. Przejawia się w chęci poszukiwania specyficznych informacji, rozwiewania niepewności przez zadawanie pytań. | |
PRACA ZESPOŁOWA | |
Oznacza chęć przynależności do zespołu oraz umiejętność pracy z innymi dla osiągnięcia wspólnego celu. Jest ona poparta przekonaniem, że dzięki współpracy można osiągnąć więcej niż indywidualnie. Polega na tworzeniu atmosfery szacunku, współpracy i bezpieczeństwa. | |
SKRUPULATNOŚĆ | |
Oznacza koncentrację na dokładności i jakości wykonywanych zadań. Przejawia się w wykonywaniu zadań systematycznie, rzetelnie, zgodnie z oczekiwaniami oraz w gotowości do podejmowania długotrwałego wysiłku. | |
SKUTECZNOŚĆ KOMUNIKACYJNA | |
Oznacza zdolność wypowiadania się i argumentowania w mowie i w piśmie w sposób zrozumiały oraz umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób. Przejawia się również w zdolności autoprezentacji w wystąpieniach publicznych. Polega także na dbałości o wymianę informacji wewnątrz organizacji i poza organizacją. | |
UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNE | |
Oznacza zdolność do dostrzegania i rozumienia powiązań między informacjami. Obejmuje uporządkowanie poszczególnych części problemu lub sytuacji, tworzenie porównań różnych elementów, określanie zależności przyczynowo-skutkowych i wyciąganie wniosków. | |
DELEGOWANIE ZADAŃ | |
Oznacza przekazywanie funkcjonariuszowi celnemu konkretnego zadania do wykonania, z możliwością przekazania uprawnień, które należą do zakresu działania przełożonego. Oznacza także umiejętność powodowania, że podwładni będą wykonywać zlecone im zadania zgodnie z oczekiwaniami. Wiąże się z wyznaczeniem zadań i oceną rezultatów oraz zapewnieniem wsparcia, które pomoże w osiągnięciu celu. Jest to także zdolność wydawania poleceń, mających na celu realizację zadań zgodnie z przyjętymi standardami poprzez korzystanie z uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska, pod warunkiem że są one używane właściwie i służą realizacji celów organizacji. | |
MOTYWOWANIE | |
Oznacza umiejętność angażowania funkcjonariuszy celnych w realizację celów organizacji. Pod pojęciem motywowania rozumie się dokonywanie oceny postaw, zachowań i poziomu wykonania zleconych zadań, a także zachęcanie podwładnych do lepszej, bardziej efektywnej służby oraz ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Efektywne motywowanie ma na celu zwiększenie satysfakcji funkcjonariuszy celnych z wykonywanej służby i ich identyfikację z organizacją. | |
MYŚLENIE STRATEGICZNE | |
Oznacza zdolność do określania długoterminowych, realnych celów, modelowania organizacji pod kątem wymagań przyszłości. Odnosi się do trafnej analizy teraźniejszości, przewidywania przyszłych wydarzeń, ich wpływu na funkcjonowanie organizacji oraz poszukiwania rozwiązań w odpowiedzi na te wydarzenia. Obejmuje również konstruktywne podejście do procedur obecnie stosowanych w organizacji i odwagę w proponowaniu zmian. | |
ODWAGA KIEROWNICZA | |
Oznacza stanowcze i konsekwentne działanie, odpowiedzialność za podejmowane decyzje, nieuleganie presji. W przypadku błędnych posunięć jest to szukanie sposobu na skorygowanie kierunku działań, umiejętność przyznania się do błędu oraz wyciąganie wniosków z każdej podjętej decyzji. Obejmuje również przeprowadzanie zmian, także tych niepopularnych. | |
PRZYWÓDZTWO I BUDOWANIE ZESPOŁU | |
Oznacza ukierunkowane działanie mające na celu utworzenie zespołu w celu efektywnej realizacji zadań stawianych przed organizacją. Polega na stworzeniu atmosfery zaufania, bezpieczeństwa i więzi w zespole, poprzez życzliwą i otwartą komunikację, tolerancję na różnice zdań i stanowisk. Przejawia się w wyznaczaniu standardów zachowań dla nadzorowanych funkcjonariuszy celnych. |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WZÓR
WZÓR
Funkcjonariusz celny: | ||||
Lp. | Kompetencja | Wymagany poziom kompetencji | Poziom kompetencji funkcjonariusza celnego | Luka kompetencyjna (różnica wartości kolumn 3 i 2) |
1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | ||||
2 | ||||
łącznie (%): | ||||
Członkowie zespołu: (imię i nazwisko oraz czytelny podpis) |
)
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zmiana rozporządzenia w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie stanowisk służbowych funkcjonariuszy celnych, trybu awansowania oraz dokonywania zmian na stanowiskach służbowych.