Stacja atestacji urządzeń i wyposażenia statku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.296

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 marca 2012 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 28 lutego 2012 r.
w sprawie stacji atestacji urządzeń i wyposażenia statku

Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki i tryb uznawania stacji atestacji urządzeń i wyposażenia statku;
2)
szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad stacjami, o których mowa w pkt 1;
3)
wzór świadectwa uznania dla stacji, o których mowa w pkt 1.
1.
W celu uzyskania świadectwa uznania, stacja atestacji urządzeń i wyposażenia statku, zwana dalej "stacją", mająca siedzibę na obszarze województwa:
1)
lubelskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego - składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni;
2)
kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, małopolskiego, śląskiego oraz świętokrzyskiego - składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku;
3)
dolnośląskiego, opolskiego, lubuskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego - składa wniosek o przeprowadzenie kontroli do dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
2.
Wniosek o przeprowadzenie kontroli powinien zawierać:
1)
nazwę i adres stacji;
2)
datę rozpoczęcia działalności;
3)
uzasadnienie wniosku;
4)
proponowany termin kontroli.
3.
Do wniosku należy załączyć:
1)
zakres usług dotyczących atestacji;
2)
aktualny odpis z właściwego rejestru albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
3)
imiona i nazwiska pracowników stacji wraz ze wskazaniem stanowisk tych pracowników oraz uprawnieniami do wykonywania atestacji;
4)
kopie posiadanych autoryzacji producenta na poszczególne urządzenia i wyposażenie statku.
4.
Wzór świadectwa uznania określa załącznik do rozporządzenia.
Stacja powinna spełniać następujące warunki:
1)
warunki lokalowe powinny uwzględniać wymagania producenta danego rodzaju urządzenia lub wyposażenia statku, który powierza stacji uprawnienia do atestacji swoich wyrobów;
2)
stacja powinna spełniać dodatkowo wymogi zawarte w przepisach Międzynarodowej Organizacji Morskiej2) w odniesieniu do atestowanych i serwisowanych urządzeń i wyposażenia;
3)
stacja powinna posiadać wdrożony wewnętrzny system zarządzania jakością oraz utrzymywać ten system w ciągłym funkcjonowaniu;
4)
pracownicy stacji powinni posiadać udokumentowane kwalifikacje, które będą gwarantowały prawidłową i rzetelną obsługę, naprawę i atestację, oraz aktualne uznanie producenta atestowanych urządzeń i wyposażenia statku w zakresie jego obsługi serwisowej i atestacji;
5)
stacja powinna być wyposażona w niezbędny sprzęt do prowadzenia badań i napraw danego rodzaju urządzeń i wyposażenia statku oraz w dostateczną ilość materiałów i części zapasowych;
6)
właściciel stacji, osoby reprezentujące stację lub ich pełnomocnicy powinni posiadać stały, udokumentowany kontakt z producentem poszczególnych urządzeń i wyposażenia statku w celu aktualizacji instrukcji obsługi oraz zapoznania się ze zmianami konstrukcyjnymi, zmianami wyposażenia i materiałów używanych do produkcji właściwego sprzętu;
7)
osoby, o których mowa w pkt 6, powinny organizować szkolenia personelu w zakresie obsługi technicznej serwisu. Każde szkolenie powinno być odnotowane w dokumentacji szkoleń.
W przypadku negatywnych wyników kontroli stacja po usunięciu braków oraz niezgodności może wnioskować o ponowne przeprowadzenie kontroli.
1.
Potwierdzenie świadectwa, o którym mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, następuje w przypadku pozytywnych wyników kontroli, przeprowadzanej nie wcześniej niż w okresie trzech miesięcy przed upływem ważności świadectwa.
2.
Termin przeprowadzenia kontroli jest wyznaczany przez właściwego dyrektora urzędu morskiego w uzgodnieniu ze stacją.
W przypadku negatywnych wyników kontroli sprawdzającej, o której mowa w art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, stacja powinna, w terminie 30 dni od dnia przedstawienia wyników kontroli, usunąć niezgodności oraz przekazać informacje o sposobie ich usunięcia do właściwego dyrektora urzędu morskiego.
W przypadku wydania decyzji o cofnięciu uznania, stacja może ponownie ubiegać się o uznanie po upływie 30 dni od dnia wydania tej decyzji.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Rezolucja IMO MSC.98(73) z dnia 5 grudnia 2000 r. Kodeks FSS - Międzynarodowy kodeks systemów bezpieczeństwa pożarowego, Rezolucja IMO MSC.48(66) z dnia 4 czerwca 1996 r. Kodeks LSA - Międzynarodowy kodeks środków ratunkowych, Rezolucja IMO A.752(18) z dnia 4 listopada 1993 r. - Wytyczne dla oceny, prób i zastosowania dolnego oświetlenia na statkach pasażerskich, Rezolucja IMO A.761(18) z dnia 4 listopada 1993 r. - Zalecenie w sprawie warunków dla uznawania stacji atestacji pneumatycznych tratw ratunkowych, Rezolucja IMO A.789(19) z dnia 23 listopada 1995 r. - Zalecenia w zakresie sprawowania nadzoru i wydawania certyfikatów przez uznane organizacje działające z upoważnienia administracji, Rezolucja IMO A.861(20) z dnia 27 listopada 1997 r. - Warunki techniczne dla statkowych rejestratorów danych z podróży, Rezolucja IMO MSC.215(82) z dnia 8 grudnia 2006 r. - Warunki techniczne wykonywania powłok ochronnych zbiorników wód balastowych przeznaczonych na wodę morską na wszystkich typach statków oraz w przestrzeniach podwójnego poszycia burtowego masowców (Dz. Urz. MTBiGM z 2012 r. poz. 1).

ZAŁĄCZNIK

ŚWIADECTWO UZNANIA STACJI ATESTACJI

SERVICING STATION APPROVAL CERTIFICATE