Rozdział 5 - Świadectwo sprawności technicznej i świadectwo oględzin sprzętu lotniczego. - Sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1965.43.271

Akt utracił moc
Wersja od: 22 października 1965 r.

Rozdział  5.

Świadectwo sprawności technicznej i świadectwo oględzin sprzętu lotniczego.

§  22.
1.
Świadectwo sprawności technicznej jest dokumentem stwierdzającym zdatność danego egzemplarza sprzętu lotniczego, określonego w § 1 pkt 1-3, do lotów (pracy) w zakresie warunków użytkowania ustalonych w instrukcji użytkowania w locie (instrukcji użytkowania), stanowiącej nieodłączną część tego świadectwa.
2.
Do świadectwa sprawności technicznej organ nadzoru wpisuje ustalony okres międzynaprawczy sprzętu lotniczego (§ 19 ust. 5).
3.
Świadectwo sprawności technicznej sprzętu lotniczego sporządza się w języku polskim z tłumaczeniem co najmniej na język angielski i rosyjski.
4.
Wzór świadectwa sprawności technicznej sprzętu lotniczego ustalony jest w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  23.
1.
Świadectwo sprawności technicznej wydaje organ nadzoru po dokonaniu oględzin technicznych i przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem niezbędnych prób naziemnych i (lub) w locie danego egzemplarza sprzętu lotniczego, określonych w przepisach szczegółowych (§ 30 ust. 1). Ważność tego świadectwa (świadectwa oględzin) organ nadzoru ustala na czas oznaczony.
2.
Świadectwo sprawności technicznej sprzętu lotniczego traci ważność w razie stwierdzenia przez organ nadzoru, że sprzęt lotniczy utraciił trwale zdatność do lotów (pracy).
3.
Ważność świadectwa sprawności technicznej sprzętu lotniczego ulega zawieszeniu w razie utraty przez sprzęt zdatności do lotu (pracy), a w szczególności w razie:
1)
stwierdzenia uszkodzeń lub innych usterek technicznych mogących mieć wpływ na prawidłową eksploatację sprzętu lub bezpieczeństwo lotu,
2)
upływu okresu międzynaprawczego,
3)
nieprzedstawienia sprzętu lotniczego do oględzin okresowych w terminie wyznaczonym w świadectwie lub w innym dokumencie tego sprzętu oraz w razie nieprzestrzegania przepisów w sprawie eksploatacji statków powietrznych lub warunków albo ograniczeń ustalonych w dokumentach sprzętu w stopniu mogącym zagrozić bezpieczeństwu lotów (pracy).
4.
Świadectwo sprawności technicznej, które utraciło ważność, powinno być zwrócone organowi nadzoru, a w innych wypadkach przedstawione na jego żądanie.
§  24.
1.
Dokumentem stwierdzającym okresową ocenę stanu technicznego sprzętu lotniczego przez organ nadzoru jest świadectwo oględzin wydane przez ten organ.
2.
Świadectwo oględzin wydaje się po dokonaniu przez organ nadzoru:
1)
oględzin po budowie, przeprowadzanych dla pierwowzorów przed wydaniem świadectwa typu oraz dla egzemplarzy seryjnych przed wydaniem świadectwa sprawności technicznej,
2)
oględzin okresowych, przeprowadzanych w terminach wyznaczonych w świadectwie,
3)
oględzin po naprawie głównej,
4)
oględzin specjalnych przeprowadzanych według uznania organu nadzoru w razie skierowania sprzętu do naprawy, po wypadku lub w razie wymiany ważniejszych części składowych statku powietrznego, a w szczególności części konstrukcji płatowca i silników.
3.
Terminy, w których sprzęt lotniczy powinien być sprawdzony przez organ nadzoru oraz przedstawiony przez użytkownika do oględzin technicznych, ustala ten organ.