Rozdział 4 - Próby eksploatacyjne sprzętu lotniczego. - Sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1965.43.271
Akt utracił moc Wersja od: 22 października 1965 r.
Rozdział 4.
Próby eksploatacyjne sprzętu lotniczego.
Próby eksploatacyjne sprzętu lotniczego.
§ 19.
1.
Wytwórca powinien przeprowadzać próby eksploatacyjne każedgo typu sprzętu lotniczego lub jego serii; próby te przeprowadza się w celu ustalenia bezpiecznego czasu lotów (pracy) sprzętu lotniczego (okresu międzynaprawczego) oraz w celu skorygowania i uaktualnienia instrukcji określonych w § 18 ust. 4 lub dokumentacji konstrukcyjnej.2.
Próby eksploatacyjne mogą być przeprowadzane na pierwowzorze lub na egzemplarzu seryjnym sprzętu lotniczego.3.
Program prób eksploatacyjnych wytwórca opracowuje w porozumieniu z zamawiającym sprzęt; do prób tych można zaliczyć wyniki prób fabrycznych i8 państwowych oraz wyniki próbnej eksploatacji sprzętu lotniczego, prowadzonej przez użytkownika w porozumieniu z wytwórcą; program ten podlega uzgodnieniu z organem nadzoru.4.
Z przebiegu prób eksploatacyjnych wytwórca sporządza sprawozdanie i przekazuje je organowi nadzoru.5.
Na podstawie wyników prób eksploatacyjnych wytwórca ustala okresy międzynaprawcze oraz wprowadza zmiany i uzupełnienia dokumentacji eksploatacyjnej (ust. 1); zmiany i uzupełnienia podlegają uzgodnieniu z organem nadzoru; w uzasadnionych wypadkach wielkość okresu międzynaprawczego może być ustalona także na podstawie wyników eksploatacji sprzętu podobnego typu, wytwarzanego w podobnych warunkach.6.
Wielkość okresu międzynaprawczego określa się, w zależności od warunków pracy i rodzaju sprzętu lotniczego, ilością godzinh lotu (pracy), ilością cykli pracy lub użycia albo czasem wykorzystania sprzętu.§ 20.
Do zmian konstrukcyjnych sprzętu lotniczego wynikających z prób eksploatacyjnych stosuje się odpowiednio przepisy §§ 4, 5 i 14 pkt 3.§ 21.
1.
Ustalony okres międzynaprawczy sprzętu lotniczego nie może być w toku eksploatacji przekraczany.2.
Organ nadzoru może na podstawie wyników eksploatacji sprzętu lotniczego zmienić wielkość okresu międzynaprawczego.3.
W razie stwierdzenia nadmiernego zużycia sprzętu lotniczego, a w szczególności stwierdzenia usterek wynikłych z niedostatecznej trwałości tego sprzętu i mogących zagrozić bezpieczeństwu lotów (pracy) sprzętu podczas jego dalszej eksploatacji, organ nadzoru może: 1)
wprowadzić ograniczenia warunków użytkowania sprzętu, 2)
zarządzić poddanie sprzętu dodatkowym próbom eksploatacyjnym, 3)
zmniejszyć okres międzynaprawczy sprzętu.