Rozdział 3 - Kontrola celna po zwolnieniu towarów i po nadaniu towarom przeznaczenia celnego - Sposoby i warunki wykonywania kontroli celnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.154.1007

Akt utracił moc
Wersja od: 21 maja 1999 r.

Rozdział  3

Kontrola celna po zwolnieniu towarów i po nadaniu towarom przeznaczenia celnego

Przepisy ogólne

§  17. 2
Czynności kontroli celnej mogą być wykonywane poza urzędem celnym albo miejscem wyznaczonym lub uznanym przez organ celny, po uzyskaniu upoważnienia organu celnego; wzór upoważnienia określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  18.
1.
Jeżeli kontrola przeprowadzana jest u zgłaszającego, innej osoby bezpośrednio lub pośrednio związanej z operacjami handlowymi dotyczącymi przywozu lub wywozu towarów objętych kontrolowanym zgłoszeniem celnym lub u innej osoby posiadającej dokumenty i dane związane z takimi operacjami, osoby te mogą być obecne przy wykonywaniu czynności kontroli celnej, chyba że spełnienie tego warunku uniemożliwiłoby lub znacznie utrudniło wykonywanie kontroli celnej.
2.
W wypadku gdy czynności kontroli celnej przeprowadzono pod nieobecność osoby zainteresowanej, funkcjonariusz celny obowiązany jest utrwalić w protokole kontroli przyczyny odstąpienia od wymogu określonego w ust. 1.
3.
Okazanie osobie, o której mowa w ust. 1, upoważnienia, o którym mowa w § 17, jest równoznaczne z zawiadomieniem o rozpoczęciu kontroli u tej osoby.
4.
Jeżeli wymagają tego okoliczności i jest to uzasadnione potrzebami kontroli, funkcjonariusz celny może dokonywać czynności także poza godzinami pracy osoby, u której przeprowadza się kontrolę.
§  19.
Osoba odpowiedzialna za wykonanie obowiązków wynikających z przepisów prawa celnego obowiązana jest umożliwić funkcjonariuszowi celnemu dokonanie czynności kontroli celnej, a w szczególności:
1)
udostępnić towary, dokumenty lub środki transportu oraz zapewnić dostęp do pomieszczeń oraz innych miejsc będących przedmiotem kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli, a zwłaszcza dokumenty handlowe, księgowe i finansowe, nawet jeżeli mają one charakter poufny,
3)
umożliwić sporządzenie kopii dokumentów,
4)
udzielać wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli celnej,
5)
umożliwić sporządzenie szkiców, filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych,
6)
przeprowadzić na żądanie organu celnego inwentaryzację w zakresie niezbędnym na potrzeby kontroli celnej,
7)
wydać za pokwitowaniem towary lub dokumenty, jeżeli organ celny uzna za niezbędne przeprowadzenie ich dalszej analizy lub dokładniejszej kontroli,
8)
udostępnić w niezbędnym zakresie środki łączności, a także inne urządzenia techniczne, jeżeli są one niezbędne do wykonania czynności kontroli celnej,
9)
udzielić niezbędnej pomocy technicznej, jeżeli dokumenty lub ewidencje będące przedmiotem kontroli zostały sporządzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych.
§  20.
1.
W trakcie przeprowadzania kontroli funkcjonariusz celny sporządza protokół w szczególności:
1)
kontroli dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
rewizji celnej,
4)
przesłuchania świadków,
5)
pobierania próbek towarów i ich badania.
2.
Funkcjonariusz celny obowiązany jest zapoznać osobę uczestniczącą przy czynnościach kontrolnych z treścią protokołu.
3.
Protokół podpisują funkcjonariusz celny i osoby uczestniczące przy czynnościach kontrolnych. Jeżeli osoba uczestnicząca odmówi podpisania protokołu, funkcjonariusz celny obowiązany jest umieścić w protokole odpowiednią adnotację.
4.
Osoba uczestnicząca przy czynnościach kontrolnych może, w terminie 7 dni od zapoznania jej z treścią protokołu, zgłosić uwagi do protokołu.
§  21.
1.
Z kontroli przeprowadzonej u osób, o których mowa w § 18 ust. 1, sporządza się protokół.
2.
Funkcjonariusz celny obowiązany jest zapoznać osobę, u której przeprowadzono kontrolę, z treścią protokołu.
3.
Protokół podpisują funkcjonariusz celny przeprowadzający kontrolę oraz osoba, u której przeprowadzono kontrolę.
4.
Jeżeli osoba, u której przeprowadzono kontrolę, odmówi podpisania protokołu, funkcjonariusz celny obowiązany jest umieścić w protokole odpowiednią adnotację.
5.
Jeżeli osoba, u której przeprowadzano kontrolę, nie była obecna przy wykonywaniu czynności kontroli celnej, funkcjonariusz celny obowiązany jest umieścić w protokole odpowiednią adnotację.
6.
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje organ celny, a drugi doręcza się osobie, u której przeprowadzono kontrolę.
7.
Osoba, u której przeprowadzono kontrolę, w terminie 7 dni od doręczenia protokołu, może zgłosić uwagi do protokołu.

Kontrola procedur celnych i procedury uproszczonej

§  22.
W wypadku jeżeli zostanie złożony wniosek o wydanie pozwolenia na korzystanie z gospodarczej procedury celnej lub wniosek o stosowanie procedury uproszczonej, organ celny może przed udzieleniem pozwolenia przeprowadzić u składającego wniosek kontrolę w celu ustalenia w szczególności, czy:
1)
sposób prowadzenia księgowości i dokumentacji związanej z przeprowadzanymi operacjami handlowymi pozwoli na ustalenie, czy przepisy prawa celnego są stosowane właściwie,
2)
osoba ta nie naruszyła przepisów prawa celnego ani przepisów podatkowych,
3)
stan pomieszczeń lub terenu zapewnia pozostawanie towaru pod dozorem celnym, jeżeli procedura ma być stosowana w miejscach znajdujących się pod dozorem celnym.
§  23.
1.
Organ celny obowiązany jest przeprowadzać, nie rzadziej niż raz w ciągu roku kalendarzowego, okresowe kontrole składu celnego, a nie rzadziej niż raz w ciągu 6 miesięcy, w wypadku gdy:
1)
w pomieszczeniach składu celnego towary poddawane są procesom uszlachetnienia w ramach procedury uszlachetniania czynnego lub
2)
w pomieszczeniach składu celnego towary poddawane są procesom przetworzenia w ramach procedury przetwarzania pod kontrolą, lub
3)
na podstawie art. 80 Kodeksu celnego towary składowane w składzie celnym są obejmowane procedurą składu celnego lub dopuszczane do obrotu bez przedstawiania ich organom celnym.
2.
W czasie okresowej kontroli składu celnego organ celny podejmuje odpowiednie czynności kontroli celnej, w szczególności w celu stwierdzenia, czy:
1)
stan pomieszczeń oraz wyposażenie składu celnego zapewniają odpowiednie warunki składowania towarów, umożliwiają prowadzenie kontroli celnej i gwarantują pozostawanie towarów pod dozorem celnym,
2)
prowadzący skład celny prowadzi działalność zgodnie z warunkami określonymi w przepisach prawa, udzielonym pozwoleniu i regulaminie funkcjonowania składu celnego,
3)
towary są składowane zgodnie z ustalonymi warunkami, a zwłaszcza czy przestrzegane są terminy składowania wyznaczone na podstawie art. 115 Kodeksu celnego,
4)
działalność składu celnego nie została przerwana na czas dłuższy niż 3 miesiące,
5)
rozmiar prowadzonej działalności uzasadnia dalsze prowadzenie składu celnego,
6)
ewidencja towarowa jest prowadzona zgodnie z warunkami określonymi przez organ celny,
7)
towary są poddawane zwyczajowym czynnościom zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu,
8)
towary są czasowo wyprowadzane ze składu celnego zgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu,
9)
ilość towarów znajdujących się w składzie celnym jest zgodna z ilością wykazaną w ewidencji towarowej,
10)
wykonane zostały zalecenia dotyczące usunięcia uchybień stwierdzonych w wyniku wcześniejszej okresowej kontroli składu celnego.
3.
Organ celny może zakazać wprowadzania towarów do składu celnego lub wyprowadzania towarów ze składu celnego w czasie przeprowadzania okresowej kontroli składu celnego, nie dłużej jednak niż przez okres 3 dni.
4.
Jeżeli w wyniku okresowej kontroli składu celnego stwierdzono, że prowadzący skład celny prowadzi działalność niezgodnie z przepisami prawa celnego, otrzymanym pozwoleniem lub regulaminem funkcjonowania składu celnego, lub naruszony został inny warunek działania składu celnego, ale stwierdzone uchybienia nie spowodowały ryzyka uszczuplenia należności stanowiących dochód budżetu państwa, organ celny może wezwać do usunięcia stwierdzonych uchybień w określonym terminie.
5.
W celu stwierdzenia, czy prowadzący skład celny prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego i czy nie zostały naruszone warunki określone w art. 105 § 5 Kodeksu celnego, organ celny może w szczególności zobowiązać prowadzącego skład celny do dostarczenia:
1)
pozytywnej opinii o sytuacji finansowej prowadzącego skład celny, wydanej przez bank prowadzący jego rachunek rozliczeniowy,
2)
aktualnego zaświadczenia, wydanego przez właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania prowadzącego skład celny urząd skarbowy - o niezaleganiu przez prowadzącego skład celny w uiszczaniu zobowiązań podatkowych stanowiących dochód budżetu państwa,
3)
aktualnego zaświadczenia, wydanego przez właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania prowadzącego skład celny oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - o niezaleganiu przez prowadzącego skład celny z wpłatami na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
4)
zapytania o karalność osób kierujących działalnością gospodarczą prowadzącego skład celny za przestępstwo przeciwko dokumentom, mieniu, przestępstwo gospodarcze lub przestępstwo skarbowe,
5)
zestawienia ilości towarów składowanych w składzie celnym,
6)
zestawienia należności przywozowych i wywozowych, jakie mogą powstać w związku ze stosowaniem procedury składu celnego.
§  24.
1.
Organ celny kontroluje przestrzeganie przepisów procedury tranzytu, w szczególności poprzez:
1)
kontrolę autentyczności, terminu ważności i prawidłowości sporządzenia dokumentów, z zastosowaniem których odbywa się przemieszczanie towarów, i innych dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa,
2)
sprawdzanie zamknięć celnych,
3)
kontrolę przestrzegania terminu określonego dla objęcia towaru procedurą tranzytu.
2.
W wypadku gdy przy przewozie towarów w ramach procedury tranzytu nie zostało złożone zabezpieczenie w związku ze zwolnieniem osoby z obowiązku złożenia zabezpieczenia na podstawie art. 100 § 1 Kodeksu celnego:
1)
urząd celny, w którym towar został objęty procedurą tranzytu, zawiadamia urząd celny przeznaczenia o rodzaju i wartości towaru objętego procedurą oraz wyznaczonej dacie przedstawienia towaru w urzędzie przeznaczenia,
2)
urząd celny przeznaczenia, niezwłocznie po przedstawieniu w nim towarów, zawiadamia urząd celny, w którym towar został objęty procedurą tranzytu, o przedstawieniu towaru lub o niedostarczeniu towaru w wyznaczonym terminie.
§  25.
1.
W wypadku osoby, która uzyskała pozwolenie na dokonanie uproszczonych czynności niezbędnych do objęcia towarów procedurą celną, organ celny, co najmniej raz w ciągu roku kalendarzowego, przeprowadza kontrolę dokumentów, danych handlowych i księgowości w celu stwierdzenia, czy przepisy dotyczące procedury uproszczonej były właściwie stosowane i czy osoba ta w sposób istotny nie naruszyła przepisów prawa związanych z przywozem lub wywozem towarów.
2.
W okresie ważności pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej organ celny może żądać dostarczenia przez korzystającego z procedury:
1)
opinii o sytuacji finansowej, wydanej przez bank prowadzący rachunek rozliczeniowy,
2)
zaświadczenia urzędu skarbowego potwierdzającego, że osoba nie zalega z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa,
3)
zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzającego, że osoba nie zalega ze składkami na ubezpieczenie społeczne,
4)
zapytania o karalność osób kierujących działalnością podmiotu, której udzielono pozwolenia,
5)
oświadczenia, że wobec osoby nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, likwidacyjne lub układowe,
6)
zestawienia złożonych zgłoszeń celnych uproszczonych i zgłoszeń uzupełniających.
§  26.
1.
Kontrola procedury uszlachetnienia czynnego polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, prowadzi działalność zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi w pozwoleniu, a w szczególności czy:
1)
osoba ta przestrzega wyznaczonych terminów, w tym terminu, w którym produkty kompensacyjne powinny zostać wywiezione, powrotnie wywiezione lub otrzymać inne przeznaczenie celne,
2)
osoba ta prawidłowo prowadzi księgi uszlachetniania czynnego, jeżeli przepisy prawa celnego wymagają prowadzenia takich ksiąg,
3)
ilość lub procent produktów kompensacyjnych, uzyskanych w wyniku uszlachetniania, zgodne są ze współczynnikiem produktywności zatwierdzonym przez organ celny lub wyznaczonym zgodnie z zasadami określonymi przez organ celny.
2.
W okresie ważności pozwolenia na uszlachetnianie czynne organ celny może żądać przedstawienia przez osobę, której udzielono tego pozwolenia, zestawienia zawierającego w szczególności:
1)
wykaz towarów przywiezionych w celu poddania procesowi uszlachetnienia,
2)
wykaz miejsc i stanów, w jakim się znajdują towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego,
3)
określenie wysokości cła, które nie zostało pobrane przy przywozie towarów lub które będzie mogło być zwrócone lub umorzone, jeżeli towary zostaną wywiezione poza polski obszar celny w postaci produktów kompensacyjnych,
4)
wykaz produktów kompensacyjnych, które zostały wywiezione.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do kontroli procedury uszlachetniania biernego.
§  27.
Kontrola procedury odprawy czasowej polega na sprawdzeniu, czy osoba, której udzielono pozwolenia, wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przepisami prawa celnego oraz warunkami określonymi w pozwoleniu, a w szczególności czy osoba ta:
1)
przestrzega wyznaczonych terminów, w tym terminu, w którym towary przywożone powinny zostać powrotnie wywiezione lub otrzymać nowe przeznaczenie celne, i terminów uiszczania kwoty cła należnego za towary objęte procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła,
2)
wykorzystuje towar objęty procedurą odprawy czasowej zgodnie z przeznaczeniem i warunkami, od których przepisy prawa celnego uzależniają możliwość objęcia towaru tą procedurą.
§  28.
Kontrola procedury dopuszczenia do obrotu polega w szczególności na:
1)
sprawdzeniu przestrzegania warunków określonych przez przepisy prawa celnego, zwłaszcza w wypadku, gdy towar został zwolniony od cła ze względu na przeznaczenie lub cel przywozu albo z zastrzeżeniem nieodstępowania, a także gdy ze względu na przeznaczenie towarów zastosowane zostały obniżone lub preferencyjne stawki celne albo inne środki taryfowe,
2)
kontroli spełnienia, przy stosowaniu procedury dopuszczenia do obrotu, wymogów określonych prawem, w tym przepisów dotyczących należności celnych.

Kontrola działalności prowadzonej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym

§  29.
Kontrola działalności prowadzonej w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym polega w szczególności na:
1)
kontroli towarów wprowadzanych do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, znajdujących się w nich lub z nich wyprowadzanych, a zwłaszcza towarów, które podlegają należnościom przywozowym albo wywozowym,
2)
kontroli ewidencji prowadzonych w związku z działalnością w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,
3)
kontroli procedur celnych stosowanych na terenie wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego,
4)
sprawdzaniu zgodności ilości towarów znajdujących się w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym z ilością wskazaną w ewidencjach towarowych,
5)
kontroli dokumentów potwierdzających spełnienie warunków określonych przez umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne,
6)
kontroli warunków składowania towarów, a zwłaszcza towarów stanowiących zagrożenie lub wymagających specjalnych urządzeń,
7)
kontroli przestrzegania terminu pozostawania towarów w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym, jeżeli termin taki został wyznaczony,
8)
sprawdzaniu, czy osoby prowadzące działalność w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym nie zalegają z cłem, podatkami stanowiącymi dochód z budżetu państwa lub składkami na ubezpieczenie społeczne, ani nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, przestępstwo gospodarcze lub przestępstwo skarbowe.
2 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 lutego 1998 r. (Dz.U.98.24.129) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 lutego 1998 r.