Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Sposób wykonania obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.68.594

Akt utracił moc
Wersja od: 25 kwietnia 2005 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób wykonania przez armatorów i kapitanów statków oraz podmioty zarządzające portami i użytkowników infrastruktury portowej obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich, zwanych dalej "wypadkami", podlegających zgłoszeniu izbom morskim i kapitanatom (bosmanatom) portów;
2)
rodzaj pomocy i informacji, których należy udzielić izbom morskim i kapitanatom (bosmanatom) portów w związku z nastąpieniem wypadku.
§  2.
Przygotowanie materiałów do dochodzeń w sprawie wypadku polega na zabezpieczeniu śladów i dowodów mających znaczenie dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego przez:
1)
ochronę ich przed utratą, zniszczeniem lub zniekształceniem;
2)
utrwalenie ich w postaci uzyskanych lub sporządzonych dokumentów (ich odpisów) dotyczących przebiegu, okoliczności, przyczyn oraz skutków wypadku.
§  3.
1.
Przygotowane materiały do dochodzenia przekazuje się niezwłocznie izbie morskiej miejscowo właściwej dla rozpoznania sprawy, za pośrednictwem kapitanatu (bosmanatu) portu polskiego, na którego obszarze nastąpił wypadek bądź też w którym po wypadku znalazł się statek lub jego załoga.
2.
Dowody rzeczowe, które ze względu na rozmiary, charakter lub przeznaczenie nie mogą być przekazane izbie morskiej, pozostawia się na przechowanie właścicielowi, ze wskazaniem ciążącego na właścicielu obowiązku przedstawienia go na każde żądanie organu prowadzącego dochodzenie lub dokonuje się ich szczegółowego opisu lub utrwalenia obrazu za pomocą urządzenia rejestrującego obraz.