Rozdział 6 - Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników funduszy inwestycyjnych otwartych - Sposób, tryb oraz warunki prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2019.1312
Akt utracił moc Wersja od: 15 lipca 2019 r.
Rozdział 6
Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników funduszy inwestycyjnych otwartych
Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników funduszy inwestycyjnych otwartych
§ 59.
1.
Towarzystwo prowadzi ewidencje transakcji zawartych przez fundusz inwestycyjny otwarty, transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa, transakcji dotyczących portfela, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, lub transakcji dotyczących zbiorczego portfela papierów wartościowych.2.
Wykaz danych:1)
objętych ewidencją zawartych transakcji w przypadku transakcji, które mają za przedmiot instrumenty pochodne, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;2)
objętych ewidencją zawartych transakcji, w przypadku transakcji innych niż transakcje, które mają za przedmiot instrumenty pochodne, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.§ 60.
1.
Ewidencje, o których mowa w § 59 ust. 1, są prowadzone w postaci elektronicznej albo papierowej.2.
Ewidencjonowanie zawartych transakcji może być prowadzone za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do zarządzania aktywami lub prowadzenia księgowości; w takim przypadku powinno umożliwiać uzyskanie informacji o zawartych transakcjach, w zakresie wskazanym w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia, oraz umożliwiać ich niezwłoczny odczyt i wydruk, a także wygenerowanie dokumentu elektronicznego zapisanego w jednym z następujących formatów:1)
Rich Text Format (RTF);2)
Adobe Portable Document Format (PDF), z wyłączeniem dokumentów elektronicznych szyfrowanych;3)
Extensible Markup Language (XML).3.
System teleinformatyczny wykorzystywany do prowadzenia ewidencji zawartych transakcji powinien uniemożliwiać usunięcie lub zmianę wprowadzonych zapisów elektronicznych oraz umożliwiać identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane za pomocą zapisów korygujących, które nie zmieniają i nie usuwają zapisów wcześniejszych.4.
Ewidencjonowanie zawartych transakcji w postaci papierowej powinno być prowadzone w sposób czytelny i trwały, umożliwiający identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz umieszczeniem daty i czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.§ 61.
1.
Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zawartych transakcji nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym otrzymało potwierdzenie zawarcia transakcji objętej ewidencjonowaniem.2.
Ewidencja zawartych transakcji jest prowadzona odrębnie dla transakcji zawartych przez:1)
fundusz inwestycyjny otwarty - z wyjątkiem funduszu z wydzielonymi subfunduszami;2)
fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami na rzecz każdego z subfunduszy;3)
towarzystwo na rachunek własny;4)
towarzystwo na rachunek portfela, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;5)
towarzystwo na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych.§ 62.
Jeżeli towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego otwartego lub jego częścią podmiotowi, o którym mowa w art. 45a ust. 1 ustawy, ewidencja zawartych transakcji jest prowadzona przez towarzystwo lub przez ten podmiot. Prowadzenie ewidencji zawartych transakcji może być także powierzone przez towarzystwo podmiotowi prowadzącemu księgi rachunkowe funduszu inwestycyjnego otwartego; w takim przypadku ewidencja ta powinna być prowadzona na zasadach określonych w § 60 oraz w sposób zapewniający niezwłoczny oraz umożliwiający skuteczną kontrolę i nadzór nad prowadzeniem ewidencji, stały dostęp towarzystwa do informacji, o których mowa w § 59 ust. 1.§ 63.
1.
Towarzystwo prowadzi ewidencje zleceń obejmujące zlecenia składane przez uczestników zarządzanych funduszy inwestycyjnych otwartych.2.
W ewidencji zleceń są rejestrowane co najmniej następujące dane dotyczące zlecenia:1)
nazwa funduszu inwestycyjnego otwartego;2)
nazwa podmiotu składającego zlecenie lub przekazującego je do realizacji;3)
nazwa podmiotu otrzymującego zlecenie - funduszu inwestycyjnego otwartego albo podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego otrzymującego zlecenie;4)
data i godzina otrzymania zlecenia przez podmiot, o którym mowa w pkt 3;5)
warunki i sposób płatności;6)
rodzaj zlecenia;7)
data zbycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa;8)
wartość nabytych albo odkupionych jednostek uczestnictwa w związku ze złożonym zleceniem;9)
liczba nabytych albo odkupionych jednostek uczestnictwa;10)
cena nabycia albo odkupienia jednostki uczestnictwa;11)
kwota wpłacona przez uczestnika w związku ze złożeniem zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa albo kwota wypłacona uczestnikowi w związku ze złożeniem zlecenia ich odkupu.3.
W ewidencji zleceń są rejestrowane także informacje o zleceniach nieprawidłowych lub odrzuconych, o ile dostępne dane umożliwiają taką rejestrację.§ 64.
1.
Ewidencja zleceń jest prowadzona w postaci elektronicznej albo papierowej.2.
Ewidencjonowanie złożonych zleceń może być prowadzone za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do prowadzenia rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego; w takim przypadku powinno umożliwiać uzyskanie informacji o złożonych zleceniach oraz umożliwiać ich niezwłoczny odczyt i wydruk.3.
Do ewidencji zleceń stosuje się odpowiednio § 60 ust. 3 i 4.§ 65.
Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zleceń nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym otrzymało takie zlecenie.§ 66.
Prowadzenie ewidencji zleceń może być powierzone podmiotowi prowadzącemu rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego. W przypadku powierzenia prowadzenia ewidencji zleceń, ewidencja ta powinna być prowadzona na zasadach określonych w § 63-65 oraz w sposób zapewniający niezwłoczny oraz umożliwiający skuteczną kontrolę i nadzór nad prowadzeniem ewidencji, stały dostęp towarzystwa do informacji, o których mowa w § 63 ust. 2 i 3.