Sposób składania wniosków o wpis albo o zamianę wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych oraz wykaz dokumentów dołączanych do takich wniosków.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.125.1052

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lipca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 4 lipca 2005 r.
w sprawie sposobu składania wniosków o wpis albo o zmianę wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych oraz wykazu dokumentów dołączanych do takich wniosków

Na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 447) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób składania wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych, zwanych dalej "wnioskami o wpis";
2)
sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych, zwanych dalej "wnioskami o zmianę wpisu";
3)
wykaz dokumentów dołączanych do takich wniosków.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;
2)
organie nadzoru - należy przez to rozumieć Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych.
1.
Wnioski o wpis oraz wnioski o zmianę wpisu składane są na piśmie oddzielnie dla każdego agenta ubezpieczeniowego oraz podpisane są przez osoby uprawnione do reprezentowania zakładu ubezpieczeń.
2.
Zakład ubezpieczeń przekazuje organowi nadzoru dane objęte wnioskiem o wpis oraz wnioskiem o zmianę wpisu również drogą elektroniczną lub za pomocą nośnika elektronicznego na formularzu udostępnionym nieodpłatnie przez organ nadzoru.
Wniosek o wpis sporządza się na podstawie następujących dokumentów, będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1)
w odniesieniu do agenta ubezpieczeniowego:
a)
kopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo odpisu z rejestru przedsiębiorców, wydanego nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis,
b)
kopii zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON oraz kopii decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej,
c)
oryginału lub kopii polisy poświadczonej przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności agencyjnej, w przypadku, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,
d)
oświadczenia agenta ubezpieczeniowego o wykonywaniu czynności agencyjnych osobiście lub oświadczenia o wykonywaniu czynności agencyjnych przy pomocy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w przypadku gdy do agenta ubezpieczeniowego stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania przez osoby wykonujące czynności agencyjne warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, o ile zasady te przewidują wymóg wykonywania czynności agencyjnych osobiście lub przy pomocy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę,
e)
dokumentu pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2)
w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne oraz osób wymienionych w art. 9 ust. 1a ustawy:
a)
informacji o osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenia o niekaralności wydanego przez organ innego państwa właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o wpis, świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy,
b)
oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych,
c)
kopii świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
zaświadczenia o zdaniu egzaminu,
e)
zaświadczenia o ukończeniu szkolenia przeprowadzonego przez zakład ubezpieczeń.
Do wniosku o wpis dołącza się następujące dokumenty:
1)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że wniosek o wpis dotyczący agenta ubezpieczeniowego został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 1;
2)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca czynności agencyjne spełnia warunki określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek o wpis został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 2;
3)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że w przypadku agenta ubezpieczeniowego zastosowano szczególne zasady w zakresie spełniania przez osoby fizyczne warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy;
4)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoby wymienione w art. 9 ust. 1a ustawy spełniają warunki określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek o wpis został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 2.
Wniosek o zmianę wpisu sporządza się na podstawie dokumentów wymienionych w § 4, dotyczących wnioskowanych zmian, będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń.
Do wniosku o zmianę wpisu dołącza się następujące dokumenty:
1)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu dotyczący agenta ubezpieczeniowego został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 1;
2)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca czynności agencyjne spełnia warunki określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek o zmianę wpisu został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 2;
3)
w przypadku gdy agent ubezpieczeniowy utracił status banku, spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej albo przestał spełniać przesłanki uznania za podmiot, do którego stosuje się szczególne zasady w zakresie spełniania przez osoby fizyczne wykonujące czynności agencyjne warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, oświadczenie zakładu ubezpieczeń w tym zakresie;
4)
oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoby wymienione w art. 9 ust. 1a ustawy spełniają warunki określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek o zmianę wpisu został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 2.
1.
Do wniosku o zmianę wpisu w przedmiocie dopisania do danych agenta ubezpieczeniowego osób wykonujących czynności agencyjne, zmiany danych osób wykonujących czynności agencyjne lub usunięcia danych osób wykonujących czynności agencyjne nie dołącza się oświadczeń, o których mowa w § 7 pkt 1 i 4.
2.
Do wniosku o zmianę wpisu wyłącznie w przedmiocie zmiany danych, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. d-f, pkt 3 i 5 ustawy oraz art. 40 ust. 2 pkt 2, 3 i 5 ustawy, nie dołącza się oświadczeń, o których mowa w § 7 pkt 2 i 4.
3.
Do wniosku o zmianę wpisu wyłącznie w przedmiocie zmiany danych, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, nie dołącza się oświadczeń, o których mowa w § 7 pkt 1 i 2.
4.
Do wniosku o zmianę wpisu w przedmiocie dopisania do danych agenta ubezpieczeniowego dodatkowych osób wykonujących czynności agencyjne, zmiany danych osób wykonujących czynności agencyjne lub usunięcia danych osób wykonujących czynności agencyjne oraz zmian danych, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy oraz art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, nie dołącza się oświadczenia, o którym mowa w § 7 pkt 1.
5.
Do wniosku o zmianę wpisu w przedmiocie zmiany danych, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2, 3 i 5 ustawy oraz art. 40 ust. 2 pkt 2, 3, 5 i 6 ustawy, nie dołącza się oświadczenia, o którym mowa w § 7 pkt 2.
Do wniosków o wpis oraz wniosków o zmianę wpisu złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 10 lipca 2005 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 listopada 2003 r. w sprawie sposobu składania wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych oraz zgłaszania zmian danych objętych tym wpisem (Dz. U. Nr 211, poz. 2053).