Sposób rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakres i tryb składania sprawozdań.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2008.199.1231

Akt utracił moc
Wersja od: 7 listopada 2008 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 24 października 2008 r.
w sprawie sposobu rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakresu i trybu składania sprawozdań

Na podstawie art. 10b ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. Nr 150, poz. 1249, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa sposób rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji celowej na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę, zwanej dalej "dotacją", oraz zakres i tryb składania sprawozdań w tym zakresie.
1.
Zakład ubezpieczeń przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, w terminie:
1)
do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakład ubezpieczeń otrzymał dotację:
a)
okresowe rozliczenie dotacji,
b)
okresowe sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji wypłat odszkodowań producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę,
2)
do dnia 10 lutego roku następującego po roku, w którym zakład otrzymał dotację:
a)
roczne rozliczenie dotacji,
b)
roczne sprawozdanie rzeczowo-finansowe z realizacji wypłat odszkodowań producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę

- na formularzu udostępnionym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

2.
Rozliczenie dotacji, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 lit. a, zawiera informacje o:
1)
nazwie, siedzibie i adresie zakładu ubezpieczeń;
2)
okresie, jakiego dotyczy;
3)
kwocie odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
4)
kwocie stanowiącej 90 % sumy składek uiszczonych w danym roku kalendarzowym z tytułu zawarcia z producentami rolnymi umów ubezpieczenia upraw rolnych oraz umów ubezpieczenia obowiązkowego tych upraw od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę;
5)
kwocie dotacji otrzymanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
6)
kwocie dotacji wykorzystanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
7)
kwocie dotacji zwróconej stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zwanej dalej "ustawą".
3.
Sprawozdanie rzeczowo-finansowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b, zawiera informacje o:
1)
nazwie, siedzibie i adresie zakładu ubezpieczeń;
2)
okresie, jakiego dotyczy;
3)
liczbie umów zawartych w okresie sprawozdawczym z producentami rolnymi od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę, powierzchni upraw rolnych objętej ochroną ubezpieczeniową, w podziale na grupy upraw określone w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy i w podziale na województwa;
4)
wysokości szkód w uprawach rolnych spowodowanych przez suszę, wyrażonej kwotowo, w podziale na grupy upraw określone w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy i w podziale na województwa;
5)
powierzchni upraw rolnych, na których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, w podziale na województwa;
6)
łącznej sumie ubezpieczenia upraw rolnych z tytułu ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę w okresie sprawozdawczym, wyrażonej kwotowo;
7)
liczbie producentów rolnych, którym zostały wypłacone odszkodowania, w tym ze środków dotacji, w podziale na województwa;
8)
kwocie wypłaconych przez zakład ubezpieczeń producentom rolnym odszkodowań z tytułu szkód spowodowanych przez suszę;
9)
rozliczeniu dotacji otrzymanej przez zakład ubezpieczeń na pokrycie części odszkodowań wypłaconych producentom rolnym z tytułu szkód spowodowanych przez suszę, w tym:
a)
kwocie dotacji ustalonej stosownie do przepisów art. 10a i 10b ustawy,
b)
kwocie dotacji przekazanej w okresie sprawozdawczym,
c)
kwocie dotacji zwróconej przez zakład ubezpieczeń w okresie sprawozdawczym;
10)
przyczynach niepełnego wykorzystania przez zakład ubezpieczeń otrzymanej dotacji;
11)
województwach o największej i województwach o najmniejszej liczbie zawartych z producentami rolnymi umów ubezpieczenia upraw rolnych od ryzyka wystąpienia szkód spowodowanych przez suszę.
4.
Rozliczenie dotacji i sprawozdanie rzeczowo-finansowe, o których mowa w ust. 1, podpisuje osoba lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli w imieniu zakładu ubezpieczeń.
Zwrotu dotacji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy, zakład ubezpieczeń dokonuje na rachunek bankowy:
1)
wydatków Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jeżeli zwrot nastąpi w roku, w którym dotacja została przekazana;
2)
dochodów Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jeżeli zwrot nastąpi w roku następującym po roku, w którym dotacja została przekazana.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 lipca 2008 r. w sprawie sposobu rozliczania przez zakłady ubezpieczeń dotacji oraz zakresu i trybu składania sprawozdań (Dz. U. Nr 145, poz. 921).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 120, poz. 825 i Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 49, poz. 328 oraz z 2008 r. Nr 145, poz. 918.