Sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokość wynagrodzenia ekspertów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.137.915

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 lipca 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 lipca 2010 r.
w sprawie sposobu przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich oraz wysokości wynagrodzenia ekspertów

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich (Dz. U. Nr 171, poz. 1055) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób przeprowadzania weryfikacji i prób efektywności w zakresie ochrony żeglugi i portów morskich;
2)
wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich, zwanej dalej "ustawą".
Weryfikacje lub próby efektywności polegają na:
1)
podjęciu symulacji popełnienia aktu bezprawnego, w szczególności:
a)
niepostrzeżonym wejściu na obszar o ograniczonym dostępie,
b)
pozostawieniu niestrzeżonego bagażu lub pakunku,
c)
usiłowaniu wniesienia podejrzanej substancji lub atrapy broni,
d)
podłożeniu atrapy materiału wybuchowego lub bomby,
e)
ukryciu pozoranta lub manekina;
2)
sprawdzeniu stanu zabezpieczenia, sprawności sprzętu oraz wiedzy załogi statku i personelu obiektu portowego lub portu w zakresie ochrony;
3)
sprawdzeniu zgodności stanu ochrony z oceną i planem ochrony statku, obiektu portowego lub portu;
4)
wykazaniu i omówieniu nieprawidłowości.
1.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację statków, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Szczegółowe zagadnienia z zakresu ochrony, które należy wziąć pod uwagę, przeprowadzając weryfikację obiektów portowych i portów, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Weryfikację obiektów portowych i portów przeprowadza się na podstawie scenariusza działań, uwzględniającego zagadnienia, o których mowa w § 3 ust. 2.
2.
Scenariusz działań obejmuje swoją tematyką zakres potencjalnych zagrożeń obiektu portowego lub portu.
3.
Scenariusz działań określa zakres weryfikacji, skład osobowy i zadania zespołu, kolejność i harmonogram działań oraz sposób ich dokumentowania.
4.
Scenariusz działań dotyczy jednego lub kilku zagrożeń zawartych w sekcji 15.11 części B Międzynarodowego kodeksu dla ochrony statków i obiektów portowych, przyjętego w dniu 12 grudnia 2002 r. Rezolucją Nr 2 Konferencji Umawiających się Rządów-Stron Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Dz. U. z 2005 r. Nr 120, poz. 1016), zwanego dalej "Kodeksem ISPS".
Weryfikacja powinna być zapowiedziana nie później niż na 7 dni przed jej przeprowadzeniem, a przygotowany przez zespół scenariusz działań uzgodniony z organem powołującym.
Członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, otrzymują od organu powołującego imienne dokumenty upoważniające do przeprowadzenia weryfikacji lub prób efektywności.
1.
Podczas przeprowadzania weryfikacji lub próby efektywności:
1)
w odniesieniu do obiektów portowych i portów - członkowie zespołu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, są obowiązani do posiadania przy sobie dokumentu, o którym mowa w § 6, oraz dowodu tożsamości;
2)
w odniesieniu do statków - inspektorzy bandery i inspektorzy portu są obowiązani do posiadania przy sobie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia weryfikacji lub próby efektywności, wydanego przez dyrektora właściwego urzędu morskiego, oraz dowodu tożsamości.
2.
Podczas przeprowadzania próby efektywności w odniesieniu do statku, obiektu portowego lub portu, w szczególności do obszarów o ograniczonym dostępie, osoby przeprowadzające próbę efektywności okazują dokumenty, o których mowa w ust. 1, po powstrzymaniu przez załogę statku lub jednostkę ochrony portu lub obiektu portowego próby wejścia albo po skutecznym niepostrzeżonym wejściu.
W przypadku negatywnego wyniku próby efektywności statku, obiektu portowego lub portu, odpowiednio, inspekcja bandery, inspekcja portu, dyrektor właściwego urzędu morskiego albo minister właściwy do spraw gospodarki morskiej podejmuje decyzję o przeprowadzeniu weryfikacji.
Weryfikacje i próby efektywności nie powinny zakłócać normalnej eksploatacji statku, obiektu portowego i portu, biorąc pod uwagę poziom ochrony, o którym mowa w prawidle 1/14 rozdziału XI-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319 oraz z 2005 r. Nr 120, poz. 1016).
Wysokość wynagrodzenia ekspertów, o którym mowa w art. 30 ust. 3 ustawy, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE STATKÓW

Podczas weryfikacji statków zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji:

1) sekcja 7.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 7.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa w porcie;

3) sekcja 8.4 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony statku;

4) sekcja 9.4 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony statku;

5) sekcja 9.6 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony statku;

6) sekcja 9.7 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony statku;

7) sekcja 10 części A Kodeksu ISPS - zapisy, dokumentacja i archiwizacja;

8) sekcja 13.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

9) sekcja 13.3 części A Kodeksu ISPS - kompetencje załogi statku;

10) sekcja 13.4 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

11) sekcja 8.5 części B Kodeksu ISPS - informacje dotyczące bezpieczeństwa;

12) sekcja 9.9 części B Kodeksu ISPS - ochrona środków dostępu na statek;

13) sekcja 9.11 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

14) sekcja 9.14 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

15) sekcja 9.15 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na statek;

16) sekcja 9.16 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

17) sekcja 9.17 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

18) sekcja 9.20 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 9.21 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

20) sekcja 9.22 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

21) sekcja 9.23 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

22) sekcja 9.24 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

23) sekcja 9.33 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

24) sekcja 9.35 części B Kodeksu ISPS - przyjmowanie zapasów przez statek na poziomie 1;

25) sekcja 9.42 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania statku;

26) sekcja 9.45 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie statku na poziomie 1;

27) sekcja 9.46 części B Kodeksu ISPS - oświetlenie statku;

28) sekcja 13.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony armatora;

29) sekcja 13.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony statku;

30) sekcja 13.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje załogi pokładowej;

31) sekcja 13.4 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałych członków załogi;

32) sekcja 13.5 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia załogi statku;

33) sekcja 13.6 części B Kodeksu ISPS - alarmy próbne;

34) sekcja 13.7 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

35) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony statku;

36) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

37) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 ZAGADNIENIA Z ZAKRESU OCHRONY, KTÓRE NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, PRZEPROWADZAJĄC WERYFIKACJE OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

Podczas weryfikacji obiektów portowych i portów zespół powinien wziąć pod uwagę następujące zagadnienia z zakresu ochrony, w dowolnej konfiguracji, zgodnie z opracowanym scenariuszem działań:

1) sekcja 14.2 części A Kodeksu ISPS - kontrola punktów dostępu;

2) sekcja 14.6 części A Kodeksu ISPS - podniesienie poziomu bezpieczeństwa na statku;

3) sekcja 15.5 części A Kodeksu ISPS - ocena stanu ochrony obiektu portowego;

4) sekcja 16.3 części A Kodeksu ISPS - plan ochrony obiektu portowego;

5) sekcja 16.7 części A Kodeksu ISPS - zabezpieczenie planu ochrony obiektu portowego;

6) sekcja 16.8 części A Kodeksu ISPS - ochrona dostępu do planu ochrony obiektu portowego;

7) sekcja 18.2 części A Kodeksu ISPS - kompetencje personelu ochrony obiektu portowego;

8) sekcja 18.3 części A Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu ochrony obiektu portowego;

9) sekcja 15.7 części B Kodeksu ISPS - infrastruktura obiektu portowego;

10) sekcja 15.12 części B Kodeksu ISPS - obiekty przyległe do obiektu portowego;

11) sekcja 16.12 części B Kodeksu ISPS - środki identyfikacji osób;

12) sekcja 16.17 części B Kodeksu ISPS - ochrona punktów dostępu;

13) sekcja 16.18 części B Kodeksu ISPS - kontrola osób wchodzących na teren obiektu portowego;

14) sekcja 16.19 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 2;

15) sekcja 16.20 części B Kodeksu ISPS - wzmocnienie ochrony na poziomie 3;

16) sekcja 16.23 części B Kodeksu ISPS - oznakowanie obszarów o ograniczonym dostępie;

17) sekcja 16.24 części B Kodeksu ISPS - systemy alarmowe wykrywające wtargnięcie;

18) sekcja 16.25 części B Kodeksu ISPS - określenie obszarów o ograniczonym dostępie;

19) sekcja 16.27 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 1;

20) sekcja 16.28 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 2;

21) sekcja 16.29 części B Kodeksu ISPS - obszary o ograniczonym dostępie na poziomie 3;

22) sekcja 16.30 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas przeładunku towarów;

23) sekcja 16.32 części B Kodeksu ISPS - kontrola przeładowywanych towarów;

24) sekcja 16.38 części B Kodeksu ISPS - środki ochrony podczas dostaw zapasów statkowych;

25) sekcja 16.40 części B Kodeksu ISPS - kontrola dostaw zapasów statkowych;

26) sekcja 16.49 części B Kodeksu ISPS - ogólne zasady monitorowania obiektu portowego;

27) sekcja 16.52 części B Kodeksu ISPS - monitorowanie obiektu portowego na poziomie 1;

28) sekcja 18.1 części B Kodeksu ISPS - kompetencje oficera ochrony obiektu portowego;

29) sekcja 18.2 części B Kodeksu ISPS - kompetencje personelu obiektu portowego posiadającego konkretne zadania w zakresie ochrony;

30) sekcja 18.3 części B Kodeksu ISPS - kompetencje pozostałego personelu obiektu portowego;

31) sekcja 18.4 części B Kodeksu ISPS - ćwiczenia personelu obiektu portowego;

32) sekcja 18.6 części B Kodeksu ISPS - wspólne ćwiczenia administracji morskiej, oficerów ochrony armatora (CSO), oficerów ochrony statku (SSO) i oficerów ochrony obiektów portowych (PFSO);

33) zagrożenia i zdarzenia naruszające ochronę przedstawione w ocenie stanu ochrony i planie ochrony obiektu portowego lub portu;

34) nowe zagrożenia, które pojawiają się wraz z rozwojem techniki i gospodarki światowej;

35) inne zagadnienia z zakresu ochrony uznane przez zespół za stosowne i uwarunkowane panującymi okolicznościami.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WYNAGRODZENIE EKSPERTA ZA PRZEPROWADZENIE WERYFIKACJI OBIEKTÓW PORTOWYCH I PORTÓW

1. Przeprowadzenie weryfikacji obiektu portowego: 200 j.t.*

2. Przeprowadzenie weryfikacji portu: 400 j.t.

______

* Jednostka taryfowa (j.t.) - wartość złotowa jednostki taryfowej stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego.