Sposób postępowania w przypadkach wzbudzających podejrzenia, co do zgodności z przepisami prawa, czynności z udziałem prekursorów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.179.1277

Akt utracił moc
Wersja od: 28 września 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 11 września 2007 r.
w sprawie sposobu postępowania w przypadkach wzbudzających podejrzenia, co do zgodności z przepisami prawa, czynności z udziałem prekursorów

Na podstawie art. 38 ust. 5 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy sposób przekazywania informacji o wzbudzających podejrzenie co do zgodności z przepisami prawa: zamówieniach na prekursory, działaniach z udziałem prekursorów i próbach ich wykorzystania, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób prowadzenia ewidencji informacji, o których mowa w pkt 1;
3)
szczegółowy tryb i sposób powiadamiania Policji, Straży Granicznej i organów celnych o konieczności zatrzymania przesyłki prekursorów, a także wzór takiego powiadomienia;
4)
tryb i sposób postępowania z przesyłką, o której mowa w pkt 3.
1. 
Informacja o wszelkich wzbudzających podejrzenie, co do zgodności z przepisami prawa, czynnościach jest niezwłocznie przekazywana przez przedsiębiorców określonych w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, zwanej dalej "ustawą", telefonicznie, faksem albo pocztą elektroniczną i potwierdzana pismem kierowanym do Głównego Inspektora Farmaceutycznego w odniesieniu do prekursorów kategorii 1, a w odniesieniu do prekursorów kategorii 2 i 3 - do Głównego Inspektora Sanitarnego, zawierającym następujące dane:
1)
firmę, pod którą przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą;
2)
przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej i miejsce wykonywania działalności gospodarczej;
3)
numer telefonu, faksu lub adres poczty elektronicznej;
4)
opis okoliczności wskazujących na niezgodne z przepisami prawa czynności oraz datę stwierdzenia zaistnienia tych okoliczności;
5)
dotyczące przedsiębiorców lub innych podmiotów biorących udział w transakcji;
6)
dotyczące prekursorów, których dotyczy transakcja, z podaniem ich kategorii, nazwy handlowej lub chemicznej, ich ilości, numerów serii, wielkości opakowań;
7)
podpis osoby zgłaszającej.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, może zawierać również następujące dane:
1)
dotyczące deklarowanego celu wykorzystania prekursorów,
2)
dotyczące użytych środków transportu,
3)
dotyczące trasy przewozu i miejsca, do którego mają być dostarczone prekursory

- jeżeli przedsiębiorca posiada te dane.

1. 
Główny Inspektor Farmaceutyczny i Główny Inspektor Sanitarny, zgodnie z właściwością rzeczową, prowadzą ewidencję zawierającą dane, o których mowa w § 2, zwaną dalej "ewidencją".
2. 
Ewidencję prowadzi się w formie książki ewidencji lub w postaci elektronicznej bazy danych.
3. 
Wpisów do ewidencji dokonuje się w dniu uzyskania informacji.
4. 
Z elektronicznej bazy danych dokonuje się comiesięcznych wydruków. Wydruki powinny być kolejno ponumerowane.
5. 
Wydruki i książkę ewidencji przechowuje się w sposób zabezpieczający przed zniszczeniem oraz dostępem osób nieupoważnionych. Elektroniczną bazę danych zabezpiecza się zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.
1. 
Główny Inspektor Farmaceutyczny i Główny Inspektor Sanitarny, zgodnie z właściwością rzeczową, dokonują analizy otrzymanej informacji, o której mowa w § 2, i niezwłocznie powiadamiają Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej i Szefa Służby Celnej w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających zatrzymanie przesyłki.
2. 
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się faksem lub pocztą elektroniczną, a następnie potwierdza się niezwłocznie pisemnie.
3. 
Wzór powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
1. 
Informacje, o których mowa w § 2, po godzinach urzędowania Głównego Inspektora Farmaceutycznego lub Głównego Inspektora Sanitarnego i w dniach wolnych od pracy kierowane są bezpośrednio do Policji, Straży Granicznej i organów celnych.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Policja, Straż Graniczna i organy celne przekazują informację, o której mowa w § 2, do Głównego Inspektora Farmaceutycznego lub Głównego Inspektora Sanitarnego, zgodnie z właściwością rzeczową, niezwłocznie po jej otrzymaniu.
1. 
Przedsiębiorca, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy, będący w posiadaniu przesyłki, o której mowa w art. 38 ust. 3 ustawy, po przekazaniu informacji do właściwego organu, o którym mowa w § 2 albo § 5:
1)
przechowuje przesyłkę w sposób zabezpieczający przed kradzieżą, zniszczeniem i dostępem osób nieupoważnionych;
2)
wstrzymuje wszelkie działania z nią związane do czasu otrzymania pisemnego zawiadomienia o dalszych losach przesyłki od organów, o których mowa w § 2, lub podjęcia działań przez Policję, Straż Graniczną lub organy celne.
2. 
Organy, o których mowa w § 2, dokonują zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w porozumieniu z Policją, Strażą Graniczną lub organami celnymi.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 66, poz. 469 i Nr 120, poz. 826 oraz z 2007 r. Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

....................................

(określenie organu powiadamiającego)

...................................

(Komendant Główny Policji

Komendant Główny Straży Granicznej

Szef Służby Celnej)

POWIADOMIENIE

Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o

przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn.

zm.) niniejszym powiadamiam o przypadku uzasadnionego

podejrzenia niezgodnego z prawem wykorzystania następujących

prekursorów kategorii ........:

1. ...........................................................

(nazwa prekursora, ilość)

2. ...........................................................

Uzasadnienie:.................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

W związku z powyższym wnioskuję o podjęcie działań zgodnie z

kompetencjami.

.....................................

(podpis i pieczątka

Głównego Inspektora Farmaceutycznego

lub Głównego Inspektora Sanitarnego)

W załączeniu:

1. ...................

2. ...................

3. ...................