§ 9. - Sposób podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.305 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 czerwca 2023 r.
§  9. 
W przypadku przyznawania po wejściu w życie rozporządzenia subwencji ze środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, na rok 2019, publicznym uczelniom akademickim nadzorowanym przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanym dalej "publicznymi uczelniami akademickimi", wysokość tej subwencji jest ustalana zgodnie ze sposobem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
1)
z części zasadniczej środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla publicznych uczelni akademickich nie wyodrębnia się części przeznaczonej dla grupy publicznych uczelni akademickich, z którymi minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwany dalej "ministrem", zawarł umowy, o których mowa w art. 389 ust. 1 ustawy, w wyniku rozstrzygnięcia konkursu w ramach programu "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza";
2)
w algorytmie określonym w ust. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Dpi oznacza sumę dotacji, o których mowa w:
a)
art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.), w części przeznaczonej na dofinansowanie remontów domów oraz stołówek studenckich,
b)
art. 94 ust. 1 pkt 1, 8 i 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
c)
art. 94b ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
d)
art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji,
e)
art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki

- przyznanych i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018, w warunkach porównywalnych;

3)
składnik studencki i-tej publicznej uczelni akademickiej oblicza się według wzoru:

gdzie:

x - oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej publicznej uczelni akademickiej,

ksk - oznacza wskaźnik kosztochłonności k-tego kierunku studiów stacjonarnych prowadzonych w i-tej publicznej uczelni akademickiej ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,

Lski- oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej publicznej uczelni akademickiej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

y - oznacza liczbę stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020, prowadzonych w i-tej publicznej uczelni akademickiej,

kdd - oznacza wskaźnik kosztochłonności d-tych stacjonarnych studiów doktoranckich rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020 prowadzonych w i-tej publicznej uczelni akademickiej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,

Ld_stypd,i - oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej publicznej uczelni akademickiej, otrzymujących stypendia doktoranckie, z wyłączeniem doktorantów zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Ldd,i - oznacza liczbę doktorantów, którzy rozpoczęli d-te stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej publicznej uczelni akademickiej, nieotrzymujących stypendiów doktoranckich albo otrzymujących zwiększenie stypendium doktoranckiego, o którym mowa w art. 286 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą wprowadzającą", z wyłączeniem doktorantów zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Lbki - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej publicznej uczelni akademickiej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

di - oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:

gdzie:

SSRi - oznacza sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej publicznej uczelni akademickiej, obliczaną według wzoru:

gdzie:

Ssi - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej publicznej uczelni akademickiej, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Sni - oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej publicznej uczelni akademickiej, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Dsi - oznacza liczbę doktorantów w i-tej publicznej uczelni akademickiej, którzy rozpoczęli stacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem doktorantów zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Dni - oznacza liczbę doktorantów w i-tej publicznej uczelni akademickiej, którzy rozpoczęli niestacjonarne studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, z wyłączeniem doktorantów zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni w charakterze nauczyciela akademickiego, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

Nai - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018 (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku),

M - oznacza referencyjną sumę liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego w publicznych uczelniach akademickich,

n - oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich;

4)
składnik kadrowy i-tej publicznej uczelni akademickiej oblicza się według wzoru określonego w ust. 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym Lnai oblicza się według wzoru:

Lnai = 2,5Lprofi + 2Ldhi + 1,5 Ldri + Lmgri + 3LZprofi

gdzie:

Lprofi - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018, posiadających tytuł profesora (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku),

Ldhi - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018, posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub stopień doktora habilitowanego w zakresie sztuki (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku),

Ldri - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018, posiadających stopień naukowy doktora lub stopień doktora w zakresie sztuki (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku),

Lmgri - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej publicznej uczelni akademickiej w roku 2018, posiadających tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera albo równorzędny (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku),

LZprofi - oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadających tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora instytutu w instytucie PAN, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w roku akademickim 2017/2018 przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w i-tej publicznej uczelni akademickiej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),

n - oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich;

5)
składnik umiędzynarodowienia i-tej publicznej uczelni akademickiej oblicza się według wzoru określonego w ust. 4 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:

Ldpci - oznacza liczbę doktorantów będących cudzoziemcami, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, w i-tej publicznej uczelni akademickiej, według stanu na dzień 31 grudnia 2018 r.,

n - oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich;

6)
składnik badawczy i-tej publicznej uczelni akademickiej oblicza się według wzoru określonego w ust. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym:
a)
Kj - oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej albo artystycznej, wynoszącą:
1,50 - dla dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których i-ta publiczna uczelnia akademicka posiada kategorię naukową A+,
1,00 - dla dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których i-ta publiczna uczelnia akademicka posiada kategorię naukową A,
0,70 - dla dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których i-ta publiczna uczelnia akademicka posiada kategorię naukową B,
b)
n - oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich,
c)
w jego ramach uwzględnia się kategorię naukową dla dyscypliny naukowej lub artystycznej, ustaloną według wzoru:

gdzie:

Wknj,i - oznacza współczynnik kategorii naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej lub artystycznej w i-tej publicznej uczelni akademickiej, obliczany według wzoru:

gdzie:

Nfj,i - oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej publicznej uczelni akademickiej, które otrzymały kategorię naukową A+ w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej lub artystycznej,

Naj,i- oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej publicznej uczelni akademickiej, które otrzymały kategorię naukową A w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej lub artystycznej,

Nbj,i - oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej publicznej uczelni akademickiej, które otrzymały kategorię naukową B w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej lub artystycznej,

Ncj,i - oznacza sumę liczb pracowników, o których mowa w art. 238 ust. 18 pkt 2 ustawy wprowadzającej, w jednostkach naukowych i-tej publicznej uczelni akademickiej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku), które otrzymały kategorię naukową C w wyniku ostatniej kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 343 ust. 7 ustawy, w j-tej dyscyplinie naukowej lub artystycznej;

7)
w składniku badawczo-rozwojowym i-tej publicznej uczelni akademickiej n oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich;
8)
składnik projektowy i-tej publicznej uczelni akademickiej oblicza się według wzoru:

gdzie elementy wzoru zachowują oznaczenia opisane w ust. 8 załącznika nr 1 do rozporządzenia, przy czym n oznacza liczbę publicznych uczelni akademickich;

9)
wysokość subwencji ze środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla i-tej publicznej uczelni akademickiej nie może być niższa niż 99% oraz wyższa niż 106% sumy dotacji, o których mowa w:
a)
art. 94 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, w części przeznaczonej na dofinansowanie remontów domów oraz stołówek studenckich,
b)
art. 94 ust. 1 pkt 1, 8 i 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
c)
art. 94b ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym,
d)
art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, z wyłączeniem zwiększeń tej dotacji,
e)
art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki - przyznanych i-tej uczelni w roku 2018, w warunkach porównywalnych;
10)
wartość poszczególnych parametrów i składników wymienionych we wzorach, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, wynosi:
a)
0,50 - dla stałej przeniesienia C,
b)
0,35 - dla wagi składnika studenckiego Ws,
c)
13,00 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M,
d)
0,25 - dla wagi składnika kadrowego Wk,
e)
0,05 - dla wagi składnika umiędzynarodowienia Wu,
f)
0,25 - dla wagi składnika badawczego Wb,
g)
0,00 - dla wagi składnika doktoranckiego Wd,
h)
0,05 - dla wagi składnika badawczo-rozwojowego Wn,
i)
0,05 - dla wagi składnika projektowego Wp.