Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2755

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2024 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 8 grudnia 2023 r.
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024

Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005) zarządza się, co następuje:
1. 
Część oświatowa subwencji ogólnej na rok 2024 jest dzielona między poszczególne jednostki samorządu terytorialnego z uwzględnieniem zakresu zadań oświatowych realizowanych przez te jednostki.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych, oddziałów i szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia zawodowego, kolegiów pracowników służb społecznych, szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych, szkół artystycznych, jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, a także zapewnieniem warunków do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego - w odniesieniu do dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, prowadzeniem przedszkoli niebędących przedszkolami specjalnymi i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych niebędących szkołami specjalnymi w związku z zatrudnieniem nauczycieli, o których mowa w art. 42d ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r. poz. 984, 1234, 1586, 1672 i 2005), w łącznej liczbie etatów nauczycieli, o której mowa w art. 42d ust. 3 tej ustawy, prowadzeniem przedszkoli specjalnych, oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, oddziałów przedszkolnych specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i specjalnych, prowadzeniem przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego - w odniesieniu do dzieci posiadających odpowiednio orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzeniem placówek doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii i ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzeniem centrów kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego - w zakresie prowadzenia form pozaszkolnych umożliwiających realizację obowiązku nauki, prowadzeniem placówek wychowania pozaszkolnego umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego, szkolnych schronisk młodzieżowych, burs, internatów, domów wczasów dziecięcych, kolonii i obozów, świetlic szkolnych dla uczniów i wychowanków oraz zadania związane z udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów i słuchaczy;
3)
części oświatowej - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego ustaloną w ustawie budżetowej na rok 2024;
4)
bazowym roku szkolnym - rozumie się przez to rok szkolny 2023/2024;
5)
etatach - rozumie się przez to liczbę nauczycieli zatrudnionych na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz liczbę osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, 1672, 1718 i 2005), w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), z wyłączeniem liczby nauczycieli oraz liczby osób niebędących nauczycielami przebywających na urlopach wychowawczych, urlopach bezpłatnych, macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich i urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, ustalone na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu odpowiednio na dzień 30 września 2023 r. i dzień 10 października 2023 r.;
6)
orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - rozumie się przez to odpowiednio orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz art. 312 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245, z 2019 r. poz. 1287 oraz z 2022 r. poz. 1116);
7)
dzieciach i młodzieży lub uczniach i słuchaczach z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim - rozumie się przez to dzieci i młodzież lub uczniów i słuchaczy posiadających odpowiednio orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, stwierdzające niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim albo upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim;
8)
małej szkole - rozumie się przez to szkołę podstawową dla dzieci i młodzieży, w której iloraz liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole jest niższy niż 12 lub jest równy 12; liczbę uczniów w szkole ustala się z wyłączeniem:
a)
uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, oraz
b)
uczniów szkół i oddziałów specjalnych;
9)
placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe - rozumie się przez to placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe;
10)
zespole - rozumie się przez to zespół, w skład którego wchodzi przedszkole, szkoła podstawowa, w tym szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddziały przedszkolne, liceum ogólnokształcące, technikum lub branżowa szkoła I stopnia, niebędące przedszkolem lub szkołą specjalną, lub szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży.
Podział części oświatowej jest dokonywany w szczególności z uwzględnieniem:
1)
finansowania wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego;
2)
dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne;
3)
finansowania zadań z zakresu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, o którym mowa w art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
4)
finansowania wydatków związanych z indywidualnym nauczaniem;
5)
dofinansowania wydatków związanych z wypłacaniem odpraw nauczycielom na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz udzielaniem nauczycielom urlopów dla poratowania zdrowia;
6)
dofinansowania kształcenia uczniów i słuchaczy niebędących obywatelami polskimi;
7)
finansowania dodatków i premii dla opiekunów praktyk zawodowych;
8)
finansowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o którym mowa w art. 127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz art. 313 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe;
9)
finansowania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będących emerytami i rencistami;
10)
finansowania wynagrodzeń nauczycieli biorących udział w przeprowadzaniu części ustnej egzaminu maturalnego;
11)
finansowania kosztów prac komisji egzaminacyjnych powoływanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z awansem zawodowym nauczycieli;
12)
finansowania zadań związanych z zorganizowaniem pomieszczeń gabinetów profilaktyki zdrowotnej spełniających szczegółowe wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991, 1675 i 1972), oraz wyposażonych w sprzęt, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.) w części dotyczącej warunków realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej;
13)
finansowania zadań związanych z doradztwem zawodowym;
14)
finansowania badania psychologicznego kandydatów do kształcenia się w zawodzie kierowca mechanik albo w zawodzie technik transportu drogowego;
15)
finansowania świadczenia na start, o którym mowa w art. 53a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
16)
sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
Podział części oświatowej, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, będącej w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK 2  

ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2024

1. Ustalona w ustawie budżetowej na rok 2024 - po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - część oświatowa (SO) składa się z kwoty bazowej (SOA), kwoty uzupełniającej (SOB) i kwoty na zadania pozaszkolne (SOC):

SO = SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) SO - część oświatowa, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego;

2) SOA - kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej na realizację zadań szkolnych;

3) SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych;

4) SOC - kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.

2. Ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem (Up) w bazowym roku szkolnym według wzoru:

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1) Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem;

2) Up, i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i: od 1 do Lg dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), od Lg+1 do Lm dla miast na prawach powiatu, od Lm+1 do Lp dla pozostałych powiatów, od Lp+1 do Ls dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,

gdzie:

Lg - oznacza liczbę gmin (w tym miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy) według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r.,

Lm - oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r.,

Lp - oznacza sumę liczby gmin Lg i liczby powiatów (w tym miast na prawach powiatu) według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r.,

Ls - oznacza liczbę wszystkich jednostek samorządu terytorialnego powiększoną o liczbę miast na prawach powiatu według stanu na dzień 1 stycznia 2024 r.;

3) Ur, i - statystyczna liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu odpowiednio na dzień 30 września 2023 r. i na dzień 10 października 2023 r. albo obliczona zgodnie z ust. 30 i 36, obliczana według wzoru:

gdzie:

Sa, i - oznacza liczbę uczniów publicznych i niepublicznych szkół dla dzieci i młodzieży oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie dziennym, a także dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z wyłączeniem uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz uczniów, których liczbę przelicza się według Sl, i i Sm, i,

Sb, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, które prowadzą kształcenie w systemie wieczorowym lub zaocznym, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sc, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sd, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Se, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie stacjonarnej oraz niepublicznych szkół podstawowych dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sf, i - oznacza liczbę uczniów lub słuchaczy spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sg, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sh, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Si, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sj, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sk, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sl, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sm, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych szkół policealnych kształcących w formie dziennej, niebędących szkołami specjalnymi, z wyłączeniem słuchaczy niepełnosprawnych, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sn, i - oznacza liczbę słuchaczy branżowych szkół II stopnia kształcących w formie dziennej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

So, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sp, i - oznacza liczbę słuchaczy niepublicznych branżowych szkół II stopnia kształcących w formie zaocznej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Sr, i - oznacza liczbę słuchaczy publicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie stacjonarnej i publicznych szkół policealnych kształcących w formie stacjonarnej, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls;

4) Uu, i - uzupełniająca liczba uczniów lub słuchaczy w bazowym roku szkolnym w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

gdzie:

- P1 do P63 oznaczają wagi,

- Ni do N63 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów lub słuchaczy w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,

określone następująco:

P1 = 0,400 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży

zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 13 - N1, i,

P2 = 0,200 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży

zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego niespełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 13 - N2, i,

P3 = 0,400 dla uczniów szkół podstawowych, branżowych szkół I stopnia, liceów ogólnokształcących i techników, dla dzieci i młodzieży, w których iloraz liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole, ustalony zgodnie z ust. 12, jest niższy niż 18 lub jest równy 18 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego spełniającej kryterium, o którym mowa w ust. 14; waga P3 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P28-P30 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N3, i,

P4 = 0,200 dodatkowo dla uczniów małych szkół; waga P4 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P28-P30 oraz uczniów szkół i oddziałów specjalnych - N4, i,

P5 = 1,400 dla uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy oraz dla uczniów lub słuchaczy szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, którzy nie posiadają orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego - N5, i,

P6 = 2,900 dla uczniów lub słuchaczy niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N6, i,

P7 = 3,600 dla uczniów lub słuchaczy niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N7, i,

P8 = 9,500 dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, szkołach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz uczniów lub słuchaczy z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N8, i,

P9 = 0,800 dla uczniów lub słuchaczy niepełnosprawnych w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych i szkołach ponadpodstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N9, i,

P10 = 0,082 dla uczniów lub słuchaczy szkół ponadpodstawowych, słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych oraz uczniów szkół artystycznych (z wyłączeniem uczniów lub słuchaczy liceów ogólnokształcących, szkół policealnych, ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia oraz szkół muzycznych I stopnia) - N10, i,

P11 = 0,120 dla uczniów liceów ogólnokształcących dla dzieci i młodzieży - N11, i,

P12 = 0,400 dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości, w publicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych i w publicznych i niepublicznych branżowych szkołach II stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali certyfikat kwalifikacji zawodowej z kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie, w zakresie której kształcenie było prowadzone w publicznej i niepublicznej branżowej szkole II stopnia, niebędącej szkołą specjalną, dla uczniów lub słuchaczy, niebędących uczniami lub słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe albo dyplom zawodowy, w publicznych szkołach policealnych niebędących szkołami specjalnymi oraz dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych, którzy zdali egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie w zakresie danej kwalifikacji w szkołach lub placówkach prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe (z wyłączeniem słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne) - Ni2, i,

P13 = 0,950 dla słuchaczy, niebędących słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali świadectwo dojrzałości w niepublicznych liceach ogólnokształcących dla dorosłych niebędących szkołami specjalnymi - N13, i,

P14 = 0,850 dla słuchaczy, niebędących słuchaczami niepełnosprawnymi, którzy uzyskali dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe albo dyplom zawodowy, w niepublicznych szkołach policealnych niebędących szkołami specjalnymi - N14, i,

P15 = 0,230 dla słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, uczniów szkół specjalnych przysposabiających do pracy oraz słuchaczy szkół policealnych; waga P15 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy przeliczanych wagami P20, P34 i P48 - N15, i,

P16 = 0,400 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników,

kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 18; waga P16 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P21 i P22 - N16, i,

P17 = 0,350 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 19; waga P17 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P21 i P22 - N174,

P18 = 0,290 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 20; waga P18 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P21 i P22 - N18, i,

P19 = 0,230 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 21; waga P19 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagami P21 i P22 oraz uczniów przeliczanych wagami P34 i P48 - N19, i,

P20 = 0,100 dla słuchaczy szkół policealnych kształcących się w zawodach, o których mowa w ust. 22 - N20, i,

P21 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy; waga P21 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P22 - N21, i,

P22 = 0,080 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy i dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników - N22, i,

P23 = 0,200 dla uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 145), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 120), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 122), uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 106), oraz uczniów branżowych szkół I stopnia i uczniów techników, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 276); waga P23 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P24 - N234,

P24 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 20 stycznia 2023 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2022/2023 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2021/2022 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 27 stycznia 2021 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2020/2021 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, oraz uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020 w zawodach określonych w części II załącznika do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy - N244,

P25 = 0,200 dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 lub 2023/2024 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego (M.P. poz. 857); waga P25 nie obejmuje uczniów przeliczanych wagą P26 - N25, i,

P26 = 0,090 dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami realizującymi praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 lub 2023/2024 w zawodach określonych w załączniku do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 września 2019 r. w sprawie wykazu zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego - N26, i,

P27 = 0,050 dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe, którzy rozpoczęli kształcenie w roku szkolnym 2023/2024 w zawodach: kierowca mechanik albo technik transportu drogowego - N27, i,

P28 = 0,200 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 2005); waga P28 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, jest wyższa niż: w szkole podstawowej - 112, a w szkole ponadpodstawowej - 42 - N284,

P29 = 1,000 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P29 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego: w szkole podstawowej jest wyższa niż 80 i nie przekracza 112, a w szkole ponadpodstawowej jest wyższa niż 30 i nie przekracza 42 - N29, i,

P30 = 1,300 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, dla których szkoła podejmuje zadania edukacyjne zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty; waga P30 obejmuje uczniów lub słuchaczy, których liczba, odrębnie ustalona dla każdej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz uczniów lub słuchaczy pochodzenia romskiego, nie przekracza: w szkole podstawowej - 80, a w szkole ponadpodstawowej - 30 - N30, i,

P31 = 0,600 dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz dla uczniów lub słuchaczy należących do danej mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub społeczności posługującej się językiem regionalnym w oddziałach i szkołach, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania - N314,

P32 = 0,200 dla uczniów oddziałów sportowych - N324,

P33 = 1,000 dla uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego - N33, i,

P34 = 0,850 dla uczniów lub słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zawodach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, dla których ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw zdrowia; waga P34 wyklucza się z wagami P15, P21 i P22 - N34, i,

P35 = 0,850 dla uczniów szkół muzycznych I stopnia - N35, i,

P36 = 1,500 dla uczniów szkół muzycznych II stopnia - N36, i,

P37 = 2,010 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N37, i,

P38 = 3,360 dla uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia - N38, i,

P39 = 0,920 dla uczniów liceów sztuk plastycznych - N39, i,

P40 = 1,000 dla uczniów lub słuchaczy objętych indywidualnym nauczaniem w szkołach podstawowych i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe); waga P40 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N40, i,

P41 = 1,350 dla uczniów lub słuchaczy objętych indywidualnym nauczaniem w szkołach ponadpodstawowych i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego (na podstawie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe); waga P41 nie obejmuje uczniów lub słuchaczy posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - N41, i,

P42 = 1,100 dla uczniów lub słuchaczy oddziałów specjalnych, szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N42, i,

P43 = 1,940 dla wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N43, i,

P44 = 0,600 dla uczniów lub słuchaczy klas terapeutycznych prowadzonych w szkołach ogólnodostępnych lub szkołach integracyjnych - N44, i,

P45 = 0,170 dla uczniów oddziałów dwujęzycznych; waga P45 wyklucza się z wagami: P28-P31 - N45, i,

P46 = 0,060 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w liceum ogólnokształcącym - N46, i,

P47 = 0,050 dla uczniów oddziałów przygotowania wojskowego prowadzonych w technikum - N47, i,

P48 = 3,000 dla uczniów lub słuchaczy kształcących się w zawodach dla żeglugi morskiej i śródlądowej, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103), oraz w zawodach dla rybołówstwa, których proces kształcenia jest realizowany zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht dla załóg statków rybackich, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1995 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1654 i 1655), w szkołach posiadających certyfikat uznania procesu kształcenia uzyskany zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666 i 2005); waga P48 wyklucza się z wagami P15, P21 i P22 - N48, i,

P49 = 0,360 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły lub placówki publiczne prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe; waga P49 nie obejmuje słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez placówki publiczne prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz słuchaczy przeliczanych wagą P51 - N49, i,

P50 = 0,345 dla słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych prowadzonych przez szkoły niepubliczne; waga P50 nie obejmuje słuchaczy przeliczanych wagą P51 - N50, i,

P51 = 0,700 dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia - N51, i,

P52 = 0,065 dla uczniów klas I, II i III szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - N52, i,

P53 = 1,500 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole nie przekracza 3 - N53, i,

P54 = 0,450 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole wynosi powyżej 3 i nie przekracza 9 - N54, i,

P55 = 0,250 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, których łączna liczba uczniów lub słuchaczy w szkole na danym etapie edukacyjnym albo łączna liczba uczniów w oddziale przygotowawczym w szkole wynosi powyżej 9 - N55, i,

P56 = 0,400 dla uczniów oddziałów przygotowawczych - N56,1,

P57 = 0,025 dla uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia; waga P57 nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N57, i,

P58 = 0,012 dla uczniów szkół ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży; waga P58 nie obejmuje uczniów szkół specjalnych - N58, i,

P59 = 0,231 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N59, i,

P60 = 0,132 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N60, i,

P61 = 0,058 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N61, i,

P62 = 0,024 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N62, i,

P63 = 0,015 dla uczniów w zespołach oraz szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, niewchodzących w skład zespołu, w których łączna liczba dzieci i uczniów wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N63, i;

5) Uz, i - przeliczeniowa liczba uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych oraz przeliczeniowa liczba nauczycieli początkujących, obliczana według wzoru:

gdzie:

- P64 do P96 oznaczają wagi,

- N64 do N92 oraz N94 do N96 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,

- N93 oznacza przypisaną wadze P93 liczebność nauczycieli początkujących w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i od 1 do Ls,

określone następująco:

P64 = 0,750 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach; waga P64 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P80 - N64, i,

P65 = 0,660 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego; waga P65 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P80 - N65, i,

P66 = 0,150 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym,

w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców; waga P66 nie obejmuje dzieci przeliczanych wagą P80 - N66, i,

P67 = 3,040 dla dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych

i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych - N67, i,

P68 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs; waga P68 nie obejmuje wychowanków przeliczanych wagą P70 - N68, i,

P69 = 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N69, i,

P70 = 3,640 dla wychowanków internatów szkół artystycznych - N70, i,

P71 = 6,300 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N71, i,

P72 = 6,500 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,

którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego), oraz wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P72 wyklucza się z wagami P68 i P69 - N72, i,

P73 = 7,800 dla wychowanków specjalnych ośrodków wychowawczych (na

podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) -

wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P73 wyklucza się z wagami P68 i P69 - N73, i,

P74 = 5,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych,

skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N74, i,

P75 = 10,000 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, z wy

łączeniem wychowanków skierowanych, lecz niedoprowadzonych do ośrodka - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; waga P75 wyklucza się z wagami P68, P69 i P74 - N754,

P76 = 1,500 dla wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, którzy nie korzystają z zakwaterowania w tych ośrodkach (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N76, i,

P77 = 9,500 dla wychowanków ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, objętych odpowiednio wychowaniem i kształceniem specjalnym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie odpowiednio orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N77, i,

P78 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i liczby miesięcy ich użytkowania - N78, i,

P79 = 0,840 dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju w przedszkolach,

oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych (na podstawie opinii, o których mowa w art. 127 ust. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz opinii, o których mowa w art. 315 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe) - N79, i,

P80 = 0,250 dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym,

odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym w szkole podstawowej lub inną formą wychowania przedszkolnego zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - N80, i,

P81 = 2,900 dla dzieci niewidomych, słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N81, i,

P82 = 3,600 dla dzieci niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) - wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy - N82, i,

P83 = 0,231 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w skład którego wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 60, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N83, i,

P84 = 0,132 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w skład którego wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 60 i nie przekracza 150, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N84, i,

P85 = 0,058 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w skład którego wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N85, i,

P86 = 0,024 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w skład którego wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N86, i,

P87 = 0,015 dla dzieci w przedszkolach wchodzących w skład zespołu i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, w których łączna liczba dzieci i uczniów w zespole, w skład którego wchodzi przedszkole lub szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, albo łączna liczba dzieci i uczniów w szkole podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niewchodzącej w skład zespołu wynosi powyżej 350, z uwzględnieniem ust. 26-29, 38 lub 39 - N87, i,

P88 = 0,242 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci jest równa 1 lub jest wyższa niż 1 i nie przekracza 75 - N88, i,

P89 = 0,166 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 75 i nie przekracza 150 - N89, i,

P90 = 0,092 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 150 i nie przekracza 250 - N90, i,

P91 = 0,054 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 250 i nie przekracza 350 - N91, i,

P92 = 0,043 dla dzieci w przedszkolach niewchodzących w skład zespołu, niebędących przedszkolami specjalnymi, w których liczba dzieci wynosi powyżej 350 - N92,1,

P93 = 0,170 dla nauczycieli początkujących zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, którzy rozpoczęli odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w roku szkolnym 2023/2024, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego - N93, i,

P94 = 0,0015 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), prowadzonych lub dotowanych przez i-tą gminę - N94, i,

P95 = 0,039 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego powiatu i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N95, i,

P96 = 0,009 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według liczby uczniów lub słuchaczy w szkołach oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi organizowanymi w szkołach, z wyjątkiem oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenie i-tego województwa i prowadzonych lub dotowanych przez jednostki samorządu terytorialnego - N964;

6) Di - wskaźnik korygujący dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego, obliczany według wzoru:

gdzie:

W - średni dla kraju wskaźnik wydatków rzeczowych oraz wydatków płacowych dla pracowników administracji i obsługi, wynoszący jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,2,

Wa, i - płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców:

a) obliczany według wzoru:

gdy ogólna liczba etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera oraz gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, gdzie:

Pkp - średnie wynagrodzenie nauczyciela początkującego,

Pkm - średnie wynagrodzenie nauczyciela mianowanego,

Pkd - średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego

- określone zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela,

Wp, i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli początkujących w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wm, i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wd, i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,

Wp, k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli początkujących w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,

Wm, k -wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli mianowanych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,

Wd, k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli dyplomowanych i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w ogólnej liczbie etatów nauczycieli i osób niebędących nauczycielami zatrudnionych zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w kraju,

R - waga z tytułu zatrudnienia nauczycieli w szkołach lub placówkach zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców oraz z tytułu zatrudnienia nauczycieli dla dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, uwzględniająca zwiększone wydatki z tytułu wypłacanego dodatku, o którym mowa w art. 54 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,

Lw, i - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu odpowiednio na dzień 30 września 2023 r. i na dzień 10 października 2023 r.,

Li - łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu odpowiednio na dzień 30 września 2023 r. i na dzień 10 października 2023 r.; w przypadku gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych), w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero, przyjmuje się Li= 1,

albo

b) Wa, i = 1, gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia przeliczeniowego określa się według wzoru:

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia przeliczeniowego, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych z bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły według wzoru:

gdzie Ur, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 3.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły według wzoru:

gdzie Uu, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 4.

6. Kwota SOC części oświatowej na zadania pozaszkolne jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz, i w relacji do finansowego standardu A podziału części oświatowej na ucznia przeliczeniowego według wzoru:

gdzie Uz, i jest ustalane w sposób określony w ust. 2 pkt 5.

7. Całkowita kwota części oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego, po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wynosi:

8. Kwoty części oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły lub placówki zaokrągla się do pełnych złotych w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa do pełnych złotych.

9. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 pkt 4 liczebności N1, i i N2, i przeliczanych wagami P1 i P2 uwzględnia się również:

1) pomniejszoną o 33% liczbę uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych w miastach powyżej 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich;

2) pomniejszoną o 67% liczbę uczniów szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży zlokalizowanych w miastach powyżej 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły powyżej 5000 mieszkańców, a według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich.

10. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 5 liczebności N66, i przeliczanej wagą P66 uwzględnia się również:

1) pomniejszoną o 33% liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich;

2) pomniejszoną o 67% liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego zlokalizowanych na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców, które według stanu na dzień 31 grudnia 2021 r. liczyły powyżej 5000 mieszkańców, a według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. liczyły do 5000 mieszkańców lub były zlokalizowane na terenach wiejskich.

11. Przepisów ust. 9 i 10 nie stosuje się do nowych jednostek samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

12. W wadze P3 w celu wyznaczenia ilorazu liczby uczniów w szkole i rzeczywistej liczby klas w szkole liczbę uczniów w szkole ustala się z wyłączeniem:

1) uczniów oddziałów i szkół z nauczaniem w języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub w języku regionalnym oraz uczniów oddziałów i szkół, w których zajęcia edukacyjne są prowadzone w dwóch językach: polskim oraz języku mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języku regionalnym, będącym drugim językiem nauczania, oraz

2) uczniów szkół i oddziałów specjalnych.

13. Dla gminy, powiatu i województwa otrzymujących część wyrównawczą subwencji ogólnej ustalonej na rok 2024 lub w których dochody wyliczone odrębnie dla gminy, powiatu i województwa, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe niż 140% średnich dochodów lub są równe 140% średnich dochodów odpowiednio wszystkich gmin, powiatów i województw, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju, podstawą do wyliczenia dochodów są dla:

1) gmin - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024 oraz dochody, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1-8 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, z roku 2022, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024 oraz o rekompensatę, o której mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2021 r. o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 30);

2) powiatów - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024;

3) województw - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024, a także część wyrównawcza i część regionalna subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024.

14. Dla gminy, powiatu i województwa, w których dochody wyliczone odrębnie dla gminy, powiatu i województwa, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są niższe od 90% średnich dochodów odpowiednio wszystkich gmin, powiatów i województw, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju, podstawą do wyliczenia dochodów są dla:

1) gmin - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024 oraz dochody, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1-8 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem art. 32 ust. 1 i 3 tej ustawy, z roku 2022, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024 oraz o rekompensatę, o której mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2021 r. o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych;

2) powiatów - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024, a także część wyrównawcza i część równoważąca subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024;

3) województw - dochody z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych planowane na rok 2024, a także część wyrównawcza i część regionalna subwencji ogólnej ustalone na rok 2024 pomniejszone o wpłaty do budżetu państwa ustalone na rok 2024.

15. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 pkt 4 liczebności N1, i i N2, i przeliczanych wagami P1 i P2 nie uwzględnia się uczniów spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

16. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 4 liczebności N8, i przeliczanej wagą P8 nie uwzględnia się dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną ze sprzężonymi niepełnosprawnościami spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.

17. W ust. 30, 31 i 36 wyłącza się: soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy oraz zimową przerwę świąteczną, ferie zimowe i wiosenną przerwę świąteczną, a w ust. 33 i 34 wyłącza się: soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.

18. Waga P16 obejmuje zawody: mechatronik, technik mechatronik oraz technik robotyk.

19. Waga P17 obejmuje zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów kolejowych oraz technik pojazdów kolejowych.

20. Waga P18 obejmuje zawody: elektronik, fotograf, górnik eksploatacji otworowej, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, kaletnik, kamieniarz, kierowca mechanik, kowal, krawiec, kucharz, mechanik motocyklowy, mechanik operator maszyn do produkcji drzewnej, mechanik pojazdów samochodowych, mechanik precyzyjny, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, ogrodnik, operator maszyn leśnych, operator maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego, operator maszyn w przemyśle włókienniczym, operator obrabiarek skrawających, pszczelarz, rolnik, ślusarz, technik analityk, technik architektury krajobrazu, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik awionik, technik budowy dróg, technik budowy jednostek pływających, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektronik, technik elektryk, technik fotografii i multimediów, technik górnictwa odkrywkowego, technik górnictwa otworowego, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik hodowca koni, technik informatyk, technik leśnik, technik mechanik, technik mechanik lotniczy, technik odlewnik, technik ogrodnik, technik optyk, technik przemysłu drzewnego, technik przeróbki kopalin stałych, technik pszczelarz, technik rolnik, technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej, technik technologii chemicznej, technik transportu kolejowego, technik tyfloinformatyk, technik urządzeń dźwigowych, technik włókiennik, technik żywienia i usług gastronomicznych, zegarmistrz, technik budowy i strojenia fortepianów i pianin, technik realizacji nagłośnień, technik realizacji nagrań, automatyk, operator maszyn i urządzeń przeróbczych, pracownik pomocniczy gastronomii, operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego, technik przemysłu metalurgicznego, technik programista, monter jachtów i łodzi, technik spawalnictwa, technik stylista, technik przemysłu mody, monter konstrukcji targowo-wystawienniczych, technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik przemysłu jachtowego, technik transportu drogowego oraz technik weterynarii.

21. Waga P19 obejmuje zawody niewymienione w ust. 18-20.

22. Waga P20 obejmuje zawody: technik administracji, technik bezpieczeństwa i higieny pracy, technik ochrony fizycznej osób i mienia, opiekunka środowiskowa, opiekun osoby starszej, technik archiwista, asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej, technik usług pocztowych i finansowych, administrator produkcji filmowej i telewizyjnej oraz animator rynku książki.

23. Dla uczniów lub słuchaczy należących do mniejszości niemieckiej, dla których nauka języka mniejszości jest realizowana w formie dodatkowej nauki tego języka zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, wartość wagi:

1) P28 zmniejsza się o 0,066;

2) P29 zmniejsza się o 0,327;

3) P30 zmniejsza się o 0,426.

24. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 4 liczebności N46, i przeliczanej wagą P46 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego liczbę uczniów klas I oddziałów przygotowania wojskowego w liceach ogólnokształcących, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zwiększa się o 41%.

25. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 4 liczebności N47, i przeliczanej wagą P47 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego liczbę uczniów klas I oddziałów przygotowania wojskowego w technikach, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zwiększa się o 47%.

26. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, Sf, i, N1, i, N2,1, N37, i, N57, i, N59, i-N63, i, N94, i-N96, i, Lw, i i Li liczbę uczniów szkół podstawowych oraz liczbę uczniów ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, dla dzieci i młodzieży, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zwiększa się o 2,36%.

27. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, Sf, i, N10, i, N11, i, N39, i, N46, i, N58, i-N63, i, N94, i-N96, i, Lw, i i Li liczbę uczniów liceum ogólnokształcącego oraz liczbę uczniów liceum sztuk plastycznych, dla dzieci i młodzieży, z wyłączeniem liceów ogólnokształcących oraz liceów sztuk plastycznych prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zmniejsza się o 2,56%.

28. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, Sf, i, N10, i, N16, i-N19, i, N23, i, N25, i, N27, i, N34, i, N47, i, N48, i, N58, i-N63, i, N94, i-N96, i, Lw, i i Li liczbę uczniów technikum, z wyłączeniem techników prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zmniejsza się o 3,00%.

29. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, Sf, i, N10, i, N16, i-N19, i, N21, i-N27, i, N34, i, N48, i, N58, i-N63, i, N94, i-N96, i, Lw, i i Li liczbę uczniów branżowej szkoły I stopnia, z wyłączeniem branżowych szkół I stopnia prowadzących jeden oddział klasy I lub nieprowadzących oddziałów klasy I, ustaloną na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r., zmniejsza się o 4,46%.

30. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, N1, i, N2, i, N10, i, N11, i, N42, i, N52, i, N57, i i N58, i, w przypadku liczby uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi odpowiednio w oddziałach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, liczbę tę oblicza się jako sumę liczby uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 23 czerwca 2023 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17). Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i, N1, i, N2, i, N10, i, N11, i, N42, i, N52, i, N57, i i N58, i, w przypadku liczby uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi odpowiednio w szkołach podstawowych specjalnych i szkołach ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których liczba uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 23 czerwca 2023 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) wynosiła 0, liczbę uczniów, słuchaczy lub dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r. Przepisów ust. 26-29 nie stosuje się.

31. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N40, i i N41, i liczbę uczniów lub słuchaczy oblicza się jako sumę liczby uczniów lub słuchaczy w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 23 czerwca 2023 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17).

32. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N43, i liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, a w przypadku szkół podstawowych specjalnych i szkół ponadpodstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których liczba wychowanków w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 wynosiła 0, liczbę tych wychowanków ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r.

33. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N64, i-N66, i, w przypadku liczby dzieci w oddziałach specjalnych, przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, liczbę tę oblicza się jako sumę liczby dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w 2022 r., w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17). Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N64, i-N66, i, w przypadku liczby dzieci w przedszkolach specjalnych i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których liczba dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w 2022 r., w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 wynosiła 0, liczbę tych dzieci ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r.

34. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N67, i liczbę dzieci oblicza się jako sumę liczby dzieci w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17), a w przypadku przedszkoli specjalnych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych, w których liczba dzieci w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 wynosiła 0, liczbę tych dzieci ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r.

35. Przy obliczaniu określonej w ust. 2 liczebności N71, i liczbę wychowanków oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dniach roku szkolnego 2022/2023 podzieloną przez liczbę dni w tym okresie.

36. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności Sa, i-Se, i,, Sg, i-Sr, i, N1, i-N34, i, N44, i-N63, i, N93, i-N96, i, Lw, i i Li liczbę uczniów szkół wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych oblicza się jako sumę liczby uczniów w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 23 czerwca 2023 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, a w przypadku szkół wchodzących w skład młodzieżowych ośrodków wychowawczych, w których liczba uczniów w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 23 czerwca 2023 r. (z wyłączeniem dni określonych w ust. 17) wynosiła 0, liczbę tych uczniów ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r.

37. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N74, i i N75, i liczbę wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych oblicza się jako sumę liczby wychowanków w poszczególnych dniach w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. podzieloną przez liczbę dni w tym okresie, a w przypadku młodzieżowych ośrodków wychowawczych, w których liczba wychowanków w okresie od dnia 1 września 2022 r. do dnia 30 czerwca 2023 r. wynosiła 0, liczbę tych wychowanków ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2023 r.

38. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N59, i-N63, i i N83, i, -N87, i przeliczanych wagami P59-P63 i P83-P87 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego łączną liczbę dzieci i uczniów w szkołach podstawowych oblicza się jako sumę liczby dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i liczby uczniów szkół podstawowych, a w przypadku szkół podstawowych, którym są podporządkowane szkoły filialne, o których mowa w art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, do łącznej liczby dzieci i uczniów wlicza się także liczbę dzieci i uczniów w szkołach filialnych i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach filialnych.

39. Przy obliczaniu określonych w ust. 2 liczebności N59, i-N63, i i N83, i-N87, i przeliczanych wagami P59-P63 i P83-P87 w i-tej jednostce samorządu terytorialnego łączną liczbę dzieci i uczniów w zespołach oblicza się jako sumę liczby dzieci i uczniów odpowiednio w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach lub branżowych szkołach I stopnia, niebędących przedszkolami lub szkołami specjalnymi, i szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, dla dzieci i młodzieży, które wchodzą w skład zespołów. W przypadku gdy w skład zespołu wchodzi:

1) szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, do łącznej liczby dzieci i uczniów w zespole wlicza się także liczbę dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w tej szkole;

2) szkoła podstawowa, której jest podporządkowana szkoła filialna, o której mowa w art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, do łącznej liczby dzieci i uczniów w zespole wlicza się także liczbę dzieci i uczniów w szkole filialnej i oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole filialnej.

40. W przypadku gdy liczba uczniów lub słuchaczy spełniających obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w danej szkole jest większa niż 200, przy obliczaniu określonej w ust. 2 pkt 3 statystycznej liczby uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (Ur, i) liczbę tych uczniów lub słuchaczy w danej szkole wynoszącą 200 mnoży się przez 0,8, a ich liczbę powyżej 200 mnoży się odpowiednio przez:

1) 0,2 - w przypadku gdy w danej szkole:

2) 0,4 - w przypadku gdy w danej szkole:

- gdzie przez Sf należy rozumieć Sf, i w danej szkole w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, a przez Sa należy rozumieć Sa, i w danej szkole w i-tej jednostce samorządu terytorialnego.

41. Określone w ust. 2 pkt 3 statystyczna liczba uczniów lub słuchaczy (Ur, i), w ust. 2 pkt 4 uzupełniająca liczba uczniów lub słuchaczy (Uu, i) oraz w ust. 2 pkt 5 liczba wychowanków, słuchaczy albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w zakresie zadań pozaszkolnych (Uz, i) podlegają weryfikacji do aktualnego stanu wynikającego z danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu odpowiednio na dzień 30 września 2023 r. i na dzień 10 października 2023 r., z uwzględnieniem korekty kwoty części oświatowej (SOi).

42. Środki z korekty wymienionej w ust. 41 są rozliczane w ramach rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 2599).
2 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 lutego 2024 r. (Dz.U.2024.143) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.