Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004.
Dz.U.2003.225.2231
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz. U. Nr 234, poz. 1966).
ZAŁĄCZNIK
ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2004
ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2004
SO = SOA + SOB + SOC
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
SO - część oświatowa, po odliczeniu 1 % rezerwy,
SOA - kwota bazowa części oświatowej według finansowego standardu A podziału części oświatowej,
SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P zwiększających finansowy standard A na realizację zadań szkolnych,
SOC - kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych.
2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe oraz placówki funkcjonujące w systemie oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem (Up) w bazowym roku szkolnym, według wzoru:
N N
Up = ΣUp,i = Σ(Ur,i + Uu,i + Uz,i)
i=1 i=1
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:
Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,
Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 -2478 dla gmin (w tym dla miast na prawach powiatu w zakresie wykonywanych zadań gminy), i = 2479 - 2544 dla miast na prawach powiatu, i = 2545 - 2857 dla pozostałych powiatów, i = 2858- 2873 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,
Ur,i - statystyczna liczba uczniów, ustalona według sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego dla bazowego roku szkolnego:
- dla uczniów szkół publicznych dla dzieci i młodzieży oraz placówek publicznych - 1,0 Ur,
- dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur,
- dla uczniów szkół niepublicznych dla dzieci i młodzieży - 1,0 Ur,
- dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur,
Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:
Uu,i = P1 x N1,i + P2 x N2,i + ... + P20 x N20,i
gdzie:
- P1 do P20 oznaczają wagi,
- N1 do N20 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2873,
określone następująco:
P1 = 0,04 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca jest mniejszy niż 92 % wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin obliczonego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla celów obliczenia kwoty podstawowej części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin - N1,i,
P2 = 0,48 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich - N2,i,
P3 = 0,25 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla dzieci i młodzieży w miastach do 5.000 mieszkańców - N3,i,
P4 = 0,20 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży na terenach wiejskich i w miastach do 5.000 mieszkańców - N4,i,
P5 = W x a dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków publicznych szkół i placówek wszystkich typów i rodzajów funkcjonujących w systemie oświaty - N5,i. Dodatek jest umownie kalkulowany według stosunku przeliczeniowej liczby etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (W) pomnożonego przez a, z uwzględnieniem stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego (Di), gdzie:
Di = (LNM+ LND)/LNO,
a = 0,019 dla 0,75 < Di < 0,85,
a = 0,011 dla Di ≤ 0,75 lub Di ≥ 0,85,
LN = LNS x 1+ LNK x 1,25 + LNM x 1,75 + LND x 2,25,
W = LN / LNO,
gdzie:
LN - przeliczeniowa liczba etatów nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego,
LNS - etaty nauczycieli stażystów, LNK - etaty nauczycieli kontraktowych, LNM - etaty nauczycieli mianowanych, LND - etaty nauczycieli dyplomowanych, LNO - etaty nauczycieli ogółem.
Dodatek ten nie ulega zmianie w ciągu roku.
P6 = 1,00 dla uczniów: z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem, zagrożonych niedostosowaniem społecznym (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N6,i,
P7 = 2,50 dla uczniów słabo słyszących, niesłyszących, słabo widzących i niewidomych (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N7,i,
P8 = 3,15 dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N8,i,
P9 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N9,i,
P10 = 0,05 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych - N10,i,
P11 = 0,20 dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne - N11,i,
P12 = 0,50 dla uczniów oddziałów i szkół dla mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz dla uczniów pochodzenia romskiego, dla których organizuje się dodatkowe zajęcia edukacyjne; dotyczy szkół, w których łączna liczba uczniów mniejszości narodowej, grupy etnicznej oraz pochodzenia romskiego nie przekracza 42 - N12,i (waga P12 wyklucza się z wagą P11),
P13 = 0,15 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe, w tym na realizację praktycznej nauki zawodu - N13,i,
P14 = 0,20 dla uczniów klas sportowych - N14,i,
P15 = 1,00 dla uczniów klas mistrzostwa sportowego - N15,i,
P16 = 1,00 dla uczniów kształcących się w zawodach medycznych, dla uczniów kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej oraz dla uczniów szkół artystycznych - N16,i,
P17 = 1,00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N17,i,
P18 = 0,40 dla uczniów szkół, niezależnie od typu szkoły, zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N18,i,
P19 = 0,50 dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach opiekuńczo-leczniczych i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N19,i,
P20 = 0,03 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminy i położonych na terenach wiejskich lub w miastach do 5.000 mieszkańców, z przeznaczeniem na dofinansowanie organizacji zajęć pozalekcyjnych - N20,i,
Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:
Uz,i = P21 x N21,i + P22 x N22,i +...+ P30 x N30,i
gdzie:
- P21 do P30 oznaczają wagi,
- N21 do N30 oznaczają przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2873,
określone następująco:
P21 = 4,000 dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej (na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej) - N21,i,
P22 = 1,500 dla wychowanków internatów i burs - N22,i,
P23 = 0,500 dodatkowo dla wychowanków internatów i burs, będących uczniami szkół specjalnych - N23,i,
P24 = 0,200 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N24,i,
P25 = 6,000 dla wychowanków internatów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii - N25,i (waga P25 wyklucza się z wagą P22),
P26 = 6,000 dla wychowanków dziennych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych - N26,i,
P27 = 0,020 dla korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania - N27,i,
P28 = 0,001 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tej gminy - N28,i,
P29 = 0,030 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, w tym umożliwiających realizację obowiązku nauki w formach pozaszkolnych, według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego powiatu - N29,i,
P30 = 0,008 dla placówek realizujących zadania pozaszkolne według rzeczywistej liczby uczniów na terenie i-tego województwa - N30,i.
3. Finansowy standard A podziału części oświatowej na ucznia określa się według wzoru:
A = SO / Up
Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej SO. Finansowy standard A ustala się na podstawie danych bazowego roku szkolnego.
4. Kwota bazowa SOA części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:
N N
SOA = ΣSOAi = Σ(A x Ur,i)
i=1 i=1
gdzie Ur,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:
N N
SOB = ΣSOBi = Σ(A x Uu,i)
i=1 i=1
gdzie Uu,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
6. Kwota SOC części oświatowej na zadania pozaszkolne jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do finansowego standardu A podziału części oświatowej na ucznia, według wzoru:
N N
SOC = ΣSOCi = Σ(A x Uz,i)
i=1 i=1
gdzie Uz,i jest ustalane w sposób określony w ust. 2.
7. Całkowita kwota części oświatowej dla jednostek samorządu terytorialnego, po odliczeniu 1 % rezerwy, wynosi:
N N
SO' = ΣSOi = Σ(SOAi + SOBi + SOCi)
i=1 i=1
8. Określona w ust. 2 statystyczna liczba uczniów (Ur,i) łącznie z uzupełniającą liczbą uczniów (Uu,i), a także określone liczebności (Uz,i) wychowanków albo dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających, podlegają weryfikacji do aktualnego stanu wynikającego ze sprawozdań Głównego Urzędu Statystycznego na bazowy rok szkolny, z uwzględnieniem korekty kwoty części oświatowej (SOi).
9. Środki z korekty, o której mowa w ust. 8, są rozliczane w ramach 1 % rezerwy części oświatowej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »