§ 2. - Sposób obliczania kosztów wykonywania przez przewoźnika lotniczego obowiązku użyteczności publicznej nałożonego w stosunku do regularnego przewozu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.921

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 lipca 2014 r.
§  2.
1.
Koszty ponoszone przez przewoźnika lotniczego z tytułu wykonywania obowiązku użyteczności publicznej na trasie, w odniesieniu do której nałożono ten obowiązek, obejmują faktycznie poniesione koszty związane z wykonywaniem przez przewoźnika lotniczego obowiązku użyteczności publicznej, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 197 ust. 1 pkt 2 ustawy, obliczone zgodnie z obowiązującymi przewoźnika lotniczego zasadami rachunkowości. Do kosztów tych zalicza się:
1)
koszty bezpośrednie działalności operacyjnej związane z działalnością przewozową, w tym koszty osobowe załogi statku powietrznego, koszty zużycia materiałów i energii, koszty usług obcych oraz koszty podatków i opłat;
2)
koszty pośrednie działalności przewozowej, w tym koszty związane z systemami dystrybucji biletów, koszty promocji i reklamy, koszty ubezpieczeń oraz koszty osobowe personelu realizującego funkcje związane z obsługą tej trasy;
3)
koszty infrastruktury związane z wykorzystaniem i utrzymaniem infrastruktury technicznej niezbędnej do wykonywania przewozu lotniczego, w tym koszty utrzymania statków powietrznych wykorzystywanych do przewozu lotniczego, koszty amortyzacji i obsługi technicznej tej infrastruktury oraz koszty urządzeń i instalacji niezbędnych do świadczenia usług przewozu lotniczego;
4)
koszty finansowe bezpośrednio związane z wykonywaniem obowiązku użyteczności publicznej, w tym koszty związane z inwestycjami w infrastrukturę oraz koszty wynikające z umowy leasingu statków powietrznych niezbędne do wykonywania obowiązku użyteczności publicznej.
2.
Jeżeli działalność przewoźnika lotniczego polega wyłącznie na wykonywaniu przewozu lotniczego na trasie, w odniesieniu do której nałożono obowiązek użyteczności publicznej, do kosztów, o których mowa w ust. 1, zalicza się wszystkie koszty ponoszone przez przewoźnika lotniczego.
3.
Jeżeli działalność przewoźnika lotniczego wykracza poza wykonywanie przewozu lotniczego na trasie, w odniesieniu do której nałożono obowiązek użyteczności publicznej, koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, związane z obsługą tej trasy, ustala się na podstawie przedstawionych przez przewoźnika lotniczego w ofercie, o której mowa w art. 197 ust. 7 ustawy, metod wyodrębnienia tych kosztów z kosztów działalności przewoźnika lotniczego.
4.
Koszty, o których mowa w ust. 1, nie obejmują:
1)
kosztów finansowanych ze środków publicznych, w tym ze środków Unii Europejskiej;
2)
podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług podlegającego rozliczeniu.