Sposób i tryb dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.
Dz.U.2007.55.361
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 marca 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 23, poz. 192 i Nr 122, poz. 1020 oraz z 2006 r. Nr 79, poz. 549, Nr 169, poz. 1201 i Nr 170, poz. 1218.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
Kryterium | Opis kryterium |
1 | 2 |
1. Sumienność | Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie |
2. Sprawność | Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki |
3. Bezstronność | Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich |
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów | Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin |
5. Planowanie i organizowanie pracy | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych |
6. Postawa etyczna | Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową |
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium | Opis kryterium |
1 | 2 |
1. Wiedza specjalistyczna | Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań |
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych |
3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: - czytanie i rozumienie dokumentów, - pisanie dokumentów, - rozumienie innych, - mówienie w języku obcym |
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji | Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę |
5. Komunikacja werbalna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez: - wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, - dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, - udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, - wyrażanie poglądów w sposób przekonywający, - posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy |
6. Komunikacja pisemna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez: - stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, - przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, - dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, - budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie |
7. Komunikatywność | Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez: - okazywanie poszanowania drugiej stronie, - próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, - okazanie zainteresowania jej opiniami, - umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami |
8. Pozytywne podejście do obywatela | Zaspokajanie potrzeb obywatela przez: - zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, - okazywanie szacunku, - tworzenie przyjaznej atmosfery, - umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, - służenie pomocą |
9. Umiejętność pracy w zespole | Realizacja zadań w zespole przez: - pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, - zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, - współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, - zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, - aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania |
10. Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki: - dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, - przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, - przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, - rozpoznawaniu najlepszych propozycji, - stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, - ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, - tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań |
11. Zarządzanie informacją /dzielenie się informacjami | Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez: - przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, - uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie |
12. Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez: - określanie i pozyskiwanie zasobów, - alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, - kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania |
13. Zarządzanie personelem | Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez: - zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, - komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, - rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, - określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, - traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, - ocenę osiągnięć pracowników, - wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, - dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, - inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, - stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji |
14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań | Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez: - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, - sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, - modyfikowanie planów w razie konieczności, - ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, - wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków |
15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian | Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: - podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, - uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, - określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, - wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, - podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, - skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, - przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, - wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu |
16. Zorientowanie na rezultaty pracy | Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez: - ustalanie priorytetów działania, - identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, - określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, - przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań, - zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań |
17. Podejmowanie decyzji | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez: - rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, - podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, - rozważanie skutków podejmowanych decyzji, - podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach, - podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat |
18. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez: - wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, - szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, - dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, - wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, - informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, - wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, - skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian |
19. Samodzielność | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania |
20. Inicjatywa | - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, - inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, - mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania |
21. Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez: - rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, - wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, - otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, - inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, - badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, - zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań |
22. Myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez: - ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, - zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, - identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania, - przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie, - przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, - planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, - ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, - tworzenie strategii lub kierunków działania, - analizowanie okoliczności i zagrożeń |
23. Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: - rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, - dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych, - interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, - stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, - prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, - stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY KWALIFIKACYJNEJ PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Część A
............................................................
(nazwa jednostki)
I. Dane dotyczące ocenianego pracownika samorządowego |
Imię........................................................
Nazwisko....................................................
Komórka organizacyjna.........................................
Stanowisko..................................................
Data mianowania/zatrudnienia na stanowisku urzędniczym .....
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............
II. Dane dotyczące poprzedniej oceny |
Ocena/poziom ...............................................
Data sporządzenia ..........................................
.............. ..................... ....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (pieczątka i podpis
osoby wypełniającej)
Część B
I. Kryteria oceny i termin sporządzenia oceny na piśmie |
Nr | Kryteria obowiązkowe |
1. | Sumienność |
2. | Sprawność |
3. | Bezstronność |
4. | Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów |
5. | Planowanie i organizowanie pracy |
6. | Postawa etyczna |
Nr | Kryteria wybrane przez bezpośredniego przełożonego |
Sporządzenie oceny na piśmie nastąpi w ....................
(należy wpisać miesiąc, rok)
................................. ....................
(imię i nazwisko oceniającego) (stanowisko)
................................. ....................
(data rozpoczęcia pracy na obecnym (data i podpis
stanowisku) oceniającego)
II. Zatwierdzenie kryteriów przez kierownika jednostki |
Uwagi kierownika jednostki do kryteriów wybranych przez
bezpośredniego przełożonego:
................................. ....................
(imię i nazwisko) (data i podpis)
______
Zapoznałam/-łem się z kryteriami oceny oraz terminem
sporządzenia oceny na piśmie.
............. ................... ...................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego)
Część C
Opinia dotycząca wykonywania obowiązków przez ocenianego |
Dane dotyczące oceniającego:
Imię/imiona ................................................
Nazwisko ...................................................
Stanowisko .................................................
Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku ...............
Należy napisać, w jaki sposób oceniany wykonywał obowiązki w okresie, w którym podlegał ocenie, czy spełniał ustawowe kryteria oceny. Jeżeli pracownik wykonywał w okresie, w którym podlegał ocenie, dodatkowe zadania, które nie wynikają z opisu zajmowanego przez niego stanowiska, należy je wskazać.
.............. .................. .....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część D
Określenie poziomu wykonywania obowiązków oraz przyznanie okresowej oceny |
Oceniam wykonywanie obowiązków przez:
Panią/Pana .................................................
w okresie od .................... do .......................
na poziomie (wstawić krzyżyk w odpowiednim polu):
bardzo dobrym |
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska
pracy w sposób często przewyższający oczekiwania. W razie
konieczności podjął się wykonywania zadań dodatkowych i
wykonał je zgodnie z ustalonymi standardami. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał wszystkie kryteria oceny
wymienione w części B.
dobrym |
Wykonywał wszystkie obowiązki wynikające z opisu stanowiska
pracy w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał większość kryteriów
oceny wymienionych w części B.
zadowalającym |
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy
wykonywał w sposób odpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków stale spełniał niektóre kryteria oceny
wymienione w części B.
niezadowalającym |
Większość obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy
wykonywał w sposób nieodpowiadający oczekiwaniom. W trakcie
wykonywania obowiązków nie spełniał wcale bądź spełniał rzadko
kryteria oceny wymienione w części B.
i przyznaję okresową ocenę:
(wpisać pozytywną - jeżeli zaznaczony został poziom bardzo
dobry, dobry lub zadowalający, negatywną - jeżeli poziom
niezadowalający)
............. ................... .....................
(miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis oceniającego)
Część E
Zapoznałam/-łem się z oceną sporządzoną na piśmie przez: |
Panią/Pana ............................................................. |
.............. ..................... .................... (miejscowość) (dzień, miesiąc, rok) (podpis ocenianego) |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »