Sposób i terminy dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenie gimnazjów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.14.124

Akt utracił moc
Wersja od: 23 lutego 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie sposobu i terminów dostosowania działalności dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:
1.
Organy właściwe do prowadzenia publicznych szkół podstawowych i gimnazjów do dnia 31 marca 1999 r. przygotują dokumentację związaną z przekształceniami organizacyjnymi dotychczasowych publicznych szkół podstawowych oraz tworzeniem gimnazjów publicznych, w szczególności akty założycielskie oraz akty przekształceń szkół.
2.
Przy przekształceniach organizacyjnych dotychczasowych publicznych szkół podstawowych szkoły prowadzące nauczanie w klasach łączonych mogą być zachowane w przypadkach uzasadnionych lokalnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi.
1.
Gimnazjum publiczne tworzone przez gminę powinno mieć w swoim obwodzie co najmniej 150 uczniów.
2.
W przypadkach uzasadnionych szczególnymi warunkami demograficznymi lub geograficznymi mogą być tworzone gimnazja obejmujące mniejszą liczbę uczniów niż określona w ust. 1.
3.
Warunek określony w ust. 1 nie dotyczy gimnazjów dla mniejszości narodowych (grup etnicznych), gimnazjów z oddziałami integracyjnymi, gimnazjów sportowych, mistrzostwa sportowego oraz gimnazjów specjalnych.
1.
Gimnazja mogą być tworzone z wykorzystaniem warunków materialnych i kadrowych w szczególności tych szkół podstawowych lub ponadpodstawowych, które:
1)
zatrudniają nauczycieli przedmiotów przewidzianych w planie nauczania gimnazjum, posiadających kwalifikacje wymagane do nauczania tych przedmiotów w gimnazjum,
2)
posiadają potrzebną liczbę sal lekcyjnych, w tym salę gimnastyczną i odpowiednio wyposażoną bibliotekę szkolną, oraz wyposażenie tych sal (pracowni) w środki dydaktyczne do pełnej realizacji programów nauczania,
3)
spełniają inne warunki niezbędne do realizacji przez szkoły i nauczycieli ich zadań, określone w odrębnych przepisach.
2.
Jeżeli gimnazjum publiczne jest tworzone z wykorzystaniem wymienionych w ust. 1 warunków materialnych i kadrowych szkoły prowadzonej przez inny organ niż tworzący gimnazjum, konieczne jest zawarcie odpowiedniego porozumienia między tymi organami.
W przypadku braku możliwości zorganizowania gimnazjum w odrębnym budynku lub w budynku jednej szkoły, poszczególne oddziały gimnazjum mogą również mieścić się w budynkach kilku szkół.
1.
Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r. przygotują i przedstawią organom prowadzącym - do zatwierdzenia - arkusze organizacji szkół w roku szkolnym 1999/2000.
2.
Dyrektorzy szkół, o których mowa w ust. 1, przekażą organom prowadzącym w terminie do dnia 5 marca 1999 r.:
1)
informacje o przewidywanej liczbie uczniów, którzy zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) staną się uczniami klasy pierwszej gimnazjum,
2)
wykazy uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą,
3)
w przypadku szkół prowadzonych przez gminy - wykazy uczniów uczęszczających do niepublicznych szkół podstawowych, którzy staną się uczniami klas pierwszych gimnazjów,
4)
wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, zakwalifikowanych do różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wykazy uczniów, z którymi są prowadzone zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze bądź zakwalifikowanych do indywidualnego nauczania i wychowania,
5)
wykazy uczniów, o których mowa w pkt 1, realizujących indywidualny program lub tok nauki.
1.
Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych obowiązani są w terminie do dnia 30 kwietnia 1999 r.:
1)
sporządzić wykaz nauczycieli, którzy w związku z przekształceniami organizacyjnymi szkół nie będą mogli być zatrudnieni lub zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć, wraz z określeniem ich kwalifikacji i liczby godzin brakujących do pełnego wymiaru,
2)
poinformować o umieszczeniu w wykazie, o którym mowa w pkt 1, zainteresowanych nauczycieli,
3)
przekazać wykaz, o którym mowa w pkt 1, osobom, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum.
2.
Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja 1999 r., poinformują pisemnie dyrektorów odpowiednich szkół podstawowych, których nauczycieli wskazanych w wykazach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, planują zatrudnić z dniem 1 września 1999 r., wraz z określeniem wymiaru zajęć.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest udzielana po uprzednim uzgodnieniu z nauczycielem, który jest przewidziany do zatrudnienia w gimnazjum.
4.
W roku 2000 dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów realizują odpowiednio czynności, o których mowa w ust. 1-3, w stosunku do nauczycieli klas ósmych dotychczasowych szkół podstawowych.
Wykaz i informacje, o których mowa w § 6, przekazuje się do wiadomości organowi prowadzącemu i kuratorowi oświaty.
Osoby, którym organ prowadzący powierzył stanowisko dyrektora gimnazjum, przygotują, w terminie do dnia 10 maja 1999 r., arkusze organizacji gimnazjów.
Kuratoria oświaty oraz publiczne placówki doskonalenia nauczycieli powinny udzielać gminom niezbędnej pomocy w pracach związanych z ustalaniem sieci i organizacji gimnazjów.
Dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne oraz osoby fizyczne przekazują informacje i wykazy, o których mowa w § 5 ust. 2, dyrektorom publicznych szkół podstawowych właściwym do kontroli spełniania przez ucznia obowiązku szkolnego - w terminie do dnia 5 marca 1999 r.
Do końca roku szkolnego 1999/2000 klasy ósme dotychczasowych szkół podstawowych są prowadzone:
1)
w sześcioletnich szkołach podstawowych

albo

2)
przy gimnazjach lub innych typach szkół, jako filie szkół wymienionych w pkt 1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio:
1)
do szkół specjalnych,
2)
do szkół dla dorosłych, z wyjątkiem § 1 ust. 2, § 2 i § 5 ust. 2 pkt 2-5,
3)
do szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw sprawiedliwości.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.