Rozdział 2 - Postępowanie w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania i jego wzór - Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.170.1146

Akt utracił moc
Wersja od: 16 września 2010 r.

Rozdział  2

Postępowanie w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania i jego wzór

§  4. 
1. 
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania, zwany dalej "wnioskiem", o którym mowa w art. 40c ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, zwanej dalej "ustawą", wnosi się, począwszy od dnia wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia wojewody w sprawie zarządzenia wyborów, nie później jednak niż do 10. dnia przed dniem wyborów. Za datę wniesienia wniosku przyjmuje się dzień jego wpływu do właściwego urzędu gminy.
2. 
Wniosek złożony przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów albo zarządzenia wojewody w sprawie zarządzenia wyborów pozostawia się bez rozpoznania.
§  5. 
1. 
Wniosek składa się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Jeżeli wyborca nie może lub nie umie złożyć podpisu, wniosek podpisuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa.
3. 
O ile we wniosku nie zostanie zastrzeżone inaczej, w postępowaniu w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wyborcę reprezentuje osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
4. 
Wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
W przypadku gdy wniosek spełnia warunki, o których mowa w art. 40a, art. 40b oraz art. 40c ust. 2 i 3 ustawy, wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy niezwłocznie uzgadnia z wyborcą lub z osobą, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, termin sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania. W razie braku uzgodnienia terminu termin wyznacza wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wniosku, który został uzupełniony po wezwaniu.
3. 
Przed uzgodnionym lub wyznaczonym terminem sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy sporządza w 3 egzemplarzach projekt aktu pełnomocnictwa do głosowania, nadając mu kolejny niepowtarzalny numer wykazu.
4. 
W przypadku gdy w uzgodnionym lub wyznaczonym terminie sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania nie jest możliwe z powodu nieobecności wyborcy, wniosek pozostawia się w aktach sprawy bez nadania dalszego biegu.
5. 
Wyborca jest obowiązany przed sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania potwierdzić w sposób niebudzący wątpliwości, przed wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy, wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania osobie, która wyraziła zgodę na jego przyjęcie.
6. 
Wniosek niepotwierdzony w sposób, o którym mowa w ust. 5, pozostawia się w aktach sprawy bez nadania dalszego biegu.
7. 
W przypadku pozostawienia wniosku bez nadania dalszego biegu w aktach sprawy wpis w wykazie powstały w związku ze sporządzeniem projektu aktu pełnomocnictwa do głosowania przekreśla się, czyniąc adnotację o przyczynach wykreślenia.
§  7. 
1. 
Przed udzieleniem pełnomocnictwa do głosowania wyborca lub osoba, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, są obowiązani do sprawdzenia poprawności danych zawartych w akcie pełnomocnictwa do głosowania. Stwierdzone oczywiste omyłki lub błędy pisarskie prostuje wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, czyniąc stosowne adnotacje na wszystkich egzemplarzach aktu pełnomocnictwa do głosowania.
2. 
Wyborca, udzielając pełnomocnictwa do głosowania, składa podpis na przygotowanych projektach aktu pełnomocnictwa do głosowania w obecności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub innego upoważnionego pracownika urzędu gminy, który potwierdza ten fakt przez złożenie własnego podpisu.
3. 
Wolę udzielenia pełnomocnictwa do głosowania przez wyborcę niemogącego lub nieumiejącego złożyć podpisu stwierdza przez złożenie własnego podpisu wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub inny upoważniony pracownik urzędu gminy, o ile wola wyborcy została potwierdzona w sposób niebudzący wątpliwości.
4. 
Akt pełnomocnictwa do głosowania przeznaczony dla osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, doręcza się tej osobie w miejscu jego sporządzenia albo, w zależności od wskazania w zgodzie na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania, pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy lub doręcza się pod wskazany adres. W razie niewskazania miejsca doręczenia pełnomocnictwa do głosowania lub nieobecności osoby, która wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania przy sporządzaniu aktu pełnomocnictwa do głosowania, akt pełnomocnictwa do głosowania pozostawia się do odbioru w urzędzie gminy.
5. 
Wzór aktu pełnomocnictwa do głosowania stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  8. 
1. 
Wezwanie do usunięcia wad wniosku, o którym mowa w art. 40d ust. 1 ustawy, oprócz wskazania wad wniosku powinno zawierać pouczenie o tym, że nieusunięcie wad w terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania będzie skutkować odmową sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania.
2. 
Odmowę sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania, o której mowa w art. 40d ust. 2 ustawy, sporządza się na piśmie.