Rozdział 2 - Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego. - Sporządzanie i ustalanie budżetów związków komunalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1933.11.71

Akt utracił moc
Wersja od: 22 lutego 1933 r.

II.

Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego.

Podział budżetu administracyjnego,

§  11.
W budżecie administracyjnym należy zamieszczać wydatki oddzielnie od dochodów, przyczem najpierw wydatki, a potem dochody. Zarówno w wydatkach jak i w dochodach naprzód zamieszcza się wydatki względnie dochody zwyczajne, a następnie bezpośrednio wydatki wględnie dochody nadzwyczajne.
§  12.
Budżet zarówno w wydatkach jak i dochodach należy podzielić na działy i paragrafy. Dopuszcza się dalszy podział paragrafów, zarówno w wydatkach, jak i dochodach na pozycje i podpozycje.

W większych związkach komunalnych działy wydatków preliminarza budżetowego mogą dzielić się na rozdziały, obejmujące kilka paragrafów.

§  13.
Budżet administracyjny każdego związku komunalnego powinien zawierać następujące działy i w następującej kolejności:

w wydatkach (zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych):

I. zarząd ogólny,

II. majątek komunalny,

III. przedsiębiorstwa komunalne,

IV. spłata długów,

V. drogi i place publiczne,

VI. oświata,

VII. kultura i sztuka,

VIII. zdrowie publiczne,

IX. opieka społeczna,

X. popieranie rolnictwa,

XI. popieranie przemysłu i handlu,

XII. bezpieczeństwo publiczne,

XIII. różne.

Budżety gmin miejskich (administracyjne), powinny zawierać w wydatkach oprócz działów wyżej wymienionych dział "Va - Pomiary i plany rozbudowy miasta".

Gminy miejskie w województwach pomorskiem i poznańskiem oraz wszystkie powiatowe związki komunalne powinny w swych budżetach zamieścić osobny dział "XIIa - Świadczenia na rzecz innych związków komunalnych".

Ponadto wszystkie związki komunalne w wydatkach nadzwyczajnych powinny zamieszczać dział "XIV - pokrycie niedoboru budżetowego z ubiegłego okresu obrachunkowego".

w dochodach zwyczajnych:

I. majątek komunalny,

II. przedsiębiorstwa komunalne,

III. subwencje i dotacje,

IV. zwroty,

V. opłaty administracyjne,

VI. opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego,

VII. dopłaty,

VIII. udział w podatkach państwowych,

IX. dodatki do podatków państwowych,

X. podatki samoistne,

XI. różne.

w dochodach nadzwyczajnych:

I. ze sprzedaży i likwidacji majątku i przedsiębiorstw,

II. subwencje i dotacje,

III. zwroty,

IV. pożyczki,

V. dopłaty,

VI. podatki inwestycyjne,

VII. różne,

VIII. nadwyżka (i) budżetowa (e) z ubiegłego (ych) okresu (ów) obrachunkowego (ych).

W przypadku, gdy w pewnym dziale nie będzie wydatków względnie dochodów zwyczajnych, należy zamieszczać w rubryce przeznaczonej do zamieszczania sum preliminowanych kreskę poziomą.

Natomiast w wydatkach względnie dochodach nadzwyczajnych należy zamieszczać tylko te działy, które w danym roku budżetowym zawierać mają preliminowane sumy.

§  14.
Paragrafy budżetu administracyjnego obejmują po stronie dochodów poszczególne źródła dochodowe. Po stronie wydatków w dziale I - zarząd ogólny, - należy przewidywać dwa paragrafy, z których jeden obejmuje wszystkie wydatki osobowe, drugi zaś rzeczowe. W tych przypadkach, gdy dział I podzielony będzie na rozdziały, wymienione dwa paragrafy powinien zawierać każdy rozdział.

W pozostałych działach wydatków oddzielnemi paragrafami należy obejmować wydatki stanowiące pewną całość (np. wydatki na utrzymanie szkół powszechnych, na dozór sanitarny i t. p.), przyczem należy wykazywać najpierw wydatki osobowe, a następnie rzeczowe.

Wydatki osobowe i rzeczowe, odnoszące się do kilku działów, a nie dające się ściśle podzielić między te działy, należy zamieszczać w tym dziale, którego dotyczą w największej części.

We wszystkich działach należy podawać osobno wydatki, połączone ze spełnianiem przez związek komunalny swych zadań we własnym zarządzie, osobno zaś wydatki na spełnienie tych zadań w drodze udzielenia pomocy dla instytucyj społecznych (subsydja). Nadto w tych działach, gdzie ze względu na charakter wydatków jest to celowe, należy uwidocznić w osobnych paragrafach wydatki o charakterze administracyjnym, przyczem oddzielnie wydatki osobowe, oddzielnie rzeczowe.

Wydatki budżetu administracyjnego,

§  15.
Dział I wydatków - zarząd ogólny - obejmuje wydatki wynikające z ogólno - administracyjnej działalności związku komunalnego.

W szczególności do działu I należeć będą wydatki związane z urzędowaniem organu stanowiącego i zarządu związku komunalnego oraz z utrzymaniem biur ogólnych wszystkich działów (biura wydziału ogólnego, podatkowego, rachuby i kasy, biura meldunkowego, wojskowego, urzędu stanu cywilnego, rozjemczego, statystycznego, wydziału szkolnego, zdrowia publicznego i t. d.).

Wydatki osobowe i rzeczowe, mające charakter wydatków specjalnych (pobory inżyniera drogowego, dróżnika, personelu straży ogniowej, utrzymanie kolumny dezynfekcyjnej i t. p.) zamieszczane są w innych odpowiednich działach budżetu.

W wydatkach osobowych działu I należy wykazywać oddzielnie:

1)
wydatki na uposażenie zarządu związku komunalnego,
2)
wydatki na uposażenie personelu biurowego i pomocniczego - stałego i czasowego,
3)
świadczenia związku komunalnego na rzecz kasy chorych i innych zakładów względnie funduszów ubezpieczeń pracowników,
4)
świadczenia specjalne (np. wpisy szkolne),
5)
emerytury, odprawy, pensje wdowie i sieroce nie obciążające funduszu emerytalnego, wyodrębnionego z ogólnych funduszów związku komunalnego,
6)
zapomogi i remuneracje.

Emerytury, odprawy, pensje wdowie i sieroce, nie obciążające funduszu emerytalnego, oraz zapomogi i remuneracje preliminuje się w dziale I dla funkcjonarjuszów wszystkich działów bez względu na to, czy objęci zostali działem I, czy też działami specjalnemi.

Świadczenia na rzecz kasy chorych, funduszu emerytalnego, względnie innych zakładów i funduszów ubezpieczeń za pracowników związku komunalnego objętych poszczególnemi działami, należy preliminować w każdym z tych działów osobno.

W tym przypadku, gdy pracownicy komunalni do kasy chorych nie należą, korzystając z pomocy lekarskiej zorganizowanej przez związek komunalny, należy wszystkie wydatki, związane z istnieniem odnośnej organizacji pomocy lekarskiej zamieścić w dziale I (zarząd ogólny).

Wydatki rzeczowe działu I należy podzielić na:

1)
wydatki na utrzymanie lokali - własnych mb wynajętych - służących na pomieszczenie biur (remont, opał, światło, utrzymanie porządku, podatki, składka asekuracyjna, czynsz za wynajęte lokale i t. d.),
2)
wydatki kancelaryjne (materjały piśmienne, księgi biurowe i rachunkowe, porto, telefony, telegramy i t. d.),
3)
prenumerata pism i zakup książek dla bibljoteki biurowej,
4)
wydawnictwa związku komunalnego,
5)
umeblowanie biura,
6)
środki lokomocji,
7)
diety i koszta podróży członków zarządu i pracowników działu I,
8)
wydatki reprezentacyjne,
9)
inne (np. koszty wyborcze, koszty spisu ludności).

Wydatki rzeczowe obejmują również wydatki na utrzymanie odnośnej służby (np. wydatki na utrzymanie lokali obejmują wydatki na specjalną służbę, zajętą utrzymywaniem porządku w lokalach, wydatki na środki lokomocji obejmują koszty utrzymania woźnicy, szofera i t. p.).

§  16.
Dział II wydatków - majątek komunalny - obejmuje wydatki związane z utrzymaniem urządzeń i przedmiotów majątkowych nieoddanych na użytek publiczny i niesłużących potrzebom administracji komunalnej wszystkich działów i niezaliczonych do przedsiębiorstw komunalnych. Będą tu należeć wydatki związane z utrzymaniem budynków (domy czynszowe, hale targowe, pomieszczenia dla jatek i t. p.), placów, gruntów i t. d.
§  17.
Dział III - przedsiębiorstwa komunalne - zawiera ewentualne deficyty poszczególnych przedsiębiorstw komunalnych.
§  18.
Dział IV - spłata długów - obejmuje raty amortyzacyjne i procenty wszystkich długów (każdego zosobna), zaciągniętych przez związek komunalny zarówno na potrzeby administracji, jak i przedsiębiorstw komunalnych, o ile przedsiębiorstwa te nie posiadają własnej osobowości prawnej.

W tym dziale w oddzielnej pozycji należy również zamieszczać kredyty na oprocentowanie pożyczek krótkoterminowych, które stosownie do § 3 niniejszego rozporządzenia nie są obejmowane budżetem.

§  19.
Dział V - drogi i płace publiczne - powinien zawierać wydatki na utrzymanie dróg państwowych i osobno samorządowych. W dziale tym wydatki należy objąć w następującej kolejności:

§ ... Wydatki na drogi i mosty państwowe.

§ ... Utrzymanie z funduszów państwowych dróg i mostów nie zaliczonych ani do dróg państwowych, ani do dróg samorządowych.

§ ... Wydatki na administrację dróg samorządowych.

§ ... Wydatki na utrzymanie dróg wojewódzkich,

§ ... Wydatki na utrzymanie dróg powiatowych.

§ ... Wydatki na utrzymanie dróg gminnych.

Do wydatków na administrację dróg samorządowych należy zaliczać wydatki osobowe: kierowniczego personelu technicznego, kancelaryjnego, wydatki na utrzymanie lokalu biurowego, wydatki kancelaryjne, diety i koszty podróży personelu technicznego, środki lokomocji i t. p. Wydatki osobowe linjowej służby drogowej należy zamieszczać w wydatkach na utrzymanie tej kategorji dróg, na których służba ta pracuje.

Wydatki na utrzymanie dróg i placów publicznych obejmują również wydatki związane z zadrzewianiem ł oczyszczaniem tych dróg i placów.

Dział Va odnosi się do miast i ewentualnie innych związków komunalnych i obejmuje wydatki, związane z dokonywaniem pomiarów i sporządzaniem planów rozbudowy (regulacja miast).

§  20.
Dział VI - oświata - obejmuje wydatki, związane ze szkolnictwem ogólno - kształcącem z wyłączeniem szkół ściśle zawodowych.

W dziale tym należy wyszczególnić wydatki na: szkolnictwo powszechne, przedszkola, oświatę pozaszkolną, szkolnictwo średnie, seminarja nauczycielskie, ewentualnie szkolnictwo wyższe i stypendja dla młodzieży zakładów ogólno-kształcących.

W tym dziale należy również zamieszczać wydatki na szkolną pomoc lekarską i higjenę szkolną oraz na zorganizowane przy szkołach wychowanie fizyczne młodzieży szkolnej.

§  21.
Dział VII - kultura i sztuka - zawiera wydatki na cele podniesienia oświaty i kultury, nieobjęte innemi działami.

W szczególności do działu tego należą: wydatki na utrzymanie bibljotek, domów ludowych, muzeów, galerji obrazów, zabytków sztuki i kultury, pomników, archiwów aktów i dokumentów historycznych, na popieranie sztuki teatralnej, dopłaty do utrzymania stałych teatrów komunalnych, koszty wydawnictw kulturalno - oświatowych, wydatki na cele krajoznawcze, koszty utrzymania oranżeryj (niezłączonych z parkami) menażeryj, terarjów, akwarjów i t. p.

§  22.
Dział VIII winien obejmować wydatki na zdrowie publiczne z podziałem na dwie grupy: 1) zapobieganie chorobom, 2) lecznictwo.

W grupie wydatków na zapobieganie chorobom należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:

a)
wydatki personalne na utrzymanie służby zdrowia (lekarze miejscy, okręgowi, inżynierowie sanitarni, pielęgniarki, kontrolerzy sanitarni, kontrolerzy artykułów żywności i t. p. z wyłączeniem personelu, zatrudnionego w zakładach i specjalnych urządzeniach, np. łaźnie, parki i t. p.),
b)
wydatki na zwalczanie ostrych chorób zakaźnych (rozpoznawanie, odosabnianie, szczepienie, odkażanie),
c)
wydatki na zwalczanie chorób społecznych (gruźlicy, jaglicy, chorób wenerycznych, zimnicy, raka, chorób zawodowych, alkoholizmu i t. p.),
d)
wydatki na opiekę higjeniczno - lekarską nad dzieckiem i macierzyństwem (stacje opieki nad dzieckiem i matką, zakłady lecznicze dla dzieci gruźliczych i jagliczych, schroniska dla kobiet ciężarnych),
e)
wydatki na higjenę publiczną (sprawy zaopatrzenia ludności w wodę i usuwanie nieczystości z wyjątkiem przedsiębiorstw wodociągowych i kanalizacyjnych, nadzór sanitarno - porządkowy, cmentarze, oględziny zwłok, nadzór nad żywnością, łaźnie i kąpieliska, wychowanie fizyczne z wyjątkiem wydatków na wychowanie fizyczne młodzieży szkolnej),
f)
parki, ogrody i zieleńce,
g)
ośrodki zdrowia,
h)
inne wydatki (propaganda i t. p.).

W grupie wydatków na lecznictwo należy w kolejnym porządku zamieście następujące wydatki:

a)
dopłaty do utrzymania szpitali,
b)
wydatki innych zakładów leczniczych,
c)
pomoc położnicza i szkoły położnicze,
d)
koszty leczenia chorych,
e)
koszty przewozu chorych,
f)
inne wydatki na lecznictwo (ratownictwo, zapomogi dla lekarzy, aptek i t. p.j.
§  23.
Dział IX - opieka społeczna - obejmuje wydatki, wynikające z wykonywania ustaw dotyczących opieki społecznej, oraz wszelkie dobrowolne świadczenia związku komunalnego, związane z wykonywaniem opieki społecznej, z podziałem na następujące grupy: 1) opieka nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem, 2) opieka nad dorosłymi, 3) pośrednictwo pracy i pomoc dla bezrobotnych.

W grupie wydatków na opiekę nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:

a)
wydatki na dopłaty do utrzymania poszczególnych zakładów opieki nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem (żłobków zamkniętych i otwartych, sierocińców, schronisk dla dzieci, burs dla młodzieży, zakładów opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci trudnych do prowadzenia i moralnie zaniedbanych, głuchoniemych, ociemniałych kalekich i t. p.),
b)
wydatki na bezpośrednie wykonywanie opieki nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem (dożywianie, zaopatrywanie w odzież, bieliznę i obuwie, zapomogi dla matek i t. p.),
c)
wydatki na opiekę zapobiegawczą nad dziećmi i młodzieżą (kolonje letnie, półkolonje i t. p.),
d)
wydatki na zwrot kosztów opieki bezpośredniej i zakładowej nad nieletnimi, sprawowanej przez inne związki komunalne lub instytucje społeczne,
e)
wydatki na opiekę. społeczną nad nieletnimi, którzy w żadnej gminie nie mają- prawa do opieki trwałej,
f)
wydatki różne (w szczególności: na propagandę i popularyzacją zagadnień opieki nad dziećmi oraz kształcenie pracowników służby opieki społecznej nad dziećmi, na subwencje dla stowarzyszeń, związków i instytucyj o celach opieki społecznej nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem).

W grupie wydatków na opiekę nad dorosłymi należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:

a)
wydatki na dopłaty do utrzymania poszczególnych zakładów opieki nad dorosłymi (przytułków, zakładów dla niewidomych, głuchoniemych, nieuleczalnie chorych, upośledzonych umysłowo, kalekich, domów pracy dla włóczęgów i żebraków, domów noclegowych i t. p.),
b)
wydatki na bezpośrednie wykonywanie opieki nad dorosłymi (dożywianie, zaopatrywanie w odzież, bieliznę, obuwie, opał, udzielanie zapomóg stałych, doraźnych, na opłacenie komornego, na koszta podróży, pogrzebowych, udzielanie porad prawnych i t. p.),
c)
wydatki na zwrot kosztów opieki bezpośredniej i zakładowej nad dorosłymi, sprawowanej przez inne związki komunalne lub instytucja społeczne,
d)
wydatki na opiekę społeczną nad dorosłymi, którzy w żadnej gminie nie mają prawa do opieki trwałej,
e)
wydatki na opiekę nad cudzoziemcami,
f)
wydatki na opiekę nad zwolnionymi z więzień i rodzinami więźniów,
g)
wydatki na opiekę nad poszkodowanymi skutkiem klęsk żywiołowych (nad powodzianami, pogorzelcami i t. p.),
h)
wydatki na akcję ogrodów działkowych,
i)
wydatki różne (na propagandę i popularyzację zagadnień opieki społecznej, na subwencje dla stowarzyszeń, związków i instytucyj o celach opieki społecznej lub o charakterze wzajemnej pomocy).

W grupie wydatków na pośrednictwo pracy i pomoc dla bezrobotnych należy wyodrębnić: a) wydatki na pośrednictwo pracy i b) wydatki na pomoc dla bezrobotnych.

§  24.
Dział X obejmuje wydatki na popieranie rolnictwa z podziałem na następujące grupy: 1) popieranie wytwórczości rolniczej, 2) służba weterynaryjna i 3) meljoracje.

W grupie wydatków na popieranie wytwórczości rolniczej należy zamieścić następujące wydatki:

a)
wydatki na utrzymanie instruktorów ogólno-rolniczych,
b)
wydatki na szkolnictwo rolnicze,
c)
wydatki na pozaszkolną oświatę rolniczą,
d)
wydatki na zakłady rolnicze z wyłączeniem szkół rolniczych,
e)
wydatki na popieranie wytwórczości roślinnej,
f)
wydatki na popieranie wytwórczości zwierzęcej,
g)
wydatki na popieranie spółdzielczości rolniczej,
h)
wydatki na zagospodarowanie nieużytków,
i)
zasiłki (subwencje) dla organizacyj rolniczych na cele ogólne,
j)
inne wydatki na popieranie wytwórczości rolniczej.

W grupie wydatków na służbę weterynaryjną należy zamieścić następujące wydatki:

a)
wydatki na utrzymanie personelu weterynaryjnego,
b)
wydatki na utrzymanie lecznic, przychodni i szpitali weterynaryjnych,
c)
wydatki na przeciwdziałanie szerzeniu się epizootji,
d)
wydatki na badanie zwierząt rzeźnych i mięsa,
e)
wydatki na nadzór nad targowiskami zwierzęcemi,
f)
inne wydatki na służbę weterynaryjną.

W grupie wydatków na meljoracje należy wyodrębnić:

a)
wydatki na meljoracje szczegółowe,
b)
wydatki na meljoracje podstawowe.
§  25.
W dziale XI - popieranie przemysłu i handlu - należy osobno podać wydatki na szkolnictwo zawodowe w dziedzinie przemysłu i handlu, na popieranie przemysłu ludowego, koszty związane z utrzymywaniem sądów handlowych.
§  26.
Dział XII - bezpieczeństwo publiczne - zawiera wydatki związane z bezpieczeństwem życia i mienia osób. Należy tu podać i wyodrębnić wydatki na policję budowlaną, polną, na inspekcję elektryczną i gazową, koszty utrzymania lokali dla policji państwowej, aresztów, stróży nocnych, lokali sądowych, koszty transportowe (szupasowe), koszty utrzymania rakami, oświetlenia ulic i placów, wydatki na straż pożarną oraz wszelkie inne wydatki z bezpieczeństwem związane.
§  27.
W dziale XIIa - świadczenia na rzecz innych związków komunalnych - zamieszcza się zapomogi, udzielane przez powiatowe związki komunalne na podstawie art. 34 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r. (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 106, poz. 884) oraz podatki na rzecz wojewódzkich związków komunalnych pomorskiego i poznańskiego, obciążające gminy miejskie i powiatowe związki komunalne.
§  28.
W dziale XIII zamieszcza się kredyty na wydatki na cele ściśle określone, a nie dające się zamieścić w działach wyżej omówionych (I do XII), oraz pozycję pod nazwą "wydatki nieprzewidziane". W dziale tym należy podawać wydatki na najem lokali na cele kwaterunków wojskowych, świadczenia na rzecz wójtostw, świadczenia na cele religijne, kredyty na tworzenie funduszu obrotowego oraz funduszów na cele specjalne (np. fundusz budowy domu, gmachu szkolnego i t. p.), składki członkowskie do zrzeszeń samorządowych, wydatki na obronę powietrzną i przeciwgazową Państwa i t. p.

Wszelkie dochody i wydatki funduszów specjalnych, prócz funduszu emerytalnego, winny być w odpowiednich działach obejmowane budżetem administracyjnym. Jednowioskowe gminy wiejskie nie tworzą funduszów obrotowych.

Dział XIV należy zamieszczać w wydatkach nadzwyczajnych, obejmując nim kredyt na pokrycie ewentualnego niedoboru budżetowego z ubiegłego okresu obrachunkowego, względnie na pokrycie niezlikwidowanych pozostałości niedoborów z lat ubiegłych.

§  29.
Wydatki nadzwyczajne zamieszcza się bezpośrednio po zamieszczeniu i podsumowaniu wydatków zwyczajnych.

Kredyty na wydatki nadzwyczajne (inwestycyjne) mogą być preliminowane tylko w tej wysokości jaką posiada w danym okresie obrachunkowym pokrycie przewidziane i zapewnione w sposób określony § 8 niniejszego rozporządzenia.

Dochody budżetu administracyjnego.

§  30.
Dział I dochodów zwyczajnych obejmuje prawa i przedmioty majątkowe przynoszące dochód, a nie oddane do użytku publicznego i powinien wyodrębniać dochody z majątku nieruchomego i z majątku ruchomego.

W szczególności w dziale tym należy wykazywać oddzielnie dochód: z budynków (dochód z domów czynszowych i wszelkich innych budynków, z pomieszczeń dla jatek, hal targowych, kiosków, straganów), z eksploatacji placów, z eksploatacji gruntów rolnych, łąk, lasów i stawów rybnych, o ile te przedmioty majątkowe nie zostały zaliczone do przedsiębiorstw (§ 5), dochody z kapitałów i funduszów własnych i ze sprzedaży ruchomości (sprzedaż konia, biurka i t. p.).

Dochody z przedmiotów majątkowych, należących do zakładów dobra publicznego, jak również fundacyj (z wyjątkiem fundacyj, posiadających osobowość prawną, których budżety podlegają wyodrębnieniu z budżetu administracyjnego) i dochód z legatów należy podawać w osobnych pozycjach względnie paragrafach; również osobno należy podać dochód z dobra komunalnego (w gminach województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego ł tarnopolskiego).

§  31.
Dział II dochodów zwyczajnych obejmuje przelewy z tytułu czystych zysków z przedsiębiorstw własnych (każdego zosobna) i dochody z każdego przedsiębiorstwa koncesjonowanego.
§  32.
Dział III obejmuje subwencje i dotacje przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem komunalnych urządzeń i zakładów dobra publicznego, przyczem należy podać osobno subwencje i dotacje ze Skarbu Państwa i osobno inne. W tym dziale w liczbie dotacyj otrzymywanych ze Skarbu Państwa, należy między innemi zamieszczać dotacje na konserwację i budowę dróg otrzymywane z państwowego funduszu drogowego (ustawa z dnia 3 lutego 1931 r. o Państwowym Funduszu Drogowym - Dz. U. R. P. Nr. 16, poz. 181).
§  33.
Dział IV obejmuje wszelkiego rodzaju zwroty zwyczajnych wydatków związku komunalnego z wyodrębnieniem koleino zwrotów ze Skarbu Państwa, związków komunalnych i innych osób prawa publicznego, przedsiębiorstw własnych oraz od osób i instytucyj prywatnych (tu należą zwroty od urzędników komunalnych za świadczenia w naturze).

Pod zwrotami należy rozumieć te wpływy, które związek komunalny otrzymuje z tytułu zastępczo wyłożonych sum i których wysokość w chwili sporządzania budżetu może być zgóry określona. Inne wpływy z tytułu zwrotów uprzednio wyłożonych sum należy zarachowywać na wznowienie względnie wzmocnienie tych kredytów, z których odnośne sumy zostały wydatkowane.

§  34.
Dział V powinien objąć opłaty za czynności i poświadczenia urzędowe organów komunalnych.

Dział VI powinien objąć opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego (opłaty placowe, za korzystanie z kąpielisk i t. p.) z wyjątkiem opłat pobieranych przez zakłady podlegające wyodrębnieniu z budżetu administracyjnego zgodnie z § 4 niniejszego rozporządzenia.

Dział VII powinien objąć dopłaty związane z utrzymaniem urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. dróg).

§  35.
Dział VIII obejmuje udział związków komunalnych w podatku dochodowym.

W dziale IX - dodatki do podatków państwowych - i w dziale X - podatki samoistne - należy podawać wpływy z każdego źródła dochodowego (dodatku względnie podatku samoistnego), przyczem do dodatków do podatków państwowych należy również zaliczyć dodatek do państwowego podatku od placów budowlanych, dodatek do państwowych podatków od spożycia, zużycia względnie produkcji, dodatek do opłat stemplowych od pism, tyczących się przeniesienia własności rzeczy nieruchomych, zaś do podatków samoistnych: opłaty drogowe, podatek wyrównawczy (ustawa z dnia 20 marca 1931 r. - Dz. U. R. P. Nr. 27, poz. 172).

§  36.
Dział XI dochodów zwyczajnych obejmuje różne przewidziane wpływy, nie dające się zamieścić w żadnym z powyżej omówionych działów, jako to: kary administracyjne, dyscyplinarne i t. d. oraz nieprzewidziane (§ 10).

W tym dziale w osobnym paragrafie należy preliminować wpływy z kar za zwłokę i odsetek za odroczenie danin. Dochód z tego tytułu dla zachowania pozycji budżetowej należy preliminować w wysokości 1 zł.

Również w dziale XI w osobnym paragrafie należy zamieścić nadwyżkę budżetową z ubiegłego okresu obrachunkowego, o ile nadwyżka ta została zaliczona do dochodów zwyczajnych zgodnie z § 7 niniejszego rozporządzenia.

§  37.
Przy preliminowaniu dochodów nadzwyczajnych (§ 13) należy w poszczególnych działach podawać każdy wpływ zosobna (np. wpływ ze sprzedaży każdej jednostki gruntu, z każdej uzyskanej potyczki i t. d.).

W dziale subwencyj i dotacyj należy przewidywać subwencje i dotacje, przeznaczone na pokrycie wydatków nadzwyczajnych (np. budowa dróg, gmachu szkolnego).

W dziale zwrotów należy zamieszczać zwroty wydatków nadzwyczajnych (np. budowa przez związek komunalny drogi państwowej).

W dziale dopłat powinny być preliminowane wpływy z dopłat na założenie, rekonstrukcję względnie kapitalny (gruntowny) remont komunalnych urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. budowa drogi), względnie przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej, przyczem wymienione dopłaty pobierane na rzecz przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej należy preliminować w dochodach nadzwyczajnych budżetu administracyjnego.

W dziale podatków inwestycyjnych należy zamieszczać wpływy z podatków:

1)
inwestycyjnego (art. 21 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r.),
2)
od kopalń (art. 5 ustawy z dnia 11 sierpnia 1923 r.).