Rozdział 2 - Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego. - Sporządzanie i ustalanie budżetów związków komunalnych.
Dz.U.1933.11.71
Akt utracił mocII.
Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego.
Przepisy dotyczące budżetu administracyjnego.
Podział budżetu administracyjnego,
Podział budżetu administracyjnego,
W większych związkach komunalnych działy wydatków preliminarza budżetowego mogą dzielić się na rozdziały, obejmujące kilka paragrafów.
w wydatkach (zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych):
I. zarząd ogólny,
II. majątek komunalny,
III. przedsiębiorstwa komunalne,
IV. spłata długów,
V. drogi i place publiczne,
VI. oświata,
VII. kultura i sztuka,
VIII. zdrowie publiczne,
IX. opieka społeczna,
X. popieranie rolnictwa,
XI. popieranie przemysłu i handlu,
XII. bezpieczeństwo publiczne,
XIII. różne.
Budżety gmin miejskich (administracyjne), powinny zawierać w wydatkach oprócz działów wyżej wymienionych dział "Va - Pomiary i plany rozbudowy miasta".
Gminy miejskie w województwach pomorskiem i poznańskiem oraz wszystkie powiatowe związki komunalne powinny w swych budżetach zamieścić osobny dział "XIIa - Świadczenia na rzecz innych związków komunalnych".
Ponadto wszystkie związki komunalne w wydatkach nadzwyczajnych powinny zamieszczać dział "XIV - pokrycie niedoboru budżetowego z ubiegłego okresu obrachunkowego".
w dochodach zwyczajnych:
I. majątek komunalny,
II. przedsiębiorstwa komunalne,
III. subwencje i dotacje,
IV. zwroty,
V. opłaty administracyjne,
VI. opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego,
VII. dopłaty,
VIII. udział w podatkach państwowych,
IX. dodatki do podatków państwowych,
X. podatki samoistne,
XI. różne.
w dochodach nadzwyczajnych:
I. ze sprzedaży i likwidacji majątku i przedsiębiorstw,
II. subwencje i dotacje,
III. zwroty,
IV. pożyczki,
V. dopłaty,
VI. podatki inwestycyjne,
VII. różne,
VIII. nadwyżka (i) budżetowa (e) z ubiegłego (ych) okresu (ów) obrachunkowego (ych).
W przypadku, gdy w pewnym dziale nie będzie wydatków względnie dochodów zwyczajnych, należy zamieszczać w rubryce przeznaczonej do zamieszczania sum preliminowanych kreskę poziomą.
Natomiast w wydatkach względnie dochodach nadzwyczajnych należy zamieszczać tylko te działy, które w danym roku budżetowym zawierać mają preliminowane sumy.
W pozostałych działach wydatków oddzielnemi paragrafami należy obejmować wydatki stanowiące pewną całość (np. wydatki na utrzymanie szkół powszechnych, na dozór sanitarny i t. p.), przyczem należy wykazywać najpierw wydatki osobowe, a następnie rzeczowe.
Wydatki osobowe i rzeczowe, odnoszące się do kilku działów, a nie dające się ściśle podzielić między te działy, należy zamieszczać w tym dziale, którego dotyczą w największej części.
We wszystkich działach należy podawać osobno wydatki, połączone ze spełnianiem przez związek komunalny swych zadań we własnym zarządzie, osobno zaś wydatki na spełnienie tych zadań w drodze udzielenia pomocy dla instytucyj społecznych (subsydja). Nadto w tych działach, gdzie ze względu na charakter wydatków jest to celowe, należy uwidocznić w osobnych paragrafach wydatki o charakterze administracyjnym, przyczem oddzielnie wydatki osobowe, oddzielnie rzeczowe.
Wydatki budżetu administracyjnego,
Wydatki budżetu administracyjnego,
W szczególności do działu I należeć będą wydatki związane z urzędowaniem organu stanowiącego i zarządu związku komunalnego oraz z utrzymaniem biur ogólnych wszystkich działów (biura wydziału ogólnego, podatkowego, rachuby i kasy, biura meldunkowego, wojskowego, urzędu stanu cywilnego, rozjemczego, statystycznego, wydziału szkolnego, zdrowia publicznego i t. d.).
Wydatki osobowe i rzeczowe, mające charakter wydatków specjalnych (pobory inżyniera drogowego, dróżnika, personelu straży ogniowej, utrzymanie kolumny dezynfekcyjnej i t. p.) zamieszczane są w innych odpowiednich działach budżetu.
W wydatkach osobowych działu I należy wykazywać oddzielnie:
Emerytury, odprawy, pensje wdowie i sieroce, nie obciążające funduszu emerytalnego, oraz zapomogi i remuneracje preliminuje się w dziale I dla funkcjonarjuszów wszystkich działów bez względu na to, czy objęci zostali działem I, czy też działami specjalnemi.
Świadczenia na rzecz kasy chorych, funduszu emerytalnego, względnie innych zakładów i funduszów ubezpieczeń za pracowników związku komunalnego objętych poszczególnemi działami, należy preliminować w każdym z tych działów osobno.
W tym przypadku, gdy pracownicy komunalni do kasy chorych nie należą, korzystając z pomocy lekarskiej zorganizowanej przez związek komunalny, należy wszystkie wydatki, związane z istnieniem odnośnej organizacji pomocy lekarskiej zamieścić w dziale I (zarząd ogólny).
Wydatki rzeczowe działu I należy podzielić na:
Wydatki rzeczowe obejmują również wydatki na utrzymanie odnośnej służby (np. wydatki na utrzymanie lokali obejmują wydatki na specjalną służbę, zajętą utrzymywaniem porządku w lokalach, wydatki na środki lokomocji obejmują koszty utrzymania woźnicy, szofera i t. p.).
W tym dziale w oddzielnej pozycji należy również zamieszczać kredyty na oprocentowanie pożyczek krótkoterminowych, które stosownie do § 3 niniejszego rozporządzenia nie są obejmowane budżetem.
§ ... Wydatki na drogi i mosty państwowe.
§ ... Utrzymanie z funduszów państwowych dróg i mostów nie zaliczonych ani do dróg państwowych, ani do dróg samorządowych.
§ ... Wydatki na administrację dróg samorządowych.
§ ... Wydatki na utrzymanie dróg wojewódzkich,
§ ... Wydatki na utrzymanie dróg powiatowych.
§ ... Wydatki na utrzymanie dróg gminnych.
Do wydatków na administrację dróg samorządowych należy zaliczać wydatki osobowe: kierowniczego personelu technicznego, kancelaryjnego, wydatki na utrzymanie lokalu biurowego, wydatki kancelaryjne, diety i koszty podróży personelu technicznego, środki lokomocji i t. p. Wydatki osobowe linjowej służby drogowej należy zamieszczać w wydatkach na utrzymanie tej kategorji dróg, na których służba ta pracuje.
Wydatki na utrzymanie dróg i placów publicznych obejmują również wydatki związane z zadrzewianiem ł oczyszczaniem tych dróg i placów.
Dział Va odnosi się do miast i ewentualnie innych związków komunalnych i obejmuje wydatki, związane z dokonywaniem pomiarów i sporządzaniem planów rozbudowy (regulacja miast).
W dziale tym należy wyszczególnić wydatki na: szkolnictwo powszechne, przedszkola, oświatę pozaszkolną, szkolnictwo średnie, seminarja nauczycielskie, ewentualnie szkolnictwo wyższe i stypendja dla młodzieży zakładów ogólno-kształcących.
W tym dziale należy również zamieszczać wydatki na szkolną pomoc lekarską i higjenę szkolną oraz na zorganizowane przy szkołach wychowanie fizyczne młodzieży szkolnej.
W szczególności do działu tego należą: wydatki na utrzymanie bibljotek, domów ludowych, muzeów, galerji obrazów, zabytków sztuki i kultury, pomników, archiwów aktów i dokumentów historycznych, na popieranie sztuki teatralnej, dopłaty do utrzymania stałych teatrów komunalnych, koszty wydawnictw kulturalno - oświatowych, wydatki na cele krajoznawcze, koszty utrzymania oranżeryj (niezłączonych z parkami) menażeryj, terarjów, akwarjów i t. p.
W grupie wydatków na zapobieganie chorobom należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:
W grupie wydatków na lecznictwo należy w kolejnym porządku zamieście następujące wydatki:
W grupie wydatków na opiekę nad dziećmi, młodzieżą i macierzyństwem należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:
W grupie wydatków na opiekę nad dorosłymi należy w kolejnym porządku zamieścić następujące wydatki:
W grupie wydatków na pośrednictwo pracy i pomoc dla bezrobotnych należy wyodrębnić: a) wydatki na pośrednictwo pracy i b) wydatki na pomoc dla bezrobotnych.
W grupie wydatków na popieranie wytwórczości rolniczej należy zamieścić następujące wydatki:
W grupie wydatków na służbę weterynaryjną należy zamieścić następujące wydatki:
W grupie wydatków na meljoracje należy wyodrębnić:
Wszelkie dochody i wydatki funduszów specjalnych, prócz funduszu emerytalnego, winny być w odpowiednich działach obejmowane budżetem administracyjnym. Jednowioskowe gminy wiejskie nie tworzą funduszów obrotowych.
Dział XIV należy zamieszczać w wydatkach nadzwyczajnych, obejmując nim kredyt na pokrycie ewentualnego niedoboru budżetowego z ubiegłego okresu obrachunkowego, względnie na pokrycie niezlikwidowanych pozostałości niedoborów z lat ubiegłych.
Kredyty na wydatki nadzwyczajne (inwestycyjne) mogą być preliminowane tylko w tej wysokości jaką posiada w danym okresie obrachunkowym pokrycie przewidziane i zapewnione w sposób określony § 8 niniejszego rozporządzenia.
Dochody budżetu administracyjnego.
Dochody budżetu administracyjnego.
W szczególności w dziale tym należy wykazywać oddzielnie dochód: z budynków (dochód z domów czynszowych i wszelkich innych budynków, z pomieszczeń dla jatek, hal targowych, kiosków, straganów), z eksploatacji placów, z eksploatacji gruntów rolnych, łąk, lasów i stawów rybnych, o ile te przedmioty majątkowe nie zostały zaliczone do przedsiębiorstw (§ 5), dochody z kapitałów i funduszów własnych i ze sprzedaży ruchomości (sprzedaż konia, biurka i t. p.).
Dochody z przedmiotów majątkowych, należących do zakładów dobra publicznego, jak również fundacyj (z wyjątkiem fundacyj, posiadających osobowość prawną, których budżety podlegają wyodrębnieniu z budżetu administracyjnego) i dochód z legatów należy podawać w osobnych pozycjach względnie paragrafach; również osobno należy podać dochód z dobra komunalnego (w gminach województw: krakowskiego, lwowskiego, stanisławowskiego ł tarnopolskiego).
Pod zwrotami należy rozumieć te wpływy, które związek komunalny otrzymuje z tytułu zastępczo wyłożonych sum i których wysokość w chwili sporządzania budżetu może być zgóry określona. Inne wpływy z tytułu zwrotów uprzednio wyłożonych sum należy zarachowywać na wznowienie względnie wzmocnienie tych kredytów, z których odnośne sumy zostały wydatkowane.
Dział VI powinien objąć opłaty za korzystanie z urządzeń i zakładów dobra publicznego (opłaty placowe, za korzystanie z kąpielisk i t. p.) z wyjątkiem opłat pobieranych przez zakłady podlegające wyodrębnieniu z budżetu administracyjnego zgodnie z § 4 niniejszego rozporządzenia.
Dział VII powinien objąć dopłaty związane z utrzymaniem urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. dróg).
W dziale IX - dodatki do podatków państwowych - i w dziale X - podatki samoistne - należy podawać wpływy z każdego źródła dochodowego (dodatku względnie podatku samoistnego), przyczem do dodatków do podatków państwowych należy również zaliczyć dodatek do państwowego podatku od placów budowlanych, dodatek do państwowych podatków od spożycia, zużycia względnie produkcji, dodatek do opłat stemplowych od pism, tyczących się przeniesienia własności rzeczy nieruchomych, zaś do podatków samoistnych: opłaty drogowe, podatek wyrównawczy (ustawa z dnia 20 marca 1931 r. - Dz. U. R. P. Nr. 27, poz. 172).
W tym dziale w osobnym paragrafie należy preliminować wpływy z kar za zwłokę i odsetek za odroczenie danin. Dochód z tego tytułu dla zachowania pozycji budżetowej należy preliminować w wysokości 1 zł.
Również w dziale XI w osobnym paragrafie należy zamieścić nadwyżkę budżetową z ubiegłego okresu obrachunkowego, o ile nadwyżka ta została zaliczona do dochodów zwyczajnych zgodnie z § 7 niniejszego rozporządzenia.
W dziale subwencyj i dotacyj należy przewidywać subwencje i dotacje, przeznaczone na pokrycie wydatków nadzwyczajnych (np. budowa dróg, gmachu szkolnego).
W dziale zwrotów należy zamieszczać zwroty wydatków nadzwyczajnych (np. budowa przez związek komunalny drogi państwowej).
W dziale dopłat powinny być preliminowane wpływy z dopłat na założenie, rekonstrukcję względnie kapitalny (gruntowny) remont komunalnych urządzeń i zakładów dobra publicznego (np. budowa drogi), względnie przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej, przyczem wymienione dopłaty pobierane na rzecz przedsiębiorstw o charakterze zakładów użyteczności publicznej należy preliminować w dochodach nadzwyczajnych budżetu administracyjnego.
W dziale podatków inwestycyjnych należy zamieszczać wpływy z podatków: