Spisy wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.24.131

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 1989 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 19 kwietnia 1989 r.
w sprawie spisów wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą.

Na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej X kadencji, na lata 1989-1993 (Dz. U. Nr 19, poz. 102) oraz w związku z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 19, poz. 103) zarządza się, co następuje:
Spisy wyborców dla obwodów głosowania tworzonych za granicą sporządzają i aktualizują kierownicy przedstawicielstw dyplomatycznych lub urzędów konsularnych, zwani dalej "kierownikami placówek".
Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
1.
W spisie wyborców umieszcza się obywateli polskich posiadających prawo wybierania, którzy:
1)
są pracownikami polskich przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych lub innych placówek,
2)
przebywają za granicą na podstawie delegacji służbowych,
3)
wykonują pracę na podstawie umów międzynarodowych lub kontraktów,
4)
są członkami rodzin osób określonych w pkt 1-3.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do żołnierzy w czynnej służbie wojskowej i członków ich rodzin.
3.
W spisie wyborców umieszcza się także obywateli polskich przebywających za granicą, nie wymienionych w ust. 1, jeżeli posiadają prawo wybierania i zgłoszą wniosek o umieszczenie ich w spisie wyborców. Wniosek taki może być zgłoszony także w dniu wyborów.
1.
Kierownik placówki sporządzający spis wyborców wydaje wyborcy zmieniającemu miejsce pobytu w okresie od dnia sporządzenia spisu do dnia poprzedzającego dzień wyborów - na jego żądanie - zaświadczenie o prawie do głosowania. Wydając zaświadczenie kierownik placówki skreśla wyborcę ze spisu z adnotacją "zaświadczenie".
2.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wydaje się do dnia poprzedzającego dzień wyborów.
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzach, których wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 10 kwietnia 1989 r. w sprawie spisów wyborców (Dz. U. Nr 21, poz. 113).
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z uwzględnieniem następujących zmian:
1)
w miejsce pieczęci nagłówkowej organu sporządzającego spis umieszcza się napis "Ambasada (Konsulat) w .........",
2)
w rubryce "miejsce pobytu stałego lub czasowego" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się: "Ambasada (Konsulat), BRH w .........", w stosunku zaś do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się miejsce pobytu stałego wyborcy w kraju, a w odniesieniu do osób stale przebywających za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
Formularze spisowe zapisuje się dwustronnie.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
Dla obwodów głosowania utworzonych w miejscowościach, w których przebywają osoby wykonujące prace na podstawie umów międzynarodowych lub kontraktów, kierownicy placówek sporządzają spisy wyborców na podstawie wykazów dostarczonych przez polskich kierowników tych prac.
Spis wyborców podpisuje kierownik placówki i zaopatruje w pieczęć urzędową placówki. Ponadto każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez kierownika placówki.
1.
Spisy wyborców sporządza się najpóźniej na 12 dzień przed dniem wyborów.
2.
Kierownik placówki przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów, drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
1.
Najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów kierownicy placówek sporządzający spisy wyborców wykładają je do publicznego wglądu na okres 3 dni po 5 godzin dziennie w porze dostępnej dla wyborców. Terminy i miejsca wyłożenia spisów podaje się do wiadomości wyborców.
2.
Podczas wyłożenia spisów wyborców wyborca może żądać sprawdzenia prawidłowości umieszczenia lub nieumieszczenia w spisie siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
Reklamacje w sprawie pominięcia w spisie wyborców osoby uprawnionej lub umieszczenia osoby nie uprawnionej do głosowania mogą być zgłoszone pisemnie lub ustnie do protokołu.
Zgłoszone w czasie wyłożenia spisów wyborców do publicznego wglądu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborcy prostuje się bezpośrednio w spisie wyborców.
Niezależnie od wyłożenia spisów wyborców do publicznego wglądu, wyborcy mogą być także zawiadamiani o umieszczeniu ich w spisie.
1.
Kierownik placówki, który sporządził spis wyborców, dokonuje jego aktualizacji, w szczególności z powodu zmian spowodowanych ruchem osób umieszczonych w spisach.
2.
Zmiany wynikające z okoliczności, o których mowa w ust. 1, wykazuje się w formie uzupełnień lub skreśleń w spisie wyborców.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.