Spis wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich w wyborach do Sejmu i do Senatu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.89.989

Akt utracił moc
Wersja od: 28 sierpnia 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 23 sierpnia 2001 r.
w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich w wyborach do Sejmu i do Senatu.

Na podstawie art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów, a także sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju i sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego na polskim statku morskim sporządza kapitan statku, zwany dalej "kapitanem", na podstawie wykazu wyborców, którzy będą przebywać na statku w podróży w dniu wyborów.
2.
Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach.
1.
Spis wyborców, o którym mowa w § 2, sporządza się na formularzu, według wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 sierpnia 2001 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu (Dz. U. Nr 84, poz. 922).
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy za granicą.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
3.
W razie sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w ust. 2.
1.
Kapitan na podstawie spisu wyborców sporządza wykaz osób wpisanych do spisu i niezwłocznie przekazuje go armatorowi, wskazując w wykazie wszystkie dane o osobach wymienionych w spisie wyborców.
2.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 1, armator zawiadamia niezwłocznie urzędy gmin, właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osób ujętych w wykazie, o wpisaniu ich do spisu wyborców w obwodzie głosowania utworzonym na polskim statku morskim.
Kapitan podpisuje spis wyborców i opatruje go swoją pieczęcią. Każdy arkusz formularza spisu powinien być opatrzony pieczęcią kapitana i przez niego parafowany.
Kapitan przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów, a drugi egzemplarz zabezpiecza.
1.
O sporządzeniu spisu wyborców kapitan powiadamia wyborców.
2.
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający imię, nazwisko oraz adres zamieszkania.
3.
Zainteresowany na pisemny wniosek zawierający jego imię i nazwisko oraz adres zamieszkania może uzyskać informację, czy został on ujęty lub nie figuruje w spisie wyborców albo czy dane zawarte w jego wniosku nie różnią się od danych wpisanych do spisu wyborców.
4.
Na żądanie zainteresowanego informacja, o której mowa w ust. 3, jest potwierdzana na piśmie.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów kapitan statku, który sporządził spis wyborców, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania.
2.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca może odebrać wyłącznie osobiście za pokwitowaniem lub przez osobę upoważnioną, pod warunkiem podania numeru PESEL wyborcy lub numeru ważnego polskiego paszportu.
3.
Po wydaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, kapitan skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu "uwagi" adnotację "zaświadczenie".
4.
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania określa rozporządzenie, o którym mowa w § 3 ust. 1.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2.
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3.
Przepisy § 3-5 stosuje się odpowiednio.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców przed dniem głosowania na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez kapitana,
2)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
wobec których kapitan wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji,
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
3)
którym wydano zaświadczenia o prawie do głosowania, o których mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.