Rozdział 2 - ZASADY SŁUŻBY ZDROWIA LOTNICTWA CYWILNEGO. - Służba zdrowia lotnictwa cywilnego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1938.44.365
Akt utracił moc Wersja od: 12 października 1961 r.
II.
ZASADY SŁUŻBY ZDROWIA LOTNICTWA CYWILNEGO.
ZASADY SŁUŻBY ZDROWIA LOTNICTWA CYWILNEGO.
Sposób badania i wymagane warunki stanu zdrowia kandydatów na członków załogi oraz członków załogi statków powietrznych.
Sposób badania i wymagane warunki stanu zdrowia kandydatów na członków załogi oraz członków załogi statków powietrznych.
§ 13-19. 2
(uchylone).
Bezpieczeństwo i porządek sanitarny w portach i ośrodkach lotniczych.
Bezpieczeństwo i porządek sanitarny w portach i ośrodkach lotniczych.
§ 20.
(1)
Na każdym lotnisku komunikacyjnym oraz na innych lotniskach użytku publicznego lub szybowiskach, na których odbywa się stale szkolenie lotnicze albo ciągły ruch lotniczy, powinny się znajdować pogotowia lotniczo - lekarskie, przystosowane w odpowiednim zakresie:a)
do czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem sanitarnym w obrębie lotniska oraz do zapobiegania szerzeniu się chorób zakaźnych,b)
do roztaczania opieki lotniczo - lekarskiej nad personelem latającym, należącym do danego lotniska lub szybowiska,c)
do niesienia pierwszej pomocy lekarsko - sanitarnej w razie nieszczęśliwych wypadków lotniczych w obrębie do 50 kilometrów od granic lotniska,d)
do roztaczania opieki nad znajdującymi się w klinikach i szpitalach ofiarami wypadków lotniczych, które zdarzyły się na obszarze działania wyznaczonym dla danego pogotowia lekarsko - lotniczego.(2)
Pogotowia lotniczo - lekarskie na lotniskach paszportowo - celnych powinny nadto być przystosowane do wykonywania zadań, wynikających z międzynarodowych postanowień sanitarnych, dotyczących żeglugi powietrznej.(3)
W ośrodkach lotniczych, tj., szkołach i obozach szkolnych i treningowych przejściowych, tak w pilotażu silnikowym, jak i szybowcowym, powinny się znajdować tymczasowe pogotowia lotniczo - lekarskie, przystosowane do wykonywania zadań, o których mowa w ust. (1), w zakresie ograniczonym do potrzeb tymczasowych.§ 21.
Pogotowie lotniczo - lekarskie powinno posiadać, stosownie do zakresu spełnianych zadań:a)
odpowiednie pomieszczenia i urządzenia, umożliwiające tymczasowe umieszczanie chorych lub poszkodowanych,b)
apteczkę podręczną typu zatwierdzonego przez I. B. L. L.,c)
urządzenia i przyrządy, umożliwiające udzielanie pierwszej (doraźnej) pomocy lekarskiej,d)
środki do przenoszenia, a na większych lotniskach do przewożenia osób, które uległy nieszczęśliwemu wypadkowi lub zapadły w czasie lotu na ciężką chorobę,ponadto
e)
na lotniskach, o których mowa w § 20 ust. (2) - środki i aparaty umożliwiające wykonanie międzynarodowych postanowień sanitarnych, dotyczących żeglugi powietrznej.§ 22.
Personel techniczny i porządkowy portów i ośrodków lotniczych powinien być dostatecznie wyćwiczony w udzielaniu tymczasowej (doraźnej) pomocy w nieszczęśliwych wypadkach,
Ochrona lekarsko v sanitarna ruchu lotniczego.
Ochrona lekarsko v sanitarna ruchu lotniczego.
§ 23.
(1)
Każdy statek powietrzny, używany do regularnej komunikacji lotniczej, powinien posiadać apteczkę pokładową typu zatwierdzonego przez I. B. L. L.(2)
Inne statki powietrzne powinny posiadać najniezbędniejsze środki opatrunkowo - lecznicze w rozmiarach określonych przez I. B. L. L.§ 24. 3
(uchylony).§ 25.
(1)
Statki powietrzne powinny być utrzymywane w czystości i mieć dobrą wentylację.(2)
Każdy statek powietrzny komunikacji lotniczej powinien być zaopatrzony na wypadek choroby morskiej u załogi lub podróżnych w odpowiednią ilość pudełek tekturowych lub torebek z papieru nieprzemakalnego.(3)
Wzbroniony jest dostęp i przewóz na pokładzie statków powietrznych osób, dotkniętych chorobami zakaźnymi oraz przewlekłymi chorobami zakaźnymi, niebezpiecznymi dla otoczenia, jak również osób w stanie nietrzeźwym.(4)
Sprawę przewozu chorych na pokładzie statków powietrznych lotnictwa sanitarnego normują osobne przepisy.§ 26.
(1)
Statki powietrzne regularnej komunikacji lotniczej powinny być zaopatrzone:a)
w wodę bieżącą, zdatną do picia,b)
w ustęp ze szczelnie zamykanym kubłem z metalu, twardego kauczuku lub innego odpowiedniego materiału,c)
w odpowiednie urządzenia toaletowe.(2)
Statki te w okresie zimowym należy tak ogrzewać, by ciepłota wewnątrz statku wynosiła co najmniej 14°C.(3)
Na statkach, posiadających urządzenia do spania, powinno się wydawać dla każdego podróżnego świeżą bieliznę pościelową.§ 27.
(1)
Dowódcy statków powietrznych obowiązani są zgłaszać wszelkie wypadki zachorowania na pokładzie statków powietrznych.(2)
Zgłoszenia ustne lub pisemne albo też w drodze telekomunikacyjnej powinny być kierowane do pogotowia lotniczo - lekarskiego portu najbliższego lotniska, na którym wyląduje statek powietrzny.(3)
W razie stwierdzenia przez pogotowie lotniczo - lekarskie choroby zakaźnej lub podejrzenia o nią powinno ono niezwłocznie drogą najkrótszą zawiadomić o tym właściwą dla danego portu powiatową władzę administracji ogólnej oraz wydać odpowiednie zarządzenia.§ 28.
Dowódcy statków powietrznych w ruchu lotniczym międzynarodowym obowiązani są prowadzić zapiski sanitarne w dzienniku podróży, w rubryce "Uwagi".2 § 13-19 uchylone przez § 36 pkt 5 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 7 września 1961 r. o personelu lotniczym (Dz.U.61.45.236) z dniem 12 października 1961 r.
3 § 24 uchylony przez § 36 pkt 5 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 7 września 1961 r. o personelu lotniczym (Dz.U.61.45.236) z dniem 12 października 1961 r.