Słowacja-Polska. Umowa o komunikacji kolejowej przez granicę państwową. Warszawa.1994.08.18.
Dz.U.2015.1610
Akt obowiązującyUMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o komunikacji kolejowej przez granicę państwową,
podpisana w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 18 sierpnia 1994 r. w Warszawie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Słowackiej o komunikacji kolejowej przez granicę państwową, o następującym brzmieniu:
UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
a Rządem Republiki Słowackiej
o komunikacji kolejowej przez granicę państwową
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Słowackiej, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami"
- mając na względzie przyjazne i dobrosąsiedzkie stosunki pomiędzy obu Państwami,
- dążąc do rozwoju bezpośredniej komunikacji kolejowej między obu Państwami,
- uwzględniając postanowienia umów międzynarodowych, których oba Państwa są Stronami,
uzgodniły, co następuje:
Koleje Umawiających się Stron zapewniają sobie wzajemnie:
Przekraczanie granicy państwowej w celu wykonania zadań wynikających z niniejszej Umowy przez pracowników kolei odbywa się w ustalonych punktach i na podstawie przepustek granicznych.
Pracownicy kolei i odpowiednich organów jednej Umawiającej się Strony, wykonujący czynności służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony są uprawnieni do noszenia umundurowania i odznak służbowych.
Pomocy medycznej pracownikom kolei i odpowiednich organów jednej Umawiającej się Strony, wykonującym obowiązki służbowe na terytorium drugiej Umawiającej się Strony, udziela się stosownie do obowiązujących między nimi umów.
Przekazywanie przesyłek pocztowych przez granicę państwową następuje zgodnie z Konwencją oraz porozumieniami Światowego Związku Pocztowego, a także porozumieniami zawartymi między Umawiającymi się Stronami.
Szkody poniesione przez pracowników kolei jednej Umawiającej się Strony przy wykonywaniu czynności służbowych lub w związku z ich wykonywaniem na terytorium drugiej Umawiającej się Strony wynagradza kolej tej Umawiającej się Strony, która zatrudnia tych pracowników.
Wzajemną odpowiedzialność kolei Umawiających się Stron za szkody, powstałe w komunikacji przez granicę państwową, określa się według następujących zasad:
Koleje Umawiających się Stron zawrą porozumienia wykonawcze do niniejszej Umowy, określające zasady eksploatacji linii kolejowych, obiektów kolejowych, bezpieczeństwa ruchu, zasady ochrony mienia i porządku na kolejach, zasady przekazywania taboru, kontenerów, palet, przyborów ładunkowych, przesyłek oraz rozliczeń i roszczeń finansowych a także zakres świadczonych sobie wzajemnie usług, z zachowaniem zasad określonych w artykułach 10 i 14.
Spory dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy będą rozstrzygane na drodze dyplomatycznej.
Umowa niniejsza podlega ratyfikacji zgodnie z wewnętrznym prawem każdej z Umawiających się Stron i wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia wymiany not dyplomatycznych potwierdzających jej przyjęcie.
Z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy, w stosunkach między Umawiającymi się Stronami traci moc Umowa między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o wzajemnej komunikacji kolejowej, podpisana w Warszawie dnia 8 kwietnia 1967 r.
Umowa niniejsza zawarta jest na czas nie określony. Może ona być wypowiedziana w drodze notyfikacji przez każdą z Umawiających się Stron.
W takim przypadku Umowa przestanie obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od dnia wypowiedzenia.
Po zaznajomieniu się z powyższą umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 16 stycznia 1995 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »