Skup kolei Chabówka-Zakopane z odnogą Nowy Targ-Suchahora.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.39.315

Akt indywidualny
Wersja od: 27 kwietnia 1931 r.

USTAWA
z dnia 18 marca 1931 r.
o skupie kolei Chabówka - Zakopane z odnogą Nowy Targ - Suchahora.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:

Skarb Państwa skupuje kolej żelazną Chabówka - Zakopane z odnogą Nowy Targ - Suchahora z ważnością od dnia 1 stycznia 1929 r. na podstawie dokumentu koncesyjnego z dnia 4 listopada 1897 r. (austr. dz. u. p. Nr. 257).

(1)
Cenę skupu stanowi renta roczna, ustalona według postanowień § 12 dokumentu koncesyjnego kolei żelaznych Chabówka - Zakopane, płatna w ratach półrocznych zdołu dnia 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku do upływu terminu koncesji.
(2)
Skarb Państwa ma prawo każdego czasu zamiast niepłatnych jeszcze rat renty skupu wypłacić Spółce Akcyjnej "Kolej Żelazna Chabówka - Zakopane" sumę, jaka wypadnie z kapitalizacji renty skupu w stosunku 4 % rocznie.
(3)
Wydatek pokrywa się z budżetu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
(1)
Skarb Państwa ma prawo każdego czasu przejąć otrzymaną przez spółkę z b. Krajowego Funduszu Kolejowego pożyczkę do zapłaty w sumie niespłaconej jeszcze według planu umorzenia w czasie przejęcia.
(2)
Skarb Państwa ma prawo przejąć również do zapłaty dług obligacyjny, zaciągnięty przez spółkę. W tym przypadku renta skupu zmniejsza się o sumę, jaka jest potrzebna na oprocentowanie i umorzenie pożyczki i długu obligacyjnego.

(1) Przedmiotem skupu jest całe przedsiębiorstwo kolejowe spółki z całym jej majątkiem ruchomym i nieruchomym i wszystkiemi prawami.

(2)
Za cenę skupu, wymienioną w art. 2 i 3, przechodzi wskutek skupu na własność Skarbu Państwa bez żadnego dalszego odszkodowania całe przedsiębiorstwo kolejowe spółki, wolne od wszelkich długów i ciężarów, a obciążone tylko resztą niespłaconych jeszcze długów, wymienionych w art. 3.

Przed ostatecznem ustaleniem skupu Skarb Państwa ma prawo wypłacać spółce zaliczkę na rachunek tej ceny.

(1)
Minister Komunikacji przeprowadzi w księgach kolejowych (gruntowych) wpis prawa własności i innych praw rzeczowych, które wskutek skupu przedsiębiorstwa kolejowego przechodzą na własność Skarbu Państwa.
(2)
Jeżeli spółka nie przedstawi Ministrowi Komunikacji w oznaczonym przez niego terminie dokumentów, potrzebnych do przepisania prawa własności i innych praw rzeczowych, albo też dokumentów, sporządzonych przez Ministerstwo Komunikacji nie zaopatrzy w podpisy, w sposób prawem wymagany, to wpis prawa własności i innych praw rzeczowych nastąpi na podstawie pisemnej deklaracji Ministra Komunikacji.

Pisma oraz wpisy w księgach kolejowych (gruntowych), mające na celu przeniesienie własności skupywanego przedsiębiorstwa kolejowego na Skarb Państwa, są wolne od opłat stemplowych i komunalnych oraz od należności sądowych.

Wykonanie ustawy mniejszej porucza się Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.