Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Skrzyżowanie linii kolejowych z drogami publicznymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.13.57

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1995 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa warunki techniczne oraz inne wymagania w zakresie projektowania, budowy, utrzymania i eksploatacji skrzyżowania linii kolei użytku publicznego i linii kolei użytku niepublicznego z drogami publicznymi.
2.
Sprawy skrzyżowania linii kolejowych z liniami tramwajowymi regulują odrębne przepisy.
§  2.
Skrzyżowanie linii kolejowej z drogą publiczną może nastąpić w jednym lub w różnych poziomach.
§  3.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
przejazd - skrzyżowanie linii kolejowej z drogą publiczną w jednym poziomie,
2)
skrzyżowanie dwupoziomowe - skrzyżowanie linii kolejowej z drogą publiczną, która przechodzi nad linią kolejową lub pod nią,
3)
przejście - skrzyżowanie linii kolejowej z drogą publiczną w jednym poziomie, przeznaczone tylko dla pieszych,
4)
droga ogólnodostępna - drogę publiczną, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych,
5)
pojazd szynowy - pociąg, lokomotywę, drezynę lub inny pojazd poruszający się wyłącznie po szynach,
6)
iloczyn ruchu - natężenie ruchu pojazdów drogowych i szynowych na przejeździe,
7)
zarząd drogi - jednostkę organizacyjną pełniącą funkcję zarządcy i inwestora określonej sieci drogowej oraz wykonującą roboty związane z jej utrzymaniem i ochroną,
8)
zarząd kolei - właściwą dyrekcję okręgową kolei państwowych lub upoważnioną inną jednostkę organizacyjną przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", zwanego dalej "PKP", a w odniesieniu do kolei użytku nie publicznego - użytkownika tej kolei,
9)
skrajnia budowli - graniczną linię wyznaczającą dopuszczalne odległości obiektu budowlanego i urządzeń technicznych od osi toru kolejowego.
§  4.
1.
Skrzyżowanie dwupoziomowe stosuje się dla skrzyżowań projektowanych przy budowie nowej linii kolejowej lub drogi, jeżeli:
1)
linia kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową,
2)
linia kolejowa, na której przewiduje się prowadzenie ruchu pociągów z prędkością ponad 140 km/h, krzyżuje się z drogą publiczną,
3)
droga publiczna przecina tory kolejowe w obrębie stacji pomiędzy semaforami wjazdowymi,
4)
linia kolejowa krzyżuje się z drogą krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem jedno- lub dwucyfrowym,
5)
linia kolejowa krzyżuje się z drogą: krajową ogólnodostępną oznaczoną numerem trzycyfrowym, wojewódzką, gminną lub lokalną miejską albo zakładową i są spełnione następujące warunki:
a)
iloczyn ruchu jest równy liczbie 60.000 lub od niej większy,
b)
iloczyn ruchu jest mniejszy od liczby 60.000, a przejazd nie może być zakwalifikowany do kategorii B, C lub D określonych w § 9,
c)
istnieją dogodne warunki terenowe i zastosowanie skrzyżowania dwupoziomowego jest uzasadnione pod względem ekonomicznym lub obronnym.
2.
Istniejące przejazdy powinny być przebudowane na skrzyżowania dwupoziomowe, jeżeli:
1)
zachodzi konieczność przekwalifikowania danego przejazdu do kategorii A określonej w § 9,
2)
występują przypadki określone w ust. 1 pkt 1 i 2,
3)
jest to niezbędne do poprawienia przepustowości drogi.
§  5.
1.
Odstępstwa od obowiązku stosowania skrzyżowania dwupoziomowego w przypadkach, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3-5 oraz w ust. 2 pkt 1 i 2, dopuszcza się, z zastrzeżeniem ust. 2, dla:
1)
skrzyżowań projektowanych przy budowie nowej linii kolejowej lub nowej drogi oraz dla przejazdów istniejących - za zgodą zarządu kolei wyrażoną w porozumieniu z organem administracji państwowej właściwym do zarządzania ruchem na drogach publicznych, komendantem wojewódzkim Policji, szefem przewozów wojskowych oraz z Generalną Dyrekcją Dróg Publicznych, a dla skrzyżowań linii kolei użytku niepublicznego - ponadto z właściwą miejscowo dyrekcją okręgową kolei państwowych,
2)
skrzyżowań przebudowywanych - za zgodą zarządu kolei wyrażoną w trybie określonym w pkt 1, jeżeli:
a)
iloczyn ruchu na przejeździe w roku ukończenia przebudowy drogi lub linii kolejowej nie przekroczy liczby 200.000 lub czas zamknięcia przejazdu dla ruchu drogowego nie przekroczy łącznie 12 godzin na dobę,
b)
przejazd jest położony poza obrębem stacji kolejowej.
2.
Odstępstwo od obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie jest dopuszczalne, jeżeli linia kolejowa krzyżuje się z autostradą lub drogą ekspresową.
§  6.
1.
Skrzyżowanie dwupoziomowe, zastępujące istniejące przejazdy, należy projektować w sposób umożliwiający likwidację tych przejazdów.
2.
Zaniechanie likwidacji lub zamknięcia dotychczasowego przejazdu po wybudowaniu skrzyżowania dwupoziomowego wymaga zgody Dyrektora Generalnego PKP wyrażonej w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Dróg Publicznych.
§  7.
1.
Kąt skrzyżowania osi drogi (osi pasa ruchu) z osią toru linii kolejowej powinien wynosić, z zastrzeżeniem ust. 2, nie mniej niż:
1)
600 - na kolejach normalnotorowych,
2)
450 - na kolejach wąskotorowych.
2.
Kąt skrzyżowania może być mniejszy od określonego w ust. 1:
1)
na skrzyżowaniach istniejących,
2)
na przejazdach przebudowywanych - za zgodą zarządu kolei wyrażoną w porozumieniu z zarządem drogi oraz organem administracji państwowej właściwym do zarządzania ruchem na drogach publicznych, a w przypadku przebudowywania przejazdów linii kolei użytku niepublicznego - ponadto w porozumieniu właściwą miejscowo dyrekcją okręgową kolei państwowych,
3)
przy budowie skrzyżowania niezbędnego na czas wykonywania obiektów budowlanych - za zgodą Dyrektora Generalnego PKP wyrażoną w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Dróg Publicznych,
4)
przy budowie skrzyżowania linii kolejowej użytku niepublicznego z drogami publicznymi - za zgodą Dyrektora Generalnego PKP wyrażoną w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem Dróg Publicznych; jeżeli projektowane skrzyżowanie ma dotyczyć ulic położonych w ciągu dróg: krajowych ogólnodostępnych oznaczonych numerem jedno-, dwu- i trzycyfrowym, wojewódzkich, lokalnych miejskich albo zakładowych, dopuszcza się stosowanie skrzyżowania jednopoziomowego ulicy z torami kolejowymi o kącie przecięcia osi ulicy i torów nie mniejszym niż 300, przy spełnieniu co najmniej jednego z następujących warunków:
a)
zapewnieniu widoczności pojazdu szynowego z obu stron ulicy z odległości nie mniejszej niż 50 m, z uwzględnieniem odległości tego pojazdu od skrzyżowania nie mniejszej niż 150 m,
b)
zastosowaniu rogatek obrotowych zamykających tor kolejowy, a ulicę tylko na czas przejeżdżania pojazdu szynowego,
c)
ustawieniu rogatek z obsługą na miejscu.
3.
Przez kąt skrzyżowania linii kolejowej z drogą o liczbie pasów ruchu większej niż dwa rozumie się kąt ostry zawarty pomiędzy osią każdego toru kolejowego i osią każdego pasa ruchu drogi.
4.
Przez kąt skrzyżowania linii kolejowej krzyżującej się z drogą w łuku rozumie się kąt zawarty pomiędzy osią toru linii kolejowej i styczną do łuku poziomego osi drogi (osi pasa ruchu) w punkcie przecięcia się tych osi.
5.
Przez kąt skrzyżowania drogi z linią kolejową w łuku rozumie się kąt zawarty pomiędzy osią drogi (osią pasa ruchu) i styczną do osi toru kolejowego, w punkcie przecięcia się tych osi.
§  8.
Projekty skrzyżowań linii kolei użytku publicznego z drogami powinny być zatwierdzone przez zarząd drogi i zarząd kolei, a projekty skrzyżowań linii kolei użytku niepublicznego z drogami - ponadto przez właściwą miejscowo dyrekcję okręgową kolei państwowych.