Siedziby i zasięg terytorialny regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowa organizacja izb, liczba członków kolegium i tryb postępowania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.167.1747

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 lipca 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2004 r.
w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania

Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1454) zarządza się, co następuje:
Ustala się siedziby, liczbę członków kolegium, siedziby zespołów zamiejscowych oraz terytorialny zasięg działania regionalnych izb obrachunkowych, zwanych dalej "izbami", w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1. 
Działające w izbie składy orzekające podejmują uchwały na posiedzeniach. Posiedzenia składów orzekających mogą odbywać się poza siedzibą izby.
2. 
Uchwały składów orzekających:
1)
zapadają większością głosów;
2)
zawierają uzasadnienie;
3)
podpisuje przewodniczący składu.
W izbie tworzy się wydziały:
1)
kontroli gospodarki finansowej;
2)
informacji, analiz i szkoleń.
1. 
Do zadań wydziału kontroli gospodarki finansowej należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie kontroli w podmiotach, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi";
2)
opracowywanie projektu planu kontroli;
3)
opracowywanie sprawozdania z działalności kontrolnej wydziału.
2. 
Wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)
kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego;
2)
problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych;
3)
doraźne, podejmowane w razie potrzeby.
3. 
Wydział kontroli zabezpiecza i udostępnia kolegium izby dokumenty związane z przeprowadzonymi kontrolami, a także współpracuje przy przygotowaniu raportu, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, zwanej dalej "ustawą".
4. 
Działalność kontrolna powinna być połączona z instruktażem w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce.
5. 
Tryb przeprowadzania kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Do zadań wydziału informacji, analiz i szkoleń należy w szczególności:
1)
przygotowywanie ramowego planu pracy izb;
2)
opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego ramowego planu pracy izby;
3)
przygotowywanie projektów uchwał, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy;
4)
przygotowywanie informacji, sprawozdań i opinii, o których mowa w art. 10, art. 17 ust. 1 pkt 3 i art. 21 ust. 2 ustawy;
5)
organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów regulujących gospodarkę finansową jednostek kontrolowanych;
6)
doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej;
7)
przekazywanie informacji wynikających z realizowania przez izbę obowiązków ustawowych;
8)
współpraca przy przygotowywaniu raportów, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy;
9)
opracowywanie sprawozdania z działalności informacyjno-szkoleniowej wydziału.
Koordynowaniem zadań kontrolnych, szkoleniowych i informacyjnych w zespołach działających poza siedzibą izby kieruje członek kolegium wyznaczony przez prezesa izby.
Podmiot sprawujący nadzór nad izbami w szczególności:
1)
na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 25a ust. 1 pkt 3 ustawy, opracowuje projekt zbiorczego budżetu izb i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;
2)
informuje Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i prezesów izb o kwotach przyjętych do projektu ustawy budżetowej;
3)
przygotowuje wnioski o powołanie i odwołanie prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 3, poz. 34).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ REGIONALNYCH IZB OBRACHUNKOWYCH, ICH SIEDZIB, SIEDZIB ZESPOŁÓW ZAMIEJSCOWYCH, LICZBY CZŁONKÓW KOLEGIUM ORAZ TERYTORIALNEGO ZASIĘGU DZIAŁANIA IZB OBRACHUNKOWYCH

Lp.Nazwa i siedziba regionalnej izby obrachunkowejSiedziby zespołów zamiejscowychTerytorialny zasięg działania regionalnej izby obrachunkowejLiczba członków kolegium
1Regionalna Izba Obrachunkowa

w Warszawie

Ciechanów, Ostrołęka, Siedlce, Płock, Radomwojewództwo mazowieckie27
2Regionalna Izba Obrachunkowa

w Białymstoku

Łomża, Suwałkiwojewództwo podlaskie13
3Regionalna Izba Obrachunkowa

w Bydgoszczy

Toruń, Włocławekwojewództwo kujawsko-pomorskie13
4Regionalna Izba Obrachunkowa

w Gdańsku

Słupskwojewództwo pomorskie11
5Regionalna Izba Obrachunkowa

w Katowicach

Bielsko-Biała, Częstochowawojewództwo śląskie17
6Regionalna Izba Obrachunkowa

w Kielcach

Sandomierzwojewództwo świętokrzyskie9
7Regionalna Izba Obrachunkowa

w Krakowie

Tarnów, Nowy Sącz, Oświęcimwojewództwo małopolskie17
8Regionalna Izba Obrachunkowa

w Lublinie

Biała Podlaska, Chełm, Zamośćwojewództwo lubelskie17
9Regionalna Izba Obrachunkowa

w Łodzi

Piotrków Trybunalski, Sieradz, Skierniewicewojewództwo łódzkie17
10Regionalna Izba Obrachunkowa

w Olsztynie

Elblągwojewództwo warmińsko-mazurskie11
11Regionalna Izba Obrachunkowa

w Opolu

województwo opolskie9
12Regionalna Izba Obrachunkowa

w Poznaniu

Kalisz, Konin, Leszno, Piławojewództwo wielkopolskie21
13Regionalna Izba Obrachunkowa

w Rzeszowie

Krosno, Przemyśl, Tarnobrzegwojewództwo podkarpackie17
14Regionalna Izba Obrachunkowa

w Szczecinie

Koszalinwojewództwo zachodniopomorskie11
15Regionalna Izba Obrachunkowa

we Wrocławiu

Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzychwojewództwo dolnośląskie17
16Regionalna Izba Obrachunkowa

w Zielonej Górze

Gorzów Wielkopolskiwojewództwo lubuskie9

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI

1. Inspektorzy regionalnej izby obrachunkowej przystępują do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej i imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego nazwę jednostki kontrolowanej oraz zakres i orientacyjny czas trwania kontroli.

2. Imienne upoważnienia do przeprowadzania kontroli wystawia prezes izby lub jego zastępca.

3. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej, a także poza siedzibą, szczególnie gdy wymaga tego badanie zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

4. Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej.

5. Inspektor dokonuje ustaleń kontroli na podstawie dokumentacji gospodarki finansowej i rzeczowej oraz zgromadzonych w toku kontroli informacji.

6. Dokumentacja zbierana w czasie kontroli przechowywana jest w warunkach uniemożliwiających dostęp do niej osobom nieupoważnionym.

7. Podczas czynności kontrolnych inspektor może informować kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzonych w toku kontroli uchybieniach i nieprawidłowościach.

8. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

9. Protokół kontroli powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i jej adres,

2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe inspektora oraz numer i datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w jednostce kontrolowanej,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, skarbnika (głównego księgowego) oraz osób udzielających informacji,

6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych,

7) stwierdzone podczas kontroli fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w zakresie zgodności z prawem, a w szczególności konkretne nieprawidłowości, z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków oraz wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

8) informację o sporządzeniu załączników do protokołu oraz ich wyszczególnienie,

9) informację o powiadomieniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy,

10) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu,

11) datę i miejsce podpisania protokołu,

12) podpis inspektora przeprowadzającego kontrolę i kierownika jednostki kontrolowanej oraz skarbnika (głównego księgowego) lub ich zastępców na każdej stronie protokołu.

10. Po zakończeniu czynności kontrolnych inspektor kontroli może zwołać w siedzibie jednostki kontrolowanej naradę w celu omówienia wyników kontroli, ustalając jej termin i uczestników.