Samorząd powiatowy.
Dz.U.2022.1526 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
W przypadku uzyskania zgody na połączenie miasta na prawach powiatu z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście lub utworzenie powiatu, w którego skład wejdzie dotychczasowe miasto na prawach powiatu, wyrażonej we wniosku lub opinii rady powiatu lub rady miasta na prawach powiatu oraz w wyniku przeprowadzonych przez te rady konsultacji z mieszkańcami, Rada Ministrów obowiązana jest dokonać tego połączenia lub utworzenia powiatu, w drodze rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
- dążąc do wykorzystania potencjału podmiotów działających na rzecz osób starszych, a także zapewnienia sprawnego sposobu wyboru członków powiatowej rady seniorów.
Zakres działania i zadania powiatu
Zakres działania i zadania powiatu
Ustawy mogą nakładać na powiat obowiązek wykonywania zadań z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
Powiat może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną:
- zwanym dalej "jednostkami obsługiwanymi".
Jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki.
Władze powiatu
Władze powiatu
Do wyłącznej właściwości rady powiatu należy:
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, a także zasady tworzenia klubów radnych, określa statut.
Przewodniczący rady powiatu w związku z realizacją swoich obowiązków może wydawać polecenia służbowe pracownikom starostwa wykonującym zadania organizacyjne, prawne oraz inne zadania związane z funkcjonowaniem rady powiatu, komisji i radnych. W tym przypadku przewodniczący rady powiatu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników, o których mowa w zdaniu pierwszym.
"Uroczyście ślubuję rzetelnie i sumiennie wykonywać obowiązki wobec Narodu Polskiego, strzec suwerenności i interesów Państwa Polskiego, czynić wszystko dla pomyślności Ojczyzny, wspólnoty samorządowej powiatu i dobra obywateli, przestrzegać Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej".
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania:
"Tak mi dopomóż Bóg".
Po wygaśnięciu mandatu radnego, o którym mowa w art. 24, odpowiednio starostwo powiatowe lub powiatowa jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy, z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
Podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym, powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego.
Zarząd powiatu działa do dnia wyboru nowego zarządu, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 5.
Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Powiatową administrację zespoloną stanowią:
Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat
Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat
Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego oraz wydawania wojewódzkiego dziennika urzędowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461).
Mienie powiatu
Mienie powiatu
Powiat nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych powiatowych osób prawnych, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Inne powiatowe osoby prawne nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania powiatu.
Finanse powiatu
Finanse powiatu
Rada powiatu, określając tryb prac nad projektem uchwały budżetowej, uwzględnia w szczególności obowiązki powiatowych służb, inspekcji i straży w toku prac nad tym projektem.
Gospodarka środkami finansowymi znajdującymi się w dyspozycji powiatu jest jawna. Wymóg jawności jest spełniany w szczególności przez:
Dyspozycja środkami pieniężnymi powiatu jest oddzielona od jej kasowego wykonania.
Związki powiatów i związki powiatowo-gminne oraz stowarzyszenia i porozumienia powiatów
Związki powiatów i związki powiatowo-gminne oraz stowarzyszenia i porozumienia powiatów
- mając na uwadze konieczność zapewnienia sprawności postępowania w sprawach dokonywania wpisów w rejestrze związków powiatów oraz ogłaszania aktów i informacji, o których mowa w pkt 8, jednolitości zgłoszeń oraz uwzględniając, że rejestr związków powiatów powinien zawierać w szczególności nazwę związku powiatów i jego siedzibę, oznaczenie powiatów uczestniczących w związku oraz wskazanie zadań związku.
- mając na uwadze konieczność zapewnienia sprawności postępowania w sprawach dokonywania wpisów w rejestrze związków powiatowo-gminnych oraz ogłaszania aktów i informacji, o których mowa w pkt 8, jednolitości zgłoszeń oraz uwzględniając, że rejestr związków powiatowo-gminnych powinien zawierać w szczególności nazwę związku powiatowo-gminnego i jego siedzibę, oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku oraz wskazanie zadań związku.
Zasady przystępowania powiatu do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych określają odrębne przepisy.
Nadzór nad działalnością powiatu
Nadzór nad działalnością powiatu
Nadzór nad wykonywaniem zadań powiatu sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.
Organy nadzoru mają prawo żądania informacji i danych dotyczących organizacji i funkcjonowania powiatu, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.
Postępowanie sądowe, o którym mowa w artykułach poprzedzających, jest wolne od opłat sądowych.
Przepisów tego rozdziału nie stosuje się do decyzji indywidualnych w sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawanych przez organy powiatów oraz związki powiatów. Kontrolę instancyjną w tym zakresie oraz nadzór pozainstancyjny, a także kontrolę sprawowaną przez sąd określają odrębne przepisy.
Przepisy tego rozdziału mają zastosowanie również do związków i porozumień, o których mowa w ustawie.
Miasta na prawach powiatu
Miasta na prawach powiatu
Prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100 000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.
Przepis końcowy
Przepis końcowy
Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie, z wyjątkiem przepisu art. 3, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia ustawy.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (706)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (706)
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (87)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (52)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (30)
- Maksymalna wysokość diet przysługujących radnemu powiatu.
- Zmiana nazwy powiatu jeleniogórskiego na powiat karkonoski.
- Zmiana rozporządzenia w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty.
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (3)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (7857)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (28)
- 0113-KDIPT.1-1-4012.202.2022.1.MG, Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu z zakresu edukacji ekologicznej - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0113-KDIPT1-1.4012.200.2022.1.AK, Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu z zakresu edukacji ekologicznej - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0114-KDIP4-3.4012.213.2022.1.IG, Brak prawa do odliczenia VAT od wydatków na realizację projektu przez powiat - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (638)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (159)
Komentarze liczba obiektów na liście: (4)
Artykuły liczba obiektów na liście: (172)
Omówienia liczba obiektów na liście: (3)
- Dofinansowanie do wypoczynku poza miejscem zamieszkania dzieci przyznawane rodzinie zastępczej – charakter porozumienia powiatu, na terenie którego funkcjonuje rodzina zastępcza z powiatem właściwym do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z 10 maja 2022 r. (SKO 4314/11/22)
- Rada powiatu nie może uchwalać niezgodnych z prawem stawek za zajęcie pasa drogowego
- Umocowanie prawne rady powiatu do podejmowania uchwał w sprawie wyrażenia zgody na poręczenie kredytu