Art. 5a. - [Konsultacje z mieszkańcami; budżet obywatelski] - Samorząd gminny.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.40 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 31 sierpnia 2023 r. do: 23 września 2023 r.
Art. 5a. [Konsultacje z mieszkańcami; budżet obywatelski]
1.
W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.2.
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy, z zastrzeżeniem ust. 7.3.
Szczególną formą konsultacji społecznych jest budżet obywatelski.4.
W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu decydują corocznie o części wydatków budżetu gminy. Zadania wybrane w ramach budżetu obywatelskiego zostają uwzględnione w uchwale budżetowej gminy. Rada gminy w toku prac nad projektem uchwały budżetowej nie może usuwać lub zmieniać w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego.5.
W gminach będących miastami na prawach powiatu utworzenie budżetu obywatelskiego jest obowiązkowe, z tym że wysokość budżetu obywatelskiego wynosi co najmniej 0,5% wydatków gminy zawartych w ostatnim przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu.6.
Środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą być dzielone na pule obejmujące całość gminy i jej części lub kategorie kwotowe projektów dotyczące całości obszaru gminy lub jej części.7.
Rada gminy określa w drodze uchwały wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego, w szczególności:1)
wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty z uwzględnieniem - o ile jest to możliwe - uniwersalnego projektowania, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079);2)
wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt;3)
zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania;4)
zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości, biorąc pod uwagę, że zasady przeprowadzania głosowania muszą zapewniać równość i bezpośredniość głosowania.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (35)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (35)
- Czy istnieje obowiązek opiniowania projektu uchwały w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych?
- Czy jest możliwość zniesienia części wsi i przysiółku o innych nazwach niż cała wieś?
- Jaka jest procedura zniesienia nazwy osady leśnej?
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (1214)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (812)
- III SA/Łd 413/23 - Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi
- III SA/Łd 232/23, Uchwała w przedmiocie konsultacji społecznych - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi
- III SA/Kr 1626/22, Wymóg podjęcia uchwały rady gminy w sprawie konsultacji społecznych - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (62)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (10)
Komentarze liczba obiektów na liście: (6)
Artykuły liczba obiektów na liście: (23)
- Budżet obywatelski jako instrument partycypacji społecznej w procesie sprawowania władzy publicznej – studium na przykładzie budżetu obywatelskiego m.st. Warszawy na 2022 r.
- Prawne bariery rozwoju partycypacji społecznej w samorządzie terytorialnym
- Rola wspólnoty samorządowej w tworzeniu budżetu obywatelskiego (wybrane problemy)