Art. 19. - [Odbiór rzeczy przez znalazcę] - Rzeczy znalezione.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.501 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 1 stycznia 2024 r.
Art. 19. [Odbiór rzeczy przez znalazcę]
1.
W przypadku gdy rzecz znaleziona nie została odebrana przez osobę uprawnioną do jej odbioru, w terminie określonym w art. 187 Kodeksu cywilnego, właściwy starosta zawiadamia o tym znalazcę oraz wzywa go do odbioru rzeczy w terminie, nie krótszym niż 2 tygodnie, z pouczeniem, że w przypadku nieodebrania rzeczy w tym terminie jej właścicielem stanie się powiat. Przepisy art. 18 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do zabytków oraz materiałów archiwalnych.3.
Właściwy starosta wydaje znalazcy, który odebrał rzecz, zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowania rzeczy oraz zawierające informację o wydaniu rzeczy. W zaświadczeniu zamieszcza się informację o treści ust. 1.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (11)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (11)
- Czy uprawnienia znalazcy do uzyskania władania nad rzeczą przechodzą na spadkobierców wskutek dziedziczenia?
- Czy wezwanie do odbioru przez znalazcę nieodebranej rzeczy odnosi się również do Policji?
- Czy starostwo wystawia PIT-11, osobie której przekazano znalezione pieniądze zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z 20.02.2015 r. o rzeczach znalezionych?