Rozdział 2 - Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg  - Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1983 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 września 2023 r.

Rozdział  2

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg 

1. 
W Banku Gospodarstwa Krajowego, zwanym dalej "Bankiem", prowadzony jest Fundusz.
2. 
(uchylony).
1. 
Fundusz gromadzi środki finansowe na zadania polegające na:
1)
budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych, zwane dalej "zadaniami powiatowymi", lub budowie, przebudowie lub remoncie dróg gminnych, zwane dalej "zadaniami gminnymi";
2)
budowie mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zwane dalej "zadaniami mostowymi";
2a)
budowie obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, zwane dalej "zadaniami obwodnicowymi
2b)
budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, zwane dalej "zadaniami miejskimi";
2c)
budowie, przebudowie lub remoncie dojazdów do terminali intermodalnych lub budowie, przebudowie lub remoncie dojazdów do stref, zwane dalej "zadaniami dojazdowymi
2d)
budowie, przebudowie, remoncie dróg wojewódzkich lub poprawie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegające w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów na drogach wojewódzkich, zwane dalej "zadaniami wojewódzkimi";
3)
budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych o znaczeniu obronnym, zwane dalej "zadaniami obronnymi".
1a. 
W ramach realizacji zadań powiatowych i gminnych mogą być w szczególności dofinansowane zadania mające na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, polegające w szczególności na budowie, przebudowie lub remoncie dróg dla pieszych, dróg dla pieszych i rowerów, dróg dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów.
1b. 
W ramach realizacji zadań powiatowych i gminnych mogą być w szczególności dofinansowane zadania polegające wyłącznie na remoncie dróg powiatowych lub gminnych.
2. 
Zadania, o których mowa w ust. 1, obejmują również przebudowę dróg wewnętrznych, które są następnie zaliczane do odpowiedniej kategorii dróg publicznych w trybie określonym przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
3. 
W ramach realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, mogą być dofinansowane zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie skrzyżowań z innymi drogami publicznymi.
4. 
Dofinansowanie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1-2b i 2c w zakresie zadań dojazdowych do stref, oraz w pkt 2d, nie obejmuje kosztów nabywania nieruchomości pod pasy drogowe.
5. 
W ramach realizacji zadań mostowych dofinansowywane są zadania polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dojazdu do mostu.
6. 
Dofinansowanie zadań mostowych nie obejmuje kosztów przygotowania inwestycji.
7. 
Przepisów ust. 1 pkt 1-2a i 2c w zakresie zadań dojazdowych do stref, oraz w pkt 2d i 3 nie stosuje się do dróg publicznych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa.
1. 
Środki Funduszu pochodzą z:
1)
wpłat Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, o którym mowa w art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687 oraz z 2023 r. poz. 877 i 1506), w wysokości nie mniejszej niż 1,4 mld zł rocznie;
2)
wpłat z budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej, w wysokości 500 mln zł rocznie;
3)
wpłat z budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu;
4)
wpłat Dyrekcji Generalnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1356), w wysokości stanowiącej równowartość 2% przychodów uzyskanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe ze sprzedaży drewna;
5)
wpłat spółek w wysokości 7,5% ich zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym;
6)
odsetek z tytułu oprocentowania środków Funduszu oraz odsetek od lokat okresowo wolnych środków Funduszu;
7)
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi;
8)
wpływów ze skarbowych papierów wartościowych, o których mowa w art. 6 ust. 1;
8a)
kar pieniężnych, o których mowa w art. 39 ust. 3b i art. 40 ust. 2b ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, nałożonych na zarządcę drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 i ust. 5 tej ustawy;
9)
dobrowolnych wpłat, darowizn i zapisów;
10)
wpływów z innych środków publicznych;
11)
wpływów z innych tytułów.
2. 
Wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, dokonuje się w formie równych rat kwartalnych, w terminie do 25 dnia pierwszego miesiąca każdego kwartału kalendarzowego.
3. 
Wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 4, dokonuje się za każdy kwartał kalendarzowy, w terminie do 30 dnia pierwszego miesiąca następującego po tym kwartale.
4. 
Wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, dokonuje się co roku w terminie 14 dni po:
1)
zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego spółki;
2)
sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego spółki, jeśli zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598) nie występuje obowiązek zatwierdzenia tego sprawozdania.
5. 
Do wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, stosuje się odpowiednio przepisy działu III rozdziału 1-6, 7, 8, 9, 11 i 13-15 oraz działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organów podatkowych określone w tej ustawie przysługują ministrowi właściwemu do spraw transportu.
6. 
Do egzekucji wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479, z późn. zm.).
7. 
W celu oceny prawidłowości wysokości wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, oraz terminowości ich dokonywania na żądanie ministra właściwego do spraw transportu naczelnicy urzędów skarbowych przekazują informacje o wysokości zysku spółek po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
8. 
Do wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 4 i 5, przepisów art. 55-58 i art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407 i 1429) nie stosuje się.
9. 
Od obowiązku dokonywania wpłat, o których mowa w ust. 1 pkt 5, są zwolnione spółki:
1)
będące operatorami systemu przesyłowego w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385, z późn. zm.);
2)
działające na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1722);
3)
będące podmiotami leczniczymi w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991).
10. 
Bank nie może zaciągać kredytów i pożyczek oraz emitować obligacji na rzecz Funduszu.

Wpłaty, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

1. 
Minister właściwy do spraw budżetu, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, przekazuje Funduszowi skarbowe papiery wartościowe na dofinansowanie zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-2d.
2. 
Łączna wartość nominalna zobowiązań z tytułu wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych przekazanych Funduszowi nie może przekroczyć kwoty 2,8 mld zł.
3. 
Minister właściwy do spraw budżetu określi, przez wydanie listu emisyjnego, warunki emisji skarbowych papierów wartościowych oraz sposób realizacji świadczeń z nich wynikających.
4. 
List emisyjny zawiera w szczególności:
1)
datę emisji;
2)
powołanie podstawy prawnej emisji;
3)
jednostkową wartość nominalną w zł;
4)
cenę zbycia lub sposób jej ustalenia;
5)
stopę procentową lub sposób jej obliczania;
6)
określenie sposobu i terminów wypłaty należności głównej oraz należności ubocznych;
7)
datę, od której nalicza się oprocentowanie skarbowych papierów wartościowych tej emisji;
8)
termin wykupu oraz zastrzeżenia w przedmiocie możliwości wcześniejszego wykupu.
5. 
Emisja skarbowych papierów wartościowych następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papierów wartościowych w depozycie papierów wartościowych oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych papierów wartościowych.
6. 
Do emisji skarbowych papierów wartościowych nie stosuje się przepisów art. 98 i art. 102 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz przepisów wydanych na podstawie art. 97 tej ustawy.
7. 
Rozporządzanie skarbowymi papierami wartościowymi przekazanymi Funduszowi wymaga zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
1. 
Środki Funduszu przeznaczane są na:
1)
dofinansowanie zadań powiatowych oraz zadań gminnych;
2)
dofinansowanie zadań mostowych;
2a)
dofinansowanie zadań obwodnicowych;
2b)
dofinansowanie zadań miejskich;
2c)
dofinansowanie zadań dojazdowych;
2d)
dofinansowanie zadań wojewódzkich;
3)
finansowanie zadań obronnych;
4)
wypłatę wynagrodzenia dla Banku, o którym mowa w art. 9b.
2. 
Finansowanie zadań obronnych jest pokrywane ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2.
1. 
Okresowo wolne środki Funduszu Bank może lokować w:
1)
innych bankach;
2)
papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa;
3)
papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski.
2. 
Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w jednym banku lub grupie banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć 25% okresowo wolnych środków Funduszu.

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób podziału środków Funduszu na zadania powiatowe oraz zadania gminne na poszczególne województwa, mając na uwadze:

1)
długość sieci dróg powiatowych i dróg gminnych w województwie;
2)
liczbę ludności i powierzchnię województwa;
3)
wartość produktu krajowego brutto województwa.
1. 
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Bankiem sporządza roczny plan finansowy Funduszu.
2. 
Plan finansowy Funduszu określa w szczególności przeznaczenie środków Funduszu zgodnie z art. 7.
2a. 
Minister właściwy do spraw transportu, nie później niż do dnia 1 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać, przedstawia projekt tego planu do uzgodnienia w zakresie finansowym ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
2b. 
Uzgodnienie, o którym mowa w ust. 2a, następuje do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać.
2c. 
Minister właściwy do spraw transportu przekazuje uzgodniony plan finansowy Funduszu do Banku w terminie 3 dni roboczych.
2d. 
Bank wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu.
2e. 
Plan finansowy Funduszu stanowi podstawę dokonywania wypłat ze środków Funduszu.
2f. 
Bank:
1)
sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, które stanowią załączniki do sprawozdania finansowego tego banku;
2)
składa ministrowi właściwemu do spraw transportu oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kwartale informację o realizacji planu finansowego Funduszu.
3. 
(uchylony).
4. 
Podmioty, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, nie później niż do dnia 1 kwietnia roku poprzedzającego rok, w którym plan finansowy Funduszu ma obowiązywać, przekazują do ministra właściwy do spraw transportu prognozę wpłat, przychodów i zysków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5.
5. 
Minister właściwy do spraw transportu może dokonywać przesunięć przewidzianych w planie finansowym Funduszu kwot pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków w ramach łącznej kwoty wydatków określonej w planie finansowym.

Minister właściwy do spraw transportu zawiera z Bankiem porozumienie określające:

1)
tryb opracowania planu finansowego Funduszu;
2)
szczegółowy sposób i terminy dokonywania wypłat ze środków Funduszu;
3)
sposób i terminy dokonywania przez Bank lokat, o których mowa w art. 7a;
4)
terminy i sposób przekazywania przez Bank informacji o realizacji planu finansowego Funduszu;
5)
sposób rozporządzania skarbowymi papierami wartościowymi, o których mowa w art. 6 ust. 1.
1. 
Bank pobiera wynagrodzenie prowizyjne z tytułu obsługi Funduszu.
2. 
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób i terminy jego wypłaty, uwzględniając koszty Banku ponoszone w związku z prowadzeniem Funduszu.
1. 
Kwoty środków finansowych wynikające z zawartych umów, o których mowa w:
1)
art. 28 ust. 1,
2)
art. 36 ust. 1,
3)
art. 36e ust. 1,
4)
art. 36j ust. 1,
5)
art. 36n ust. 1,
6)
art. 36t ust. 1,
7)
art. 39 ust. 4

- nie są ujmowane w księgach rachunkowych ministra właściwego do spraw transportu oraz wojewodów.

2. 
Minister właściwy do spraw transportu oraz wojewodowie prowadzą dla umów, o których mowa w ust. 1, ewidencję tych umów.
1. 
(uchylony).
2. 
(uchylony)
3. 
Wojewoda zawiera z ministrem właściwym do spraw transportu oraz Bankiem porozumienie określające warunki dofinansowania zadań powiatowych i zadań gminnych w danym województwie.
4. 
Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, określa w szczególności:
1)
sposób i termin wnioskowania do Banku o środki Funduszu;
2)
sposób i terminy przekazywania środków Funduszu;
3)
sposób zwrotu niewykorzystanych przez jednostki samorządu terytorialnego środków Funduszu.
5. 
(uchylony).
1. 
Bank, na wniosek wojewody, dokonuje wypłat ze środków Funduszu na rzecz jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania powiatowe i zadania gminne.
2. 
Bank, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu, dokonuje wypłat ze środków Funduszu na rzecz jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania:
1)
mostowe;
2)
obwodnicowe;
3)
miejskie;
4)
dojazdowe;
5)
wojewódzkie;
6)
obronne.
3. 
Wojewoda albo minister właściwy do spraw transportu wnioskują o wypłaty środków, o których mowa w ust. 1 i 2, dla zadań:
1)
powiatowych i gminnych w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 28 ust. 1;
2)
mostowych w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 36 ust. 1;
3)
obwodnicowych w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 36e ust. 1;
4)
miejskich w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 36j ust. 1;
5)
dojazdowych w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 36n ust. 1;
6)
wojewódzkich w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 36t ust. 1;
7)
obronnych w terminach wynikających z umów, o których mowa w art. 39 ust. 4.

(uchylony).

(uchylony).