Rumunia-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Bukareszt.1947.08.09.
Dz.U.1947.73.461
Akt utracił mocUMOWA
o komunikacji lotniczej między Polską a Rumunią, podpisana w Bukareszcie dnia 9 sierpnia 1947 r.
BOLESŁAW BIERUT
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu dziewiątym sierpnia tysiąc dziewięćset czterdziestego siódmego roku podpisana została w Bukareszcie Umowa o komunikacji lotniczej między Polską a Rumunią.
Przekład.
UMOWA
dotycząca komunikacji lotniczej między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunii.
W celu rozwoju komunikacji powietrznej między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunii i w celu wzajemnego ułatwienia utworzenia linii powietrznych interesujących obydwa Kraje, Rząd Polski i Rząd Rumuński wyznaczyły swych przedstawicieli, którzy po wymianie swych pełnomocnictw, uznanych za ważne i sporządzone w należytej formie, przyjęli zgodnie następujące postanowienia:
Umawiające się Strony udzielają sobie wzajemnie praw, wyszczególnionych w Załączniku do niniejszej Umowy, celem utworzenia i eksploatacji linii powietrznych wymienionych w tym Załączniku. Wspomniane linie lotnicze mogą być uruchomione natomiast lub w okresie późniejszym, według wyboru Umawiającej się Strony, której te prawa zostały przyznane.
Każda Umawiająca się Strona zastrzega sobie prawo odmówienia lub cofnięcia ze skutkiem natychmiastowym upoważnienia lub zezwolenia eksploatacji linii powietrznych na swym terytorium przez przedsiębiorstwo żeglugi powietrznej drugiej Umawiającej się Strony, gdy ma pewność, że zasadnicza część majątku lub rzeczywista kontrola przedsiębiorstwa wyznaczonego przez drugą Umawiającą się Stronę nie znajduje się w rękach Państwa lub jego obywateli jakiejkolwiek Umawiającej się Strony lub gdy przedsiębiorstwo żeglugi powietrznej nie wypełnia obowiązków nałożonych nań przez niniejszą Umowę.
Obydwu Umawiającym się Stronom przysługuje prawo utrzymywania na terytorium drugiej Umawiającej się Strony niezbędnego personelu technicznego i handlowego.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie w dniu wymiany listów zatwierdzających niniejszą Umowę między obydwoma Rządami, która nastąpi w Warszawie.
Unieważnia ona i zastępuje wszelką poprzednią Umowę polsko-rumuńską dotyczącą żeglugi powietrznej.
Niniejsza Umowa zawarta jest na okres 5 lat i w przypadku niewypowiedzenia jej na rok przed upływem tego okresu uważana będzie za ważną na dalszy okres 5 lat z tą samą procedurą wypowiedzenia.
Sporządzono w Bukareszcie dnia 9 sierpnia 1947 r. w języku francuskim w dwóch egzemplarzach oryginalnych, z których po jednym egzemplarzu otrzymuje każda z Umawiających się Stron.
ZAŁĄCZNIK
Paragraf 2.
POLSKIE LINIE LOTNICZE "LOT"
SOCIETATEA ROMANO-SOVIETICA DE TRANSPORTURI AERIENE "TARS"
Paragraf 3.
Paragraf 4.
Taryfy, które będą stosowane przez przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, wymienione w niniejszym Załączniku, powinny być ustalone drogą obopólnej zgody między przedsiębiorstwami w odniesieniu do odcinka położonego między Polską i Rumunią i vice-versa, jak również w odniesieniu do innych odcinków, które mogą być eksploatowane wspólnie przez obydwa przedsiębiorstwa.
Wszystkie taryfy ustalone w ten sposób powinny być zatwierdzone przez Władze Lotnictwa Cywilnego obydwu Umawiających się Stron.
Paragraf 5.
Przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, wyznaczone przez Umawiające się Strony, zawrą między sobą układ, mocą którego określą warunki techniczne, handlowe i finansowe, zgodnie z którymi odbywać się będzie komunikacja na liniach wymienionych w tym Załączniku.
Likwidacja kwot pochodzących z eksploatacji linii, ustalonych drogą niniejszej Umowy, zostanie dokonana drogą kompensacji usług wzajemnych.
Sposób regulowania ewentualnych sald będzie podany zgodnie z zasadami ogólnymi obowiązującej umowy handlowej polsko-rumuńskiej drogą wymiany listów między Ministerstwami Przemysłu i Handlu obydwu Umawiających się Stron.
Umowa wymieniona powinna być zatwierdzona przez kompetentne Władze Lotnicze obydwu Umawiających się Stron.
Władzami Lotniczymi są obecnie: ze strony Rumunii: Dyrekcja Główna Lotnictwa Cywilnego, ze strony Polski: Ministerstwo Komunikacji Departament Lotnictwa Cywilnego.
Paragraf 6.
Przedsiębiorstwa obydwu Umawiających się Stron udzielą sobie wzajemnie generalnego przedstawicielstwa.
SPECYFIKACJA
I. Linia przedsiębiorstwa "LOT"
Warszawa-Bukareszt i z powrotem bądź nad terytorium Węgier i Czechosłowacji, bądź drogą bezpośrednią.
II. Linia przedsiębiorstwa "TARS"
Bukareszt-Warszawa i z powrotem bądź nad terytorium Węgier i Czechosłowacji, bądź drogą bezpośrednią.
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, uznana ona została za słuszną zarówno w całości jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadcza się, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona oraz że będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 21 października 1947 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »