Rumunia-Polska. Porozumienie o budowie mostu położonego na Czeremoszu między Kutami a Vijnitą. Bukareszt.1929.05.24.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.85.667

Akt utracił moc
Wersja od: 3 lipca 1931 r.

POROZUMIENIE
między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Rumunji o budowie mostu położonego na Czeremoszu między Kutami a Vijniţą, podpisane w Bukareszcie dnia 24 maja 1929 r.

Przekład.

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

MY, IGNACY MOŚCICKI,

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,

wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:

Dnia dwudziestego czwartego maja tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku podpisane zostało w Bukareszcie pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Rumunji porozumienie dotyczące budowy mostu na Czeremoszu między Kutami a Vijniţą, o następującem brzmieniu dosłownem:

POROZUMIENIE

między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji w sprawie budowy mostu na Czeremoszu między Kutami a Vijniţą.

RZECZPOSPOLITA POLSKA

i

KRÓLESTWO RUMUNJI,

pragnąc przyśpieszyć podjęcie komunikacji kolejowej przez punkty graniczne Kuty - Vijniţa, postanowiły zawrzeć porozumienie mające uzupełnić układ kolejowy o ruchu kolejowym miedzy obydwoma krajami, oraz konwencję o tranzycie między Kutami i Śniatyniem - Załuczem, oraz między Kutami a Zaleszczykami, które to umowy były jednocześnie znegocjonowane.

Mianowani w tym celu Pełnomocnicy, mianowicie:

w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej:

P. Franciszek MOSKWA, Wice-Dyrektor Departamentu w Ministerstwie Komunikacji i

w imieniu Królestwa Rumunji:

P. Cezar MEREUŢA, Wice-Dyrektor Generalny Kolei Rumuńskich,

po przedstawieniu swoich pełnomocnictw, uznanych za sporządzone w dobrej i należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:

1.
Koleje rumuńskie wybudują swoim kosztem odcinek linji kolejowej łączącej między stacją Vijniţą i Czeremoszem według załączonego szkicu. Odcinek wymieniony ma około 600 metrów długości.
2.
Rząd Polski wykona budowę całego mostu na Czeremoszu, jak również odcinka kolejowego do Kut i tejże samej stacji.
3.
Most na Czeremoszu będzie przystosowany także i do ruchu kołowego.
4.
Koleje rumuńskie zwrócą Rządowi Polskiemu koszty budowy tej części mostu na Czeremoszu, która jest położona na terytorjum rumuńskiem.
5.
Rząd Rumuński udziela pozwolenia na wykonanie na rzeczonem terytorjum rumuńskiem robót mierniczych przez organa polskie, wyznaczone przez polskie Ministerstwo Komunikacji.
6.
Rząd Rumuński oddaje do dyspozycji Rządu Polskiego plac w pobliżu stacji Vijniţa (zob. szkic), w celu składania na czas trwania robót materjałów, maszyn i narządzi potrzebnych do budowy, które zostaną przywiezione z Polski kolejami rumuńskiemi do Vijniţa.
7.
Materjały, maszyny i narzędzia, o których powyżej mowa, będą zwolnione w Rumunji od opłat celnych i analogicznych ponieważ zostaną one w całości przewiezione na terytorjum polskie w miarę postępu robót przy budowie.
8.
W celu umożliwienia przewiezienia wzmiankowanych przedmiotów na terytorium polskie, Rząd Rumuński zgadza się, żeby organa polskie, wykonywujące roboty, zbudowały prowizoryczne tor i most od miejsca wymienionego sub 6 składu, aż do granicy.
9.
Czterej polscy dozorcy materjałów, maszyn i narzędzi będą mieli prawo przebywać po stronie rumuńskiej; dozorcy ci, robotnicy i personel polski, zajęci przy transporcie, segregowaniu etc. przedmiotów, złożonych po stronie rumuńskiej, jak również robotnicy wykonywujący roboty przy budowie, będą mieli prawo przekraczać granicę i krążyć swobodnie między Kutami i Vijniţą. Personel dozorujący roboty winien posiadać zaświadczenie, wydane przez polskie władze administracyjne i spisy robotników im podległych. Dozorcy winni posiadać takie same zaświadczenia jak i personel. Zaświadczenia będą zredagowane w językach polskim i rumuńskim. Robotnicy obowiązani są nosić opaskę białą na lewem ramieniu. Zaświadczenia i spisy winny być przedstawiane na żądanie organów granicznej kontroli. Przewóz materjałów i przekraczanie granicy winny być uprzednio zgłaszane organom granicznej kontroli.
10.
Szczegółowy projekt dotyczący budowy linji kolejowej i mostu między Kutami i Vijniţą zostanie opracowany przez Stronę Polską niezwłocznie po ukończeniu prac pomiarowych, wspomnianych sub. 5. Projekt ten zostanie przedstawiony przez koleje polskie kolejom rumuńskim w celu zatwierdzenia.
11.
Niniejsze porozumienie będzie ratyfikowane. Dokumenty ratyfikacyjne będą wymienione w Warszawie w możliwie najkrótszym czasie. Niniejsze porozumienie wejdzie w życie w dniu wymiany dokumentów ratyfikacyjnych.

NA DOWÓD CZEGO Pełnomocnicy obydwóch Umawiających się Stron podpisali niniejsze porozumienie.

Sporządzono w Bukareszcie, dnia 24 maja 1929 r.

(-) F. Moskwa (-) C. Mereuţa

Zaznajomiwszy się z powyższem porozumieniem, uznaliśmy je i uznajemy za słuszne zarówno w całości jak i każde z zawartych w niem postanowień; oświadczamy, że jest ono przyjęte, ratyfikowane, potwierdzone i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywane.

NA DOWÓD CZEGO, wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.

W Warszawie, dnia 16 stycznia 1930 r.