Ruch rowerów na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1954.3.7

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 1954 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 15 grudnia 1953 r.
w sprawie ruchu rowerów na drogach publicznych.

Na podstawie art. 5 pkt 5 ustawy z dnia 7 października 1921 r. o przepisach porządkowych na drogach publicznych (Dz. U. z 1921 r. Nr 89, poz. 656, z 1928 r. Nr 18, poz. 151 i Nr 23, poz. 202, z 1934 r. Nr 110, poz. 976 i z 1948 r. Nr 10, poz. 73) zarządza się, co następuje:
1.
Rowery i wózki, poruszane siłą nóg lub silnikami pomocniczymi o pojemności skokowej do 50 cm3, oraz motocykle z silnikami o takiej pojemności, zwane w dalszym ciągu rowerami, mogą być używane na drogach publicznych tylko po zgłoszeniu ich i wpisaniu do rejestru, prowadzonego przez prezydia miejskich (dzielnicowych) i gminnych rad narodowych.
2.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego określi termin i tryb zgłaszania rowerów do rejestru, tryb prowadzenia rejestru rowerów, wydawania i zwrotu potwierdzeń wpisu rowerów do rejestru, zwanych "kartami rowerowymi", wzory formularzy i druków oraz warunki sprawdzania znajomości przepisów o ruchu drogowym.
Kierować rowerami na drogach publicznych mogą:
1)
osoby w wieku powyżej 18 lat - z prawem przewożenia osób i towarów;
2)
osoby w wieku od 12 do 18 lat - bez prawa przewożenia osób i towarów;
3)
pod opieką dorosłych osoby w wieku od 10 do 12 lat na drogach, na których nie ma ruchu pojazdów samochodowych - bez prawa przewożenia osób lub towarów, o ile na kierowanie rowerami rodzice bądź opiekunowie wyrażą zgodę ustnie lub na piśmie przy rejestracji roweru (§ 1 ust. 1).
Kierujący rowerem na drodze publicznej obowiązany jest posiadać przy sobie kartę rowerową i okazywać ją na żądanie organów kontroli drogowej.
Nauka kierowania rowerami może odbywać się tylko poza obrębem dróg publicznych.
1.
Rowery dwukołowe powinny być zaopatrzone:
1)
przynajmniej w jeden sprawnie działający hamulec;
2)
w latarkę, umieszczoną na kierownicy, oświetlającą drogę przed rowerem światłem bezbarwnym nie oślepiającym; jeżeli latarka rzuca światło oślepiające, powinna być zaopatrzona w urządzenie pozwalające na opuszczenie snopu światła do dołu tak, aby nie raziło zbliżających się z przeciwnego kierunku;
3)
w dzwonek jako sygnał ostrzegawczy;
4)
w szkiełko odblaskowe koloru czerwonego lub pomarańczowego umieszczone z tyłu roweru.
2.
Rowery posiadające więcej niż dwa koła powinny być zaopatrzone:
1)
w jeden sprawnie działający hamulec na tylne koło, jeżeli przeznaczone są do przewozu jednej osoby, choćby miały przymocowaną z tyłu dwukołową przyczepkę bagażową, a w dwa sprawnie działające niezależnie od siebie hamulce, jeżeli przystosowane są do przewozu dwóch lub więcej osób albo do przewozu towarów;
2)
w dwie latarki, umieszczone na przodzie w jednym poziomie po obu stronach, odpowiadające warunkom określonym w ust. 1 pkt 2; jeżeli do roweru przymocowana jest z tyłu dwukołowa przyczepka, na przedzie przyczepki powinny być umieszczone po obu jej stronach szkiełka odblaskowe koloru białego;
3)
w dzwonek jako sygnał ostrzegawczy;
4)
w dwa szkiełka odblaskowe koloru czerwonego lub pomarańczowego, umieszczone z tyłu roweru lub przyczepki na jednej wysokości, tak aby określały szerokość.
3.
Rowery z silnikami pomocniczymi o pojemności skokowej do 50 cm3 oraz motocykle z silnikami o takiejże pojemności powinny być zaopatrzone:
1)
w dwa, niezależnie o siebie, sprawnie działające hamulce;
2)
w latarkę umieszczoną na przedzie odpowiadającą warunkom określonym w ust. 1 pkt 2;
3)
w przyrząd sygnałowy o nieprzeraźliwym dźwięku;
4)
w latarkę z czerwonym światłem, umieszczoną z tyłu roweru; jeżeli rower posiada więcej niż dwa koła, latarka powinna być umieszczona po jego lewej stronie;
5)
w urządzenia zapobiegające hałaśliwemu wydmuchowi gazów spalinowych (tłumiki) bez otworu dowolnego wydmuchu.
Zabrania się kierującym rowerami:
1)
jazdy w stanie wskazującym na użycie alkoholu lub innego podobnie działającego środka;
2)
jazdy środkiem jezdni, zamiast przy jej prawej krawędzi, z wyjątkiem przypadków wyprzedzania innych pojazdów;
3)
jazdy obok siebie zamiast za sobą w jednej linii;
4)
wożenia innej osoby, jeżeli rower jest jednoosobowy; wyjątkowo może być przewożone dziecko do 6 lat na dodatkowym siedzeniu, umieszczonym przed kierującym rowerem;
5)
jazdy bez trzymania rąk na kierownicy oraz nóg na pedałach (podnóżkach);
6)
czepiania się innych pojazdów będących w ruchu;
7)
używania innych sygnałów oprócz dzwonków, a przy rowerach wymienionych w § 5 ust. 3 - sygnału o przeraźliwym dźwięku;
8)
prowadzenia zwierząt i wożenia przedmiotów o wymiarach zagrażających bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu;
9)
jazdy po chodnikach i ścieżkach dla pieszych.
Kierujący rowerem jest obowiązany:
1)
zachować należytą ostrożność i umiarkowaną szybkość, aby nie zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi ruchu,
2)
zmniejszyć szybkość i zachowywać szczególną ostrożność:
a)
na skrzyżowaniach dróg oraz w tych miejscach, gdzie droga nie jest widoczna na dostateczną odległość,
b)
na odcinkach drogi, gdzie znajdują się wyznaczone za pomocą tablic lub znaków na jezdni przejścia przez jezdnię,
c)
przy mijaniu przystanków tramwajów, trolejbusów, autobusów itp., gdy na przystankach stoją lub do niego zbliżają się te pojazdy,
d)
przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, a w szczególności do przejazdu nie strzeżonego.
e)
przy mijaniu lub wyprzedzaniu pochodów, oddziałów wojskowych itp.,
f)
w innych przypadkach, gdy bezpieczeństwo ruchu tego wymaga;
3)
na skrzyżowaniach dróg przy skręcaniu w drogę poprzeczną wykonać skręt, trzymając się jak najbliżej prawego brzegu jezdni;
4)
obejrzeć się mając zamiar skręcać w lewo bądź zawracać, czy nikt nie nadjeżdża z tyłu, oraz wskazać zamiar skręcania bądź zawracania przez wysunięcie lewej ręki w bok przed skręcaniem w lewo, a prawej ręki przed skręcaniem w prawo;
5)
na skrzyżowaniach dróg ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony, a pojazdom biegnącym po szynach (tramwaje itp.) ustąpić pierwszeństwa przejazdu również i wtedy, kiedy nadjeżdżają z lewej strony;
6)
zawczasu usuwać się z drogi i pozostawiać miejsca wolne pojazdom straży pożarnej, ambulansom sanitarnym i innym pojazdom pogotowia publicznego;
7)
stosować się do znaków drogowych i sygnałów świetlnych przeznaczonych do kierowania ruchem;
8)
palić światło(a) na rowerze z chwilą nastania zmierzchu;
9)
utrzymywać rower w należytym stanie technicznym i zaopatrzyć go w przepisowe urządzenia (§ 5);
10)
udzielać pomocy ofiarom wypadku oraz zawiadomić o wypadku najbliższy posterunek Milicji Obywatelskiej.
Prezydium rady narodowej, właściwe ze względu na rejestrację roweru, może w związku z powtarzającymi się przypadkami nieprzestrzegania przepisów o ruchu na drogach publicznych wezwać kierującego rowerem do sprawdzenia znajomości przepisów o ruchu; za sprawdzenie nie pobiera się opłat.
1.
Jeżeli obok drogi publicznej urządzona jest droga rowerowa, kierujący rowerem dwukołowym powinien korzystać tylko z drogi rowerowej. Przepis ten nie ma zastosowania do kierujących rowerami z silnikami pomocniczymi o pojemności skokowej do 50 cm3 oraz motocyklami z silnikami o takiejże pojemności.
2.
Jeżdżenie rowerem dwukołowym na poboczach dróg o twardej nawierzchni dozwolone jest tylko wówczas, gdy to nie utrudnia ruchu pieszym na tych poboczach, przy czym kierujący rowerem obowiązany jest ustępować drogi pieszym.
3.
Na ścieżkach dla pieszych i chodnikach rower dwukołowy może być tylko prowadzony i to tylko wówczas, gdy to nie utrudnia ruchu pieszym.
Przepisy §§ 1 i 3 nie dotyczą rowerów będących w posiadaniu jednostek wojskowych oraz jednostek bezpieczeństwa publicznego, jak również wózków i rowerów dziecinnych.
Traci moc rozporządzenie Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 15 lipca 1937 r. o ruchu rowerów na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r. Nr 58, poz. 458 i z 1948 r. Nr 32, poz. 216).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.