Dział 3 - Warunki techniczne dopuszczenia przyczep do ruchu na drogach publicznych. - Ruch na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1968.27.183

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1976 r.

Dział  III

Warunki techniczne dopuszczenia przyczep do ruchu na drogach publicznych.

§  179.
1.
Wymiary przyczep nie powinny przekraczać:
1)
długość łącznie z dyszlem - 11 m; nie dotyczy to naczep,
2)
szerokość - 2,5 m,
3)
wysokość nie obciążonej przyczepy - 4 m, z wyjątkiem przyczepy campingowej, której wysokość nie może przekraczać 3 m.
2.
Dopuszczalny ciężar całkowity przyczepy, z zachowaniem przepisów § 171 ust. 6 i 7, nie powinien przekraczać:
1)
przyczepy dwuosiowej - 16 t,
2)
przyczepy trzyosiowej lub o większej liczbie osi niż trzy - 24 t.

Przepisu niniejszego ustępu nie stosuje się do naczep.

3.
Do przyczep mają zastosowanie przepisy:
1)
§ 170 ust. 1, 2 i 4,
2)
§ 171 ust. 6-10,
3)
§ 172 ust. 1 pkt 2, pkt 9 lit. a)-d) oraz pkt 10,
4)
§ 172 ust. 1 pkt 9 lit. e), jeżeli numer rozpoznawczy jest podany przez wytwórnię.
4.
Do przyczep autobusowych oprócz przepisów wymienionych w ust. 1-3 mają zastosowanie przepisy:
1)
§ 172 ust. 2, z wyjątkiem przepisu dotyczącego przedniej szyby, oraz odpowiednio ust. 3 pkt 1 i 2,
2)
§ 175 ust. 1 pkt 1 i 3-8 oraz ust. 2,
3)
§ 176 ust. 1 pkt 2-6 i 8 oraz ust. 2 i 3.
5.
Przyczepa autobusowa powinna być wyposażona:
1)
w jedną gaśnicę,
2)
w urządzenie służące do dawania sygnałów z wnętrza przyczepy do kierowcy pojazdu ciągnącego.
6.
Przyczepa autobusowa o długości nie większej niż 7 m, nie licząc w tym dyszla, może być wyposażona w jedne drzwi o szerokości w świetle nie mniejszej niż 100 cm.
§  180.
Połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą i połączenie przyczepy z przyczepą powinno być tak zbudowane i zastosowane, aby uniemożliwiało samoczynne rozłączenie się podczas ruchu zespołu.
§  181.
1.
Przyczepa powinna być zaopatrzona w hamulec zespolony, samoczynnie działający w razie odłączenia się przyczepy, przy czym jego samoczynne działanie nie może mieć ujemnego wpływu na dalsze działanie hamulca pojazdu ciągnącego.
2.
Na przyczepie dopuszcza się konstrukcyjnie nie zespolony hamulec pneumatyczny, jeżeli przyczepę lub maszynę ciągnie ciągnik, wyposażony w sterujący układ pneumatyczny.
3.
Przyczepa musi być zaopatrzona w hamulce na wszystkich kołach; jednak na przyczepie o większej liczbie osi niż dwie koła jednej osi mogą nie być hamowane.
4.
Dopuszcza się:
1)
przyczepy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym nie większym niż 3,5 t, zaopatrzone w hamulec najazdowy hamujący tylko koła jednej osi, pod warunkiem że do pojazdu ciągnącego lub zespołu pojazdów przyczepiona jest tylko jedna przyczepa z hamulcem najazdowym; przepis ten nie dotyczy przyczep autobusowych, które powinny być zaopatrzone w hamulec zespolony (ust. 1) niezależnie od ich ciężaru;
2)
przyczepy ciągnięte przez ciągnik rolniczy, zaopatrzone w hamulec działający na koła co najmniej jednej osi, sterowany przez kierowcę ciągnika lub specjalną obsługę, znajdującą się na przyczepie, pod warunkiem że ciągnik ciągnie tylko jedną przyczepę z szybkością ograniczoną do 25 km na godzinę;
3)
przyczepy bez hamulca:
a)
jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity przyczepy nie przekracza 750 kg i nie jest większy niż połowa ciężaru własnego pojazdu ciągnącego, pod warunkiem że przyczepiona jest tylko jedna przyczepa;
b)
jednoosiowe przyczepy dłużycowe, jeżeli nacisk osi przyczepy z ładunkiem nie jest większy niż połowa ciężaru całkowitego pojazdu ciągnącego - pod warunkiem że ciągnięta jest jedna przyczepa;
c)
przyczepy rolnicze, poruszające się tylko okolicznościowo po drogach publicznych, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym nie większym niż 1,5 t, jeżeli tylko jedną taką przyczepę ciągnie ciągnik rolniczy.
5.
Pojazdy wymienione w ust. 4 powinny być dodatkowo zabezpieczone za pomocą łańcucha lub odpowiedniej linki stalowej.
6.
Przyczepa, z wyjątkiem wymienionych w ust. 4 pkt 1 i 3, powinna być zaopatrzona w hamulec postojowy, działający bez potrzeby stałego nacisku na mechanizm wprowadzający go w działanie, uruchamiany z zewnątrz lub wewnątrz pojazdu i zapewniający postój pojazdu obciążonego ładunkiem równym jego dopuszczalnej ładowności na pochyłości co najmniej 16%.
7.
Skuteczność hamulców przyczepy powinna odpowiadać przepisom § 173 ust. 7 pkt 6, a jeżeli przyczepa ciągnie pojazd, którego cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 30 km na godzinę - odpowiadać przepisom § 173 ust. 8; w razie ciągnięcia przyczepy bez hamulców skuteczność hamulców całego zespołu nie może być mniejsza od określonej przepisami § 173 odpowiednio ust. 7 lub 8.
§  182.
1.
Do przyczep mają zastosowanie przepisy § 174 ust. 1 pkt 3-8, ust. 2, 4 pkt 5, ust. 6 i 7 pkt 3-5, 7 i 8 lit. b)-e), ust. 8, 9 pkt 5, ust. 10 i 11.
2.
Zabrania się stosowania na przyczepie innych świateł zewnętrznych niż te, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem przypadków określonych w § 39 ust. 10 i § 48.
3.
Przyczepa powinna być wyposażona:
1)
w dwa kierunkowskazy z tyłu, odpowiadające przepisowi § 174 ust. 7 pkt 6 lit. b)-d),
2)
w dwa białe światła odblaskowe z przodu, odpowiadające przepisom § 174 ust 7 pkt 8 lit. a), b), c) i e).
4.
Tylne światła odblaskowe przyczepy powinny mieć kształt trójkąta równobocznego o długości nie mniejszej niż 15 cm i nie większej niż 20 cm, zwróconego wierzchołkiem do góry; trójkąt odblaskowy może być jednolity lub stanowić ramkę o bokach szerokości co najmniej 2 cm, sporządzoną z materiału odblaskowego, lub może być złożony z sześciu odbłyśników okrągłych o średnicy 5 cm, po trzy na każdym z boków trójkąta; trójkąt odblaskowy powinien być umieszczony na białym tle.
5.
Nie wymaga się na przyczepie:
1)
świateł pozycyjnych z przodu, jeżeli odległość świateł pozycyjnych pojazdu ciągnącego od bocznych płaszczyzn obrysu przyczepy nie jest większa niż 40 cm, licząc od płaszczyzny obrysu przyczepy do zewnętrznego skrajnego punktu płaszczyzny oświetlającej;
2)
kierunkowskazów z przodu i z boku;
3)
kierunkowskazów z tyłu, jeżeli przyczepa nie zasłania sygnałów zmiany kierunków ruchu, dawanych przez kierowcę pojazdu ciągnącego;
4)
świateł hamowania ("stop"), jeżeli przyczepę ciągnie pojazd wymieniony w § 174 ust. 3 pkt 4.