Rozdział 2 - Znaki ostrzegawcze. - Ruch na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1968.27.183

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1976 r.

Rozdział  2

Znaki ostrzegawcze.

§  90.
Znaki ostrzegawcze uprzedzają kierowców i innych kierujących o niebezpiecznych miejscach na drodze, przed którymi lub przy przejeżdżaniu przez które powinni zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza prowadzić pojazd z taką szybkością, aby kierujący zdążył go zatrzymać, jeżeli będzie to konieczne dla bezpieczeństwa ruchu lub uniknięcia wypadku.
§  91.
1.
Tarcze znaków ostrzegawczych mają kształt trójkątów równobocznych, których wierzchołek skierowany jest do góry, z wyjątkiem znaku "uwaga na drogę z pierwszeństwem przejazdu", którego wierzchołek skierowany jest ku dołowi (§ 92 ust. 28).
2.
Tarcze znaków ostrzegawczych mają jasnożółte tło i czerwone obrzeże; symbole na tarczach są koloru czarnego, z wyjątkiem znaku "sygnały świetlne" (§ 92 ust. 26), którego symbol jest w kolorach: czerwonym, żółtym i zielonym.
3.
Znaki ostrzegawcze umieszcza się w odległości od 150 do 250 m od wskazywanego miejsca niebezpiecznego. Jeżeli znak jest umieszczony bliżej niż 150 m, umieszcza się pod nim tabliczkę wskazującą rzeczywistą odległość.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do znaku "uwaga na drogę z pierwszeństwem przejazdu" (§ 92 ust. 28) oraz do wszystkich innych znaków ostrzegawczych umieszczonych na obszarze zabudowanym; odległość tych znaków od wskazywanego miejsca niebezpiecznego na obszarze zabudowanym nie powinna przekraczać 50 m.
5.
Na tabliczce pod znakiem może być również podana długość odcinka drogi, na którym występuje wskazywane przez znak niebezpieczeństwo. Liczbę podającą długość tego odcinka umieszcza się pomiędzy strzałkami skierowanymi do góry. Koniec takiego odcinka drogi oznacza się przez powtórzenie znaku z napisem "Koniec".
§  92.
1.
Znak "poprzeczny ściek lub garb" (rysunek I - 1) ostrzega o zbliżaniu się do takiego miejsca niebezpiecznego na drodze, jak poprzeczny ściek, garb albo wygórowany mostek lub inne poprzeczne nierówności na drodze.
2.
Znak "niebezpieczny zakręt lub niebezpieczne zakręty" (rysunek I - 2, I - 3, I - 4, I - 5) ostrzega o zbliżaniu się do zakrętu lub do zakrętów niebezpiecznych:

znak według rysunku I - 2 oznacza zakręt w prawo,

znak według rysunku I - 3 oznacza zakręt w lewo,

znak według rysunku I - 4 oznacza dwa zakręty, z których pierwszy jest w prawo,

znak według rysunku I - 5 oznacza dwa zakręty, z których pierwszy jest w lewo.

Pod tarczami znaków według rysunku I - 4 i I - 5 mogą być umieszczone tabliczki wskazujące większą liczbę bezpośrednio po sobie następujących zakrętów.

3.
Znak "skrzyżowanie dróg" (rysunek I - 6) ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania dróg, z których żadna nie posiada pierwszeństwa przejazdu na tym skrzyżowaniu.
4.
Znak "przejazd kolejowy z zaporami" (rysunek I - 7) ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego wyposażonego w zapory (rogatki) lub półzapory (półrogatki). Oprócz tego znaku przed przejazdem z półzaporami (półrogatkami) umieszcza się według zasad określonych w ust. 5 słupki wskaźnikowe; słupki wskaźnikowe mogą być umieszczone również przed przejazdom z zaporami (rogatkami).
5.
Znak "przejazd kolejowy bez zapór" (rysunek I - 8) ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego bez zapór (rogatek); przy przejeździe kolejowym umieszcza się krzyż św. Andrzeja (ostrzegawczy wskaźnik przejazdowy) o pojedynczych ramionach (rysunek I - 9) przed liniami kolejowymi jednotorowymi oraz o podwójnych dolnych ramionach (rysunek I - 9a) przed liniami kolejowymi wielotorowymi. Pomiędzy znakiem ostrzegawczym (rysunek I - 8) a przejazdem ustawia się słupki wskaźnikowe: słupek z trzema kreskami (rysunek I - 10) pod tarczą znaku, słupek z dwiema kreskami (rysunek I - 10a) - na 2/3, a słupek z jedną kreską (rysunek I - 10b) - na 1/3 odległości znaku od przejazdu.
6.
Przed przejazdem kolejowym na linii zelektryfikowanej siecią górną umieszcza się dodatkowo znak w kształcie prostokąta z rysunkiem trupiej główki i napisem "Baczność! Nie dotykać przewodów", ostrzegający o niebezpieczeństwie porażenia prądem w razie dotknięcia zawieszonych nad przejazdem przewodów trakcji elektrycznej.
7.
Nie oznacza się jako przejazdu kolejowego skrzyżowania w jednym poziomie drogi z torem kolejowym (bocznicą), na którym ruch pociągów jest nieznaczny i odbywa się bardzo powoli, a ruch na drodze podczas przejazdu pociągu jest wstrzymany przez obsługę pociągu. Skrzyżowania takie oznacza się znakiem "inne niebezpieczeństwo" (ust. 27), pod którym umieszcza się tabliczkę z symbolem lokomotywy.
8.
Znak "niebezpieczny zjazd" (rysunek I - 11) ostrzega o zbliżaniu się do niebezpiecznego zjazdu, tj. do spadku drogi przekraczającego 10%, albo zjazdu niebezpiecznego z powodu innych warunków miejscowych.
9.
Znak "zwężenie jezdni" (rysunek I - 12 i I - 12a) ostrzega o takim zwężeniu jezdni, które może stanowić niebezpieczeństwo; w zależności od potrzeby umieszcza się na znaku symbol według rysunku I - 12 lub I - 12a.
10.
Znak "ruchomy most" (rysunek I - 13) ostrzega o zbliżaniu się do mostu ruchomego (zwodzonego, obrotowego).
11.
Znak "roboty na drodze" (rysunek I - 14) ostrzega o zbliżaniu się do miejsc, w których kierujący może spotkać pracujących ludzi lub inne przeszkody, jak np. maszyny, materiały itp. znajdujące się na drodze i utrudniające ruch; na obszarze zabudowanym znak ten może być ustawiony na jezdni bezpośrednio przed miejscem robót.
12.
Znak "śliska jezdnia" (rysunek I - 15) ostrzega o zbliżaniu się do odcinka jezdni, który stale lub w pewnych warunkach może być śliski; nie dotyczy to śliskości spowodowanej śniegiem, gołoledzią lub deszczem.
13.
Znak "przejście przez jezdnię" (rysunek I - 16) ostrzega o zbliżaniu się do miejsc wyznaczonych na jezdni jako przejście dla pieszych.
14.
Znak "dzieci" (rysunek I - 17) ostrzega o zbliżaniu się do miejsc szczególnie uczęszczanych przez dzieci, jak szkoły, przedszkola, tereny zabaw itp.
15.
Znak "uwaga na zwierzęta" (rysunek I - 18 i I - 18a) ostrzega o zbliżaniu się do obszaru, w obrębie którego można spotkać na drodze zwierzęta bez dozoru (np. przy wjeździe do rezerwatu lub lasu o dużej ilości zwierzyny); znak ten może ostrzegać również o zbliżaniu się do odcinków dróg, na których odbywają się często przegony zwierząt (np. w pobliżu ośrodków hodowlanych); w zależności od potrzeby umieszcza się na znaku symbol według rysunku I - 18 lub I - 18a.
16.
Znak "skrzyżowanie z drogą nie posiadającą pierwszeństwa przejazdu" (rysunek I-19) ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z drogą nie posiadającą pierwszeństwa przejazdu; znak ten może być użyty tylko jednocześnie ze znakiem wymienionym w ust. 28, ustawionym na drodze nie posiadającej pierwszeństwa przejazdu.
17.
Znak "odcinek jezdni o ruchu dwukierunkowym" (rysunek I - 20) ostrzega kierujących, jadących po jezdni jednokierunkowej, że zbliżają się do odcinka jezdni, na którym tymczasowo lub stale odbywa się ruch dwukierunkowy.
18.
Znak "tramwaj" (rysunek I - 21) ostrzega o zbliżaniu się do niebezpiecznych przejazdów przez tory tramwajowe.
19.
Znak "nisko przelatujące samoloty" (rysunek I - 22) ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, w którym kierujący może być zaskoczony (przestraszony) nagłym pojawieniem się nisko przelatującego samolotu.
20.
Znak "stromy podjazd" (rysunek I - 23) ostrzega o zbliżaniu się do odcinka drogi stanowiącego stromy podjazd, po którym jazda może powodować trudności dla kierujących niektórymi pojazdami.
21.
Znak "rowerzyści" (rysunek I - 24) ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, w którym rowerzyści często wjeżdżają na jezdnię lub ją przecinają.
22.
Znak "spadające odłamki skalne" (rysunek I - 25) ostrzega o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym istnieje niebezpieczeństwo z powodu spadających odłamków skalnych i w związku z tym możliwość występowania ich na drodze.
23.
Znak "skrzyżowanie dróg z ruchem okrężnym" (rysunek I - 26) ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania dróg, na którym odbywa się ruch okrężny (§ 96 ust. 3).
24.
Znak "nabrzeże lub brzeg rzeki" (rysunek I - 27) ostrzega o zbliżaniu się do odcinka drogi prowadzącego bezpośrednio na nabrzeże lub brzeg rzeki.
25.
Znak "sypki żwir (grys)" (rysunek I - 28) ostrzega o zbliżaniu się do odcinka drogi, na którym żwir (grys) może być łatwo wyrzucany spod kół jadących pojazdów.
26.
Znak "sygnały świetlne" (rysunek I - 29) ostrzega o zbliżaniu się do miejsca, gdzie ruch na drodze jest kierowany za pomocą trójkolorowej sygnalizacji świetlnej, której kierujący może w tym miejscu nie oczekiwać.
27.
Znak "inne niebezpieczeństwo" (rysunek I - 30) ostrzega o innych niebezpieczeństwach aniżeli określone w ust. 1-26.
28.
Znak "uwaga na drogę z pierwszeństwem przejazdu" (rysunek I - 31) ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z drogą z pierwszeństwem przejazdu; na skrzyżowaniu tym kierujący obowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym po drodze, do której się zbliża; znak ten umieszcza się w odległości do 50 m od skrzyżowania na obszarach nie zabudowanych i w odległości do 25 m na obszarach zabudowanych; znak ten może być poprzedzony takim samym znakiem z tabliczką podającą odległość od skrzyżowania.