Dział 1 - Przepisy wstępne. - Ruch na drogach publicznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1968.27.183

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1976 r.

Dział  I

Przepisy wstępne.

§  1.
W rozumieniu niniejszego rozporządzenia:
1)
jezdnia - oznacza część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów;
2)
pas ruchu - oznacza część jezdni o szerokości wystarczającej do ruchu jednego rzędu pojazdów,
3)
pojazd samochodowy - oznacza pojazd napędzany umieszczonym na nim silnikiem zasilanym z własnego źródła energii, nie biegnący po szynach, z wyjątkiem:
a)
motoroweru (pkt 8),
b)
maszyny samobieżnej (pkt 9);
4)
autobus - oznacza pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu więcej niż dziewięciu osób łącznie z kierowcą; autobus o bardzo krótkim tylnym zwisie, krótko spięty za pomocą przegubu z przyczepą bez osi przedniej nazywa się autobusem przegubowym;
5)
przyczepa - oznacza pojazd przeznaczony do przyczepiania go z tyłu pojazdu samochodowego; określenie to obejmuje również naczepy;
6)
naczepa - oznacza przyczepę przeznaczoną do sprzęgania z pojazdem samochodowym w taki sposób, że część naczepy spoczywa na pojeździe samochodowym i że znaczna część ciężaru naczepy i jej ładunku obciąża ten pojazd;
7)
pojazd członowy - oznacza zespół składający się z pojazdu samochodowego i naczepy sprzęgniętej z tym pojazdem;
8)
rower - oznacza pojazd jednośladowy lub wielośladowy (wózek rowerowy) poruszany siłą nóg kierującego; określenie to obejmuje również motorower, to jest:
a)
rower poruszany za pomocą silnika spalinowego o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm3 i nie rozwijający szybkości większej niż 40 km na godzinę,
b)
inny niż rower pojazd, którego silnik i największa szybkość odpowiadają warunkom określonym pod lit. a);
9)
maszyna samobieżna - oznacza pojazd, którego cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 20 km na godzinę, napędzany umieszczonym na nim silnikiem zasilanym z własnego źródła energii, nie biegnący po szynach i nie przeznaczony do przewozu osób lub ładunków ani do ciągnięcia przyczep;
10)
rzeczywisty ciężar całkowity (ciężar pojazdu z ładunkiem) - oznacza ciężar pojazdu gotowego do jazdy łącznie z ciężarem kierowcy oraz innych osób i rzeczy znajdujących się w pojeździe;
11)
dopuszczalna ładowność - oznacza największy ciężar ładunku oraz największą liczbę przewożonych osób, określone przez organ dopuszczający pojazd do ruchu jako dopuszczalne do przewozu na tym pojeździe;
12)
dopuszczalny ciężar całkowity (największy dopuszczalny ciężar pojazdu z ładunkiem) - oznacza ciężar pojazdu gotowego do jazdy wraz z ciężarem kierowcy oraz dopuszczalną ładownością;
13)
obszar zabudowany - oznacza obszar o zabudowie ciągłej lub skupionej, po jednej lub po obu stronach drogi, nadającej drodze charakter ulicy; określenie to obejmuje również inny obszar o zabudowie ciągłej lub skupionej, jeżeli co najmniej trzy budynki na nim położone znajdują się w odległości nie większej niż 15 m od krawędzi jezdni;
14)
wymijanie - oznacza przejeżdżanie (przechodzenie) obok użytkownika drogi poruszającego się w przeciwnym kierunku;
15)
omijanie - oznacza przejeżdżanie (przechodzenie) obok znajdujących się na drodze przeszkód lub nie poruszających się użytkowników drogi;
16)
wyprzedzanie - oznacza przejeżdżanie (przechodzenie) obok użytkownika drogi poruszającego się w tym samym kierunku;
17)
skrzyżowanie dróg - oznacza przecięcie się lub rozwidlenie (odgałęzienie) dróg posiadających jezdnię; określenie to obejmuje również place utworzone przez takie przecięcia lub rozwidlenia;
18)
światło - oznacza światło samodzielnie świecące, a światło odblaskowe - oznacza szkiełko odblaskowe oraz materiały lub urządzenia odblaskowe.
§  2. 1
1.
Określone w niniejszym rozporządzeniu uprawnienia terenowych organów administracji państwowej stopnia powiatowego przysługują właściwym terenowym organom administracji państwowej miast stanowiących powiaty miejskie oraz miast wyłączonych z województw. Terenowe organy administracji państwowej wymienionych miast mogą przekazać uprawnienia terenowych organów administracji państwowej w zakresie praw jazdy oraz ewidencji i rejestracji pojazdów właściwym do spraw komunikacji organom prezydiów dzielnicowych rad narodowych tych miast.
2.
Właściwość miejscową terenowego organu administracji państwowej ustala się - o ile dalsze przepisy nie stanowią inaczej:
1)
w sprawach praw jazdy - według miejsca stałego zamieszkania osoby zainteresowanej,
2)
w sprawach ewidencji i rejestracji pojazdów - według miejsca stałego postoju (garażowania) pojazdu, z wyjątkiem przypadku, gdy miejsce stałego postoju (garażowania) pojazdu oraz miejsce stałego zamieszkania (siedziba) jego właściciela znajdują się na obszarze tego samego miasta wyłączonego z województwa; w tym przypadku właściwość miejscową ustala się według zamieszkania (siedziby) właściciela pojazdu.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 7 czerwca 1974 r. (Dz.U.74.23.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 1974 r.