Ruch lotniczy cywilnych statków powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1977.15.63

Akt utracił moc
Wersja od: 24 stycznia 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 20 kwietnia 1977 r.
w sprawie ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych.

Na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153) zarządza się, co następuje:
1.
W Polskiej przestrzeni powietrznej wyznacza się dla ruchu cywilnych statków powietrznych części następujące:
1)
międzynarodowe i krajowe drogi lotnicze,
2)
rejony lotnisk, rejony węzłów lotnisk oraz strefy lotnisk.
2. 1
Rozmiary i rozmieszczenie dróg lotniczych ustala Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a rejonów lotnisk i ich węzłów oraz stref lotnisk - Dowódca Wojsk Obrony Powietrznej Kraju, w porozumieniu z organem upoważnionym przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, z uwzględnieniem postanowień umów międzynarodowych, przepisów lotniczych, potrzeb obronności kraju oraz bezpieczeństwa i ekonomicznego wykonywania lotów statków powietrznych.
1.
Lotnisko wojskowe uważa się za wyznaczone dla ruchu cywilnych statków powietrznych, jeżeli Minister Obrony Narodowej wydał decyzję o udostępnieniu lotniska dla tego ruchu.
2.
Na okresowe lub doraźne korzystanie przez cywilne statki powietrzne z lotniska wojskowego wymagana jest zgoda właściwego organu wojskowego.
1.
Loty statków powietrznych mogą odbywać się pod kontrolą lub nadzorem właściwych organów służby ruchu lotniczego.
2.
Na międzynarodowych drogach lotniczych i na cywilnych lotniskach komunikacyjnych oraz w rejonach i strefach tych lotnisk loty wojskowych statków powietrznych mogą być wykonywane po uzgodnieniu z organami cywilnej służby ruchu lotniczego.
3.
Na krajowych drogach lotniczych, na lotniskach wojskowych użytkowanych przez lotnictwo cywilne i pozostałych lotniskach nie wymienionych w ust. 2 oraz w rejonach i strefach tych lotnisk loty cywilnych statków powietrznych mogą być wykonywane po uzgodnieniu z organami wojskowej służby ruchu lotniczego.
4.
W rejonach węzłów lotnisk loty statków powietrznych mogą być wykonywane za zgodą cywilno-wojskowego organu służby ruchu lotniczego działającego w danym rejonie.
1.
Na drogach lotniczych, w rejonach lotnisk i ich węzłów, w strefach lotnisk (§ 1 ust. 1) oraz na lotniskach wyznaczonych dla ruchu cywilnych statków powietrznych kierowanie ruchem lotniczym statków powietrznych, spełniających wymagania obowiązujące w systemie kierowania ruchem cywilnych statków powietrznych, należy do organów cywilnej służby ruchu lotniczego.
2.
Loty statków powietrznych, które nie spełnieją wymagań obowiązujących w systemie kierowania ruchem cywilnych statków powietrznych, mogą być wykonywane w częściach przestrzeni powietrznej oraz na lotniskach wymienionych w ust. 1, jeżeli:
1)
znajdują się pod kontrolą wspólnie działających organów cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego;
2)
są bieżąco koordynowane między wspólnie działającymi organami cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego a organami dysponującymi lotami tych statków.
3.
Na lotniskach wojskowych wyznaczonych dla ruchu cywilnych statków powietrznych oraz w strefach i rejonach tych lotnisk kierowanie ruchem lotniczym odbywa się zgodnie z warunkami określonymi dla danego lotniska.
4.
Organy cywilnej służby ruchu lotniczego informują właściwe organy wojskowe o wszelkich planowanych i wykonywanych lotach cywilnych statków powietrznych.
Wojskowa służba ruchu lotniczego zawiadamia cywilną służbę ruchu lotniczego o wprowadzeniu zakazu lotów lub ich ograniczeniu; cywilna służba ruchu lotniczego powiadamia o tym zainteresowanych użytkowników statków powietrznych i zainteresowane organy służby ruchu lotniczego.
Loty cywilnych statków powietrznych poza częściami przestrzeni powietrznej określonymi w § 1 ust. 1 i lotniskami wyznaczonymi dla ruchu tych statków mogą się odbywać za zezwoleniem właściwego organu wojskowej służby ruchu lotniczego w wyznaczonych przez ten organ przestrzeniach i trasach.
Zmiany ustalonych lub nakazanych warunków lotu cywilnego statku powietrznego mogą być wprowadzone po uzgodnieniu z właściwym organem wojskowej służby ruchu lotniczego.
1.
Ruchem lotniczym kierują ściśle współdziałające z sobą organy cywilnej i wojskowej służby ruchu lotniczego, a w szczególności:
1)
centralny i rejonowe wojskowo-cywilne ośrodki koordynacji ruchu lotniczego,
2)
cywilny centralny ośrodek kierowania ruchem lotniczym,
3)
cywilno-wojskowe ośrodki kierowania ruchem lotniczym w rejonie węzłów lotnisk.
2.
Do zadań organów służby ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 pkt 1 należy analizowanie, planowanie i koordynowanie całokształtu ruchu lotniczego.
3.
Do zadań organów służby ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 pkt 2 i 3 w szczególności należy:
1)
zapewnienie sprawnego przebiegu planowanego ruchu lotniczego,
2)
wprowadzanie bezpiecznych separacji pomiędzy statkami powietrznymi lub grupami tych statków,
3)
przekazywanie załogom statków powietrznych niezbędnych poleceń, wskazówek i informacji,
4)
udzielanie pomocy załogom statków powietrznych w szczególnie trudnych sytuacjach oraz uruchamianie poszukiwania i akcji ratowniczej.
Ustala się szczegółowe zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych, stanowiące załącznik 3 do rozporządzenia.
Przepisy rozporządzenia, z wyjątkiem § 6, stosuje się również do przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim, poza wodami terytorialnymi, w której działa polska cywilna służba ruchu lotniczego na podstawie umów międzynarodowych.
Traci moc rozporządzenie Ministrów Komunikacji i Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 1964 r. w sprawie zasad ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych (Dz. U. z 1965 r. Nr 1, poz. 4 i Nr 30, poz. 201 oraz z 1971 r. Nr 17, poz. 174 i Nr 30, poz. 273).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 maja 1977 r.

ZAŁĄCZNIK 4

(pominięty)

______

*) Załącznik, będący odrębnym wydawnictwem, jest do nabycia w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego.

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.
2 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.
3 Załącznik, będący odrębnym wydawnictwem, jest do nabycia w Głównym Inspektoracie Lotnictwa Cywilnego.
4 Załącznik:

- dodany przez rozporządzenie Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 16 lipca 1993 r. (Dz.U.93.75.358) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministrów Transpotu i Gospodarki Morskiej oraz Obrony Narodowej z dnia 3 grudnia 1996 r.(Dz.U.96.154.754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1997 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministrów Infrastruktury i Obrony Narodowej z dnia 17 stycznia 2002 r. (Dz.U.02.5.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2002 r.