Rozwiązania równoważne z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w Londynie dnia 13 lutego 2004 r., dla statków wskazanych w prawidle A-5 załącznika do tej konwencji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.42

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 stycznia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 29 grudnia 2020 r.
w sprawie rozwiązań równoważnych z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w Londynie dnia 13 lutego 2004 r., dla statków wskazanych w prawidle A-5 załącznika do tej konwencji

Na podstawie art. 20b ust. 7 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa rozwiązania równoważne z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w Londynie dnia 13 lutego 2004 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1800 i 1801), dla statków wskazanych w prawidle A-5 załącznika do tej konwencji.
Za rozwiązania równoważne, o których mowa w § 1, dla statków sportowo-rekreacyjnych wykorzystywanych wyłącznie do celów rekreacyjnych lub sportowych lub jednostek wykorzystywanych wyłącznie w celach poszukiwania i ratownictwa, o długości całkowitej mniejszej niż 50 metrów i maksymalnej pojemności balastowej nie większej niż 8 metrów sześciennych, uznaje się:
1)
dokonywanie wymiany wód balastowych, przy zachowaniu warunków bezpiecznej żeglugi, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) oraz umowach międzynarodowych, poza granicami portów i kąpielisk oraz w jak największej odległości od brzegu;
2)
unikanie pobierania wód balastowych z potencjalnie szkodliwymi organizmami i patogenami, zachowując warunki bezpiecznej żeglugi, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim oraz umowach międzynarodowych, w szczególności unikanie pobierania wód balastowych:
a)
w ciemności, gdy organizmy mogą wypływać na powierzchnię wraz z kolumną wody,
b)
w bardzo płytkich wodach,
c)
w miejscach, gdzie śruby mogą poruszyć osady,
d)
na obszarach, gdzie występuje w danym czasie rozległy zakwit fitoplanktonu,
e)
w pobliżu wylotów kanałów ściekowych,
f)
w obszarach o słabej wymianie wody lub znacznym jej mętnieniu,
g)
w miejscach, gdzie występuje niewielkie zalewanie przez pływy,
h)
na obszarach znajdujących się blisko akwakultury,
i)
na obszarach, dla których wydano ostrzeżenia dotyczące poboru wód balastowych w związku z zagrożeniami sanitarno-epidemiologicznymi, zagrożeniami inwazją gatunków obcych lub innymi zagrożeniami;
3)
wykonywanie rutynowego czyszczenia zbiornika wód balastowych w celu usunięcia osadów w kontrolowanych warunkach odpowiednich dla zapewnienia bezpiecznego dla środowiska usuwania powstałych osadów.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).