Art. 36. - [Wszczęcie postępowania; odmowa rozpatrzenia sporu] - Rozpatrywanie reklamacji przez podmioty rynku finansowego, Rzecznik Finansowy i Fundusz Edukacji Finansowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1809 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 stycznia 2024 r.
Art.  36.  [Wszczęcie postępowania; odmowa rozpatrzenia sporu]
1. 
Postępowanie wszczyna się na wniosek klienta podmiotu rynku finansowego.
2. 
Wniosek o wszczęcie postępowania zawiera co najmniej elementy określone w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, z tym że wnioskodawca może wnosić o:
1)
umożliwienie zbliżenia stanowisk stron w celu rozwiązania sporu przez jego strony lub
2)
przedstawienie stronom propozycji rozwiązania sporu.
3. 
Do wniosku o wszczęcie postępowania dołącza się opis okoliczności sprawy, informacje na temat dotychczasowego przebiegu sporu oraz kopie posiadanych przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku.
4. 
Rzecznik odmawia rozpatrzenia sporu w przypadku, gdy:
1)
jego przedmiot wykracza poza kategorie sporów objęte właściwością Rzecznika;
2)
klient nie wyczerpał drogi postępowania reklamacyjnego, o którym mowa w rozdziale 2;
3)
wniosek o wszczęcie postępowania spowoduje uciążliwości dla podmiotu rynku finansowego;
4)
sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami jest w toku albo została już rozpatrzona przez Rzecznika w postępowaniu, sąd polubowny, inny właściwy podmiot albo sąd;
5)
rozpatrzenie sporu spowodowałoby poważne zakłócenie działania Rzecznika;
6)
klient nie uiścił opłaty, o której mowa w art. 38 ust. 1, i nie został z niej zwolniony.