Rozdział 4 - Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości i dokumentacja techniczna - Rozgraniczanie nieruchomości.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.45.453

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 maja 1999 r.

Rozdział  4

Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości i dokumentacja techniczna

§  19. [Elementy dokumentacji rozgraniczenia nieruchomości]
Dokumentacja rozgraniczenia nieruchomości obejmuje:
1)
postanowienie właściwego organu o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego,
2)
upoważnienie geodety do przeprowadzenia czynności ustalenia przebiegu granic,
3)
zgłoszenie pracy geodezyjnej do ośrodka dokumentacji,
4)
dowody doręczenia stronom wezwań do stawienia się na gruncie,
5)
pisemne pełnomocnictwa udzielone przez strony,
6)
dokumenty dotyczące przebiegu granic, wydane przez ośrodek dokumentacji oraz uzyskane z innych źródeł,
7)
protokół graniczny lub akt ugody,
8)
opinię geodety dotyczącą przebiegu granic, jeżeli ich przebieg nie może być ustalony w postępowaniu administracyjnym,
9)
ostateczną decyzję właściwego organu o rozgraniczeniu nieruchomości lub umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego.
§  20. [Elementy protokołu granicznego]
1.
Protokół graniczny powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko geodety oraz numer jego uprawnień zawodowych,
2)
numer i datę postanowienia o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego oraz upoważnienia dla geodety,
3)
oznaczenia nieruchomości przez określenie ich położenia, numerów działek ewidencyjnych, numerów ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów,
4)
informacje dotyczące stron i ich pełnomocników,
5)
wykaz i ocenę dokumentów stanowiących podstawę ustalania przebiegu granic,
6)
oświadczenia stron,
7)
wyniki wywiadu terenowego,
8)
szkic graniczny,
9)
opis przebiegu granic,
10)
opis utrwalenia punktów granicznych,
11)
pouczenie strony o możliwości przekazania sprawy sądowi,
12)
wzmiankę o odczytaniu dokumentu stronom przed podpisaniem,
13)
omówienie skreśleń i poprawek,
14)
datę sporządzenia dokumentu oraz podpisy stron i geodety.
2.
Protokół graniczny sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  21. [Elementy ugody rozgraniczeniowej]
1.
Akt ugody powinien zawierać dane, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 1-4, 8, 10 i 12-14, a ponadto:
1)
opis przedmiotu sporu z podaniem granic wskazanych przez strony oraz wynikających z dokumentacji,
2)
opis wzajemnych ustępstw,
3)
szczegółowy opis granicy uznanej za obowiązującą po podpisaniu aktu ugody,
4)
informację, że zawarta ugoda posiada moc ugody sądowej.
2.
Akt ugody sporządza się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  22. [Elementy szkicu granicznego]
Szkic graniczny powinien zawierać:
1)
rozmieszczenie linii i punktów granicznych, oznaczonych zgodnie z opisem znajdującym się w protokole granicznym lub akcie ugody,
2)
rysunek rzutu poziomego trwałych elementów zagospodarowania terenu mających znaczenie dla określenia przebiegu granicy,
3)
podstawowe miary określające położenie punktów granicznych względem siebie oraz elementów zagospodarowania terenu,
4)
numery działek i oznaczenie ksiąg wieczystych, w których działki te zostały ujęte, lub zbiorów dokumentów oraz imiona i nazwiska właścicieli rozgraniczanych nieruchomości,
5)
kierunek północy.
§  23. [Elementy opinii geodety]
Opinia sporządzana przez geodetę powinna zawierać:
1)
ocenę prawidłowości przebiegu granic wskazanych przez strony, określonych na podstawie dokumentów, przebiegających według ostatniego spokojnego stanu posiadania lub istniejących na gruncie,
2)
opis proponowanego przez geodetę przebiegu granicy, wraz z uzasadnieniem jej przebiegu.
§  24. [Elementy dokumentacji granicznej]
Dokumentacja techniczna zawiera:
1)
szkice osnowy geodezyjnej i wykazy współrzędnych uzyskane w ośrodku dokumentacji,
2)
opisy topograficzne punktów osnowy,
3)
szkice polowe i dzienniki zawierające dane uzyskane w wyniku bezpośredniego pomiaru granic,
4)
obliczenia i wykazy współrzędnych punktów granicznych,
5)
obliczenia powierzchni rozgraniczonych nieruchomości lub obliczenia różnic powierzchni, w wypadku gdy rozgraniczenie dotyczyło niektórych granic nieruchomości, a pozostałe granice nie były pomierzone na osnowę geodezyjną,
6)
wykaz zmian gruntowych oraz inne dokumenty uzasadniające wprowadzenie zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków.